שתף קטע נבחר

Civilization 4: עולם לא מושלם

Civ IV הוא משחק האסטרטגיה הטוב של השנה, ממילא אין הרבה תחרות. אך המבאס הוא שאם המפתחים היו משקיעים רק עוד חודשיים-שלושה בתיקון הבאגים, הוא היה יכול להיות אחד הטובים בהיסטוריה

אם לתמצת את Civilization IV על רגל אחת, משחק האסטרטגיה-בתורות החדש הוא אחד הכותרים המסובכים, המתוחכמים ורבי-הפנים ביותר שפגשנו מזה זמן רב, עם AI קטלני שיעניש אתכם על כל טעות, ועם המון אפשרויות לנהל את הממלכה שלכם ולנסות להגיע לנצחון צבאי, תרבותי, מדעי או דיפלומטי.

 

במקביל, מדובר במשחק כבד מאוד, עם לא מעט באגים, השמטות קטנות ומעצבנות וממשק לא גמור, מה שיכול לגרום לכל מי שאינו מעריץ של הז`אנר ושל סדרת Civ לברוח כל עוד נפשו בו לפני שיספיק להתעמק בכותר. וחבל, כי מתחת לחוסר-הליטוש מתגלה משחק אסטרטגיה שאסור בשום פנים ואופן לפספס.

  

אחת המפוארות

 

סדרת Civilization היא אחת המפוארות שידעה תעשיית המשחקים מאז תחילתה. כמעט כל שחקני המחשב מעל גיל 25 זוכרים את Civ הראשון או השני כאחד המשחקים הכי-הכי טובים ואהובים שפגשו מעודם.

 

מיליוני שחקנים בילו אינספור שעות מול מפת העולם המחולקת למשבצות, התקדמו לאורך הדורות (והתורות), בנו ערים, פיתחו טכנולוגיות, אימנו צבאות, יצאו למלחמה, כבשו או נכבשו - בצורת משחק ממכרת מאין כמותה, שהיתה הראשונה להמציא את מושג ה"רק עוד תור אחד ודי".

 

המשחק היה כל כך ממכר, והיה צריך להתמחות בו כל כך לעומק על מנת לעמוד באתגר שהציב ה-AI החזק, עד שבדרך לא יכולנו שלא ללמוד המון על התפתחות התרבות האנושית, על היתרונות של יחידות צבא מסויימות, על פלאי-עולם חשובים, על צורות-ממשל שונות - מבלי לפתוח ספר בגרות בהיסטוריה אחד!

 

Civ IV הוא יורש מוצלח לסדרה המפוארת הזו, ולמרות בעיותיו יש לו עדיין סיכוי להתגלות כטוב ביותר בסדרה - הישג שאי אפשר לזלזל בו. הוא עושה זאת על ידי הכנסת מספר מרכיבים חדשים לנוסחה הישנה, שהופכים אותה למורכבת ולפתוחה יותר מאשר במשחקים הקודמים. גם כאן אנחנו צריכים לחקור ולגלות את המפה, לבנות ערים במשבצות המתאימות ולנצל את מאפייני השטח שסביבן בצורה מושכלת.

 

גם כאן הערים שלנו יגדלו לאיטן ויתפתחו, יבנו בניינים ויחידות צבא, יגלו טכנולוגיות וינסו להתמודד עם בעיות של הגנה, תברואה ומידת האושר הכללית של התושבים. אך הפעם, בניגוד למשחקים קודמים, התפשטות מהירה ובנייה של המון ערים היא לא מתכון בטוח לנצחון. להפך - דווקא הסתפקות במספר קטן של ערים חזקות יכולה להתגלות כקלף מנצח.

 

מרבה ערים - מרבה דאגה

 

הצורך להתמקד במספר קטן יותר מבעבר של ערים עלול לעצבן את ותיקי הסדרה, שנהגו לנצח על ידי הקמת ערים על כל גבעה רמה ותחת כל עץ רענן (ובצדק עשו זאת, כי גבעה מספקת בונוס הגנתי של 50%, בעוד יער יתן לכם דחיפה לבנייה). אך מצד שני, מיעוט הערים מאפשר למקד את תשומת הלב שלנו בדרכים לשפר את תנאי המחייה של התושבים ואת בריאותם, וכך את התפוקה שלהם - כי עיר עם תושבים לא שמחים תתחיל לאבד תפוקה ותהפוך להרבה פחות יעילה. ויעילות, יאמר לכם כל ותיק-Civ, היא המפתח לנצחון.

 

ההתרכזות במעט ערים לא מפחיתה את כמות האסטרטגיות האפשריות או ההחלטות שצריך לקחת: באיזו מהירות כדאי להתפשט? האם עדיף לתת לערים להתפתח ולגדול, או לנצל אותן ליצירת פועלים ומתיישבים חדשים? אילו יחידות צבאיות כדאי לבנות, וכמה? אילו טכנולוגיות כדאי לחקור קודם, ואילו אפשר לדחות לשלב מאוחר יותר? האם לקבל על עצמנו דת, ואם כן, איזו? איך כדאי לנהוג בעמים האחרים שבמהרה יקיפו אותנו - שלום קר, מלחמה או לכרות עמם ברית? אילו מבנים עדיף לבנות בעיר? עם איזו ממלכה כדאי לסחור? מהיכן נשיג את המשאבים הדרושים לנו להמשך התפתחות מדינתנו וצבאנו? הרשימה נמשכת ונמשכת.

 

השינויים והחידושים שמציג Civ IV לעומת המשחק הקודם בסדרה טובים וחיוביים, ומצליחים להוסיף לו ממדים שלא היו בו קודם. "אישים גדולים", למשל, צצים מדי פעם בפעם ומאפשרים לכם להקפיץ את תפוקת העיר בתחום מסוים - וכך לייחד אותה מערים אחרות. ה- Civics היא מערכת גמישה במיוחד הקובעת את צורת השלטון, והיא מאפשרת לכם לבחור את אופן הממשל העדיף עליכם בכל אחת מחמש קטגוריות שונות, כמו משפט, דת וכלכלה.

 

נוסף על כך, הוויתור על מושגי ה"שחיתות" וה"פסולת" המבלבלים לטובת מערכת פשוטה וקוהרנטית יותר של אושר, בריאות ותחזוקה של ערים, מקילה במידה רבה על השחקן ועוזרת לו להבין מה קורה בערים שלו ומה משפיע על מצב רוחם של התושבים.

 

תשכחו מהפרדת הדת מהמדינה

 

אחד משני החידושים הגדולים ביותר במשחק הוא חשיבותה של הדת. שבע דתות כלולות כאן (כן, גם יהדות), וכל אחת מהן מופיעה בעולם כתוצאה מגילויה של טכנולוגיה ספציפית. מאותו רגע ואילך הדת מתפשטת, ויכולה לספק יתרונות רבים לאומה שבה היא נולדה.

 

הדת מאפשרת הקמה של מבנים חשובים לשמירת אושר האזרחים, ויש לה גם השפעה רבה על היחסים הדיפלומטיים שלכם - בני דת שונה לא ממש יסמפטו אתכם, בעוד עמים בעלי דת זהה יהיו בני-ברית טבעיים. אי לכך, בחירה בדת המדינה היא עניין פוליטי לא קל, והאפשרות לאמן מיסיונרים ולשלוח אותם להפיץ את דתכם פותחת אפשרויות חדשות להשפיע על יריביכם.

 

השינוי המשמעותי השני הוא העלייה בדרגות של היחידות שלכם בעקבות נצחונות בקרבות. לאחר קרב מוצלח תוכלו לבחור אם לתת ליחידה עוד 10% כוח, לספק לה בונוס הגנה, או אולי יתרון נגד יחידה מסוג מסויים.

 

יש לא מעט שיפורים שונים שניתן לתת, ולמרות שבתחילה כל הרעיון הזה נראה לי קצת תלוש ומנותק משאר המשחק, מהר מאוד למדתי להעריך את היתרון העצום שמספקת, למשל, יחידה שמקבלת בונוס של 75% בזמן התקפה על עיר, או את החשיבות של צבא שמורכב מיחידות שכל אחת מהן טובה לסיטואציה מסויימת או נגד אויב ספציפי. אמנם הפן הקרבי עדיין נשאר מוגבל יחסית, כרגיל בסדרה, אך השיטה הזו מוסיפה לו קצת גיוון ועומק נדרשים.

 

הרבה שיפורים

 

Civ IV כולל עוד הרבה מאוד שיפורים, שינויים ותחכומים מכל מיני סוגים, שבאמת קצרה היריעה מלתאר. מה שחשוב לומר הוא שזה עובד, ועובד מצויין. לא רק שהעסק מאוזן ומגוון מעל ומעבר למה שהכרנו בעבר, עם המון דברים לעשות וגורמים לשקול בכל רגע ורגע, גם ה- AI עושה עבודה משובחת, ולא רק בצד הצבאי.

 

מערכת המסחר והדיפלומטיה, למשל, עובדת נפלא, והיריב הממוחשב תמיד יידע לבצע את ההחלטה ההגיונית. למעשה, ה- AI עד כדי כך טוב, ויודע לנצל כל יתרון טקטי שיש לו, עד שיקח לכם זמן רב לפני שתוכלו להתמודד מולו כשווה מול שווה. המשחק כולל תשע (!) רמות קושי שונות, ורק המומחים הגדולים של סדרת Civ יצליחו לנצח משחקים ברמות הקושי הגבוהות. אפילו אני, עם לא מעט נסיון במשחקי הסדרה, מתקשה מאוד כבר ברמת הקושי הרביעית.

 

עד כאן שיבחתי את Civ IV בכל פה, אבל לא הכל בו ורוד. לפני שנעסוק בכמה מהצדדים הבעייתים של המשחק, חובה להזכיר שהגרפיקה שלו, לראשונה בסדרה, לא תכאיב לעיניים שלכם. היא אמנם לא מצויינת, ויש בה באגים פה ושם (בעיקר בקרבות), אבל היא תלת-ממדית מלאה והרבה יותר משכנעת מבעבר.

 

המוזיקה, לעומתה משובחת בהחלט, ומצליחה להשרות אווירה טובה שמתאימה לכל אחת מהתרבויות השונות. הקריינות בקולו הערב של ליאונרד נימוי, "ספוק" בשבילכם, מופיעה רק לרגעים קצרים אבל נותנת יופי של ערך מוסף.

 

משחק מעולה! אבל...

 

אז מה מונע מ- Civ IV להיות המשחק הטוב ביותר של השנה, ומשחק חובה בכל בית? זהו, שהוא לא ממש מתאים לכל אחד. חובבי ז`אנר האסטרטגיה-בתורות ושחקני Civ הותיקים ייהנו ממנו עד כלות, ויוכלו לבלות מולו שעות וימים, בניסיון לפתח אסטרטגיות חדשות, לנצח את רמות הקושי הגבוהות, או להשתעשע עם תנאי המפה (גודל עולם, סוג אקלים, קצב משחק וכן הלאה) ולראות כיצד זה משפיע על המערכה. שחקנים חדשים, לעומת זאת, ימצאו אותו הרבה פחות מסביר פנים.

