שתף קטע נבחר

מדעי החבר'ה: רשת ביה"ס הבינלאומית "UWC"

רשת "United World Colleges" מחפשת בני נוער ישראלים בעלי נכונות חברתית ומודעות סביבתית עמוקה. הכישורים הדרושים: פתיחות ונכונות אמיתית להקשיב, להתבטא ולשנות. התנאים: לימודים בחברת תלמידים מ-70 מדינות ומגורים באחד מ-11 בתי ספר ברחבי העולם. המטרה: לחנך את מנהיגי העתיד

תלמידים מכל רחבי הגלובוס, פעילות חברתית ותרבותית מושקעת, תעודת בגרות קדם-אוניברסיטאית בינלאומית, ואופס, כמעט שכחנו: לגמרי בחו"ל - ולגמרי בחינם. זו תהיה מנת חלקם של עשרה עד 15 בני נוער ישראלים ממוזלים, שיזכו במלגות לימוד מארגון הקולג'ים הבינלאומי "UWC". מידי שנה, 11 בתי הספר שהארגון מפעיל בכל העולם מארחים מאות תלמידים, המשתלמים בתוכנית עיונית אינטנסיבית לצד תרומה לקהילה המקומית. נשמע מעורר קנאה? רק התחלנו.

 

"אנחנו שואפים לכונן הבנה תרבותית לאומית רחבה, וברמה המקומית יותר, לחנך את מנהיגי העתיד הצעירים לסובלנות ומודעות סביבתית", מצהיר הארגון. את מארז הכוונות הזה הוא מגשים באמצעות קיבוץ מאות שגרירים מ-70 מדינות שונות, העונים לתנאי הקבלה, לספסל לימודים משותף. אין להבהל, זולת יכולת

לימודית ראויה, כישורי הסתגלות ופתיחות מחשבתית, לא מוערמים בפני המועמדים מכשולים נוספים. המלגה המוענקת למתקבלים כוללת שכר לימוד והוצאות מחייה מלאות או חלקיות, בין היתר כדי לסייע בשילובם של תלמידים מעוטי יכולת.

 

"התלמידים שמתאימים למסגרת הם בני נוער בעלי נכונות חברתית ומודעות עמוקה לסביבה", אומרת מיכל גת, בוגרת הקולג' המרכזת את פעילות UWC בישראל. "התוכנית מעמתת אותם עם תרבויות ודעות שונות ממה שהכירו, ולשם כך עליהם להיות מחוננים בפתיחות, סקרנות טבעית ורצון אמיתי להכיר ולהשתלב. נוסף לכך, הואיל ובקולג'ים מושם דגש עז על מעורבות בחברה, אנחנו מצפים מכל התלמידים שיגיעו מצוידים בנכונות אמיתית להקשיב, להתבטא ולשנות".

 


"הבנה תרבותית לאומית רחבה". תלמידי הקולג' מדגמנים מעורבות חברתית

 

 

"ייצוג של תלמידים ישראלים ופלסתינאים"

 

בעוד שבוע (שלישי 10.1), מוסרת גת, תסתיים ההרשמה לשנת הלימודים הבאה ברשת הקולג'ים. אז יחל מיון המועמדים, תלמידי כיתות י' וי"א מכל רחבי הארץ. "אנחנו מחפשים נוער דעתן, שנמצא עדיין בשלב ההתגבשות ופתוח לרעיונות חדשים", היא מרחיבה. "לנוער בימינו כבר יש דעות ותובנות לגבי סדר היום הציבורי, אך הוא עוד לא בשל ומקובע. בדיוק מהמקום הזה אנחנו רואים את היכולת לפתח תשתית אנושית, שתכשיר את הקרקע האישית של כל-אחד מהתלמידים לפעילות חברתית של ממש בסביבתו.

 

"חשוב לציין שישראל בולטת בכמות המלגות שהיא מקבלת, עשרה עד 15 תלמידים בכל מחזור לעומת חמישה בלבד מצרפת", היא מוסיפה. "משמעות הצעד הזה היא החשיבות שנותן הארגון לייצוגם של תלמידים ישראלים ופלסתינאים במסגרת לימודית אחת, בפרט על רקע המציאות הקשה בארץ. חשוב שבני נוער הנמצאים בשלב קריטי בהתבגרות שלהם יתוודעו לערכים ולהנחייה שמשקפת פרספקטיבה רחבה ולא מצומצמת, ויפעלו למען מטרותיהם. אין לנו ספק שהשיח הזה יכול לתרום רבות לעתידה של ישראל".

 

את היעדר הספק הזה מדגימה הילה ישר, 19, בוגרת טרייה של הסניף הקנדי. "המפגש עם השותפה הפלסתינאית שלי לחדר הותיר בי רשמים עזים", היא מתארת. "גיליתי שיש עוד צד לסכסוך, מה שעמד בסתירה לדברים עליהם חונכתי מילדות. למדתי שכדי להרחיב את נקודת המבט שלך צריך פתיחות אמיתית ונכונות לשמוע ולקבל גם דעות שמנוגדות לשלך, וזה מה שעשיתי".

 

זה לא הדבר היחיד שישר עשתה. כמו 200 התלמידים המתקבלים לקולג' בכל שנה, היא השתתפה בארגון פעילויות כמו חוגי צלילה וקיאקים, מחנאות והישרדות, סדנאות אמנות וצילום ועוד. התלמידים, אומרת גת, מפיקים בעצמם את שעות הפנאי שלהם, ויוזמים ימי עיון וגיבוש, אירועי תרבות, מסיבות וטיולים. "אבל החלק

הכי חשוב", היא מתעקשת, "הוא המחויבות החברתית בתחומים כמו סיוע לאוכלוסיות מצוקה וטיפוח מודעות גבוהה לאיכות הסביבה".

 

אבל נחזור להילה, שהשהות בקולג' הפכה אותה לפעילה סביבתית. "עסקנו במיחזור על כל גווניו, בקבוקים, ניירות, ערכית סקרים אקולוגיים ועוד", היא משחזרת. "כל אלה נעשו בהשראת המיקום המיוחד של בית הספר, באמצע חורשה שנמצאת במרחק 20 דקות נסיעה מהעיירה הקרובה ביותר. המיקום הזה חיזק אצלנו את החיבור לטבע והלחימה על הגנתו. עם הזמן התקבעו אצלי הרגלים לשמירה על איכות הסביבה, וכשחזרתי לארץ הקניתי אותם גם למשפחה הקרובה. מבחינתי, זה המינימום שכולנו חייבים לעשות".

 

מיחזור בקבוקי פלסטיק אינו ההישג היחידי של ישר. ביומה הראשון ללימודים היא גילתה שחלק מהקולגות והמורים שלה הם אזרחי איזורי קונפליקט ברחבי העולם, דוגמת אפריקה, סרביה ומונטנגרו. וכן, גם המזרח התיכון. "כשהגעתי לקולג' חשבתי שאני הכי סובלנית ופתוחה בעולם, והניסיון הזה גילה לי כמה הייתי בתחילת הדרך מהבחינה הזו", היא מדווחת. "חשוב להבין שמדובר בסוג של רכבת הרים לאישיות שלך, לדעות שלך, וזה תהליך קשה. אבל היום אני רואה את התוצאות, ומרגישה שנעשיתי פחות שיפוטית, יותר מקבלת".

 

משחקים עם ילדים באזורי מצוקה

 

הקולג' הראשון ברשת הפרויקט נוסד בשנת 1962 בדרום ווילס, בריטניה. לאחר מכן הוקמו קולג'ים נוספים בקנדה, ארצות הברית, איטליה, סוויזילנד, סינגפור, וונצואלה, הונג קונג, נורווגיה והודו, והחל מאוגוסט 2006 גם בקוסטה ריקה. מנהלת הארגון ממוקמת בלונדון, ונשיאיה, אגב, הם המלכה נור ונלסון מנדלה.

 

במהלך כ-50 שנות פעילותו הפרויקט הנפיק אלפי בוגרים, כולם אוחזים בתעודת הבגרות הבינלאומית הנחשבת IB, ובעיקר ביוזמות חברתיות מקומיות ועולמיות. דוגמאות? טוב שהתעניינתם. ארבעה מבוגרי הקולג' באנגליה יזמו עם סיום לימודיהם את פרויקט WorldatPlay, המייצא משלחות המשחקות עם ילדים באזורי מצוקה בעולם.

 

"הפרויקט הוא הצעד הראשון של הבוגרים בדרכם החברתית, ונכונה להם עוד הצלחה והשפעה רבה על סביבתם המקומית והאוניברסלית", גת מסכמת. "בסופו של דבר, בית הספר הוא הזדמנות של פעם בחיים לקחת חלק בחוויה מעצבת ומכוננת לכל תחומי החיים, ואפשרות להרחבת האופקים בדרך מהנה, עשירה וייחודית".

 

  • למידע נוסף על התוכנית והרשמה ללימודים ברשת "UWC" לחצו כאן . מועמדים יכולים ליצור קשר עם מיכל גת באימייל michal@uwc.net . ההרשמה מסתיימת בתאריך 10.1, ומיועדת לתלמידי כיתות י' וי"א

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"מצוידים בנכונות אמיתית להקשיב, להתבטא ולשנות". תלמידים בקולג'
"רכבת הרים לאישיות". תלמידים בקולג'
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים