שתף קטע נבחר

האוטו שלנו גדול וירוק

האם בג'נרל מוטורס באמת מתעוררים ומריחים את מחירי הבנזין המאמירים? אם לשפוט לפי חלק מהמכוניות שהוצגו בדטרויט, זה בהחלט ייתכן

שנים רבות אחרי שבהונדה וטויוטה הציגו מכוניות כלאיים (היברידיות) חסכוניות, נדמה שגם ענקי הרכב הרדומים של ארצות הברית מתחילים להקשיב לרחשי הציבור. האמריקנים אמנם נהנים ממחירי דלק נוחים במיוחד, אבל המצב הזה - כפי שהמחישו ימי המשבר של סופות ההוריקן התכופות - לא יוכל להישאר כך לתמיד.


 

וכשהאמריקנים מתחילים לחסוך בתחנת הדלק, הראשונים שמפסידים הם יצרני הרכב המקומיים. אלה סומכים את עיקר רווחיהם על רכבי שטח וטנדרים גדולי מידות וזללני דלק, קטגוריות שסובלות מירידה במכירות כשמחירי הדלק מזנקים. כשהאמריקנים רוצים לחסוך, כך מסתבר, הם יודעים טוב מאד שזה מתחיל במנוע קטן יותר, מרכב צנוע יותר. או בטכנולוגיה מתקדמת.

 

ואם בפורד הבינו את המסר והציגו מכוניות כלאיים ראשונות בשנתיים האחרונות, הרי שבג'נרל מוטורס מתחילים רק עכשיו להדביק את הפער. והם מתחילים במה שמכונה "היברידיות מתונות", כלומר מכוניות שלא תוכננו מראש עם מנוע חשמלי או שהשילוב בהן הוא פרימיטיבי יחסית. זה אומר אמנם שהחסכון המושג בתצרוכת הדלק וזיהום האוויר קטן בהשוואה למערכות מתקדמות יותר לבית הונדה וטויוטה, אבל זה בהחלט צעד גדול בכיוון הנכון.

 

אחת המכוניות המעניינות שהציגו ב-GM לפלח התופח הזה, היא סאטורן ויו גרין ליין (Saturn Vue Green Line). הוויו הוא רכב שטח בגודל בינוני (במונחי אמריקה), והגרסה החדשה עם השם המפורש, מציעה לדברי ג'נרל מוטורס חסכון משמעותי בתצרוכת הדלק וזיהום האוויר. זאת, בהשוואה כמובן לגרסאות הרגילות והלא-ממש-חסכוניות.


 

הגרין ליין מציע מנוע ארבעה צילינדרים (בנזין, 2.4 ליטר, 170 כ"ס ו-22.4 קג"מ) שנתמך על-ידי מנוע חשמלי. זה האחרון מוסיף 20 כ"ס ו-15.9 קג"מ, מה שמציב רף גבוה משמעותית מוויו רגיל, עם 2.2 ליטר, 143 כ"ס ו-21 קג"מ. אבל בעוד שבעולם מנועי הבנזין יותר כוח שווה במקרים רבים יותר דלק, כאן המצב הוא הפוך. המנוע החשמלי מאפשר לכבות את מנוע הבנזין בעמידה או בהאטה, וחוסך כך דלק רב. על טעינת מצברי המנוע החשמלי אחראי מנוע הבנזין והאנרגיה הקינטית שנוצרת בזמן בלימה. כך שלמעשה אין כל צורך להטעין את המצבר באופן ידני.

 

בג'נרל מוטורס מדברים על תצרוכת דלק של 11.5 ק"מ לליטר בתוך העיר ו-13.6 בדרך בינעירונית, נתונים לא מאד מרשימים בעולם הכלאיים המתקדם אבל שיפור מהותי מנתוני GM אופייניים. קחו בחשבון שסאטורן ויו רגיל, שנחות בביצועיו, מציג צריכת דלק של 9 ק"מ לליטר בנסיעה עירונית, על-פי נתונים רשמיים. אז מדובר בצעד גדול עבור GM, אבל פסיעה קלילה בלבד לתעשיית הרכב כולה.

 

סאטורן ויו גרין ליין ייוצר במפעל GM בספרינג היל, טנסי, וישווק בארצות הברית בעוד מספר חודשים. מחירו יעמוד על כ-25,000 דולר (כ-115,000 שקל לפני מיסים). מערכות כלאיים בנוסח דומה צפויות להגיע בשנה הבאה גם לרכבי השטח הגדולים של GM, בהם שברולט טאהו ו-GMC יוקון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סאטורן ויו גרין ליין. יותר חסכוני
שברולט טאהו...
...יזכה למערכת דומה בשנה הבאה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים