מדריך: פעלולים עם המצלמה הדיגיטלית
קפלו שרוולים, וחוו את הטכנולוגיה של צילום במצלמת נקב, חקרו את העולם התת ימי, את ממלכת הדברים הקטנים, ולכדו את האפקטים המסתוריים של אור אינפרה אדום
המעבר ממצלמה אנלוגית למצלמה דיגיטלית הצית מחדש את התאווה לצילום בקרב רבים מאיתנו. להלן ארבעה פרויקטים שידגימו לכם איך להשתמש במצלמה בדרכים שלא שיערתם שקיימות.
מצלמת נקב דיגיטלית
עבור רבים מאיתנו, חווית הצילום הראשונה שלנו הייתה בניית מצלמת נקב מקרטון. זה נראה כמו נס: חור בדף נייר יכול ליצור תמונה אמיתית של העולם. קשה לא לאהוב את המראה המדהים, ואת העומק שנראה כמעט אינסופי.
באותה מידה קל לבנות מצלמת נקב דיגיטלית, אותה אפשר להגדיר כמפגש של קאמרה אובסקורה עם חיישן CCD. עבור בעלי מצלמת "כוון וצלם" דיגיטלית, השלב הראשון הוא לבנות "תיבת אור". צורתה כמו זו של מצלמה רגילה- קופסת קרטון שצידיה באורך 30 ס"מ, שצבועה בשחור מבפנים.
אלא שבמקום לשים את נייר הצילום או את הסרט על הדופן האחורית של הקופסה, צובעים את המשטח בלבן או משתמשים בקרטון לבן. צריך גם להוסיף לדופן הקדמית של הקופסה "חלון", לתוכו יהיה אפשר לחבר את המצלמה, ולצלם את התמונה שנוצרת על הדופן האחורית.
יש לחורר נקב באמצע הדופן הקדמית של הקופסה, מעל המקום שבו מציבים את המצלמה. קשה ליצור חור מדויק מספיק בקרטון ולכן רצוי ליצור בקרטון פתח בקוטר של כשני ס"מ, להדביק עליו נייר אלומיניום, ולחורר את האלומיניום באמצעות מחט. אפשר להיעזר במחשבונים באתר הזה כדי לחשב מה הגודל הרצוי של המצלמה והנקב.
על מנת להשתמש במצלמת הנקב, יש לכוון את הצד המנוקב של קופסת האור לעבר נושא צילום מואר היטב, ואז להכניס את המצלמה לפתח המיועד לה.
חומר אטימה מגומי עשוי לעזור במניעה של חדירת קרני אור פנימה. יש לוודא שהמבזק כבוי, להעביר את המצלמה למצב למקרו, ולוודא שהמצלמה ממוקדת בדופן האחורית של הקופסה. אז אפשר לצלם.
מכיוון שיש צורך בזמן חשיפה ארוך יחסית, מומלץ לייצב היטב את המצלמה כך שלא תנוע בזמן הצילום. ברוב המצלמות הקטנות נקבע זמן החשיפה באופן אוטומטי בהתאם לכמות האור.
במצלמת נקב יכול זמן החשיפה להגיע למספר שניות. מצלמות עם גוף מסתובב, דוגמת Nikon Coolpix 990, מתאימות במיוחד לצילום כזה, מכיוון שאפשר לכוון את העדשה לאמצע הדופן האחורית של הקופסה, בעוד שהמצלמה יציבה על הקרקע. במצלמה רגילה רצוי למקם את החלון קצת יותר גבוה מגובה העדשה, כך שהיא תיטה מעט כלפי מעלה, כלפי אמצע הדופן האחורית.
הפיכת מצלמת SLR למצלמת נקב
אפשר אפילו לבנות מצלמת נקב טלה-פוטו, על ידי שימוש בצינור קרטון כדי להרחיק את מכסה הגוף מהמצלמה. לקבלת התוצאות הטובות ביותר, יש לחבר את הצינור למכסה גוף שחור נוסף עם חור גדול. בצילום כזה יהיה צורך בנקב קצת יותר גדול. השתמשו במחשבון בקישור לעיל, כדי לחשב את גודלו המדויק.
צילום דיגיטלי מתחת למים
צילום במצלמת סרט מתחת למים היה מאז ומתמיד תחביב יקר ומסובך, שדרש מצלמות מיוחדות חסינות למים ומבזק יקר. הצולל היה מוגבל לסרט צילום אחד לכל צלילה, מכיוון שאי אפשר להחליף את הסרט מתחת למים. עם המעבר למצלמה דיגיטלית, הכל השתנה. אפשר לקחת מצלמת "כוון וצלם" פשוטה או אפילו מצלמת SLR דיגיטלית לארוז אותה במארז עמיד במים, ולשים בתיק כשיוצאים לצלול או לשנרקל. אפשר לצלם עד למילוי כרטיס הזיכרון, ולראות את התמונות באותו הרגע.
החלק המסובך היחיד הוא התאמת המצלמה למארז העמיד במים. אם שוקלים לקנות מצלמה,
יש לשנות במחשב את צבעי התמונה, באופן שלוקח בחשבון את תנאי האור מתחת למים. דרך פשוטה לעשות כך היא לצלם אובייקט שהצבע שלו ידוע, דוגמת חליפת הצלילה של השותף לצלילה. אפשר לעקוב אחר השינויים שיש לבצע בצבע כדי להביא את צבע החליפה לגוון הנכון שלה, וליישם את אותם השינויים לשאר התמונות שצולמו מתחת למים, באותם התנאים.
אם משתמשים למשל ב-Adobe Photoshop, אפשר לנסות להשתמש בפקודת Curves, כדרך מהירה לשנות את איזון הצבעים. אפשר להקליק על אזורים בהירים, מוצללים או בעלי בהירות בינונית בתמונה בזמן העבודה, על מנת ש-Photoshop תוכל לבצע את השינויים ולתת גוון טבעי לתמונה.
לחברת Canon יש מדריך מקיף על צילום תת מימי דיגיטלי באתר הזה, והאתר הטוב והמעודכן ביותר הוא זה.
מקרו
צילום מקרו הוא האמנות של צילום של חפצים קטנים מקרוב מאוד. לעיתים התוצאה היא תמונות בגודל נושא הצילום או אפילו גדולות ממנו. תמונות מקרו יכולות לאפשר לנו לתת מבט חטוף אל תוך העולמות החבויים של חרקים, פרחים, זוחלים וחפצים קטנים. במצלמות סרט, היה צורך בעדשות מקרו (או מיקרו) מיוחדות על מנת להתמקד כראוי במושאי צילום קטנים, אבל הרבה מצלמות כוון וצלם דיגיטליות יכולות להתמקד בעצמים שנמצאים במרחק סנטימטרים ספורים מהמצלמה.
מצלמות בעלות מסך LCD מתכוונן על ציר, דוגמת Panasonic Lumix DMC-FZ30, בחירת העורך בקטגוריית סופר-זום, וכן Canon PowerShot S2 ו-G6 מאפשרות להחזיק את המצלמה למרגלות נושא הצילום - פרח לדוגמה, לצלם בנוחות כלפי מעלה.
צילום באינפרה אדום
אינפרה אדום היא אנרגיה בעלת אורך גל נמוך יותר מזה של התחום הנראה של הספקטרום. לכידת IR של תמונה יכולה לספק נקודת מבט מיוחדת ודרמטית. במצלמות סרט היה התהליך היה די פשוט, ודרש שימוש בסרט צילום שרגיש לאור אינפרה אדום.
כדי להתחיל צילום אינפרה אדום יש צורך במסנן שחוסם אור נראה, ומעביר אינפרה אדום, להבדיל ממסנן שחוסם אור אינפרה אדום שהוזכר למעלה. הנפוצים ביותר הם ה-Wratten 89B, מסנן שמעביר דרכו גם קצת אור נראה, ו-Wratten 87, מסנן מדויק יותר אבל קשה יותר לתפעול.
אפשר לקנות מסנן אור אינפרה אדום מזכוכית, אותו מרכיבים על העדשה, או מסנן "ג'לטיני" גמיש, שמיועד ל-filter holder. אם המצלמה משתמשת במסננים שניתן להרכיב, יש לרכוש מסנן בקוטר המדויק, או להשיג מתאם. אם אין אפשרות להרכיב מסננים נוספים, אפשר להציב את המסנן מול העדשה. יש לוודא שהוא מיוצב היטב ולא מאפשר מעבר אור.
הכתבה פורסמה בגיליון מרץ של PC Magazine. לחצו כאן לרכישת מנוי במחיר היכרות.