שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מסוק האשליות: ביקור בסימולטור של חיל האוויר
    הטלטלות מפחידות, המנועים רועמים ושדה הקרב הנשקף מהחלונות נראה אמיתי לגמרי. מה הפלא שטייסי המסוקים יורדים מהסימולטור החדש של חיל האוויר סחוטים. אריה אגוזי "המריא" בסימולטור שעלה 35 מיליון דולר, וחושף את היחידה העומדת מאחורי התוכנות המפעילות אותו

    מסוק ה"יסעור" פנה ימינה בחדות. הטייס לשמאלי, רב סרן רועי, מפעיל אותי: "שים לב לרכב על הגבעה. אני אנסה לחלץ אותו". נדרשו לי כמה שניות להבחין ברכב ההאמר התקוע, שניצב על הגבעה. המסוק הכבד התקרב וריחף מעליו. הבטתי מבעד לחלון הקדמי. בקצהו העליון יכולתי לראות את להבי הרוטור הענק, שמחזיק אותנו באוויר.

     

    אחרי כמה דקות המסוק אסף גובה. הפעם הוא היה כבד יותר. מתחתיו, על רצועות נשיאה מיוחדות, התנדנד לאיטו רכב ההאמר שחולץ. "אנחנו כבדים מאוד.

    זו תהיה טיסה לא פשוטה", אמר רועי. הוא צדק. רכב ההאמר הכבד החל מיטלטל בעוצמה. חשנו את המסוק כולו נע מצד לצד.

     

    רועי ניסה לייצב את ה"יסעור", אבל המצב החמיר. אגלי הזיעה על מצחי היו אמיתיים לגמרי. ידענו שבכל רגע עלול המסוק להיכנע לעומס ולהתרסק אל הקרקע. "אין לי ברירה", אמר רועי לבסוף, "אני מנתק את הרצועות כדי לא לסכן את המסוק". הוא לחץ על כפתור – והתנודות פסקו בן רגע. אי שם מתחתינו התרסק רכב ההאמר על אדמת הטרשים. המשימה נכשלה.

     

    צעצוע מתוחכם

     

    חזרנו בטיסה שקטה לבסיס. ה"טיסה" מורטת העצבים הזו בוצעה מבלי שעזבנו את הקרקע. לא ישבנו במסוק של ממש, אלא בסימולטור (מדמה) לאימון טייסי מסוקים, מהמשוכללים בעולם. אחרי כמה דקות ב"תא הטייס", שוכחים שבסך הכל מדובר בצעצוע מתוחכם.

     

    הכל נראה ונשמע כמו במציאות: מהאופן שבו ה"מסוק" רועד, דרך רעש המנוע וכלה בנוף הנשקף מבעד ל"חלונות". את הצעצוע הזה, בשווי 35 מיליון דולר, רכש חיל האוויר לפני חודשים ספורים. הוא מוצב כעת בבסיס חיל האוויר בפלמחים, כחלק מבית הספר לטייסי מסוקים וכלי טיס בלתי מאויישים.

     

    עד כה הפעיל החיל סימולטורים משלו רק עבור טייסי מטוסי הקרב. טייסי המסוקים היו נוסעים פעם בשנה למרכז הדמיה בחו"ל, לרוב בארה"ב, כדי לרענן את נוהלי החירום. הסימולטור נרכש כדי לאפשר אימון תכוף יותר של צוותי המסוקים - כפי שהמליצה ועדת החקירה שהוקמה בראשות אלוף (מיל') דוד עברי, בעקבות אסון המסוקים ב-1997.

     

    שני תאי טייס בסימולטור יחיד

     

    במכרז להקמת מדמה הטיסה בפלמחים זכתה חברת GAE, אחת היצרניות המובילות בעולם של סימולטורים לכלי טיס. ההתקנה נמשכה כמה חודשים ונעשתה בפיקוח מומחי החברה. הסימולטור מורכב מחלק דינמי, מעין מיתקן בעל זרועות נעות, שעליו מתקינים את "תא הטייס" של המסוק.

     

    במקום לרכוש שני סימולטורים מלאים, דבר שהיה מייקר את הפרויקט, רכש חיל האוויר שני תאי טייס: אחד של מסוק "יסעור" והשני של "ינשוף" (בלקהוק), העוסקים בעיקר בהובלת חיילים. בעתיד יירכשו סימולטורים גם עבור טייסי מסוקי קרב כמו האפאצ'י.

     

    את שני תאי הטייס מרכיבים, לפי הצורך, על המתקן ההידראולי היוצר את תחושת הטיסה בעת האימון. החלפת התאים נמשכת כשעה בלבד בעזרת מיתקן מיוחד של כריות אוויר. הכריות הללו מצויות בתחתית תא הטייס, וכשמנפחים אותן קל להזיז את התא ממקומו ולהתקינו על גבי המשטח הנע. הרעיון הזה, אגב, מקורו בסוכנות החלל האמריקנית (נאס"א).

     

    מדמים כמעט כל דבר

     

    ירדנו לאולם בו ניצב הסימולטור. התא הענק, המחובר לזרועות ברזל ארוכות, נע מצד לצד. בתוכו "טסים" כעת שני טייסים מעל המדבר. "אני מאמין גדול בסימולטורים", אומר רועי, בעצמו טייס מסוק "יסעור". לדבריו ניתן לדמות בעזרת הסימולטור כמעט כל דבר – "פרט, כמובן, למפגש עם קרקע חולית או מדברית, כאשר ענן אבק ענק אופף את המסוק".

     

    למרכז הסימולטורים הזה מגיעים חניכים בקורס טיס שהופנו למגמת מסוקים, וטייסים פעילים בסדיר ומילואים. "אנחנו מטילים עליהם משימה מלאה, מהמראה, דרך אירועים שונים בדרך, ועד לנחיתה", אומר רס"ן רועי. "אנשים שמתאמנים כאן מתפקדים ברמה אחרת לגמרי כאשר הם מגיעים לשלבי האימון המתקדמים במסוקים עצמם".

     

    תאי הטייס הנעים של שני המסוקים הם רק חלק מהמתקן. בקומת הקרקע של הבניין מצוי חדר המחשבים, לב המערכת. אלו "דוחפים" את כל התצוגות הגרפיות היוצרות את תנאי ה"טיסה" במהלך האימון. המדריכות, עדי ושירי, מעולם לא הטיסו מסוק אמיתי אך הן לא מהססות להעיר גם לטייסים ותיקים.

     

    מחשבים רבי עוצמה

     

    המחשבים רבי העוצמה שמפעילים את הסימולטור, פועלים באמצעות תוכנות שהותאמו במיוחד למשימה על ידי אנשי יחידת "אופק", יחידת ההייטק של חיל האוויר הנחשפת כאן לראשונה, והוקמה לא מכבר על ידי מיזוג בין שתי יחידות קיימות. רבות מהתוכנות המפעילות כל מערכת מבצעית בחיל האוויר פותחו במיוחד על ידה, ותוכנות אחרות עברו בה הסבה והתאמה מיוחדת.

     

    "אופק" מעסיקה כיום מאות אנשי מחשב. עולם הסימולטורים המקצועיים התפתח מאוד בשנים האחרונות, במקביל למשחקי המחשב. כשהחיל מכניס לשימוש מערכת כמו סימולטור המסוקים, "אופק" נכנסת לתמונה בשלב מוקדם מאוד, כדי לעדכן את התוכנות לצרכיו הייחודיים של חיל האוויר.

     

    כשמחליטים להאריך את חייו המבצעיים של מסוק ה"יסעור" ומתקינים בו מערכות חדישות - מפות נעות, אמצעי קשר מתקדמים וכו' - הן מותקנות ממש במקביל גם בסימולטור. "טייס שמגיע הנה מתאמן על הגירסה הכי מתקדמת הפועלת במסוקי החיל", אומר רס"ן רועי, "מטיסה בסימולטור יורדים מזיעים ממש כמו מטיסה אמיתית".

     

    האופק החדש של חיל האוויר

     

    יחידת "אופק" מפתחת תוכנות לא רק עבור הסימולטורים המתקדמים של חיל האוויר. כשהחיל עומד להכניס לשימוש מערכת נשק חדשה (למשל טילי אוויר-אוויר), אנשי יחידת המחשבים נקראים להתאימה לפלטפורמה הנושאת אותה (נניח מטוס קרב מדגם כלשהו).

     

    "שילוב מערכת נשק ופלטפורמה הוא המשימה שלנו", אומר מפקד היחידה, אל"מ עשהאל מובשוביץ'. "כשרוצים לשדרג את היכולת של מערכת נשק קיימת, קל יותר לבצע בה שינויי תוכנה משינויי חומרה. זה נכון בעיקר ביחס למערכת נשק שיוצרה בארה"ב.

     

    "לא תמיד האמריקנים מאפשרים לנו לגשת לליבת התוכנה של המערכות שהם מוכרים לנו. כך, למשל, הם מונעים מאיתנו לגשת לליבת התוכנה של מערכות המכ"ם של מטוסי F15 ו-F16. הם מציבים גבולות ברורים, ואנחנו מקפידים שלא לעבור אותם".

     

    מתברר שלכל מערכת נשק, כמו מערכת "חץ" נגד טילים, יש תוכנות המתעדכנות באופן שוטף. "אנו שואפים לקצר את חייו של כל 'בלוק', כלומר דור מסויים של תוכנות, כדי להכניס במהירות את כל הפיתוחים החדשים, אבל צריכים גם להתחשב במפעילי המערכות".

     

    "צריך לתת להם לעכל כל בלוק תוכנה כזה לפני שבאים עם משהו מתקדם יותר. התוכנות מתקדמות בקצב מהיר, הרבה יותר משינויי החומרה – מה שמעמיד את המפעילים בפני בעיות לא פשוטות".

     

    כריות נגד התרסקות

     

    סימולטור המסוקים משמש גם לתכנון משימות, אבל על כך מנועים אנשי חיל האוויר מלהרחיב. אפשר לנחש, כי אם ניתן לדמות במכשיר משימה מעל שטח עויין, הדבר יקל מאוד על ביצועה תוך סיכון מזערי. הסימולטור יעיל גם כשמבקשים לבחון מערכות חדשות.

     

    בימים אלה עוסקים, למשל, ברפא"ל בפיתוח מערכת כריות אוויר המיועדות לרכך את עוצמת הפגיעה של מסוק בקרקע במהלך נחיתת חירום. נחיתות כאלה עלולות לפגוע קשות באנשי הצוות ובנוסעים. עד כה נוסו הכריות על מסוקים שהוצאו משימוש.

     

    כשיוחלט על התקנת המערכת במסוקי חיל האוויר, יתרגלו את השימוש בה במתקן הסימולציה. חיל האוויר עוסק בימים אלה בקליטת מערכת נוספת, שתאפשר לטייסי מסוקי קרב להתאמן יחד עם מטוסים ללא טייס. שדה הקרב האווירי משתנה: מטוסים ללא טייס מבצעים כיום יותר ויותר משימות שעד לא מכבר היו מאויישות.

     

    בעקבות שינוי תורת הלחימה, גם כלי ההדרכה משודרגים בהתאם: מערכת תקשורת מיוחדת תאפשר לסימולטורים לדבר אלו עם אלו, כמו בשטח. במקביל, בשבוע שעבר החל מרכז הסימולטורים החדש לאמן גם את המכונאים המוטסים של מסוקי הסער.

     

    "בסימולטור אני יכול לאמן טייס במצבים שלא ניתן לאמן בהם בטיסה של ממש", אומר רועי. "איבוד מנוע, אש בתא הטייס, נחיתה קשה, אלו דוגמאות ממגוון מצבים שניתן לדמות רק כאן. טייס יכול לטוס שנים מבלי שיצטרך לטפל במצבים כאלה, אבל הוא חייב להיות מוכן לקראתם. וכאן אנחנו נכנסים לתמונה".

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: דובר צה"ל
    הסימולטור בפלמחים
    צילום: דובר צה"ל
    מסוק בלקהוק. אילוסטרציה
    צילום: רויטרס
    מומלצים