שתף קטע נבחר

קדימה? אחורה!

מתי פוליטיקאים יתחילו לקחת את האינטרנט קצת יותר ברצינות בעת תכנון הקמפיינים שלהם? כתובות האינטרנט של "קדימה" נחטפו ומצבו של עמיר פרץ טוב רק במעט

מפלגתו החדשה של ראש הממשלה, אריאל שרון, נרשמה הבוקר אצל רשם המפלגות בשם "קדימה". עו"ד יורם ראב"ד, שהגיש את טפסי הרישום לרשם, דיבר על "יום היסטורי, בעל משמעות פוליטית חשובה למדינת ישראל".

 

מוקדם מדי לדעת אם השימוש שיעשו המפלגות השונות באינטרנט יהיה מתקדם יותר מאשר בבחירות 2003, אך דבר אחד כבר ברור - "קדימה" התחילה את דרכה המקוונת ברגל שמאל. למרות היום ההיסטורי והעובדה כי על פי סקר TIM האחרון, יש ברשת כ-3.4 מיליון בעלי זכות בחירה, אף אחד במפלגה החדשה לא ספר את הרשת.

 

לא רק שהמפלגה החדשה לא השיקה אתר אינטרנט, ולו בסיסי, לצורך הפגנת נוכחות והצהרת כוונות לעתיד; שמות המתחם בשם "קדימה" בכלל תפוסים. הכתובת kadima.co.il נרכשה על ידי חבר קיבוץ הזורע בתחילת השנה שעברה והיא מוצעת למכירה, kadima.org.il נתפסה ממש לפני יומיים על ידי יזם זריז, ישראלי המתגורר באטלנטה.

 

kadima.com נתפסה על ידי תוכנה לאיתור אנשים, kadima.net אינה מאוכלסת אך נמצאת בבעלותו של אחד, לאנס רוזנצווייג מבברלי הילס. kadima.org מוחזק על ידי ארגון יהודי מסיאטל,

ואם בנו אנשי המפלגה החדשה על kadima.info, הרי שיתאכזבו לגלות שגם הכתובת הזו כבר נחטפה החודש. אז מה נשאר? Kadima.web, אך סביר להניח שעד שאנשי "קדימה" יקראו את הכתבה הזו, גם כתובת זו תירשם.

 

המצב של פרץ לא טוב בהרבה

 

מעט שמאלה מ"קדימה", המצב אינו טוב בהרבה. שמות המתחם AmirPeretz.net, AmirPeretz.com ו- AmirPeretz.org נרכשו החודש, ויש להניח שיש לכך קשר ישיר לבחירתו של עמיר פרץ לתפקיד יו"ר מפלגת העבודה. פרץ יוכל להתנחם בכך שלפחות הכתובת הראשונה שיחפשו ברשת, amirperetz.co.il, נמצאת בבעלותו, וגם amirperetz.org.il עדיין פנוי.

 

יש גם מי שמנסה להפיק רווחים קלים מההתעוררות הפתאומית בביצה הפוליטית שלנו. באתר michtav.net מציעים דומיינים פוליטיים למכירה לכל המרבה במחיר.

"למפלגות ולאישים הפוליטיים במדינת ישראל אין כל ידע בדבר החשיבות של אתר ודומיין ככלי לפרסום ולהפצת רעיונות פוליטיים", קובע בעל האתר, ומנסה לעשות קופה על חשבונם. אם הוא יצליח בכך, זה יהיה על חשבוננו, משלמי המיסים.

 

בין הדומיינים המוצעים למכירה: ArielSharon.co.il, ShimonPeres.co.il, TomiLapid.co.il, Olmert.co.il, Halikud.co.il, Hamafdal.co.il, Echudleumi.co.il, Shas.co.il ו- Shinuy.co.il.

 

מוכר הכתובות הוא אלי סומפולינסקי, תומך ליכוד שהתנגד לתוכנית ההתנתקות. חלקן נרכשו ממש בזמן האחרון ואחרות הן בבעלותו די הרבה זמן. אחדות מהכתובות מפנות לאתרים התומכים בתיאוריית הקונספירציה בעניין רצח רבין. סומפולינסקי אומר ל-ynet כי עד היום לא מכר דומיין פוליטי אך הוא מקווה להרוויח מהכתובות לקראת מערכת הבחירות הקרובה. "בארה"ב שוק הדומיינים הפוליטיים מאוד מפותח", הוא אומר.

 

מחפשים את הפוליטיקאים בגוגל

 

ואולי הדומיינים בכלל מאבדים מחשיבותם, בתקופה בה מנועי החיפוש מתחזקים והולכים. האם יש גולשים שישברו את הראש בניסיון לגלות איך מקלידים עמיר פרץ באנגלית, כשאפשר פשוט להקליד את השם בגוגל ולמצוא? ובכן, kadima.co.il יוצא ראשון בחיפוש אחר המפלגה החדשה, אך כאמור, הדומיין הזה לא נמצא בבעלות המפלגה.

 

כאשר מחפשים "עמיר פרץ" בגוגל, האתר הרשמי מתקבל רק בתוצאת החיפוש הרביעית. לזכותו של פרץ נזקף חידוש מרענן ברשת הישראלית - במסגרת הקמפיין של פרץ לראשות מפלגת העבודה, האתר הציע לגולשים לתרום למועמד. לצורך כך נחתמו הסכמים ראשונים מסוגם בארץ עם חברות כרטיסי האשראי. מודל דומה נוסה בהצלחה על ידי ג'ון אדוארדס, שהתמודד על תואר המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב.

 

עם זאת, הבחירות כבר מאחורינו, אך באתר פרץ עדיין מתמודד לראשות מפלגת העבודה. האינטרנט מצטיין כפלטפורמה לגיוס התרומות הדרושות למימון מערכת הבחירות באמצעות האינטרנט, כך שניתן יהיה לאסוף תרומות קטנות מהרבה תורמים, ולא להיות תלויים בתרומות גדולות של מעט בעלי ממון. הפוליטיקאים עשויים לגלות כי השימוש ברשת עוד עשוי לחסוך להם שעות חקירה רבות במשטרה. "אננקס מחקרים" - אאוט. האינטרנט - אין.

 

דרך לא דרך

 

בשלב מוקדם זה במערכת הבחירות, אתרי המפלגות עדיין מנומנמים. באתר הליכוד, במקום בו הוצגה תמונתו של ראש הממשלה, אריאל שרון, נפער חלל שחור, הקישור לדף מידע אודות תרומות שבור, דף הסקרים ריק (בכוונה?) ובאופן כללי - האתר נראה כמו אחרי סופת הוריקן.

 

האתר של מפלגת העבודה לא טוב בהרבה. "יוצאים לדרך חדשה", זו הכותרת המבשרת על בחירתו של עמיר פרץ לראשות המפלגה. מהי הדרך הזו? על פי האתר - אין דרך לדעת. חלקים אחרים באתר עדיין מפרטים על רשימת המועמדים ליו"ר המפלגה ומאפשרים לחברים לאתר את הקלפי שלהם. 

 

הדוגמה האמריקנית

 

אין די בעדכון האתרים הפוליטיים בתמונות המועמדים ובתצלומים חשוכים מעצרות בחירות.

ניהול קמפיין ברשת של שנת 2006 דורש הרבה יותר מכך: אתרים דינמיים עם מסדי נתונים יעילים, המחברים אליהם את הגולשים לכדי קהילה מקוונת, שימוש ברשת לצורך הפצת מסרים באופן ויראלי, פורומים שיאפשרו למפלגות לחוש מקרוב את הדופק הציבורי ולנהל דיונים על הנושאים העיקריים, בלוגים של טקסט, תמונות ווידאו, בהם המועמדים ידווחו בעצמם (ולא אנשי יחסי ציבור) ויעמדו בקשר ישיר עם הגולשים, שיוכלו להגיב בטוקבקים (גם הבלתי משוכנעים) ועוד.

 

פוליטיקאים שינצלו את הרשת לצורך מגע ישיר עם הבוחרים, שאינו מתווך על ידי יחצ"נים ופרסומאים, וכן, גם ללא תיווך של העיתונות, עשויים לגלות כי סיכוייהם להיבחר גדלו.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פוליטיקה ברשת הישראלית. טעון שיפור
מומלצים