שתף קטע נבחר
צילום: סי די בנק

YouTube.com: בדרך של נאפסטר או עתיד הווידאו ברשת

YouTube.com מתבלט כאתר הווידאו הקהילתי המצליח והדביק ביותר בסביבה, אך כעת עליו לרצות את בעלי הזכויות מבלי לאבד את ההמונים

קשה היה להתחמק בשנה האחרונה מ-YouTube.com. אתר הווידאו הקהילתי הזה שלח את קישוריו לכל רחבי הרשת ונמצא בעמדת פתיחה טובה ביחס למתחרים כמו Metacafe.com הישראלי, addictingclips.com של חברת Atom Entertainment ואף Google Video.

 

העקרון המנחה את כולם דומה למדי: טיפוח קהילה של גולשים שמעלים סרטוני וידאו ויראלים לרשת, תוך טשטוש הקו המפריד בין תוכן "מקצועני" שמקורו בסרטים ותוכניות טלוויזיה לבין קטעי וידאו ביתיים. מבין כל האתרים, YouTube.com מתבלט כסיפור הצלחה מרשים.

 

כמו הרבה מיזמי אינטרנט מצליחים, YouTube.com נולד במקרה, כאשר המייסדים ביקשו לפתור בעיה פשוטה שהטרידה אותה באופן אישי וגילו שמיליונים משתמשים בפתרון שהמציאו. צ'אד הארלי וסטיב כהן בסך הכל חיפשו דרך יעילה ופשוטה לשתף סרטי וידאו באינטרנט עם כמה חברים וגילו שאין כזו. האימיילים ששלחו בינואר, 2005, חזרו בגלל נפח הקובץ הגדול ולא היו בנמצא אתרים ידידותיים לאחסון קבצים גדולים.

 

סוד ההצלחה של YouTube.com

 

הארלי, היום מנכ"ל YouTube.com, אמר החודש בכנס PC Forum של Cnet, כי מדי יום נרשמות 30 מיליון צפיות בווידאו באתר ומוזנים 30 אלף סרטים חדשים. מדי יום מבקרים באתר חמישה מיליון גולשים ייחודיים . על פי נילסן נטרייטינגס, בחודש פברואר ביקרו בו תשעה מיליון גולשים ייחודיים.

 

מה סוד ההצלחה של YouTube.com? בראש ובראשונה, ממשק נוח וידידותי, ודגש על תכונות שיתוף המאפשרות לשתף קטעי וידאו עם גולשים אחרים, לפרסם את הסרטונים בכל אתר, ולהגיב על כל סרטון ולדרגו. באתר יש גם קבוצות משתמשים המאפשרות להעלות ולהוריד קטעים על פי תחומי עניין מוגדרים.

 

זאת ועוד, מגוון ערוצי ניווט מאפשרים גישה מהירה לסרטונים הנצפים ביותר, הסרטונים עם מספר התגובות הרב ביותר, הקטעים שזכו לציון הגבוה ביותר ועוד. אפשר לאתר קטעי וידאו על פי נושאים ותגים (מילות מפתח).

 

תכנים אטרקטיביים

 

אולם, אי אפשר להתעלם מהתרומה של התכנים להצלחה של YouTube, בזאר יוצא דופן של סרטונים ויראלים כמו קטע מתוך תוכנית טלוויזיה בה השחקן צ'אק נוריס מקריא את "העובדות" החביבות עליו מתוך האתר הסאטירה "עובדות על צ'אק נוריס" (עובדה אחת: "כשצ'אק נוריס מתרגל שכיבות-סמיכה, במקום להתרומם הוא מוריד את כדור הארץ למטה"), סרטון שהודלף, החושף כביכול את נגן ה-iPod Video החדש של אפל, וקטע הפתיחה של הסימפסונים בכיכוב שחקנים אמיתיים.

 

צעדים נגד פיראטיות

 

חלק מהתכנים האלה הועלו לאתר על ידי גולשים ולא ברשות בעלי הזכויות. כך, מוצאת עצמה YouTube.com מתמודדת עם צווי מניעה ובקשות להסרת חומרים המוגנים בזכויות יוצרים. ניסיון העבר מלמד כי דרך זו תוביל לבסוף לתביעה של אולפני הסרטים ולפשיטת רגל כפי שקרה לנאפסטר. אך YouTube.com לא רוצה לגמור כמו נאפסטר.

 

בשבוע שעבר הודיעה החברה על הכנסת מגבלת זמן בת 10 דקות לכל צפייה בקובץ. בחברה מקווים שצעד זה יסייע לחסום העלאה של פרקים שלמים מתוך תוכניות טלוויזיה. ההחלטה התקבלה בעקבות פנייה של NBC, שדרשה למחוק מערכונים שלמים מתוך התוכנית סאטרדיי נייט לייב, שהועלו לאתר כפי שהם. גם CBS פנתה לאתר ודרשה את הסרת כל תכני הווידאו מתוך תוכניות הרשת.

 

"אנחנו משתדלים ללא הרף לאזן בין הזכויות של בעלי זכויות היוצרים עם זכויות המשתמשים שלנו", נכתב בהודעה שפורסמה באתר, "הגבלנו את קטעי הווידאו ל-10 דקות לאחר שגילינו כי רוב הסרטונים שאורכם 10 דקות ומעלה היו מתוך תוכניות טלוויזיה וסרטים המוגנים בזכויות יוצרים".

 

בעוד רשתות הטלוויזיה הוותיקות NBC ו-CBS העלימו עצמן מ-YouTube.com, ערוצים הפונים לקהל צעיר יותר עשו בחוכמה והכירו בפוטנציאל של האתר. YouTube.com הכריזה לאחרונה על שיתוף פעולה עם חברת הבידור הטלוויזיוני E! Networks, במסגרתו הושק באתר ערוץ וידאו בשם Cybersmack. הגולשים נקראים לשלוח קטעים סאטירים על תרבות פופולרית, כאשר הסרטון הזוכה יזכה את בעליו ב-25 אלף דולרים.

 

מוקדם יותר החודש הוכרז הסכם שיתוף פעולה גם עם MTV2, שתפיץ ב-YouTube.com קטעים מתוך תוכניות הטלוויזיה שלה.

 

האם YouTube.com יצמח לשירות IPTV?

 

YouTube.com מציג מודל מצליח להפצת וידאו באינטרנט וימים יגידו אם יצליח לרצות את בעלי הזכויות מבלי לאבד את ההמונים, ויגדל להיות שירות IPTV או יבלע לבסוף על ידי אחת החברות הגדולות. בשלב זה האתר מחוסר הכנסות ומודל עסקי, אך בהמשך ישולבו בו מודעות תלויות הקשר (טקסט בלבד, בשלב ראשון). כל זאת לא הפריע לקרן ההון סיכון סקויה להשקיע באתר סכום של 3.5 מיליון דולר באוקטובר, 2005, במקביל להשקעה ב-addictingclips.com.

 

אם כבר מזכירים את IPTV, בהקשר זה מגיעה מילה טובה לאתר תפוז, שנציגו הוזמן לשאת דברים ביריד הטלוויזיה והתכנים Milia/MipTV, שיתקיים בין התאריכים 3-7 באפריל בקאן שבצרפת. דן חן, סמנכ"ל תחום הסלולר באתר, יציג את ה-BlogTV, מערכת שאין בה בלוגים ובוודאי לא מזכירה טלוויזיה, אך ללא ספק מדובר בשירות פס רחב של תכנים המיוצרים על ידי גולשים, שהקדים את זמנו בארץ וגם בעולם.

 

בדומה לשירות באינטרנט, ה-BlogTV בסלולר מאפשר לכל בעל מצלמת אינטרנט או טלפון דור 3 לייצר "תוכנית טלוויזיה" אישית ולהעבירה בשידור חי. ההזמנה לקאן התקבלו בעקבות זכיית השירות בפרס "שירות הוידיאו הסלולארי הטוב ביותר" לפני כחודשיים בכנס 3GSM שהתקיים בברצלונה. 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים