שתף קטע נבחר

נתן שמאות - בלי לראות את הרכב

שמאי הבית של חברת הביטוח "מגדל" הגיש חוות דעת על תיקון נזק שנגרם בתאונת דרכים. הבעיה - הוא עשה זאת תוך שעתיים, בלי לבקר את הרכב אלא רק בעזרת תמונות. והכל בגלל שמגדל רצתה להפחית את הפיצוי למבוטח

איגוד המוסכים פנה לאחרונה לוועדת האתיקה של משרד התחבורה, בבקשה לחקור את שמאי הרכב שמעון טרדאי, המועסק כ"שמאי-בית" על-ידי חברת הביטוח "מגדל". על-פי החשד, טרדאי ביצע הערכת נזק למכונית אותה כלל לא ראה. הערכת הנזק - שלא במפתיע - הייתה נמוכה בכ-5,000 שקל מזו שקבע שמאי אחר, שליווה את תהליך התיקון במוסך.

 

ואיך זה קרה? טרדאי אמנם ביצע "בדיקה" ברכב שנפגע, אלא שהוא לא חזה בו במציאות אפילו רגע אחד. הוא גם לא טרח לנהל שיחת בירור כלשהי עם בעל הרכב, וגם לא עם מוסך "המיישרים" בו טופלה המכונית. הוא הביט בתמונות שנשלחו לו באינטרנט, ותוך שעתיים הגיש את מסקנותיו בדואר אלקטרוני.

 

את התלונה הגיש בעל המוסך בו תוקן הרכב, יעקב חלווה, והיא הועברה לידיעת מנכ"ל משרד התחבורה, אריה בר. מפרטי התלונה עולה כי בדיקת השמאות-מרחוק שביצע טרדאי במכונית, חסכה לחברת הביטוח מגדל לא פחות מ-4,900 שקל. סכום שירד כמובן מהפיצוי שהוענק לבעל הרכב. זאת, למרות שבפועל נדרש תיקון יקר משמעותית.

 

כשמגדל לא רוצה לשלם

 

הכל החל בכך ששמאי מטעם חברת הביטוח "כלל", שם היתה מבוטחת המכונית הנפגעת, קבע כי התיקון הנדרש יעלה כ-40,000 שקל. בחברת מגדל, מבטחת הרכב הפוגע, לא הסכימו לקביעה ושלחו שמאי מטעמם. אלא שהשמאי לא הסכים להפחית את סכום התשלום, ובמגדל החליטו לפנות למשרד שמאים נוסף. אלא שגם שני שמאים ממשרד זה שבדקו את המכונית, סרבו להפחית את סכום הפיצויים. האם תתייאש מגדל מהנסיונות ותבין כי אכן מדובר בסכום ראוי?

 

ממש לא. בפעם השלישית שלחה מגדל את שמאי הבית שלה, שמעון טרדאי. והפעם כבר לא היו בעיות. שמאי הבית של חברת הביטוח מצא כי הסכום גבוה מדי, והורה להוריד ממנו כ-5,000 שקל. אלא שהוא עשה זאת לא לאחר בדיקה מדוקדקת כנדרש, עם ביקור במקום בו נמצאת המכונית. טרדאי עשה זאת מהכסא הנוח במשרד, מול מסך המחשב.

 

באיגוד המוסכים תקפו היום בחריפות את המקרה בפרט, ואת מדיניות חברות הביטוח בכלל. לטענת אנשי האיגוד, חברות הביטוח דואגות לטפח שמאי בית מטעמן, אשר מעוניינים בעיקר להפחית עד כמה שניתן את סכומי הפיצויים שמקבל בעל הרכב הנפגע. בתמורה, כך באיגוד, שולחת להם חברת הביטוח עבודות

שמאות לרוב. "המקרה הזה הוא דוגמה אופיינית לניצול לרעה של שמאים על-ידי חברות הביטוח", אמר ל-ynet רונן לוי, יו"ר פורום "התיקון הבטוח" באיגוד המוסכים. "שמאים שפועלים בדרך כזו גורמים לירידה באיכות תיקוני הרכב".

 

יש לציין כי במסגרת הוראות משרד התחבורה, חברות הביטוח אינן יכולות לחייב מבוטח להשתמש בשמאי שלהן. אך הלכה למעשה הן שולחות לו רשימת שמאים מומלצים על-ידן, במקרים רבים בעלי מקצוע המודעים היטב למחוייבותם כלפי חברת הביטוח. אחרי הכל, אם יפסקו כסף רב מדי לטובת המבוטחים, בחברת הביטוח פשוט יסירו אותם מהרשימה.

 

בעקבות הגשת התלונה החליטה חברת מגדל לשלם את מלוא הסכום לבעל הרכב הנפגע. השאלה היא, כמה מכוניות נוספות בדק השמאי בשלט רחוק, וכמה עוד יבדוק בעתיד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: תומריקו
כמה באמת עולה לתקן את המכונית?
צילום: תומריקו
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים