שתף קטע נבחר

בומבה-מה?

חברת בומברדייה הקנדית החליטה לרענן את משפחת הטרקטורונים שלה. אלי פנגס לא התעצל, וטס עד לצרפת כדי להביא לכם טעימות ראשונות

השם "Bombardier" בישראל מצלצל מוכר לשני סוגים של אנשים: אלה שנוסעים יומיום ברכבת (כתוב על הקרונות) ואלה שיש להם טרקטורון. המשותף לשניהם הוא שאף פעם לא הייתה להם סבלנות לקרוא את המילה הזו עד הסוף.

 

אז הנה, קבלו הנחה: זו חברה קנדית דוברת צרפתית ולכן אין צורך לבטא את ה-R האחרונה. אבל זה עדיין לא מונע מהשם הזה לקבל וריאציות מעוותות בפי העם, שהעדינה שבהם היא "בומבדיר" והנוראית מכולן היא "בומבה-ריידר". ואי אפשר להאשים אף אחד. השם הזה פשוט ארוך מדי וצרפתי מדי. אבל, לשמחת בעליי הטרקטורונים, אפשר לשכוח ממנו (נוסעי הרכבת, אגב, יאלצו להמשיך לשבור את השיניים).

ה-650 של Can-AM

 

כן. לא עוד טרקטורוני בומברדייה. מעכשיו הם נקראים Can-Am. שם מוזר לא פחות, אבל לפחות לא נחנקים כשמבטאים אותו. עכשיו, בכדי לעשות סדר בדברים, נפרט רגע את השתלשלות העניינים.

 

חברת בומברדייה היא קונצרן ענק המתעסק בתעשיות כבדות. מתוכו נוסדה חברת BRP (ר"ת של Bombardier Recreational Products, ובעברית: בומברדייה מוצרי פנאי) שמייצרת כל מה שמגניב לרכב עליו: אופנועי שלג (Ski-Doo) אופנועי ים (Sea-Doo) וטרקטורונים.

 

לקראת שנת הדגם 2007 החליטו ב-BRP לרענן ולנער קצת את תדמית טרקטורוני החברה. זאת אומרת לא עוד כלי עבודה חקלאיים ואפרוריים, אלא טרקטורונים דינמיים לספורט ופנאי. בכדי לגבות את שינוי הגישה הזה, החליטו ב-BRP לתת שם נפרד לחטיבת הטרקטורונים: Can-Am, כאמור.

 

בטח גם אתם שואלים את עצמכם מה זה. ובכן, מסתבר שבתחילת שנות השבעים השיקה חברת בומברדייה היצע אופנועי שטח (מוטוקרוס ואנדורו) עם מנועי רוטאקס שתי פעימות תחת השם Can-Am. תודות לתכנון מקורי וחדשני ושיתוף רוכבים בפיתוח, הצליחו בבומברדייה להעמיד כלי תחרותי, שבשנים 1973-1974 זכה במדליית הזהב באנדורו ששת הימים (תחרות אולמות אכזרית ממש כמו המלחמה שנושאת את אותו השם) וכבש בסערה גם את שלושת המקומות הראשונים באליפות ארה"ב במוטוקרוס. אח"כ בובמרדייה העבירו את הממון ותשומת הלב לקרונות רכבת ומטוסים, וחטיבת Can-Am נזנחה ונעלמה. כשחיפשו ב-BRP שם שישקף את הרוח הצעירה והחדשנות לחטיבת הטרקטורונים שלהם, הם העלו את השם מן האוב.

 

אז מה כאן חדש?

 

האמת היא שלמעט דגם אחד (ה-Renegade, שמייד נגיע אליו), לא הרבה השתנה. היצע הטרקטורנים ממשיך עם סדרת ה"ראלי" הבסיסית (2X4, יחס העברה גבוה בלבד) וסדרת ה"אאוטלנדר". הראלי נותרים ללא שינוי, בעוד שהאאוטלנדרים בנפחים 400 (צילינדר יחיד) ו-800 (וי-טווין) זוכים לעדכונים קלים בלבד (צביעה, חישוקים מאלומיניום) וממשיכים עם המאפיינים המוכרים: שלדה מצינור יחיד בחתך ריבועי שרץ סביב המנוע לאורך הטרקטורון, מתלים נפרדים לכל ארבעת הגלגלים (זרועות עוקבות מאחור), דיפרנציאל ויסקוזי ננעל מלפנים ובלמי דיסק.

מזכיר את ה-800, אבל פחות... מוגזם

 

לשניהם יש גם גרסת XT משודרגת הכוללת גלגלי חישורים מאלומיניום, מגן חזית מפלדה, מגני ידיים וכננת "Warn" אינטגראלית בחרטום, הנשלטת מהכידון וגם ע"י שלט רחוק. אל שני הדגמים הללו, המצוידים במנועים החזקים בקטגוריית הנפח שלהם, מצטרף השנה דגם נוסף וחדש עם מנוע וי-טווין בנפח 650 סמ"ק. זהו אאוטלנדר לכל דבר, המיועד למלא את החלל החסר בין ה-400 ל-800.

