שתף קטע נבחר

מתמטיקה: על בנים ועל בנות

הפקולטות למדעי הטבע, למדעים מדויקים ולהנדסה בארץ ובעולם מאוישות בעיקר בגברים. מדוע מספר הנשים הפונות לתחומים אלה הוא כה מועט?

הפקולטות למדעי הטבע, למדעים מדויקים ולהנדסה בארץ ובעולם מאוישות בעיקר בגברים. מדוע מספר הנשים הפונות לתחומים אלה הוא כה מועט? אחת הסיבות שהועלתה בספרות המחקרית להסבר התופעה היא, שנשים מוכשרות פחות מגברים בתחומים אלה. במאמר ביקורת שהתפרסם לאחרונה בכתב-העת American Psychologist בוחנת אליזבת ספלק (Spelke) את הטענה שקיימים הבדלים מולדים בין גברים לנשים ביכולות מתמטיות ומדעיות, באמצעות סקירה של עשרות מחקרים קודמים בתחום התפתחות הילד.

 

ספלק בוחנת טענה שעלתה בדיון האקדמי העוסק בהבדלים מולדים בין יכולותיהם המתמטיות והמדעיות של גברים לנשים, שלפיה כבר בחודשי החיים הראשונים בנים ובנות נוטים להתמקד במאפיינים שונים של הסביבה: בנים ממוקדים יותר מאשר בנות באובייקטים ולומדים על הקשרים ביניהם, ואילו בנות ממוקדות יותר באנשים, ברגשות ובמערכות יחסים, ולומדות יותר על תחומים אלה. לכן לבנים יש תשתית טובה יותר ללמידה על מערכות מכניות ומדעיות.

מסקירת המחקרים מתברר כי בניגוד לטענה זו, בגיל חודשים אחדים בנים אינם מראים העדפה לאובייקטים.

 

למשל, לתינוקות בני שלושה חודשים הוצגו תמונות של פרצופים או תמונות של חפצים ונבחן משך הזמן שבו התבוננו בשני סוגי התמונות. נמצא כי בגיל שלושה חודשים גם בנים וגם בנות התבוננו זמן רב יותר בפרצופים מאשר באובייקטים. נוסף על כך, מסקירת המחקרים נמצא כי בנים ובנות לומדים על אודות אובייקטים, מספרים, שפה ומרחב באותן הדרכים ובאותו הזמן. בגילים מאוחרים יותר נמצאו הבדלים בין בנים לבין בנות ביכולות שונות, אך ההבדלים אינם גורפים, ולכן אי-אפשר לטעון שנשים הן יותר "מילוליות" וגברים הם יותר "מרחביים". למשל, נמצא כי בנות טובות יותר מבנים במבחנים הבודקים שטף מילולי, יכולת אריתמטית וזיכרון למיקום במרחב וזיכרון לאובייקטים.

 

בנים טובים יותר במבחנים של אנלוגיות מילוליות, פתרון בעיות מתמטיות וזיכרון של ייצוג גאומטרי של הסביבה. חשוב לציין שההבדלים שנצפו הם קטנים, ואילו ההבדלים הבין-אישיים הם גדולים, כך שיש די והותר מבני שני המינים היכולים להצטיין בכל תחום אינטלקטואלי.

 

בינתיים המצב עדיין נשאר על כנו: באוניברסיטאות ישנם יותר מדענים מאשר מדעניות. מדוע? לדעת ספלק, ההסבר נעוץ בסיבות חברתיות ותרבותיות. אמנם כיום יותר גברים מאשר נשים מסיימים לימודי פיזיקה והנדסה, אולם רק לפני דור נשים מועטות בלבד סיימו לימודי ביולוגיה, רפואה ומתמטיקה, וכיום מספרן במקצועות אלה עולה.

 

במאה שעברה רק נשים מועטות סיימו לימודים אוניברסיטאיים בכלל. כשם שהמקור להבדלים הללו הוא תרבותי, כך לדעת ספלק הסיבה למיעוט נשים בפקולטות למדעי הטבע וההנדסה היא חברתית-תרבותית ולא גנטית. לכן, מחקרים עתידיים צריכים לבחון כיצד עמדות כלפי לימודי מתמטיקה ומדע וציפיות החברה משפיעות על הימצאותן של נשים במקצועות אלה.

 

ד"ר מרים דישון-ברקוביץ היא פסיכולוגית ויועצת ארגונית ושיווקית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סי די בנק
בנים טובים יותר מבנות?
צילום: סי די בנק
מומלצים