 

הבעיה לא טמונה רק בשלב ההדרכה הקצר והרדוד עד כדי גיחוך, או בחוברת ההפעלה העבה שלא מצליחה להעביר אפילו חצי מהמורכבות של המשחק. הבעיה עמוקה יותר מכך. ראשית, הממשק של המשחק לא גמור בכלל, ומבוגבג בפינות. זה בולט במיוחד במסכי היועצים, שאמורים לרכז מידע בנושאים כמו כלכלה, צבא, דיפלומטיה וכן הלאה. הם אמנם עושים זאת, אך רובם צולעים ולא נוחים לשימוש במידה בולטת, כך שבקושי תשתמשו בהם - בזמן שבמשחקים הקודמים בסדרה הם היו שימושיים מאין-כמותם.

 

באגים

 

באגים נוספים גורמים לכך שהמשחק מתקשה להבין על מה סמן העכבר מצביע, ולכן לא תמיד יתן לכם את המידע שאתם מחפשים. בנוסף, כל ההודעות הכי חשובות לגבי מה שקורה בעולם, כמו אויב שפתאום מתקרב לגבולותיכם, מופיעות באופן לא מודגש בפינה השמאלית העליונה, ונעלמות לאחר כמה שניות - במקום להופיע בענק באמצע המסך.

 

כל הבעיות המטופשות הללו, וכמותן יש לא מעט, הופכות את הממשק למשהו שצריך להלחם בו מדי פעם כדי להשיג את רצונכם, וזה כמובן מעצבן ומרתיע. אך הגורם המרתיע מכל הוא ההאטות התכופות וה"תקיעות" שתחוו ברגע שהמפה תלך ותחשף, העידנים יתקדמו ויהיו יותר יחידות וערים שהמחשב צריך לחשב את פעולותיהם.

 

מקרים בהם המשחק פשוט קופא לדקות שלמות (!) בזמן מעבר תור או תזוזה מהירה של המפה אינם נדירים. זה מציק, זה מוציא אתכם מהמשחק וזה פשוט הורס את החוויה. הטלאי האחרון (1.52) מצליח להקל על הבעיות, אבל עדיין לא לפתור אותן לגמרי - וחודש וחצי אחרי הגעתו של המשחק לשוק, זה קצת מעט מדי מאוחר מדי.

 

ביקשו כסף, איבדו מלוכה

 

Civilization IV הוא משחק מצויין ומורכב לאין-ערוך, עם משחק יחיד שיכול להעסיק אתכם להמון זמן בזכות ה- AI המדהים ומגוון האפשרויות והאסטרטגיות שעומדות לרשותכם. יש לו גם ריבוי משתתפים שמאפשר לכם לשחק מול יריב אנושי, אבל אני מעריך שבאופציה הזו ישתמשו רק המכורים הכבדים באמת.

 

נוסף לכל, הוא בנוי באופן שמאפשר לשנות אותו יחסית בקלות, כך שעם קהילת החובבים הגדולה והמשקיענית של הסדרה, אפשר לנחש שבתוך מספר חודשים כל הבעיות יתוקנו בצורה משביעת רצון, ואף יתווספו הרבה דברים חדשים ומגניבים.

 

לצערי, אני חושש שבמצב בו הוא יצא לשוק, רק חובבי הסדרה ומי שזוכר אותה לטובה משנות התשעים המוקדמות יטרחו להתמודד עם כל הבעיות, עם הממשק הגמור-למחצה ועם התקיעות המעצבנות. אלו שיצליחו לשים את כל זה בצד, ויבחרו להקדיש למשחק את הסבלנות הראויה לו, ימצאו משחק אסטרטגיה עמוק, רחב יריעה וסוחף, שיעמיד אתגר גם למומחים הגדולים ביותר שביניכם. הבאסה האמיתית היא, שאם המפתחים היו מחכים רק עוד מספר חודשים כדי לתקן את הדרוש תיקון, הם היו מוציאים תחת ידיהם לא רק את משחק האסטרטגיה של השנה - אלא את אחד המשחקים הטובים ביותר שיצאו בז`אנר הזה מאז ומעולם.

 

הכתבה פורסמה במקור באתר vgames.co.il

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
Civilization 4. מה השתבש במתקפה?
vgames.co.il
מומלצים