שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    פירות הדר בחורף: מה הכי בריא?
    פירות ההדר, המלכים הבלתי מעורערים של החורף, ממש נולדו לחזק אותנו בימים הקרים. הם עשירים בוויטמין C ובסיבים וממש טעימים. אבל איך תדעו מה עדיף, קלמנטינה או תפוז, אשכולית או פומלו? הדיאטנית הקלינית עירית ברק נותנת בהדרים סימנים
    תפוז אתרוג אשכולית פומלו 
    פומלית לימון קלמנטינה קומקווט 
    אשכולית אדומה ליים 
    גם שונאי החורף המושבעים ביותר נאלצים להודות - החורף מביא איתו מתנה נפלאה - פירות הדר. הם ניחוחיים, עסיסיים ומלאים כל טוב מבחינה תזונתית.

     

    יש מהם הרבה סוגים ובסך הכול לכולם תכונות דומות, כך שאם אתם לא מתים על קלמנטינה, תוכלו לקבל פחות או יותר את אותם מרכיבים גם מהאשכולית החביבה
    עליכם. אילו מרכיבים בדיוק? בראש ובראשונה ויטמין C שפירות ההדר כל כך מפורסמים בו. הוויטמין פועל כנוגד חמצון אבל חשוב גם לקליטת הברזל ולבריאות השיניים והחניכיים. ומה באשר למינרלים? פירות ההדר מכילים כמות נכבדת של אשלגן, מינרל חיוני המווסת את לחץ הדם וחיוני לתפקוד השרירים. ואם אתם מאלה הנוהגים לקלף את הפרי "עד זוב דם" ולא מותירים בו אפילו סיב לבן אחד לרפואה, דעו שאתם מפסידים הרבה - קרומי התא, ובייחוד הקליפה הלבנה, מכילים סיבים שחשובים לעיכול ולמניעת סרטן המעי הגס. עכשיו, כשאתם יודעים שכל ההדרים טעימים ותורמים לבריאות, ותוהים מה בכל זאת מייחד כל אחד מהם, לפניכם מדריך מלא הדר לפירות ההדר.

     

    תפוז

    מידע פנימי: 47 קלוריות, 10 גרם סוכר, 180 מיליגרם אשלגן, 53 מיליגרם ויטמין C, 2.4 גרם סיבים.

     

    חלון הזדמנויות: לתפוז זנים שונים, ולהם זמני קטיף שונים. באוקטובר מתחיל זן "טבורי", בדצמבר מצטרף אליו ה"שמוטי",

    ובאביב תופס את מקומו ה"ולנסיה" העסיסי, שנשאר איתנו עד יולי.

     

    מה עוד? התפוז הוא הפופולרי מבין פירות ההדר, וגם הנחקר ביותר, מה שהביא לממצאים הבאים: שתיית מיץ תפוזים מפחיתה את חומציות השתן ולכן יעילה לטיפול באבנים בכליות, ואילו קליפת התפוז מכילה ריכוז גבוה של לימונין, נוגד חמצון שהורג תאי סרטן.

     

    חזור למעלה
    אתרוג


    מידע פנימי: 99 קלוריות, 20 גרם סוכר, 723 מיליגרם, אשלגן, 2.6 מיליגרם ויטמין C, 3 גרם סיבים.

     

    חלון הזדמנויות: מגיע לקראת הסתיו, בעיקר לצורך הידור הסוכה, ונעלם זמן קצר לאחר החגים.

     

    מה עוד? בשונה משאר אחיו, מכיל האתרוג כמות יפה של ברזל.

     

    חזור למעלה
    אשכולית


    מידע פנימי: 40 קלוריות, 8 גרם סוכר, 150 מיליגרם אשלגן, 35 מיליגרם ויטמין C, 1.1 גרם סיבים.

     

    חלון הזדמנויות: משווקת כל השנה.

     

    מה עוד? יש בה חומרים המקילים על שיעול ליחתי.

     

    חזור למעלה
    פומלו


    מידע פנימי: 38 קלוריות, 8 גרם סוכר, 215 מיליגרם אשלגן, 61 מיליגרם ויטמין C, 1.2 גרם סיבים.

     

    חלון הזדמנויות: אפשר למצוא בשווקים החל מספטמבר ועד מאי.

     

    מה עוד? לפומלו, ענק ההדרים, הכמות הגדולה ביותר של ויטמין C.

     

    חזור למעלה
    פומלית


    מידע פנימי:
    24 קלוריות, 5 גרם סוכר, 66 מיליגרם אשלגן, 23 מיליגרם ויטמין C, 1 מיליגרם סיבים.

     

    חלון הזדמנויות: הקטיף נעשה מהסתיו עד סוף החורף.

     

    מה עוד? הפומלית, שהיא הכלאה של פומלו ואשכולית, דלה במיוחד בקלוריות ובסוכר ולכן מעולה למבקשים לרזות.

     

    חזור למעלה
    לימון


    מידע פנימי:
    29 קלוריות, 2.4 גרם סוכר, 140 מיליגרם אשלגן, 53 מיליגרם ויטמין C, 2.8 גרם סיבים.

     

    חלון הזדמנויות: הקטיף נעשה בעיקר בין אוקטובר לאפריל, אך הפרי משווק כל השנה.

     

    מה עוד? בלימון יש חומרים דמויי אנטיביוטיקה, ולכן הוא מסייע בריפוי דלקות גרון.

     

    חזור למעלה
    קלמנטינה


    מידע פנימי: 45 קלוריות, 10 גרם סוכר, 175 מיליגרם אשלגן, 45 מיליגרם ויטמין C, 2.3 גרם סיבים.

     

    חלון הזדמנויות: נמצאת מאוקטובר עד דצמבר. לקלמנטינה בני משפחה קליפים שונים, רובם ככולם משווקים רק עד אמצע החורף.

     

    מה עוד? בקלמנטינה ריכוז גבוה של נוגדי חמצון מסוגים שונים.

     

    חזור למעלה
    קומקווט


    מידע פנימי: 71 קלוריות, 9 גרם סוכר, 186 מיליגרם אשלגן, 44 מיליגרם ויטמין C, 6.5 גרם סיבים.

     

    חלון הזדמנויות: את הקומקווט אפשר להשיג בין דצמבר למרץ, וגם זה לא בכל מקום.

     

    מה עוד? אם תאכלו גם את הקליפה, תקבלו את נוגד החמצון לוטאין, המגן מפני קטרקט ומסייע במניעת טרשת עורקים.

     

    חזור למעלה
    אשכולית אדומה


    מידע פנימי: 42 קלוריות, 7 גרם סוכר, 135 מיליגרם אשלגן, 31 מיליגרם ויטמין C, 1.6 גרם סיבים.

     

    חלון הזדמנויות: לאשכולית הוורודה שתי עונות קטיף: מאי-יוני וספטמבר- דצמבר.

     

    מה עוד? מכילה גם ליקופן, נוגד החמצון שמאפיין את העגבנייה.

     

    חזור למעלה
    ליים


    מידע פנימי:
    30 קלוריות, 1.7 גרם סוכר, 102 מיליגרם אשלגן, 29 מיליגרם ויטמין C, 2.8 גרם סיבים.

     

    חלון הזדמנויות: לפרי מיוחד זה עונה קצרצרה: ביולי מגיע ובספטמבר נעלם.

     

    מה עוד? סיבי הליים מורידים את רמות הכולסטרול הרע בצורה מרשימה, וזאת בלי לפגוע בכולסטרול הטוב.

     

    חזור למעלה
    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: יוסי סליס
    פירות הדר בחורף. גם טעים גם בריא
    צילום: יוסי סליס
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים