שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    למה להסתפק במנוע חיפוש אחד? נסו כמה
    בניגוד לדעה המקובלת - גוגל לא מוצא הכל. אף מנוע לא יכול להתחרות בו לבדו, אבל כשמצרפים יחד את יאהו, MSN Search, Ask Jeeves ואחרים, התוצאות עשויות להפתיע. קבלו את מנועי המטה-חיפוש, גרסת 2006

    בימינו משתמשים מרבית הגולשים במנוע חיפוש אחד, בדרך כלל זהו גוגל, הפופולרי במיוחד אצל הישראלים שלמדו להעריך את התמיכה הטובה יחסית בשפת הקודש. בארצות אחרות, וקצת אצלנו, יש רבים שמשתמשים כמנוע יחיד או נוסף ביאהו, MSN Search, A9, AllTheWeb ואחרים.

     

    מנוע אחד, מקסימום שניים, זה לרוב די והותר. אבל מה עושים כשזה לא מספיק? גוגל, עם יותר מארבעה מיליארד עמודים במסד הנתונים שלו, ממילא מציע את הכיסוי הטוב ביותר. 

    האם יש טעם לחפש במקום אחר, במנוע שני ושלישי או שיש פתרון טוב יותר?

     

    מה שאין בגוגל

     

    כמנוע החיפוש הגדול והפופולרי ביותר, גוגל הוא היעד העיקרי לקידום אתרים (SEO) והקורבן הגדול ביותר ל-Web Spamming לסוגיו. למרות השכלול המתמיד של זחלני החיפוש (Crawlers), אלגוריתם הדירוג שלו (PageRank) ומנגנוני הסינון שהוא מפעיל, עדיין התוצאות שהוא מספק עמוסות בקישורים מיותרים.

     

    קשה לומר שהמצב טוב בהרבה במנועי החיפוש הגדולים האחרים. יש אמנם מנועים שמסננים תוצאות ביעילות גדולה יותר, אבל לעיתים קרובות הם מסננים החוצה, אגב מעשה, גם אתרים חשובים.

     

    גוגל, חשוב לומר, כבר מזמן איננו מנוע החיפוש המהיר ביותר. הוא גם לא היחיד שמציע סרגל חיפוש לדפדפן, חיפושים רב לשוניים, מסננים מתקדמים ותוספות חשובות אחרות. גוגל גם לא מכסה את כל הרשת. מומחים שונים מעריכים את הכיסוי שלו ושל מנועים גדולים אחרים בכ-20-35 אחוזים מהאינטרנט. מצד שני, אין אף מנוע שמשלים את גוגל בצורה טבעית. הפתרון טמון במנועי המטה.

     

    הקאמבק של המטה

     

    מנועי המטה (Meta Search Engines), המבצעים חיפוש בכמה מנועי חיפוש במקביל, הופיעו כבר באמצע שנות ה-90', לפני מנועי החיפוש המודרניים (AltaVista, Lycos ולאחר מכן גוגל ושות').

     

    הם התבססו על שירותי ומנועי חיפוש פחות מתוחכמים, שאת תוצאותיהם קיבצו יחד. התיאוריה אומרת שאם מחפשים בו זמנית במספר מנועים שלכל אחד מהם כיסוי חלקי של הרשת, סך התוצאות יהיה גדול משמעותית ממה שכל מנוע מספק. תמיד ישנה חפיפה בין התוצאות של מנועים שונים, אבל מכיוון שהם משתמשים בטכניקות חיפוש שונות, החפיפה תמיד תהיה חלקית.

     

    הופעת גוגל על מפת החיפוש פחות או יותר חיסלה את ז'אנר המטה מנועים שהכרנו. ברוב המקרים הצליח האתר, לבדו, לספק כיסוי גדול יותר מכל שאר המנועים יחד.

     

    כך קרה שבשנים האחרונות שמענו על המטה מנועים פחות ופחות. הם המשיכו להתקיים, אבל שירתו קהלים קטנים והתפתחו לכל מיני פינות אזוטריות. חלקם נסגרו, נרכשו, שינו מיקוד או התמזגו. בסופו של דבר, כולם התממשקו למנועי החיפוש הגדולים.

     

    כיום, כשחלק ממנועי המטה משלבים תוצאות מגוגל ו/או יאהו ו/או MSN, לפעמים עם תוצאות מהרבה שירותי חיפוש אחרים, הם זוכים לעדנה.

     

    למה מטה חיפוש?

     

    מנועי החיפוש הגדולים שונים זה מזה גם בכיסוי, גם בשיטות הדירוג וגם בתכונות החיפוש המתקדמות. חלק מהמטה מנועים מצליחים לשקלל את התוצאות המתקבלות מהם ולעיתים גם לעטוף אותן בממשק אטרקטיבי יותר.

     

    חיפשתם משהו במנוע החביב עליכם ולא מצאתם? קיבלתם תוצאות רבות מדי ואתם מחפשים דרך יעילה לארגן אותן כדי לחפש בתוכן? אתם רוצים לקדם אתר וחשוב לכם לדעת איפה מוצאים אתכם ואיפה לא? בכל המקרים האלה, ובכמה אחרים - המטה מנועים יכולים לעזור. יש עשרות כאלה, הנה הטובים שבהם:

     

    הנוח ביותר: Vivisimo.com

     

    • מנועי חיפוש: יאהו, Lycos/Ask Jeeves, MSN Search, WiseNut, DMOZ ונוספים.
    • ייחוד: תוצאות מקובצות לפי מילות חיפוש.
    • תמיכה עברית: טובה מאד.

     

    המנוע הוותיק הזה מוכיח את עצמו בכל פעם מחדש ככלי חיפוש מצויין, שרק הולך ומשתפר. הרעיון שבבסיסו הוא לקבץ את התוצאות המתקבלות ממנועי החיפוש השונים לפי מילות מפתח משותפות.

     

    אשכולות התוצאות (Clusters) כוללים מיוני משנה, וליד התוצאות יש ציון של המקור והמיקום במנוע החיפוש ממנו הגיעו.

     

    בשנה האחרונה עבר הממשק כמה שיפורים חשובים, ועם התפתחות והתרבות מנועי החיפוש והאינדקסים בהם הוא משתמש, התוצאות הפכו מדוייקות ורלוונטיות מתמיד.

     

    כיום מציעה Vivisimo, החברה, מנוע חיפוש נוסף בשם Clusty.com, שמדגים את השימוש בטכנולוגיה שלה במסגרת פתרונות ארגוניים שהיא מציעה. Clusty כמעט זהה ל-Vivisimo, כשהשינוי העיקרי הוא בממשק, אבל כש-Vivisimo לא מספק את הסחורה, כדאי לנסות את אחיו הצעיר, כי יש הבדלים קלים באלגוריתם המיון.

     

    ציון:

     

    הכי מיוחד: Kartoo.com

     

    • מנועי חיפוש: יאהו, Lycos, MSN Search, WiseNut ועשרה נוספים.
    • ייחוד: ממשק ויזואלי מבוסס פלאש.
    • תמיכה עברית: בעייתית.

     

    Kartoo, מטה מנוע של חברה צרפתית באותו שם, התפתח בשלוש השנים האחרונות מקוריוז לכלי חיפוש חזק ומפתיע. בדומה ל-Vivisimo, גם Kartoo מבצע Clustering של תוצאות החיפוש על בסיס מילות מפתח. ההבדל הוא שהוא מציג את התוצאות באופן ויזואלי, כמפה או סדרת מפות.

     

    המפות מציגות אייקונים שמסמלים אתרים או עמודים ספציפיים ברשת,

    שבהן מילות החיפוש נמצאו. הן מציגות גם את הקשרים בין האתרים. ליד האייקונים מופיעות מילות מפתח נוספות, ותנועה של הסמן מעל לסמלים ולקשרים מבליטה את המסלולים הווירטואליים שזוהו.

     

    נשמע מסובך? ובכן, גם השימוש ב-Kartoo, למרות הצבעוניות והממשק הנעים, לא תמיד פשוט. צריך לשחק איתו קצת לפני שלומדים להפיק ממנו תועלת אמיתית. אבל כשזה קורה, הוא מתגלה כאחד מכלי החיפוש החזקים ביותר ברשת. טיפ חשוב: לחיפוש עברי יש לשנות את ברירת המחדל English pages בעמוד הבית ל-World wide web.

     

    ציון:

     

    הכי ממוקד: Dogpile.com

     

    • מקורות: גוגל, יאהו, MSN Search, AskJeeves ונוספים.
    • הייחוד: תוצאות מרוב המנועים הגדולים.
    • תמיכה עברית: אין.

     

    שלושת המנועים הוותיקים האלה (האתר כולל גם את Metacrawler.com ו- WebCrawler.com), שבעבר התבססו על מקורות שונים וטכנולוגיות שונות, פועלים כיום באופן כמעט זהה ושלושתם שייכים ל-Infospace.

     

    הרעיון מאחוריהם הוא לא לתת מקסימום תוצאות, אלא את התוצאות הרלוונטיות ביותר על בסיס כיסוי מקסימלי של הרשת. היתרון הבולט הוא בכך שהם אוספים תוצאות מרוב מנועי החיפוש הגדולים,

    כולל גוגל. מתוכן יוצגו עד 100 תוצאות - ממילא יותר ממה שתבדקו - חלקן אגב "ממומנות".

     

    במה שקשור לרלוונטיות אפשר להתווכח. מה שבטוח הוא שאם גוגל ו-MSN Search מדרגים תוצאות באופן די דומה לפעמים, במנועים של Infospace תקבלו תוצאות אחרות, לעיתים שימושיות. למרבה הצער, אף אחד מהם לא מתמודד היטב עם בעברית.

     

    אתרי InfoSpace טובים בעיקר לחיפושים ממוקדים. מלבד מנועים ייעודיים לחיפוש קבצי מדיה, חדשות, עסקים, חברות, מוצרים, אנשים ועוד, כל אחד מהם מציע כמה תכונות מעניינות נוספות. מסננים מתקדמים (כולל טווחי תאריכים מדוייקים, שאינם קיימים בגוגל), אפשרויות שונות להתאמה אישית של החיפוש והצגת התוצאות ועוד.

     

    ציון:

     

    הכי גדול: Search.com

     

    • מקורות: גוגל, Yahoo, MSN Search, WizeNut, DMOZ ונוספים.
    • ייחוד: כיסוי ממצה של מנועים ומדריכים.
    • תמיכה עברית: סבירה.

     

    המטה מנוע של CNET הוא לא רק אחד מכלי החיפוש בעלי הכיסוי הגדול ביותר, אלא גם פשוט ונוח, ניתן להתאמה אישית ותומך בעברית. הוא מזכיר את גוגל של פעם מהרבה בחינות - גם במהירות.

    החסרונות העיקריים קשורים למיון והצגת התוצאות.

     

    Search.com קצת פחות מוצלח בסינון ודירוג, ובמקרים מסויימים אתם עלולים לעבוד קשה כדי לחלץ מרשימה אינסופית את התוצאות הדרושות. עדיין, מדובר במטה מנוע מצויין שחשוב להכיר, ושכדאי לבקר בו בכל מקרה שבו העליתם חרס בחיפושים אחרים.

     

    ציון:

     

    מנועי מטה נוספים

     

    ixquick.com

     

    עוד מנוע שמתבסס על יאהו, AskJeeves, WizeNut, DMOZ וכמה מקורות נוספים.

    הוא מהיר, רב לשוני ויפה, ומציע כמה תכונות ייחודיות. כולל דירוג אלטרנטיבי ל-PageRank של גוגל, שמבוסס על המיקום במנועים השונים; קיבוץ תוצאות לפי אתרים; שכלול את התוצאות באמצעות הסרת אתרים שנמצאים ב-History, ועוד. לא תומך בעברית.

     

    ציון:

     

    mamma.com

     

    המקורות דומים ל-ixquick, אבל אופן הדירוג שונה ומתקבלות לעיתים תוצאות אחרות לגמרי. מציע מערכת Clustering בסיסית מאד תחת הכותרת "Refine your search".

     

    ציון:

     

    Surfwax.com

     

    לא דומה לאף מנוע חיפוש אחר.

    היתרון שלו טמון לא במידת הכיסוי או באיכות המקורות (יאהו, Looksmart ו-WiseNut בלבד), אלא בסטטיסטיקה המפורטת על התוצאות, ובמידע שהוא מספק על כל אתר באמצעות תכונת ה-SiteSnaps שלו. מנוע מרתק ששווה להציץ בו, אם כי לא בטוח שתרצו לחפש באמצעותו. בין השאר כי הוא לא תומך בעברית.

     

    ציון:

     

    Fazzle.com

     

    מבוסס על פחות מקורות, לא תומך בעברית ודי מכוער. החיפוש המתקדם שלו כולל אפשרות לשליטה במקורות, במיון התוצאות, הגבלת החיפוש לאזור גיאוגרפי מסויים או לסיומות TLD ספציפיות (.com, .gov, אבל לא co.il).

     

    ציון:

     

    Icerocket.com

     

    מנוע מעניין, שהיתרונות העיקריים שלו הם הצגת קישור למידע מ-Alexa.com וביצועים לא רעים. יש גם עמוד חיפוש מיוחד לבלוגים, וכמה כלים רלוונטיים נוספים. אם לשפוט לפי התוצאות, המקור העיקרי שלו הוא גוגל. אל תתאמצו לנסות לברר מידע נוסף בעמוד ה-About.

     

    ציון:

     

    רשימה מקיפה של מנועי-מטה מתפרסמת באתר Search Engine Watch


    פורסם לראשונה 09/01/2006 13:36

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    גוגל. לא היחיד
    Fazzle. חיפוש גיאוגרפי
    Icerocket. ביצועים לא רעים
    Mamma. בסיסי
    מומלצים