שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    טיפולי ספא שיפתרו לכם בעיות בריאות של חורף
    קר לכם בחורף? העור יבש? המפרקים כואבים? אל דאגה. כנגד כל צרה חורפית תמצאו בספא טיפול הולם ומפנק שישאיר את הקור הרחק מאחור. להתחמם בכיף
    טיפולים המוצעים במרכזי הספא מומלצים בכל ימות השנה, אבל בחורף לא מדובר רק בפינוק: הם מקילים על הסובלים מאף סתום ומנזלת, הם משחררים שרירים תפוסים שאופייניים יותר לחורף, הם מפחיתים כאבי מפרקים המחריפים במזג האוויר הסוער, וחוץ מזה כשסוער בחוץ, אין כיף יותר גדול מלשהות בתוך ג'קוזי עם זרמי מים חמימים, או לחוש את השמן החם הנמשח על הגוף בידיו המיומנות של המעסה. אז רגע לפני שאתם מתפקדים בספא, פנינו למומחים שלנו וביררנו איתם לאילו טיפולים כדאי ללכת דווקא בימות החורף הגשומים.

     

    טיפולים מתאימים לצינון של חורף

    בחורף קיימת נטייה לסבול מגודש באף ומנזלת. לא נעים, ובוודאי שלא פשוט לישון כשהאף סתום. ההמלצה: טיפולים שפותחים את דרכי הנשימה.

     

    אמבט שמנים אתריים: הרחה של אדי שמנים אתריים (תמציות בריכוז גבוה שהופקו מצמחים) פותחת את מעברי האוויר. השולט בכיפת השמנים בנושא זה הוא שמן אקליפטוס. אחריו ברשימה צועדים מנטה, לבנדר, קינמון, למון גראס, סנדלווד וכל פירות ההדר.

     

    אמבט שמנים מומלץ כהכנת הגוף לעיסוי. כדאי לשהות באמבט במשך 20 דקות. השהייה מרפה את השרירים ומכינה את הגוף לעיסוי אמיתי. מלבד זאת,
    אדי השמנים חודרים לגוף בצורה יעילה יותר כשהם עולים מאמבט חם או ממכשיר אדים.

     

    לשמנים האתריים יתרון בריאותי נוסף - הם מקילים על הסובלים מכאבי מפרקים. מומלץ ליידע את המטפל בארומתרפיה במצבכם הבריאותי, והוא יבחר את השמנים המתאימים עבורכם.

     

    שיאצו: הטיפול בלחיצות לאורך המרידיאנים (ערוצי אנרגיה ברפואה הסינית), מתאים לשלל נזקי החורף - צינון וגודש באף, וגם כאבי מפרקים ושרירים תפוסים. ברפואה הסינית מקובל לחשוב שהלחיצות משחררות את ערוצי האנרגיה מעומסים שהצטברו בהם, כמו גודש באף, כאבי שרירים ועוד.

     

    טיפולים מתאימים לכאבי מפרקים

    מי שסובל מכאבי מפרקים נכנס לחרדות עם בוא החורף, בידיעה שהנה-הנה זה הולך לתקוף אותו. טיפולים במים יספקו מענה הולם לבעיות אלה.

     

    הידרותרפיה: טיפול במים שמחוממים לטמפרטורה של 34-33 מעלות צלזיוס. ההידרותרפיה מסייעת במגוון רחב מאוד של מקרים, ובהם כאבים ראומטיים. במים עומס הגוף והלחץ על המפרקים פוחתים, קל יותר לנוע, ולא נדרש מהמטופל מאמץ רב. הטיפול במים משפר את תנועת המפרקים השונים, מחזק את השרירים, מקל על הנשימה ותורם להרמת המורל, להרפיה ולהפגת מתחים.

     

    בוץ חם ואצות ים: הבוץ החם ואצות הים עשירים במינרלים, שמפחיתים כאב, מקילים על כאבי מפרקים ותורמים לתחושת רוגע כללית. משום כך הטיפול המומלץ לכאבים אלה הוא עטיפות המורכבות משכבה של בוץ או אצות ים, ומעליהן נייר אלומיניום או ניילון. את העטיפה משאירים על הגוף כ30- דקות כדי לשמור על טמפרטורה גבוהה ולאפשר ספיגה טובה יותר של המינרלים בגוף.

     

    טיפולים מתאימים לכאבי שרירים 

    בקור החורפי השרירים נוטים יותר להתכווץ. כמעט כל טיפולי הספא המוכרים מסייעים ברמה זו או אחרת לשחרור השרירים ולהרפיה. מומלצים עיסויים ותיקים ומוכרים כמו עיסוי רקמות עמוק או עיסוי שוודי וכן העיסויים הבאים:

     

    טיפול באבנים חמות: שיטת טיפול אינדיאנית. במהלך הטיפול מניחים אבני בזלת חמות ואבני שיש קרות על מרכזי אנרגיה לאורך הגוף. הטיפול משחרר
    שרירים, מגמיש מפרקים, מרגיע, מקל על הסובלים מבעיות גב, שכמות, צוואר, ממריץ את זרימת הדם ומעניק אנרגיה.

     

    וואטסו: שיטה חדשה יחסית בארץ שמקורה במזרח הרחוק. מדובר בטיפול שיאצו שנעשה בתוך המים, בטמפרטורה של 37-34 מעלות, ובמהלכו צף המטופל על המים בתמיכת המטפל. הטיפול כולל תרגילי נשימות, מתיחות ותנועות ערסול במים, המאפשרים לשקוע בתחושת הרפיה ורוגע עמוקה במיוחד.

     

    הוואטסו יעיל בהרפיית הגוף והשרירים, ומספק הקלה על הסובלים מכאבי מפרקים, הגמשת השרירים והשריית רוגע כללית.

     

    איורוודה: עיסוי הודי בתנועות ארוכות, במהלכו משתמשים בשמן שומשום חם. בסוף הטיפול נוסך המטפל כחצי ליטר שמן חם על העין השלישית (אמצע המצח, בין הגבות), שנוזל לעבר הקרקפת. בחורף העיסוי הזה נעים במיוחד בגלל חומו של השמן, והוא תורם להרפיית השרירים ולרגיעה.

     

    סאונה: הסאונה, הן היבשה והן הרטובה, מספקת בחורף אפשרות של שהייה נעימה בטמפרטורה גבוהה המחממת את הגוף, משחררת שרירים ומשפרת את זרימת הדם.

     

    החמאם הטורקי והסאונה הרטובה עובדים על אותו עיקרון - טמפרטורה גבוהה ואוויר לח. ההבדל ביניהם הוא בגובה הטמפרטורה ובכמות האדים (חמאם - 50 מעלות, סאונה - 75 ויותר).

     

    הטיפול בסאונה אינו מומלץ לסובלים מבעיות בלחץ הדם, והסאונה היבשה אינה מתאימה לסובלים ממחלות נשימה כמו אסתמה, מחשש שהיובש יגרה את קנה
    הנשימה. אנשים אלה מוזמנים להתענג על הסאונה הרטובה, שאגב, מצוינת לסובלים מצינון וגודש באף בזכות האדים הרבים בה, המשחררים את החסימה ועוזרים להיפטר מהליחה הדביקה.

     

    על יבש: בחורף, כידוע, העור נוטה להתייבש. כל טיפולי ההזנה והפילינג ישפרו את מרקם העור, אך מומלצים מכולם הם אלה המשלבים דבש (להזנה) ושמן מחומם. לעומת זאת לסובלים מעור יבש בחורף מומלץ להתרחק מהסאונה היבשה שמגבירה את ייבוש העור.

     

    4 טיפולי ספא ביתיים וחורפיים במיוחד:

    • להרגעה: אמבט שמן ורדים.

    מלאו את האמבטיה במים פושרים, טפטפו אליהם 6-5 טיפות שמן ורדים ופזרו עלי כותרת יבשים של ורדים. הדליקו בחדר האמבט נרות, גלגלו מגבת קטנה, שתשמש לכם כמשענת ראש ושהו באמבטיה למשך 20 דקות (שימו לב: האמבט אינו מתאים לנשים הרות).

     

    • לחידוש העור: פילינג לבנדר.

    ערבבו בקערה כוס מלח גס, כוס וחצי שמן שקדים או שמן שומשום ו-4 טיפות תמצית לבנדר. מרחו בנדיבות את העיסה על הרגליים, הזרועות, הישבן והבטן (הימנעו מאזורים רגישים של הגוף, כמו הפנים), ובאמצעות ספוג אצות או ליפה עסו את הגוף בעדינות מלמטה כלפי מעלה. יבשו את הגוף ומרחו עליו בנדיבות קרם גוף.

     

    • לחימום והמרצה: אבנים חמות.

    הניחו בסיר מים חמים (לא רותחים!) 8 חלוקי נחל שגודלם מאפשר לכם לאחוז בהם באגרופכם, והמתינו 5 דקות. בינתיים מרחו את הגוף בשמן (שומשום, שקדים או זרעי ענבים). הוציאו 2 אבנים מהמים, נגבו אותן והניחו על פנים הזרוע, לוודא שאינן חמות מדי. עסו בהן את הבטן בתנועות מעגליות למשך 5-4 דקות - והחזירו את האבנים לסיר. קחו 2 אבנות חדשות וחזרו על הפעולה באזורים אחרים של הגוף. כעת הניחו אבן אחת באזור מפתח החזה ואבן נוספת על הטבור, ובצעו תרגילי נשימה: נשמו עמוק ושחררו את האוויר באיטיות. לסיום בחרו באבן הקטנה ביותר והניחו אותה על גבי "העין השלישית" (באמצע המצח) ושכבו בעיניים עצומות עד שהאבן תתקרר. את חלוקי הנחל אפשר לקנות במרכזי ספא ובחנויות הטבע.

     

    • לשחרור אף סתום: תרגילי אצבעות.

    הניחו 3 אצבעות יד ימין על הרקה הימנית ו3- אצבעות יש שמאל על הרקה השמאלית - ועסו את שתי הרקות בו זמנית. אחרי כמה דקות הניעו את האצבעות בתנועות סיבוביות מאמצע המצח לכיוון הרקות. כעת קחו את האגודל, והניעו גם אותו בתנועות סיבוביות, הפעם ממרכז הגבות כלפי מעלה עד לקו השיער. לבסוף, הניחו את 2 האצבעות המורות בשקע העין, סמוך לגשר האף, והניעו אותן מטה, בתנועות סיבוביות, עד שקעי הנחיריים. (ייעוץ מקצועי: רונית הוכנברג, מנהלת ספא ג'ניס רוז)


    פורסם לראשונה 28/01/2007 12:42

     

    בהכנת הכתבה השתתפו: ד"ר גלעד כהן, מנהל "מאוחדת אקסטרה" והיועץ המקצועי של "כנען ספא"; טל וואל, מנהלת הספא ביערות הכרמל; מיכל דוידר-זנדני, מנהלת ספא מלון מצפה הימים
    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים