אחרי 350 שנה: הדואר הבריטי כבר לא מונופול
אתמול הסתיים המונופול של ה"רויאל מייל" עם פתיחת שוק הדואר הבריטי לתחרות. 13 מפעילי דואר כבר קיבלו רישיונות ארוכי טווח המאפשרים להם להתחרות ברויאל מייל
המונופול של שירות הדואר הבריטי, "רויאל מייל", שנמשך כ-350 שנה, הסתיים אתמול עם כניסתם לתוקף של חוקים חדשים הפותחים את שוק הדואר בבריטניה לתחרות.
הרשות המפקחת על שירותי הדואר בבריטניה, "פוסטקום", העניקה עד כה רישיונות ארוכי טווח ל-13 מפעילים, ביניהם DHL גלובל מייל ו-TNT, המאפשרים להם להתחרות ברויאל מייל הממשלתי.
85% מהדואר המועבר בבריטניה הוא בין עסקים, שצפויים להיות המרוויחים הגדולים מפתיחת השוק לתחרות. השוק מוערך בכ-11.2 מיליארד דולר בשנה. מפוסטקום נמסר כי פתיחת השוק לתחרות תשפר את השירות גם עבור לקוחות פרטיים.
שוק הדואר הבריטי נפתח לתחרות מוגבלת כבר ב-2003, אז איפשרה פוסטקום לחברות מתחרות להציע שירותי דיוור ללקוחות ששולחים 4,000 פריטים או יותר בכל משלוח. רויאל מייל המשיכה אז להחזיק ב-97% מהשוק הכללי, ולהעביר כ-80 מיליון פריטי דואר בכל יום. חלק מהמפעילים החדשים ישלמו לרויאל מייל עבור מיון והעברת הדואר. אחרים מתכוונים להפעיל שירותים מלאים "מקצה לקצה" בעצמם.
"שינוי של היסטוריה בת 350 שנה לוקח מעט זמן והרבה מחשבה", אמרה יו"ר פוסטקום, שרה צ'יימברס, "אך אנו משוכנעים כי לקוחות הדואר ירוויחו משירותי דיוור מהימנים יותר, חדשניים יותר וטובים יותר".
רויאל מייל נהנית כיום ממספר פריבילגיות היסטוריות שעלולות להציב מגבלות בפני סידורי הרישוי החדשים, ביניהם פטור ממגבלות חנייה על כלי הרכב האוספים ומעבירים דואר. בנוסף, פטורה רויאל מייל ממע"מ. הרשות תמשיך לפקח על המחירים שגובה רויאל מייל, והחברה תהיה עדיין מחוייבת לספק "שירות אוניברסלי" ולהעביר דואר לכל מקום בבריטניה, ללא קשר למרחק.
היסטוריה של 350 שנה
צילום: איי אף פי
מומלצים