שתף קטע נבחר

מעבדות לחירות: השחרור מבזק

בזק מתייחסת למפעילות הסלולר כאל התחרות העיקרית ולא מפנימה כי שירותי ה-VoIP נוגסים בה בפראות כבר עכשיו. מיליון ישראלים לא טועים

כמה שאני מתעב את העפרוני והכל באשמת בזק. ענק התקשורת ניכס לעצמו את שמה של ציפור השיר החביבה הזו והדביק אותו למכשירי טלפון ששיווקה החברה משנות ה-90'. מאז נעלמו מהארץ המכשירים האלה, אך אני עדיין משלם לבזק עבורו שלושה שקלים ו-23 אגורות מדי חודש. בחשבון רב-שנתי, ללא ספק מדובר במכשיר הטלפון היקר בעולם. עבור שירות "שיחת מפגש" שמעולם לא ביקשתי, אני משלם ארבעה שקלים ו-21 אגורות.

 

מדי כמה חודשים חולף לו המועד האחרון לתשלום חשבון הטלפון. קורה. בעבר, הייתי מקבל תזכורת טלפונית שסייעה לי להיזכר, אך בזק הפסיקה עם ההליך המועיל הזה. אולי יש לכך קשר ל-26 השקלים ו-60 האגורות שאני משלם על הוצאות חידוש קשר לאחר כל ניתוק של קו הטלפון בגלל אי תשלום. סכום יפה לכל הדעות, בהתחשב בכך שמדובר בכמה פקודות שמוזנות למחשב. ועוד לא דיברנו על התשלום הקבוע.

 

שיחות עם המוקדנים במוקד 199 תמיד הסתיימו במבוי סתום. למרות בקשות חוזרות, הם לא הסכימו לבטל את התשלומים המיותרים או שדרשו לשלוח פקס, שיטה שחביבה על גופים ביורוקרטים כדרך בטוחה לייאש את הצרכן ולשמר הכנסות. דומה כי החיובים בגין עפרוני אפור, הזמיר הירקרק וכל החיובים הנוספים שבזק דחפה לנו לחשבון במשך השנים הם לבדם מספיקים כדי לממן את המשכורת הנדיבה של מנכ"ל בזק, יעקב גלברד, לפחות ליום אחד.

 

עוד בסדרת הכתבות "מעבדות לחירות"

 

 

לא לשנוא את בזק

 

בניגוד לרבים אחרים, אני לא שונא את בזק. שנאה כלפי חברות מסחריות ואהבה לחברות אחרות, שאף הן, ישויות קפיטליסטיות חסרות רגשות שמונעות משיקולי רווח והפסד, הן חסרות תכלית. לעומת זאת, אפשר ורצוי להעניש חברות על התנהגות רעה לצרכנים עד שישפרו את דרכיהן. החודש, עם בוא חג החירות, החלטנו אנחנו לנתק את הקשר עם בזק.

 

יותר מ-800 אלף ישראלים השתמשו בשנה שעברה בתוכנת Skype לשיחות טלפון ממחשב למחשב או מהמחשב לכל מספר טלפון אחר – קווי או סלולרי, בישראל או בשאר חלקי העולם. מספר מדהים זה מבוסס על נתונים רשמיים של החברה.

 

דו"ח של הארגון לשיתוף פעולה כלכלי ופיתוח (OECD) מתחילת 2006 כבר מציב את הרף על 910 אלף משתמשים בארץ. סביר להניח שהמספר גדל מאז, ואם מתחשבים בכך שיש עוד רשתות טלפון אינטרנטיות (VoIP) מלבד סקייפ, הרי שקו מיליון המשתמשים נחצה כבר מזמן. במונחים יחסיים, ישראל היא אחת המדינות המובילות בעולם בשימוש ב-VoIP.

 

עד השבוע לא נמניתי באופן קבוע על מועדון המיליון. אמנם, השתמשתי בסקייפ לצורך ראיונות ושיחות רקע עם אזרחי האינטרנט, אנשים שאינם משתמשים עוד בטלפון קווי או סלולרי ועבורם, ה-VoIP היא התקשורת הזמינה ביותר.

 

במקביל, שיחות בתוכנות מסרים מידיים כמו ICQ או MSN מסנג'ר שימשו תחליף נוח לשונא טלפון כמוני. אך במקביל המשכתי להחזיק בקו של בזק, מסיבות שקשורות לתלות שלי בתשתית ה-ADSL לצורך חיבור לרשת הארגונית.

 

חוסר הפרדה בין שירות ה-ADSL לטלפון

 

התוצאה היא בזבוז כספים, שכן בעוד עלות השיחות לא חוצה את קו ה-20-30 שקלים בחודש, עלות החשבון הכוללת מסתכמת בכ-120-180 שקלים בחודש. הסיבה: דמי השימוש הקבועים שמסתכמים ב-54 שקלים בחודש. זאת, מבלי להתייחס לעלות תשתית ה-ADSL והתשלום לספק האינטרנט, כמובן.

 

בניגוד לחברת הכבלים, בזק אינה מציעה את שירות ה-ADSL בנפרד משירות הטלפון. בבזק טוענים כי ה-ADSL אינו אלא יכולת טכנית שמוצעת כ'תוספת' על קו הטלפון הקיים, וכי דמי השימוש הקבועים המשולמים על קו הטלפון נוגעים לשימוש בתשתיות בזק באופן כולל. עם זאת, עובדה שבמדינות אחרות ניתן לרכוש שירותי אינטרנט ללא קו טלפון פעיל. במילים אחרות, אין כל מגבלה טכנית שמונעת מבזק להיטיב עם הלקוחות – זו מדיניות שיווקית גרידא.

 

רבים אינם יודעים שבזק מציעה "קו-קל", שמאפשר ללקוחות שלא מרבים לדבר בקו טלפון בבית לשלם דמי שימוש קבועים בסך 25 שקלים בלבד (לעומת 54 שקלים). עם זאת, המילכוד בא לידי ביטוי במחיר הגבוה – מחיר אחיד של 25 אגורות לדקת שיחה מקו בזק לקו בזק ו-44 אגורות לסלולרי (ללא שינוי). לכן, "קו-קל" מיועד רק ללקוחות שלא מרבים לדבר מבזק לבזק, ועלות השיחות שלהם לא גדולה מ-15 שקלים לחודש.

 

חלופות נוספות לבזק

 

שיעור משקי הבית בישראל שאינם מחזיקים בקו בזק כלל עלה השנה ל-14%, לעומת כ-5% בלבד לפני כעשור. השנה, בניגוד לעבר, יש כבר חלופות לבזק בתחום הטלפוניה הפנים ארצית, מלבד סקייפ, שעדיין אינו יכול לשמש תחליף מושלם לטלפון הרגיל.

 

בין המתחרים האלה, HOT, שכבר מפעילה שירות טלפון מסחרי בפס רחב (VOB), והחברות 012, פלאפון ובזק בינלאומי, נטוויז'ן, אינטרנט זהב ו-013 ברק, שקיבלו קיבלו אישורים לביצוע ניסויים שיווקיים ב-VoIP, אך אינן יכולות לספק את השירות לציבור הרחב בשלב זה, בגלל שמשרד התקשורת מתמהמה בהחלטתו.

 

בניגוד לבזק, כל השירותים המתחרים לא מחייבים בתשלום חודשי קבוע, חלקם זולים יותר בחיוג לטלפונים ניידים ונייחים, והם מספקים תכונות מתקדמות כמו העברת הודעות קוליות ישירות לתיבת הדוא"ל, חיוג באמצעות לחיצה על פרטי איש הקשר במחשב, וחסימה של מתקשרים מסוימים, העברת השיחה לקו הסלולרי ועוד. כל השירותים המתחרים מציעים שיחות חינם בין מתקשרים באותה רשת. מתי נהנה משיחות חינם בין קווי בזק?

 

הטכנולוגיה לא מושלמת ועדיין סובלת ממחלות ילדות. יש גם בעיות של תאימות בין רשתות הטלפון השונות, גם בגלל קשיים שמערימה בזק, אך אין ביכולתה עוד למנוע עוד את השינויים הדרמטיים שיתחוללו בשוק בשנים הקרובות. ריבוי התחרות בשוק ומבחר האפשרויות מהן ייהנו הצרכנים יחייבו את חברות התקשורת להתאמץ יותר.

 

העתיד כבר כאן

 

העתיד הלא רחוק מזמן לנו את מהפכת מכשירי ה-Wi-Fi וה-Wi-Max הניידים, טלפונים שמאפשרים לשוחח חינם או בתשלום סמלי באמצעות האינטרנט מכל איזור מרושת – ביפן זה כבר פועלים באיזורים נרחבים.

 

בזק רואה עדיין את חברות הסלולר כמתחרות העיקריות שלה והיא מנסה להשיב מלחמה. מחירי השיחות של בזק זולים יותר מחבילות הסלולר. אך החברה לא מפנימה כי שירותי ה-VoB וה-VoIP נוגסים בהם בפראות כבר עכשיו, ואין לה תשובות משכנעות לכך.

 

"בכל עתיד שתבחר", מבטיחה-מאיימת בזק בסלוגן הפרסומי שלה. הפרסומאים של החברה לא הפנימו כי ייתכן שנבחר לא לכלול את בזק בעתיד הזה, אלא אם כן תבין כי העתיד הפך להווה.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בזק. לא מתאמצת מספיק
בזק. לא מתאמצת מספיק
מומלצים