שתף קטע נבחר

קאיה מג'נטיס - יש לה סיכוי?

בקאיה מביעים ביטחון רב בסיכויים של המג'נטיס החדשה להשתלב באירופה, ואין כל סיבה שלא תצליח גם בישראל - אם רק הפעם ההשקה תניב שיווק. יצאנו לבדוק מה עומד מאחורי ההצהרות

הרבה פרצופים מחייכים נראו לפני ימים אחדים בסביליה, ספרד, בעת השקת המג'נטיס החדשה של קאיה. היצרנית הקוריאנית הוותיקה, ששבה לאחרונה מהכפור, מטפסת במהירות בטבלת המכירות באירופה, תוך שהיא מציגה דגמים חדשים ומחודשים בקצב לא מוכר לתעשיית הרכב. לא במקרה בוחר ז'אן שארלס ליבנס, סגן נשיא קאיה אירופה, לספר לנו כי שלושה דגמים רעננים נוספים יגיעו לאולמות התצוגה בחודשים הקרובים - שלושה חשובים למדי, כמו הקרניבל, הקארנס, וקומפקטית אירופית חדשה שתיוצר בסלובקיה. עד 2010, כך הבכיר, מדובר בלא פחות מעשר מכוניות חדשות לגמרי. 

 

יש לה אחות  

 

המשפחתית הגדולה של קאיה לא הגיעה בעבר לחלק משווקי אירופה החשובים, כולל ישראל. הפעם התוכניות שונות. אבל שוב, עיקר העניין נסב בתחילה על הקירבה המשפחתית ליונדאי סונטה. שוב מתעקשים המארחים הקוריאנים כי ההבדלים משמעותיים. לטענתם אפילו הפלטפורמה של שתי האחיות שונה, כאשר בסיס הגלגלים קצר בס"מ (272), רוחב הסרנים גדול יותר, המתלה הקדמי שונה - עם מקפרסון במקום עצמות עצה בסונטה, יחד עם כיול נוקשה יותר וממד אורך שונה - המג'נטיס קצרה ב-6.5 ס"מ מהסונטה.


קאיה מג'נטיס (Magentis) החדשה. עיצוב אנונימי 

 

גם מבחר המנועים שונה. באירופה תשווק המג'נטיס עם יחידות קטנות מאלה של יונדאי: 2.0 ליטר בנזין (עם 144 כ"ס), 2.0 ליטר טורבו-דיזל (140 כ"ס), וגרסה משופרת ל-2.7 ליטר (V6) הוותיק עם 188 כ"ס. ה-3.3 החדש של הסונטה גדול מדי עבור אירופה, כך הם טוענים. ב-2.4 ליטר המודרני אין צורך, הם אומרים.

 

פוליטיקלי קורקט? 

 

בסופו של דבר, המג'נטיס נראית גדולה ומכובדת, למרות שמכוניות מבחן שהתייצבו בצבעים בהירים נראו מעט אנונימיים וחסרי מקוריות. בחינה מדוקדקת תזהה שילוב אלמנטים מדגמים יפנים-אמריקנים (טויוטה, הונדה) ואירופים (מונדיאו, פאסאט). אבל כיוון המראה הכללי מלמד על קריצה לשוק האמריקני, ופחות לזה האירופי. רגע, ומה עם יונדאי? 

 

מפתיע, אך לאורך כל ההשקה מדברים אנשי קאיה כנגד המתחרים הגדולים מ... יונדאי, החברה האם. ובעיקר הם גאים בעובדה כי המג'נטיס "אירופית" יותר מהסונטה. כאשר מגיעים לתא הנוסעים, אי אפשר שלא להצדיק אותם. יש כאן רכיבים משותפים פה ושם, אבל התוצאה הסופית מוצלחת יותר לעין אירופית. וגם לדעתנו. 

 

המראה אינו חדשני או מקורי במיוחד, אבל סביבת הנוסעים והנהג מזמינה מכל קאיה אחרת לפניה. האם יש קשר לעובדה שסגן נשיא קאיה אירופה הגיע מטויוטה? האם זה קשור לדמיון מסוים לאוונסיס, במיוחד בבחירת גווני הקוולאר במרכז סביבת הנהג?


סביבת הנהג. זיקה ליפן 

 

גם המחוונים מראים זיקה ליפן, כולל הבוהק העז בעת שהם מתעוררים לחיים, והגוון הכחלחל במרכז. על רקע זה, חבל שבקרת האקלים (הלא מפוצלת) נראית מוזר. חבל גם שקאיה עדיין משתמשת במתגים מיושנים למראה פה ושם. ושמערכת השמע אינה נאה, והיינו מעדיפים כמובן תפעול מההגה.  

 

מכוניות המבחן באירוע ההשקה צוידו בכיוון חשמלי, בחלקן ניתן היה לשנות את גובה הדוושות, אבל הקלף החזק הוא ללא ספק מרחב פנים נדיב במיוחד מאחור, המלווה בתא מטען גדול. ואם חייבים: למה אי אפשר לפתוח אותו חיצונית ללא מפתח? 

 

מזימות בין לאומיות  

 

המג'נטיס מהווה עבורנו מפגש ראשון עם מנוע ה-2.0 ליטר החדש של קונצרן הענק הקוריאני. ותזכרו אותו טוב. לא רק שהוא חשוב לשוק המקומי, אנחנו נפגוש אותו בעתיד בשפע דגמים - החל בסונטה, דרך דודג' קליבר וכלה במיצובישי לנסר העתידית, עם הרבה-הרבה באמצע. כי מנוע יונדאי זה הוא חלק מפרויקט גרנדיוזי שישרת גם בעתיד לא רק את יונדאי-קאיה, אלא גם את דיימלר-קרייזלר ומיצובישי. 

 

ותנו לנו לספר כבר עכשיו, שמדובר ללא ספק במנוע ה-2.0 ליטר הטוב ביותר שהגיע מעולם מקוריאה. 144 כ"ס אמנם לא שוברים שום שיא בזירה האירופית-יפנית, אבל הם בהחלט מכובדים. וזה רק חלק מהסיפור. חשובה יותר היא הפעולה המעודנת והשקטה, ברמה לא מוכרת בקוריאה. שילוב יחסי ההעברה טובים בתיבת ההילוכים האוטומטית מאפשרים למנוע הזה להרגיש לא נחות מה-2.4 ליטר בסונטה. הוסיפו לו תיבת חמישה הילוכים אוטומטית במקום הארבעה, ועוד טיפת פלפל (יגיעו עם מתיחת הפנים, בעוד כשנתיים) ותקבלו חטיבת כוח טובה בכל קנה מידה. 

 

עוד בתחום הבנזין, ה-2.7 ליטר V6 הוותיק. כעת עם תזמון שסתומים משתנה, הספק מרבי גבוה יותר ועידון משופר. אבל הפער בביצועים לעומת המנוע בנפח הקטן אינו גדול מספיק, צריכת הדלק גבוהה בהרבה, ו... מנוע מודרני יותר נדרש בדחיפות. 

 

וזה עוד לא הכל. יחידת כוח מרשימה לא פחות היא הדיזל, בנפח 2.0 ליטר. רק ארבעה כ"ס פחות (140 בסך הכל) ובשילוב אוטומט, מלמדים כי יש לה פוטנציאל נאה - בעיקר באירופה. זכרו שנתון המומנט כמעט כפול (31.1 קג"מ לעומת 19.3), ותבינו מדוע ביומיום מדובר במנוע ידידותי בהרבה. והיא אפילו אינה רועשת. 


התנהגות הכביש טובה, לא מצטיינת 

 

על הכביש מרגישה המג'נטיס לא רע. היא קלילה, מדויקת ופחות מתנדנדת תחת עומס מיונדאי סונטה. אבל זה לא מספיק עדיין מול המיטב האירופי-יפני. מול הטובות שבהן היא עדיין רכה ולא מרוסנת מספיק, וזה בולט בעיקר בכבישים גליים ומשובשים. בינתיים לפחות, מתקשים הקוריאנים לכייל נכון את מערכת המתלים, כמו-גם את ההגה. זה האחרון קל מדי, ומתקשה רק באופן מלאכותי מדי בסל"ד גבוה. התמורה על כיול המתלים הרך התבטאה בנוחות נסיעה טובה על כבישי ספרד, כזו שלוותה בפעולה מעודנת ושקטה מאוד של המתלים. 

 

הכתובת שעל הקיר 

 

מפגש ראשון עם קאיה מג'נטיס מלמד כי החברה הקוריאנית נמצאת בכיוון הנכון. לפחות בנבחרת קוריאה היא בפירוש רשאית לדרוש לעצמה מקום של כבוד בצמרת. איך היא מול היפניות והאירופיות? כאן העסק פחות פשוט. הטובות שבהן לבטח טובות ממנה, הגם שפערי מחיר אטרקטיביים ומובטחים ישחקו ללא ספק לטובתה - אם וכאשר. 

 

אם וכאשר, כי זה הזמן להזכיר עובדה פשוטה. בשנה וחצי האחרונות נכחנו בלא מעט השקות של קאיה. בכולן גילינו מכוניות עם פוטנציאל מרשים, שיפור ניכר לעומת דגמים מוחלפים והבטחה חד משמעית להצלחה בשוק המקומי. ספורטאז', ריו, מג'נטיס - כולם מרשימים, אבל אחרי ההשקות המפוארות נותרו מחוץ לגבולות ישראל. הלו, מישהו שומע בקאיה?
קאיה מגנטיס

קאיה מג'נטיס
שם יצרן ודגם קאיה מג'נטיס
מנוע 4 צילינדרים, 16 שסתומים
נפח 1,998 סמ"ק
הספק מרבי 144.5 כ"ס ב-6,000 סל"ד
מומנט מרבי 19.3 קג"מ ב-4,250 סל"ד
תיבת הילוכים אוטמוטית, ארבעה הילוכים
אורך 473.5 ס"מ
רוחב 180.5 ס"מ
גובה 148 ס"מ
בסיס גלגלים 272 ס"מ
משקל 1,491 ק"ג
100-0 קמ"ש 11.2 שניות
מהירות מרבית 195 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 12.3 ק"מ לליטר
תאריך הגעה משוער, מחיר ינואר 2007, 152,000 שקל (הערכה)
דירוג בטיחות לא נבחנה

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קאיה מג'נטיס החדשה
תיבת הילוכים אוטומטית
מנוע 2.0 ליטר. האם תצליח?
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים