שתף קטע נבחר

הברזת מהשיעור? המחשב ידווח

בחטיבת ביניים בפתח תקווה החלה לפעול כיתה ממוחשבת. כל תלמיד מקבל ערכה המאפשרת לו לענות על שאלותיו של המורה בזמן השיעור בתוך 30 שניות. המורה יכול להשתמש במחשב למצגת, וגם לשימוש שהתלמידים פחות יאהבו: דיווח על נוכחות התלמידים מועבר ישירות למחשב שבמזכירות בית הספר. אחת התלמידות: "היתרון הוא שלא צריך לחכות שבועיים עד שמקבלים חזרה מבחן, אבל עדיין, לא כולם אוהבים את השיטה הזו"

המחשב, הבאתי פתק מההורים: בחטיבת הביניים אחד העם בפתח תקווה החלה לפעול לפני שלושה שבועות "כיתה חכמה", באמצעות מחשב המנהל מעקב צמוד אחר כל תלמיד בכיתה.

 

האם כך תיראה הכיתה העתידית, בלי יומן נוכחות, לוח וגיר, או שמדובר בגימיק טכנולוגי שלא יהיה לו המשך? לטכנולוגיה הזו קוראים "מג'יקלאס" - מדובר בשלט (משיבון) אליו ניתן לחבר כרטיס אלקטרוני אישי המכיל את פרטיו של כל תלמיד. באמצעות השלט הזה מתבצע שיעור מלא וממוחשב בכל המקצועות: מתמטיקה, אנגלית, היסטוריה, ואפילו הכנה לבחינות המיצ"ב במורשת ישראל.

 

צילום: ירון ברנר 

 

וכך זה עובד: באמצעות מחשב ומצגת, בכיתה רגילה, המורה מקרין שאלה רב ברירתית (מבחן אמריקני) על הלוח. השלט מכיל ארבעה כפתורים מסומנים והתלמידים נדרשים להשיב תוך 30 שניות. מיד עם תום הזמן מופיע על הלוח גרף המפרט כמה תשובות נכונות ושגויות ענו התלמידים. על השלט של התלמידים מופיעה נורת "וי" או נורת "איקס" וכך הם גם יודעים אם ענו נכון או לא.

 

בפני המורה מצטברים גם נתונים אישיים – מי מהתלמידים מתקשה וזקוק לעזרה נוספת בחומר. המורה אוסף גם נתונים מידיים לגבי נוכחות התלמידים בכיתה, המועברים ישירות למחשב במזכירות בית הספר. גם מבחנים מתבצעים בצורה הזו והתוצאות מתקבלות מיד ללא צורך לחכות שבועות רבים עד גמר הבדיקה. מנהלים נוספים הביעו רצון להצטרף, אולם העלות היקרה (2,000 דולר לכיתה מלאה) הופכת את הכיתה החכמה לרכישה בעייתית.

 

חלק מהתלמידים מברכים, אחרים רואים פחות מתלהבים. לדברי תלמיד כיתה ט', רפאל ממון, "זה מעניין, מכניס חיים לשיעור וזה מודרני. מזכיר קצת את האיי פוד שיש לי בבית. אני ממליץ על זה לתלמידים אחרים כי זה גורם לחומר לעבור בצורה יותר מעניינת".

 

נופר לוי, גם היא תלמידה בכיתה, מוסיפה: "יש תשובה ישר ולעניין אם טעינו או צדקנו. אנחנו לא צריכים לחכות שבועיים עד שמקבלים חזרה מבחן. הדבר הפחות טוב, הוא שאי אפשר לחזור אחורה ולתקן את התשובה כמו במבחנים רגילים. לא כולם אוהבים את שיטת הלימודים הזאת, אבל בהחלט כדאי לשלב אותה עם לימודים רגילים".

 

"לי כמורה זה הופך את חווית השיעור למעניינת יותר", אומר המורה למורשת ישראל, אריה שמש. לדבריו, "אני גם מרגיש פידבק מצד התלמידים והמון התלהבות מאז שהתחלנו להשתמש בשיטה הזו. אני חושב שמורה שעומד מול הכיתה זה כבר פאסה. כיתת המחר תיראה בוודאי שילוב של לימוד פרונטלי ולימוד ממוחשב בשיטה שלנו".  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סי די בנק
פאסה?
צילום: סי די בנק
צילום: ירון ברנר
המחשב בכיתה
צילום: ירון ברנר
מומלצים