בקרוב: Heroes Of Might And Magic V
סדרת Heroes היא עדיין שם נרדף לאסטרטגיה-בתורות מצוירת להפליא, כייפית ומגוונת בעולם פנטזיה מגניב. בקרוב תחזור הסדרה לחיים חדשים עם HoMM 5, שמבטיח לא רק גרפיקה משופרת ביותר, אלא גם כמה עדכונים רציניים - כולל משחק דרך הרשת!
Heroes of Might and Magic הוא משחק אסטרטגיה ייחודי בעולם פנטזיה די שגרתי, בו אפשר היה לנהל קמפיינים מול חברים לפי תור.
השיטה שלו היתה פשוטה: כל אחד תופס בתורו את הכסא מול המחשב, מתכנן את צעדיו תוך כדי עקיצות בלתי פוסקות ואכילת פיצה, ואז, בקריאת ניצחון, מפנה את הכסא לבא אחריו. למרות ששיטת "הכסא החם" הייתה אולי הדבר הגאוני ביותר שיצא מאז החלב בשקית, כמעט אף משחק מחשב לא השתמש בה – חוץ מסדרת Heroes, שהצליחה לקחת את המשחקיות הפשוטה הזו ולהוציא ממנה אינספור שעות של הנאה.
חברת 3DO, ששלטה במותג, לא מיהרה לשפר אותו, והמשיכה להוציא משחקים חדשים בסדרה תוך שהיא סומכת על הקסם המיידי של הכסא החם והנוסחה האסטרטגית הפשוטה. אבל רשעים ורע להם, וחברת 3DO פשטה את הרגל. מבין כל נכסיה, Heroes הייתה הסדרה הבולטת ביותר, והיא נפלה לידיה של חברת Ubisoft.
אחרי כמה חודשים של אי ידיעה, הכריזה Ubisoft רשמית שהיא תפיץ את המשחק החמישי בסדרה המהוללת – והפעם היא תעשה אותו כמו שצריך.
סדרת HoMM הצליחה כבר כנגד כל הסיכויים, כך שעם קצת השקעה סביר מאוד להניח שהמשחק החמישי לא ייפול מקודמיו. על הפיתוח הופקדה חברת Nival הרוסית בעלת הכישורים המוכחים בתחום האסטרטגיה (Blitzkrieg בזמן אמת ו-Etherlords לפי תור), שדאגה לשייף את הנוסחה הקיימת ולשפר באופן בולט מספר צדדים שהוזנחו זה זמן רב.
אלה הם עיקרי הנוסחה, למי שאינו מכיר: לוקחים גיבור אחד או יותר, מצרפים אליו צבא של יצורים ממספר סוגים ושולחים אותו לחקור את מסתרי המפה, למצוא אוצרות ולכבוש מרבצי משאבים.
בעזרת המשאבים משפרים את עיר הבירה, בונים בה מבנים חדשים ומייצרים יחידות טריות ומשופרות על מנת להחליף את אלו שנהרגו בקרב. הקרבות עצמם מתנהלים בנוסח שמזכיר משחקי תפקידים יפניים - שני הצבאות הניצים עומדים זה מול זה, כל יחידה מכה בתורה ופוגעת באחת מיחידות האויב, ואז התור עובר ליחידה אחרת. כך, הקרבות מתבססים על טקטיקה ועל שימוש מושכל ביכולותיהן של היחידות השונות במקום על הקלקה מהירה עם העכבר.
יש חדש תחת השמש
התחום הראשון שזוכה לתשומת לב ולשיפור בולט במשחק החדש הוא הפן הגרפי. במשך כל חייה עד כה, סבלה סדרת Heroes בקביעות מבעיות גרפיות: המשחק השלישי היה עדיין מצויר בדו-ממד שטוח, והרביעי התמודד לראשונה עם גרפיקה איזומטרית – בזמן שמשחקים אחרים עברו כבר מזמן לתלת-ממד.
Ubisoft לא ישבו בחיבוק ידיים. במקום למחזר את המשחקיות המוכרת בגרפיקה מיושנת, הם הלבישו אותה במעטפת יפהפייה, ואם לשפוט מהתמונות, מדובר באחד ממשחקי האסטרטגיה היפים של השנה הקרובה.
הערים המצוירות של HoMM3, כולל הקשתות והעננים ברקע, עשו את המעבר לתלת ממד בכבוד רב. הארכיטקטורה של כל הערים שבמשחק מרהיבה ממש, עם פירוט גרפי רב של המגדלים והטירות, כמו גם של כל המבנים שניתן להוסיף להן.
גם העולם עצמו עבר מהפך: במקום מערכת של קוביות שונות שנחשפות לאט לאט, אנו נוכל לטייל בעולם תלת מימדי מלא, בדומה למשחקי תפקידים – מה שהופך את בחירת המסלול בכל תור למושך יותר לעין, ובעיקר יותר אמין ומשכנע. המשחקים הקודמים בסדרה דמו לעתים ללוח שח-מט ענק והרחיקו את השחקנים לעמדה של מצביאים קרי מזג; המשחק החדש נותן לכם להביט באדמה החרוכה שאתם מותירים מאחור, גם בשדה הקרב וגם בערים הכבושות שכעת תיראנה גדולות ומשכנעות יותר מאייקון בודד על המסך.
התמונות ששוחררו בינתיים מציגות את העולם כמלא יערות פנטזיה קלאסיים, מבוכים אפלים ושורצי מפלצות וכרכים עצומים ונישאים. הגיבורים אמנם יתקדמו על הקרקע עם חצים ירוקים קטנים במיטב המסורת, אבל עם הטיית המצלמה ניתן לראות שהעולם כלל לא נראה כלוח שח שטוח.
הרקע מאחורי סדרת Heroes of Might and Magic היה שטוח ממש כמו הגרפיקה המצוירת שלו – שילוב סתמי של כמה אלמנטים מוכרים של פנטזיה, כמו מכשפים, דרקונים ואבירים. המשחק החמישי מגבש את המיתולוגיה של הסדרה בצורה הרבה יותר מסודרת, עם שישה פלגים שונים המתחרים על השליטה בעולם. לא כולם נחשפו עדיין, אבל חלק מהם אולי יזכירו לכם נשכחות: פלג הטירות המוכר חוזר באדרת מבריקה (חפירים, מגדלים בוהקים ועננים), פלג השדים מ-Heroes 3 מגיע עם טירות אדומות ומערות מאוכלסות הידרות ארוכות צוואר. פרט להם, ארבעת הפלגים האחרים מורכבים בעיקר מכוחות חדשים.
לא רק משחקים איטיים וארוכים
אורך החיים של משחק ממוצע ב-HoMM היה תמיד רב למדי, מצב צפוי במשחקי אסטרטגיה לפי תור, ששואפים לתת חוויה עמוקה ואסטרטגית יותר מ-RTS ממוצע. המשחק החמישי מנסה לגוון את המשחקיות ארוכת-הטווח, ומכיל למעלה מ- 30 משימות שונות בשש מערכות, למשחק מקוון ולמשחק בכסא-חם. גרסת ריבוי המשתתפים כוללת חמישה מצבי משחק אונליין, שאחד מהם דווקא יהיה מהיר כברק: תוך 15 דקות אתם וידיד קרוב כבר אחרי הכל.
לא בטוח כמה המצב הזה מתאים להלך הרוח של הסדרה, אבל עצם העובדה שהוא קיים מעיד על ניסיונה של Ubisoft לפנות גם לקהל חדש, שאין לו זמן או סבלנות למשחקים בני שעות ארוכות. לאלו שדווקא רוצים את הקרבות שלהם מעמיקים ואת התורים ארוכים ככל שאפשר, המשחק מציע אפילו קרבות מצור – קרבות לרגלי הערים עצמן, שיכללו עשרות דמויות שונות הזורמות סביב החומות הבצורות, וידרשו את מלוא תשומת הלב לאורך כל הקרב.
אחד השינויים המשמעותיים ביותר של Heroes 4 יחסית לקודמיו היה שילובם של הגיבורים בתוך הקרבות, כיחידה לוחמת לכל דבר. המשחק החמישי חוזר למקורות, וכעת הגיבורים שבים להוות מעין גנרלים שעומדים מאחורי הקווים. במקום לרדת לשטח, הם יפתחו כישורי כשפים ויכולות לחימה שישפיעו על הצבא שלהם, בעוד את הלחימה עצמה מבצעות היחידות. עם כל עלייה בדרגה הגיבורים יקבלו נקודות לכישורים ולכשפים, כך שיהיה ניתן לעצב אותם ביתר קלות. מגוון נרחב של כישורים שימושיים ניתנים לרכישה מדי דרגה, כפי שהוצג בתערוכת המשחקים בלייפציג: מכישורי מנהיגות שישפרו אוטומטית את הצבא שלכם, ועד כשפים כמו אגרוף זועם מהאוויר, שבעזרתו גיבור יוכל לחסל יחידת אויב גם אם אין לו שום יחידה משלו בסביבתה.
גם אנימציית הקרבות השתפרה פלאים. בעבר הקרבות התנהלו באופן משעשע: כל פלוגה של יצורים הייתה מוצגת כיצור ענק אחד, מצוייר מהצד בדרך כלל, עם מספר תחתיו שמייצג את מספר היצורים מאותו סוג. כל יחידה כזו היתה מתנפלת על יצורי האויב רק כדי להפחית את מספרם, באנימציה דרמטית מאוד לרואי-חשבון. גם הפעם המפלצות באות עם מספר ירקרק שנרצה להוריד לאפס, אך כעת הקרבות נראים הרבה יותר דומים לקרבות RTS, עם אנימציה של כל הדמויות ותנועה בכל שדה הקרב. כל מכה לא רק מורידה מספר, אלא ממש נראית כמכה, אם אנימציות של חבטות, הבזקי להבים, סילוני דם ותמרות עשן, הכל בתקריב מלבב מדי חבטה.
הפעם ניתן אף לבחור את שיטת הקרבות. אם תרצו, תוכלו להילחם לפי תור, אבל יש אפשרות למה שנקרא "קרב דינמי" – ממה שתואר עד כה, מעין לחימה עם כל הדמויות בעת ובעונה אחת, כשהפקודות ניתנות תוך תנועה של שני הצדדים. צריך להיות מעניין. שיטת הקרב נעזרת בהצבת מרובעים ירוקים על גבי המפה התלת מימדית. כך ניתן לכוון את הכוחות שלכם בכל תור. ניתן לתת רצף של פקודות מראש, וכאשר היחידות תגענה למרובע הנבחר תחל ההסתערות באופן אוטומטי למטרות שנקבעו. ברוב המקרים הגיבור יישאר מאחורי קוי הלחימה, כשהוא מטיל כשפים מתוך ספר הקסמים שלו או מפעיל כישורים מיוחדים, אך במקרים נדירים נוכל להסתער באופן רגעי לתוך הזירה ולהילחם גם עם הגיבורים שלנו.
יצליח להחזיר את העבר המפואר, או לא?
Heroes of Might and Magic V הוא לא סתם משחק המשך לסדרה מהוללת מהעבר, אלא התחלה של דור חדש לגמרי, עם לא מעט שינויים מהותיים. יש בו גרפיקה טרייה ומאוד מרשימה, אפשרות למצבי אונליין מהירים או מעמיקים, רקע עשיר וחדש ברובו, והכי חשוב – חברת הפצה חדשה, שמבטיחה שהיחס המזלזל שזכו לו כותרי העבר לא יחזור על עצמו. המשחקיות הבסיסית נותרה בעינה: אם תראו סרטון, תזהו מיד את המשחק המוכר והאהוב, כולל הדילמה המוכרת כשמוצאים תיבת אוצר – לקחת את הזהב, או להמירו בנקודות ניסיון. מכל הבחינות, נראה שמחכה לחובבי הסדרה עתיד מבטיח ביותר, שנמצא לא הרחק מאיתנו - המשחק יוצא בעוד כשנה. חממו כבר עכשיו את הכסאות.
הכתבה פורסמה במקור באתר vgames.co.il