 

מרכיבת התרשמות קצרה, מדובר בכלי הנמצא קרוב יותר ל-800 בעל המנוע האינסופי. זהו טרקטורון מרווח ויציב מאד, שימושי ומאובזר, שאין שום דבר שמסוגל לעצור את ההתקדמות שלו למעט, אולי, פגז של חיל האוויר. מנוע הווי-טווין 650 מרגיש חזק ובשרני ויכול להוות תחלופה הגיונית וחסכונית יותר ל-800 - שלפעמים מרגיש קצת מפלצתי מדי.

 

שלושת הדגמים מגיעים גם בגרסאות Max המיועדות לשני רוכבים. חברת BRP הייתה הראשונה להציג טרקטורון שתוכנן מראש לשני רוכבים, וסיבוב על המושב האחורי של גרסאות ה-Max מוכיח כי הקנדים יודעים על מה הם מדברים. הרוכב כמעט ולא מרגיש בנוכחות המורכב, ואילו זה האחרון זוכה למרחב מחיה מכובד עם נקודות עיגון מצוינות, שהופכות את הנסיעה מאחור לנעימה מאד. בטח ביחס לסיוט על כלים שלא לקחו בחשבון את צרכיו של רוכב שני.

 

ואם כבר ב-Max עסקינן, גרסה חדשה נוספת ל-2007 היא ה-LTD: זהו אאוטלנדר 800 דו-מושבי המציע המציע את חבילת האבזור XT כסטנדרט יחד עם עוד כמה צ'ופרים, עם סטייל שלא יביישו רכב שטח אופנתי: צבע מטאלי, חישוקים קלים, משענת מרופדת למורכב, מיגונים ואפילו מערכת GPS עם מסך צבעוני. הפימפ-מוביל יורד לשטח.

 

חוליגנים בפוטנציה

 

בנוסף ל-650 ול-LTD 800, שאפשר להגדיר אותם כגרסאות חדשות (וטובות מאד) לדגמים קיימים, מציגה BRP דגם חדש לחלוטין שאמור לפגוע בול לגישה החדשה תחת השם Can-AM: ה-800 רנגייד (Renegade, עריק). זה כבר טרקטורון ספורטיבי אוטומטי חדש, העושה שימוש במנוע הטווין הפסיכי של האאוטלנדר 800. עפ"י היצרן הוא מיועד לשלב יכולות ספורטיביות זריזות יחד עם עבירות ללא גבולות.

800 רנגייד. מפלצת לכל דבר ועניין

 

בכדי להשיג את המטרה זכה מנוע ה-800 למכלולים היקפיים קלים יותר, מתלים עם מהלך ארוך יותר ומבנה גוף צר וספורטיבי. העיצוב לא משתמע לשתי פנים וצורח פול-גז בצהוב מזעזע. הכלי שהוצג בהשקה היה אב טיפוס יחיד ולא ניתנה לעיתונאים הזדמנות לרכב עליו. אבל דף הנתונים ופגישה סטאטית פנים אל פנים מבטיחים מפלצת חביבה ביותר. הדגם אמור להיכנס לייצור המוני בימים הקרובים ואספקה ללקוחות תחל בעוד מספר חודשים. גם בישראל.

 

ולסיום, איך אפשר בלי ה-DS650 האימתני. ובכן, שור המדבר - מנצח מירוץ הדקאר בשלוש השנים האחרונות - נעדר מההשקה של דגמי 2007. מבט קצר וכללי על עולם הטרטורונים הספורטיביים מוכיח שהדגם הזה הופך אט אט לדינוזאור כבד, ברברי וקשה לשליטה לעומת המתחרים. כבר מזמן הגיע הזמן למחליף קליל או לאח קטן, מופרע וחולה גזזת, בנפח 450 סמ"ק. ובכן, אל דאגה. אחד כזה משוגע כבר נמצא בשלבים מתקדמים של פיתוח ועתיד לצאת לשוק ב-2008. על רקע הרוח הצעירה המנשבת בחברה, לא נותר אלא לחכות בקוצר רוח.

 

הטרקטורונים של בומברדייה, סליחה - Can-Am, ייובאו לישראל על-ידי חברת עופר-אבניר. מחירם צפוי להיות כ-64,000 שקל ל-650 אאוטלנדר או 72,000 שקל למקס הדו-מושבי שיגיעו באוגוסט. תמורת כ-75,000 שקל תוכלו לרכוש את הרנגייד, ששיווקו יחל בסביבות החודשים נובמבר-דצמבר.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בומברדייה LTD
בומברדייה LTD
800 רנגייד. כמעט מוכן
800 רנגייד. כמעט מוכן
מומלצים