שתף קטע נבחר
צילום: ויז'ואל/פוטוס

תקלה באוטו? אנחנו עוזרים

האם אנחנו חייבים לטפל במוסך מורשה? למה האוטו שלי עושה רעש מוזר? מה עושים אם הממיר הקטליטי הלך לעולמו ומדוע המכונית מדוממת מנוע לקראת עצירה? שאלות, ותשובות מומחי איגוד המוסכים

זכרו - בהגיעכם למוסך, פרטו תמיד את מהות התקלה, התנאים המלאים בה היא מתגלית, עליות, ירידות, סרק, נסיעה, טמפרטורה חיצונית ביום התקלה וכד'. כל פרט משלים הינו פרט חשוב לבעל המקצוע על מנת למקד אותו ולסייע לו לפתור ככל שיותר מהר וביעילות את התקלה עליה אתם מתלוננים. 

 

אנונימי - סיטרואן C3, שנת 2003, גיר אוטומטי ו-66,000 ק"מ. קשיים בהתנעה כאשר לאחר שהרכב חנה כמה שעות בשמש. כאשר הרכב חונה בצל הבעיה אינה מופיעה.

 

תשובת האיגוד - נראה כי חיישן ההצתה אינו תקין. ניתן לבדוק אותו עם מכשיר אבחון מיוחד ו-או על-פי פרמטרים חשמליים המפורטים בהוראת היצרן. יש עוד סיבות אפשריות, אך אינן נראות סבירות ביחס לגיל הרכב ולקילומטרז' שעשה.

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

אמיר - פיג'ו 205, שנת 1995. מדי פעם, בתחילת הנסיעה, כאשר לוחצים על המצערת המנוע פשוט לא מגיב. זה קורה רק כשמניעים את האוטו, נמשך לסירוגין מספר דקות, וחולף. מצד שני, לפעמים האוטו מתנהג כרגיל. בנוסף, לפעמים המנוע עולה לטורים גבוהים מדי, כאילו הצ'וק פועל, ורק לחיצה קצרה על המצערת משחררת את זה. מה יכולה להיות הבעיה?

 

תגובת האיגוד - יש מספר סיבות שעלולות לגרום לתופעות הנ"ל. בהן: פיח במערכת השסתומים, חיישן סיבובי סרק מלוכלך או לא תקין, וחיישן חום מנוע מזייף.

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

טארק - פיג'ו 306, מודל 2000. המזגן שלי עובד טוב. הבעיה היא שלא תמיד הוא עובד ובכל מקרה לוקח לו זמן רב עד שהוא מתחיל להוציא אוויר קר. האם מדובר בחוסר גז או שמא זו תקלה במדחס?

 

תגובת האיגוד - הבעיה עלולה להיות דווקא עודף גז, ולא מחסור גז. אפשרות אחרת היא לחצים גבוהים שנובעים מקירור מנוע לא תקין: מעבה מזגן סתום-מלוכלך, מצנן מנוע סתום-מלוכלך, תקלה בטרמוסטט וכדומה.

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

עמוס - מאזדה 323. בהתנעה יש רעש של רצועה שורקת, שנפסק לאחר 30 שניות. אמרו לי שזו מחלה במאזדה. האמנם?

 

תגובת האיגוד - "מחלה" כזו אכן מוכרת לנו. לתופעה עלולה להיות אחראית מתיחה לא נכונה של הרצועה, רצועה לא תקינה. ברכב ישן יש לבדוק את הגומיה המקשרת את פולי המנוע. אגב, בדקנו במספר מוסכי רשת מאזדה אך נמסר כי לא קיימת שכיחות גבוהה לתקלה זו אצלם.

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

איתי -  ניסאן טראנו, דיזל 2.7, מודל 2000 גיר ידני, קצר. אתמול התחיל רעש מוזר מכיוון הצמיג הקדמי השמאלי. כשהלכתי למוסך טענו כי ה"לוקר" התקלקל, וכי הוא עולה 3,500 שקל. האם ישנה אפשרות ללוקר תחליפי או משומש והיכן משיגים אותו?

 

תגובת האיגוד - לא מוכרים לנו מוצרים תחליפיים לטבור הנעילה של הגלגל, הגם שבהחלט יתכן כי יש כאלה. כן ידוע לנו על מקרים רבים בהם הוחלפה המערכת לידנית. אין מניעה להשתמש במוצר משומש ותקין, אם תמצא כזה. רצוי שתקפיד להבא לנהוג לאחור לאחר השימוש בהנעה כפולה ביחס העברה נמוך, ולהאזין לנקישת שחרור הנעילה בטרם תצא לנסיעת כביש.

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

עמיחי - מה ההבדל בין מוסך מורשה לבין מוסך ה"מתמחה" בדגמי מותג מסוים. ההבדלים במחיר יכולים להיות גדולים, האם זה שווה את הכסף?

 

תגובת האיגוד - מוסך מורשה הוא כזה אשר מחזיק ברישיון לעסוק בתיקוני רכב - על-פי המקצועות המורשים לו - מטעם משרד התחבורה. מוסך שירות הוא כזה שיש לו היתר וזיכיון מטעם היבואן ו-או היצרן לטפל בסוגי רכב המשווקים על ידם. מוסך זה עובר הכשרות והדרכות של היצרן על מוצרי היבואן המשווקים בישראל, ובידיו הוראות יצרן ואפשרות להסתייע בתמיכה הטכנית של היבואן-יצרן. מומחה-מתמחה הוא מינוח שנבחר על-ידי המשתמש, ואינו קשור לחוק דווקא.

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

תומר - האם טיפול במוסך מורשה שאינו מוסך היבואן, מבטל את האחריות על הרכב? למיטב ידיעתי הועבר חוק בנושא אשר אוסר על יבואני רכב לאלץ את בעלי הרכב לבחור במוסכי הרשת שלהם. למי ניתן לפנות לגבי תלונות בנושא? כיצד ניתן לדרוש מהיבואן החזר על טיפול אשר נכלל במסגרת האחריות?

 

תגובת האיגוד - על-פי צו מוסכם בין הממונה על ההגבלים ליבואני הרכב, טיפול במוסך מורשה שאינו מוסך שירות - אינו מבטל את האחריות על הרכב. מאידך, אם היבואן יוכיח - חובת ההוכחה הוטלה על היבואן - קשר בין טיפול ו-או שימוש במוצר ספציפי לבין הליקוי הספציפי הנדרש, יוכל היבואן להסיר אחריות ספציפית למכלול הנ"ל. נזכיר את הדוגמה (בה נתקלנו, לא אחת) אותה הבאנו בשבוע שעבר: שימוש במסנן שמן לא תקני אשר יפגום בפעילות המנוע ו-או יגרום להרס מוחלט ו-או חלקי של המנוע, ישחרר את היבואן מאחריותו על כל הנזקים שנגרמו למנוע כתוצאה משימוש במסנן לא תקני.

 

לרשותכם לינק לתמצית הצו: http://www.iga.co.il/drivers/rules_and_regulations.asp

תחת: 'צו לפי סעיף 50 ב' לחוק ההגבלים העסקיים, תשמ''ח 1988'

 

תלונות כנגד יבואני רכב הפועלים בניגוד לצו ניתן להפנות אל משרד התחבורה ו-או ערכאות משפטיות. מידע נוסף על הגשת תלונות הציבור: http://www.iga.co.il/drivers/public_claims.asp

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

ורד - סוזוקי באלנו, שנת 99. בזמן האחרון הרכב מקרטע לפעמים, ובבוקר בזמן הנעה צריך לתת גז כדי שלא יכבה המנוע. לאחרונה נדלקה מנורת "בדוק מנוע" אך לאחר כחמש דקות כבתה. היום שוב הייתה אותה תופעה. מה עושים?

 

תגובת האיגוד - יש כנראה תקלה באחד מחיישני בקרת המנוע. עליך להתחבר למכשיר אבחון לגילוי מהיר ומוחלט של התקלה . על-פי תיאור התקלה, נראה כי מדובר במשהו קטן. מאידך, כיבוי מנוע באמצע נסיעה מהווה כשל בטיחותי וסיכון רב לך ולנוסעים אחרים בכביש. טפלי בדברים בדחיפות וללא היסוס. זכרי, על-פי חוק יש לנהג הרכב אחריות פלילית בגין שימוש ברכב שאינו תקין.

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

אסף - סיאט איביזה, שנת 90'. לפני כמה זמן בדקתי את המים וגיליתי שיש שם שמן כנראה. ניקיתי הכל, וזה חזר אבל בכמות הרבה יותר קטנה. ניקיתי גם את הרדיאטור כולו, וזה עדיין חוזר אבל ממש בכמות קטנה. יש לציין שהאוטו לא התחמם.

 

תגובת האיגוד - אם קיים מעבר שמן למים, יש כנראה למנוע הרכב - או בבלוק המנוע ו-או בראש מנוע - סדק במקום כלשהו. יש לבצע תיקון יסודי למנוע הרכב, בעיקר אם הוא נסע קילומטרים רבים במיוחד. יש לזכור כי מנוע בו יש מעברי שמן למערכת המים, מזהם את הסביבה יתר על המידה המותרת והשימוש בו באופן כזה עלול לפגוע במערכות אחרות ברכב בעתיד.

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

עינת - סוזוקי סוויפט, 1.3 ליטר, מודל 1995, אוטומטי. לאחר נסיעה ארוכה, כשמכבים את המנוע, אי אפשר להתניע מיידית שנית. לאחר כרבע שעה הבעיה חולפת, המנוע מתניע והאוטו נוסע חלק כרגיל. במוסך לא מצאו דבר.

 

תגובת האיגוד - כדאי ומומלץ לבדוק את ראש המנוע ו-או את טבעות האטימה בבוכנות המנוע. ייתכן מאד כי הבעיה היא עמוקה ויקרה לתיקון.

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

אבי - פיג'ו 205, 94'. לאחר נסיעה של יותר מ-10 דקות באוטו, לאחר שאני מכבה אותו וממתין מספר דקות, הוא אינו מניע וצריך להמתין כשעה עד שהוא יניע שוב. האורות בלוח המחוונים נדלקים, ויש חשמל באוטו, אך אין סוויץ'. המצבר חדש, יש גם טעינה, ניתקתי אזעקה שחשבתי שגורמת לבעיה, אך הבעיה ממשיכה.

 

תגובת האיגוד - יכול להיות שהבעיה היא במתג ההתנעה ו-או באימובילייזר ו-או בחיבורים של אחד מהם. "ניתוק" האזעקה על-ידי מפתח לא יפתור את הבעיה. מאידך, חיבורי האזעקה למתג ההתנעה ו-או משאבת הדלק, למשל, עלולים ללא ספק לגרום לתופעות מעין אלה המתוארות על ידך.

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

אנונימי - פורד פוקוס, 2001. לא מזמן החלפתי רצועת טיימינג (120.000 ק"מ), ומאז האוטו פשוט לא זז. לקחתי את הרכב לטיפול ואמרו לי שם שזה משהו בצנרת מערכת הדלק. החלפתי את הצנרת, הבעיה נשארה. עכשיו אמר המוסך שצריך משאבת דלק חדשה. מה עושים?

 

תגובת האיגוד - אם המתואר אירע בסמיכות מיידית, יש לפרק שוב ודחוף את רצועת התיזמון ולבדוק מחדש את כיוון התיזמון ו-או נזקים שנגרמו מכיוון תיזמון לא נכון. אם לאחר הבדיקה והכיוון המחודש התופעה תישאר, יש אין ספור אפשרויות. בדוק את הטיימינג דחוף.

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

אנונימי - פיג'ו 307, 2002, מנוע 2.0 ליטר. המנוע "מצלצל" כשהוא חם. מה עושים?

 

תגובת האיגוד - הסיבות האפשריות לצלצול ברכב: כיוון תיזמון הצתה, דליפות דלק ו-או תקלה במרססי הדלק, צינורות ואקום, חיישן כמות אוויר לא תקין, ופשוט שימוש בדלק מזוהם או מדולל ו-או מערכת דלק מלוכלכת הדורשת טיפול.

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

אמיר - לפני כשבועיים החלפתי מצבר. המצבר החדש בעוצמה של 38 אמפר, בעוד המצבר שהשתמשתי קודם היה בעוצמה של 46. נאמר לי כי עוצמה זו מספיקה לרכב, אך לאחר ההחלפה הרכב כבה לעיתים קרובות בעת עצירתו. בבדיקה חוזרת נאמר לי כי המקור לתקלה אינו במצבר.

 

תגובת האיגוד - חד משמעית, מקור התקלה אינו במצבר. יש לבדוק את תקינותם של צרכני חשמל אחרים. לא ברור מתיאור התקלה אם החלפת מצבר בשל התקלה, או שהתקלה החלה לאחר החלפת המצבר.

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

ראובן - פיאט פונטו, 99'. האוטו מגמגם בסרק בעמידה, ולעיתים כבה, כאילו מגביר הטורים לא מגיב. התופעה ברורה במיוחד בהפעלת מזגן. המוסך במבוכה ולא יודע מה הבעיה - המכונית נבדקה במחשב, וגם הפליטה של המנוע מושלמת.

 

תגובת האיגוד - יש לבדוק את כל מערכות הוואקום והדלק של הרכב.

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

שי - רנו מגאן, 2001. הרכב אינו מניע בהתנעה ראשונה, רק לאחר שלוש-ארבע פעמים, במיוחד בבוקר.

 

תגובת האיגוד - מרבית הסיכויים שהבעיה נובעת מחיישן הצתה לא תקין.

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

 

אילן - רנו מגאן, 2001, אוטומט. מדי פעם כאשר מניעים את האוטו, הוא אינו מניע, כאילו המצבר מת. בניסיון שני או שלישי האוטו לפתע מניע. התופעה חוזרת על עצמה כל הזמן.

 

תגובת האיגוד - אם הרכב לא עושה סימני הנעה (אין רעש של סיבובי מתנע), הבעיה נובעת מהאימובילייזר-מתג הנעה-מתנע-ניתוקי מערכות אזעקה-מתג רב-תפקודי של התיבה האוטומטית וכדומה. אם הרכב עושה סימני הנעה (יש רעש של סיבובי מנוע), הבעיה כנראה נובעת מחיישן ההצתה של הרכב.

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

אופיר - סוזוקי סוויפט, 89', אוטומט. לאחרונה הרכב כובה לי כמעט כל פעם כאשר אני עוצר ברמזור, ובתחילת נסיעה הרכב מקרטע. בנוסף, מדי פעם במהלך הנסיעה יש בק-פייר. ניקיתי את המאייד אך עדיין קיימות תקלות.

 

תגובת האיגוד - בדוק חדירת אוויר למערכת הדלק, תושבת מאייד, צינורות ואקום או סעפת יניקה. יתכן גם שניקוי המאייד לא עלה יפה. גם זה קורה לפעמים...

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דני סלומון
לפני שפונים למוסך - שאלו אותנו
צילום: דני סלומון
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים