שתף קטע נבחר

אולי נגיש בג"ץ נגד רשת ג'?

נגן העוד יאיר דלאל יחגוג בשבת יומולדת 50 בהופעה חגיגית. למרות ההצלחה בעולם, האפליה אצלנו ברדיו נגד סגנון המוזיקה בו בחר עדיין מרתיחה אותו: "אם אני לא עושה פופ, אז אין לי מקום"?

יאיר דלאל, אחד מחלוצי המוזיקה המזרחית האמנותית בישראל, בן להורים יוצאי עיראק, גדל ברמת גן-גבעתיים. בגיל שש אביו העניק לו את כלי הנגינה הראשון בחייו, הכינור, עמו ניהל מערכת יחסים ארוכה של לימודים תובעניים בני 11 שנה. ההשכלה המוזיקלית של דלאל החלה בקונסרבטוריון המקומי בגבעתיים, עברה דרך שעות רבות של האזנה לסגנונות רבים של מוזיקה והתנסות בהם, כשהוא אפילו התחיל לנגן רוקנ'רול ובלוז על הכינור בזמן גיל ההתבגרות.

 

בתום שירותו הצבאי עבר דלאל להתגורר באיזור הערבה ובילה תקופה ארוכה בסיני ובנגב עם גמל שרכש. לאחר תקופה של נדודים וחיפוש עצמי החל לעבוד בתור מדריך טיולים ופקח של רשות שמורת הטבע בעין גדי. רק לקראת גיל 30 נפתח לדלאל הרעב ליצור מוזיקה באופן מקצועי. הוא למד הוראה במכללת "לוינסקי" ועם גושפנקא רשמית, חזר לקיבוץ סמר ולימד מוזיקה ביוטבתה. כשהתחיל ללמד קרה לדבריו "נס", התעוררה בו תשוקה להיות על הבמה - והוא התמסר לעוד.

 

עוד לפני שאלבומו הראשון יצא קיבל דלאל והאנסמבל שהקים, "אנסמבל עלעול", הזדמנות להופעות בכורה ולחשיפה לקהל בינלאומי. ב-1994, הוזמן דלאל לנגן בטקס פרסי הנובל לשלום שהוענקו ליצחק רבין ז"ל, שמעון פרס ויאסר ערפאת.

 

"מארגני הטקס חיפשו אנשים שישתתפו בפרוייקט 'זמן אל סלאם' והגיעו אלי, כך שהטקס היה חלק מהופעת הבכורה שלי בחו"ל והיווה למעשה את התחלת הקריירה שלי. מוזיקה ושלום תמיד התחברו אצלי עוד בשנות השישים ושמחתי למצוא את מקומי בתור מוזיקאי אקטיבי שיכול לתרום בדרכו הצנועה לשלום. השלום חטף מאז וימשיך לחטוף עוד סטירות רבות. אני לא יוצר מוזיקה רק בשביל להשיג שלום פוליטי, אלא כדי להשיג שלום בינינו לבין עצמנו, בינינו לבין החברים שלנו ובינינו לבין השכנים שלנו ברמות האנושיות הפרטיות. זה לא מוכרח להביא את השלום בין שתי מדינות, אלא לשלום קטן בין כמה אנשים".

 

"רצון לשמח"

 

לאחרונה הוציא דלאל אלבום הופעה כפול ומשובח בשם "אינשאללה שלום" שהוקלט בירושלים. "הענקתי לו את השם שלו, מאחר ומנגנת בו חבורת נגנים המייצגת קשת רחבה מאוד של מוזיקאים הנוגעים במוזיקה המזרחית, ערבים, יהודים דתיים וחילוניים. יש בהופעה הרבה שמחה בשירים וזו הקלטה נטו, לא יומרנית, אלא רצון לשמח את כל האנשים שלא היו בהופעה ולרגש אותם. האלבום הוא אוסף של שירי עם מזרח תיכוניים, שירים פשוטים ומייצגים את כל התרבויות המוזיקליות שיש כאן באיזור. אם לא הייתי מקצר את מחיאות הכפיים של הקהל, הייתי צריך להוציא ארבעה דיסקים. היתה שם חגיגה שלמה, אני מקווה שזה עובר, רק צריך לעצום את העיניים קצת כדי להכנס לאווירה".

 

 

בהופעה חגיגית שתערך מחר (שבת, 21:00) במסגרת "פסטיבל העוד התל אביבי", במועדון צוותא, דלאל מבטיח לנגן יצירות מוכרות וקלות יותר לעיכול לאוזן הקהל הישראלית מאשר אלו שמאפיינות אותו בדרך כלל, יחד עם נגנים אורחים והמשורר רוני סומק. "כשהקהל בא לשמוע אותי, הוא כבר יודע מראש שזה לא פופ, אלא קטעים יותר ארוכים המצריכים ריכוז, אז אני לא חושש מזה. העוד הוא כלי בן 1,500 שנה וכשאתה מנגן עליו מרגישים את כובד הזמן, את התהודה של צלילים עתיקים שהשתבחו. בגלל שהוא קרוב מאוד לחזה, ללב, יש פתגם בערבית האומר כי הכינור נועד למאזין, העוד נועד לנגן. בגלל זה יש לי את שניהם. בשניהם אני מאוהב והם משלימים זה את זה אצלי בנפש".

 

למרות ההכרה שקיבל, סגנון המוזיקה המזרחית האמנתית של דלאל לא הצליח לחצות את גבולות הרדיו ולדלאל יש בטן מלאה על העורכים המוזיקליים. "אם אני לא עושה פופ, אז אין לי מקום? יש בארץ מליון וחצי ערבים בתחומי מדינת ישראל, עוד שני מיליון יוצאי עדות מזרח שמוזיקה כזו נעימה להם ועוד כמה אלפי 'אשכנזים' שממלאים את האולמות בפסטיבל העוד ובהופעות, לא מגיע להם להאזין למוזיקה הזו? עורך מוזיקלי שאומר לי כי בעברית המוזיקה הזו נשמעת טוב יותר, אני חושב שהוא גזען ואנשים כאלו צריך לפטר, חד וחלק. זה בדיוק כמו שאיש הבטחון בנמל התעופה בלוד, שואל אותי מה מקור השם שלי. למה שם כמו גולדשטיין לא שואלים ואת דלאל כן? כשנכסים לבית כנסת של עיראקי, חושבים שהכל בערבית, כשנכסים לבית כנסת של אשכנזים נדמה שהכל ביידיש או בגרמנית,. זו המדינה שאנחנו חיים בה. מה רע בכור ההיתוך? זה בדיוק אותו הדבר שלא משמיעים שירים ברוסית. זה מוזר לי".

 

לדעתך ניתן לשנות את המצב?

 

"רק אם נגיש בג"ץ נגד רשת ג' האטומה", צוחק דלאל. "אולי היא תהיה מוכנה להסביר מי מינה אותה להיות הפטרון של המוזיקה הישראלית. על גלי צה"ל והפלייליסט אין על מה לדבר, זו אוטופיה לא מציאותית. אני מנסה להגיע לקהל גם דרך האינטרנט, אבל זה לא אותו דבר כמו רדיו. רדיו גורם לאדם לקנות את האלבום, רדיו גורם לאנשים לסקרנות, באינטרנט אתה צריך לחפש את האמן אחרי שאתה מכיר אותו, רדיו זה באקראי. או שנדלקים או שמכבים, אבל לפחות שיתנו את הצ'אנס. אני מקווה שבכל זאת יפתח משהו. אבל זה לא מונע ממני ליצור ולהופיע, להיפך. זה רק מגביר את המוטיבציה".

 

למרות הקיפוח התקשורתי, דלאל מאושר מהעובדה כי אנשים רבים מכל העדות עדיין מתאהבים במוזיקה המזרחית הקלאסית. "ב-15 השנה האחרונות התחילה בארץ מהפיכה שלאו דווקא קשורה להשמעות ברדיו, גם אנשים שלא קשורים לשורשי המוזיקה, פחות פוחדים ממנה. כשאני עליתי בפסטיבל הגיטרה ב-1989 עם עוד, הרבה אנשים חשבו שיצאתי מדעתי לעלות לסולו עוד על הבמה. מאז ועד היום, גדל דור צעיר, בעיקר מהמגזר היהודי, שלומד, משקיע, מקים להקות ויוצר. גם אם חלקו עושה זאת כקוריוז, עדיין חלק גדול ממנו משקיע ולומד ברצינות".

 

עם זאת, החיים לא תמיד מחייכים לדלאל. "בתקופה האחרונה עברה עלי תקופה לא פשוטה בתחום המוזיקה, גם בגלל הגיל, גם בגלל המצב הכלכלי בארצנו הקטנטונת, השחיתות הנוראית, והעובדה שאנחנו לא מושמעים הרבה ברדיו. אני מחפש כעת את דרכי לנסות להגיע לשלווה, להכנס לחובות ואולי לקנות בית קטן בגליל. מוזיקה זה לא היי-טק, לא הוכשרתי לתכנת או להביא את הגימיק שיכניס לי מליונים, אני יוצר מוזיקה מהלב".

 

גם בעולם אתה סובל לפעמים שלא באשמתך. כשאריאל שרון עלה לשלטון ביטלו את הופעותיך במספר פסטיבלים מרכזיים בעולם. בזמנו הצהרת שזו גזירת מוות על המוזיקה שלך, מה השתנה מאז?

 

"כששרון נבחר, קיבלתי מכתב מזעזע מצרפת שהודיע באופן נחרץ כי עקב בחירתו של שרון לראשות הממשלה בישראל, אז ההשתתפות שלנו בפסטיבל מבוטלת. האם אני אבטל את בואי לפסטיבל בגלל ששיראק נבחר? מוזיקה זו מוזיקה, ופוליטיקה זו פוליטיקה. אין קשר בין הדברים. כעסתי ועד היום אני כועס. המצב של האמנים הישראלים בחו"ל היה בכי רע ואני סבלתי מזה מאוד. אנחנו מופיעים בפסטיבלים שיש בהם הרבה מאוד אמנים משאר המדינות במזרח התיכון וכשהם מפעילים לובי ולחצים, יש פסטיבלים בעולם שנכנעו להם כמו בצרפת, בלגיה, אפריקה ויפן. למזלי, הפסטיבל של פיטר גבריאל לא נשבר ועדיין מזמין אותי להופיע בו. מוזיקה אמורה להיות מוגנת מכל הדעות הקדומות, מוזיקה זה שלום, אז למה החרם הזה מגיע לנו? לצערי הרב, הספר עדיין פתוח עם הפסטיבלים הללו, היום חלקם מכים על חטא, אבל אני לא שוכח להם זאת בקלות. עדיין חלק מהמכתבי הדחייה שמורים אצלי. בשנים האחרונות המצב השתפר מעט, כי הם למדו לעשות את האיזון".

 

מה מאפיין את ההופעות בחו"ל?

 

"אין כמו לפגוש ולהתרגש עם קהל חדש שאתה לא מכיר. כשיש פסטיבלים גדולים אז המפגש עם האמנים הוא אחד הדברים הכי מרגשים שיש, להריח אחד את השני, יש אחווה מאוד יפה בין אמנים. כשאתה מגיע לפסטיבל שבנוי על איחוד מוזיקלי, הכי מרגש זה לפגוש אמנים ערבים ממרוקו, ומעיראק במיוחד, כי תוך פחות משניה נוצר חיבור. מספיק לומר 'אהלן וסהלן' ובום! הם מזהים שאתה עיראקי ואתה מזהה שהם עיראקיים ותוך רגע מתחילים לנגן, להתחבר ואז אתה אומר לעצמך מה אנחנו מתעסקים בפוליטיקה ובמלחמות האין סופיות הללו? בואו נעשה מוזיקה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עדיין מאוהב במוזיקה. דלאל
פעמיים כי טוב. אלבום חדש
לאתר ההטבות
מומלצים