שתף קטע נבחר

תחנת הרכבת של בית שאן תשוקם

התחנה ההיסטורית הוקמה ע"י הטורקים לפני יותר מ-100 שנה כאחת מתחנות הרכבת שחיברה בין חיפה למסילת הברזל החיג'אזית דרך עמק יזרעאל, עמק בית שאן וצמח

המתחם ההיסטורי של תחנת רכבת העמק בבית שאן הוכרז כמתחם לשימור, והעירייה, בשיתוף המועצה לשימור אתרים, יפעלו לשיקומו. לאחר שיקומו, ישולב המתחם ההיסטורי במתחם החדש של רכבת ישראל, שייחנך בעיר בעוד כשנתיים. כך החליטה השבוע ועדת השימור העירונית, בראשות ראש עיריית בית שאן ג'קי לוי.

 

התחנה, הממוקמת סמוך לכניסה הצפונית לבית שאן, הוקמה על ידי הטורקים (בסיוע גרמני) בשנת 1904, כאחת משמונה התחנות של רכבת העמק המפורסמת, שחיברה בין חיפה למסילת הברזל החיג'אזית דרך עמק יזרעאל, עמק בית שאן וצמח.

 

רכבת העמק, שעמדה מאז הקמתה במרכזו של הפולקלור המקומי, ושבשמה (ובמיוחד - סביב איטיותה שהפכה לאגדה) נקשרו אנקדוטות וסיפורים רבים - פעלה במשך יותר מ-40 שנה. במרץ 1948 פוצצו גשרי הירדן, והרכבת חדלה מלנסוע. מבני התחנות והמסילה הוזנחו ומצבם התדרדר עד לסכנת הרס מוחלט בחלק מהמקרים.

 

עמרי שלמון, רכז אזור צפון של המועצה לשימור אתרים, אומר כי החלטת ועדת השימור של בית שאן היא צעד חשוב בדרך לשיקום אחד האתרים ההיסטוריים החשובים באזור כולו ובבית שאן בפרט. "בית שאן עושה בשנים האחרונות צעדים משמעותיים בנושא השימור, ותעיד על כך תוכנית האב שכבר אושרה וקיבלה מעמד סטטוטורי – לשיקום ושימור עשרות האתרים ההיסטוריים בעיר. כעת, יש לבצע באופן מושכל את השילוב בין המתחם ההיסטורי שישוקם לבין מתחם הרכבת החדש שיקום, באופן שישרת בצורה הטובה ביותר את כל הצדדים, וישפר ללא הכר את המבואה הצפונית של בית שאן", אומר שלמון.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות ארכיון המועצה לשימור אתרים
כאן עצרה רכבת העמק
צילום: באדיבות ארכיון המועצה לשימור אתרים
מומלצים