סאאב יוצאת מהקרח?
אנשי ג'נרל מוטורס מצהירים כי הם מאמינים בעתידה של סאאב. אחרת, זו כנראה הסיבה העיקרית לדגם התצוגה אירו X. וגם, הוא נראה מדהים
הרבה חיוכים נראו בערב המקדים לפתיחת התערוכה, שערכה סאאב למספר מצומצם של עיתונאים מכל העולם. וכמו בהפקה מתוכננת היטב, זינקה האירו X, מכונית תצוגה פוטוריסטית, היישר מבעד לקירות קרח, שהובאו לכאן - כך סאאב - ישירות מסקנדינביה. ואם אתם מחפשים כאן משהו סמלי, מצאתם אותו. הכוונה הייתה במפורש לסמל את יציאתה של סאאב ממשבר, ורנסנס למותג הייחודי.

אבל, מעבר לאותה הסמליות, לא ממש ברור מה באמת אומרת מכונית התצוגה הזו. ואיכשהו, במפגש אישי עם יו"ר סאאב ז'אן אקה ג'ונסון, התחושה היא שעיקר החשיבות בעשיית המכונית. ולא הרבה מעבר לכך. זאת אומרת, העובדה שג'נרל מוטורס, בעלי הבית, אפשרו לסאאב בכלל להתעסק עם בניית מכונית קופה ראוותנית. עובדה זו, כך השוודים שלא לציטוט או לייחוס, מעידה כי האמון בסאאב שריר וקיים.
ומה אומר ג'ונסון שכן אפשר לצטט? למשל שהמכונית הזו מצביעה (שוב) על התפתחות החזית שתאפיין את דגמי סאאב בעתיד. היא גם מציגה שמשה קדמית ש"עוטפת" את הנהג, אלמנט נוסף לו אנחנו עתידים להיחשף. האם סאאב תייצר מכונית קופה בעתיד, או תציג רכב עם גג מתרומם ודפנות מתקפלות? בפירוש לא. "אני לא חושב שיש לכך הצדקה מבחינה שיווקית, לא עבורנו לפחות. מבחינתנו, הקבריולה היא 'הקופה שלנו'".
מה כן? הסאאב הזו רומזת באופן יותר מברור כי השוודים מעונינים לשלב הנעה כפולה בכל מגוון הדגמים בעתיד. "אם אנחנו רוצים לייצר יותר כוח, ולעבור את סף 300 כוחות הסוס, ברור שיש לנו צורך בהנעה כפולה". ומה עם הנעה אחורית? "סאאב אינה מעונינת לצייד אף מכונית שלה, גם לא בעתיד, בהנעה של הגלגלים האחוריים בלבד. גם לא במכוניות מפוארות וגדולות".

אלא שיו"ר כנראה לא מודע לדברים שאומר לי סטיג נודין, המנהל הטכני של סאאב. אנחנו מנהלים שיחה קלה, נשענים על מכונית התצוגה. "אנחנו מתחילים בהנעה כפולה עם מכונית שהאירו משמשת עבורה בסיס, ואז בהחלט יכול להיות שנעבור להנעה אחורית, תוך שהולדן האוסטרלית מעניקה לנו תמיכה נחוצה בתחום זה". קצת מאוחר יותר, כשאנחנו משוחחים על מנוע ה-2.8 ליטר, V6 כפול מגדשים שאמור לייצר 400 כ"ס מדלק אתנול, הוא מחייך בפה רחב - "אני חייב לנהוג במכונית הזאת. זה נשמע לי כמו חווית נהיגה".
בינתיים נעלמים מרבית העיתונאים מהדוכן של סאאב, ויש לי עוד קצת זמן איכות עם ג'ונסון. שנינו נכנסים למכונית התצוגה, ואני מגלה שמישהו שם התבלבל מעט. מצד אחד הם מדברים על פשטות, מינימליזם, מצד שני על פניה לנהג והשפעה של קוקפיט מטוס קרב. אבל התוצאה אינה משכנעת, ובעיקר לא קריאה. עיצוב הפנים בפירוש מצועצע מדי, הרבה פחות שליו מהחיצוניות המרשימה.
אבל זה באמת שלא מעניין את אנשי סאאב ברגע זה. הם עדיין נישאים על גלי האופוריה שהניפה אותם אל על, כאשר כל קברניטי GM, כולל הגורו בוב לוץ, הגיעו כדי להפגין תמיכה ועידוד, ובעיקר אמון ביצרן השוודי הקטן.