שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    נערים בהפרעה

    הפרובוקציות בשקל של להקת "Useless ID", שגרמו ל-HOT לבטל את השתתפותה באקזיט, לא נולדו אתמול. מקורן בתרבות הפאנק-רוק, שמקדשת את רוח הנעורים ועומדת להשתלט על העיר. כלומר, היא כבר השתלטה, אבל בטח לא שמתם לב

    אתמול (ה') נרשמה עוד שערורייה זוטא בטלוויזיה הישראלית, כשחברת HOT החליטה להשעות את התוכנית "אקזיט ריבולושן" בהנחייתם של חברי להקת "Useless ID". החברה התרגזה על התבטאויותיהם הפרובוקטיביות של חברי הלהקה בראיון ל"ידיעות אחרונות" והחליטה להקפיא את העבודה על פס הייצור החדש. 

     

    כיאה לגישת הפאנק רוק השטותית, חברי הלהקה יצאו בהצהרות חריפות, ובין היתר אמרו: "אני יורק על הציונות. אנחנו רוצים להגיד לילדים שיחשבו פעמיים לפני שהם חוזרים בתשובה, או לפני שהם הולכים לצבא. אם היתה לי עוגת קצפת פנויה הייתי דופק אותה לכל מי שהולך לבית הכנסת בשבת. אנשים, שבת בבוקר, אתם לא רוצים לישון?"


    "חיה ותן לחיות". Useless ID (צילום: יחסי ציבור)

     

    "כשלקחנו להקת פאנק רוק להנחות את התוכנית ידענו בדיוק עם מה אנחנו מתעסקים", אמר יוצר הסדרה, ארז בן הרוש, שהגה את הרעיון להביא את "יוסלס" לתוכנית, "אין קשר בין הדברים שנאמרו בכתבה לבין מה שקיים בתוכנית. התוכנית מוקלטת, היא ערוכה ויש הרבה גורמים שעובדים עליה ודואגים שהמוצר לצופה יגיע נקי מהערות שעלולות לפגוע. צוות התוכנית הוא מצוין, ברמה מוזיקלית הם פשוט אלופים וגם ברמה של קומיות. הם מפתחים שפה שלמה. על הכתבה לא הייתה שליטה, ואני לא בדיוק יודע מה הייתה האווירה בעת הראיון. כרגע אנחנו בסוג של השעייה. אני מקווה שתוך זמן קצר הדברים יירגעו, החבר'ה יתאפסו ונוכל לחזור לעשות את העבודה כמו שצריך".

     

    קטעים מסויימים בראיון אמנם שערורייתיים, אבל אולי מקורם לא רק בחוסר הרגישות של חברי הלהקה, אלא גם בגישת הפאנק, שהופכת לפופולארית יותר ויותר. מוזיקת הפאנק-רוק, מסובכת ואינטנסיבית ככל שתהיה, היא גם שטותית, תוקפנית וקופצנית. זו מוזיקה של חבר'ה, של דאחקות וצחוקים, וזו היא גישתם הפשוטה לחיים של חברי הלהקה. גם בן הרוש אומר כי "יוסלס דוגלים במשפט 'חיה ותן לחיות', וגם בלעשות מה שבזין שלך".

     

    גורמים בהפקת התוכנית סיפרו כי חברי הלהקה עצובים ומרגישים רע מאוד עם ההחלטה להשעות את התוכנית. עוד ציינו כי הדברים נאמרו בהומור. על ההומור אפשר להתווכח, אבל אירוניה קיימת גם קיימת: כי דווקא רגע לפני שסצנת הפאנק-רוק עמדה להתפשט גם על מסך הטלוויזיה שלכם, גישת הפאנק-רוק עצמה היא זו שמנעה ממנה לפצוח במהפכה. להזכירם, גם לפרובוקציות של אביב גפן לקח לנו זמן להתרגל, ואילו מוזיקת הראפ האלימה הפכה בסופו של דבר לאימפריית המוזיקה הגדולה בעולם. אך כנראה ש-HOT עדיין לא מוכנה להטביע את הפאנק-רוק בים המיינסטרים הגדול.

     

    בין אם בסופו של דבר חברי הלהקה יהפכו לאלילי הנוער החדשים או לא, בדבר אחד חייבים להודות - הרוק'נרול חזר לשכונה. לאחר שנות גלות בחסות ההאוס והטראנס, שבים הניינטיז לרחובות תל-אביב. עד לפני כארבע שנים ההופעות הכי חמות שנחתו בארץ הקודש כללו שלל די. ג'ייז שהשתדלו להקפיץ מקומות כמו האומן 17 או ה-TLV.  כעת, היכן שלא נסתכל, נוכל למצוא את הסימנים של ימי הדיסטורשן. מדי סוף שבוע מתמלאים הקירות ברחובות בפוסטרים המבשרים על הופעות של להקות רוק, האמנים האיכותיים ביותר הבאים מעבר לים מחליטים לנחות במועדון ה"בארבי", ונראה שכמו בשנות התשעים הזועמות, הילדים ובני הנוער מעדיפים לבקש מההורים כסף למערכת תופים או לגיטרה חשמלית.


    "600 אנשים צורחים את מילות השירים". Useless ID (צילום: יחסי ציבור)

     

    ועכשיו, אחרי שנפתח רדיוס אלטרנטיבי כל כך רחב, נראה כי הזרם המרכזי השועט למנהיגות הוא הפאנק-רוק. מוזיקת הפאנק-הרוק התפתחה בישראל בשנה האחרונה למימדי ענק, עד כדי כך שמובילי הזרם - יונתן חרפק, ישי ברגר, יותם בן חורין וגיא כרמל, הלוא הם להקת "Useless ID" - כמעט קיבלו (ואולי עוד יקבלו) תוכנית טלוויזיה יומית משלהם.

     

    אין ספק כי "יוסלס" היא סיפור הצלחה בארץ ובעולם הגדול. עם יציאת אלבומה הראשון ב-1997, "Dead's Not Punk", הפכה הלהקה לשגרירת הפאנק-רוק הישראלית בעולם. היא חתומה בחברת התקליטים הבינלאומית "Kung Fu Records" ויוצאת באופן קבוע לסיבובי הופעות באירופה, ארה"ב ויפן. אלבומם האחרון "Redemption" יצא בשנה שעברה ובימים אלה עובדים חבריה על אלבום חדש.

     

    מדינת ישראל, תתעוררי

     

    מה זה פאנק-רוק? את המילה "פאנק" לא ניתן יהיה להגדיר במאמר אחד. כל טירון בסצנה אלטרנטיבית כלשהי מכיר את תספורת המוהק (Mohawk) המפורסמת, את המושג

    "אנרכיה", ולהקות כמו "Sex Pistols", "The Clash", "The Ramones" ועוד. כל ז'אנר מוזיקלי מכיל פוטנציאל לתרבות שלמה, וכך נוצרים עשרות זורמים שעם הזמן מתגבשים לסצנה עצמאית. זה מה שקרה גם לפאנק. ובימים אלה, בעוד המוזיקה האלקטרונית נסחבת מאחור, הוא גדול מתמיד.

     

    "מדינת ישראל, תתעוררי", אומר שאול מזרחי, הבעלים של מועדון הבארבי ושל הלייבל בארבי רקורדס, "להקות כמו ‘Useless ID’ או 'Betzefer' (להקת מטאל) הם הנציגים הכי גדולים שלנו מחוץ לארץ. 'יוסלס' הופיעה ברחבי העולם, מכרה עשרות אלפי אלבומים ביפן, וגם הגיעה שם למקומות הכי גבוהים במצעדים. 'בצפר' חתומה בחברת התקליטים ‘Roadrunner’, שזו החברה הגדולה בעולם לז'אנר שלהם. כשתגיעו להופעה של יוסלס, תראו 600 אנשים צורחים את מילות השירים כאילו לפחות מדובר בשירה בציבור. זו עדנה, ועקב ההתפרצות הזו, להיות מוזיקאי היום זו גאווה אמיתית".

     

    "יש רעב וצמא אדיר לדברים חדשים", מוסיף מזרחי, "מוזיקה היא שפה כל כך רחבה ואתה לא יכול לשמוע כל הזמן את אותם הדברים. אחת הבדיחות הכי גדולות שלנו היא שלוקה עברה דירה כבר מזמן. בגלל שהקיבעון במוזיקה הוא כל כך גדול, הציבור בישראל אוכל הרבה חרא. הקהל צמא לדברים איכותיים והמדיה והרדיו פשוט מזלזלת באינטליגנציה שלו. מה שהמדיה שוכחת, זה שהקהל הוא מאוד חכם. הוא ניזון מהאינטרנט, ולא מכל מה ששמים לו מול העיניים. עד היום הרדיו מאכיל אותנו הרבה שטויות, ואם ניקח את המשוואה הזו ונוסיף אותה לעובדה שבמשך שנים סצנת הדי ג'ייז היא זו ששלטה, ואמנים מחוץ לארץ לא הגיעו לכאן בגלל המצב הביטחוני, נוכל להבין את ההתפרצות הזו לעבר המוזיקה הרלוונטית והאיכותית".

     

    קיץ על החוף

     

    אם מוזיקת הפאנק המקורית עסקה כולה סביב אנרכיה, התפרעות וכאוס, הפאנק-רוק (או הפופ-פאנק, אם תרצו) היא רכה יותר ואף שמחה ואופטימית. בארה"ב, שם התפתח הסגנון, מכנים את זה "תרבות של קיץ". כותבי הטקסטים תמיד ידאגו להזכיר לכם את תקופת התיכון, את החופש הגדול ואת אהבת הקיץ הראשונה. באופנת הפאנק-רוק מעדיפים להשאיר את החולצות השחורות הארוכות בארון ולהתקשט דווקא בצבעים בהירים ושמחים. ולא במקרה סרטי תיכון וקולג' אמריקאיים כמו "אמריקן פאי" וסדרות נעורים כמו "או.סי" מתהדרות בלהקות המובילות בתחום כמו “Blink 182” או "Sum 41".

     

    הייתה זו להקת "שייגעצ", שהשתדלה ועדיין משתדלת לשמר את הפאנק-רוק גם בעברית, שלקחה את הצרות של ילדי השמנת מ"או.סי" צעד אחד קדימה בשירה "אבא עורך דין". השיר, שעורר מיני שערורייה כשהוא יצא לרדיו, כולל את המילים: "יש לי אבא עורך דין - יש לי אמא מורה - טלוויזיה בחדר, מס הכנסה - אנ'לא עשיתי דבר אבל יש לי הכל - ואם אני רעב אז יש לי מה לאכול - מדברים פה על מיתון, אנ'לא מרגיש אותו בכלל - וקו העוני נראה, מרחק שנות אור - נקנה אותם בזול ואז נמכור, ביוקר נמכור".

     

    אז האם מדובר במוזיקה ובאופנה לנוער של העשירון העליון? "יש בזה משהו אליטיסטי", מודה בן הרוש, "ספציפית, יוסלס הם די תפרנים", הוא צוחק, "עניין הכסף באמת לא מחייב, הרבה להקות מהתחום לא משדרות את אותו הדבר, ואני לא באמת מזהה את תרבות הפאנק-רוק כמשהו מפונק. אכן, הרבה בני טובים מסתובבים בתרבות הזו, ואולי דווקא בגלל שהם באים מחברה עשירה הם מחפשים במה למרוד, ודרך המוזיקה הזו הם מוצאים את הפתח".

     

    בן הרוש הגיע למנחים החדשים לאחר שהחליט שבעונה החדשה של "אקזיט", יהיו אלה חברים של להקה אמיתית ובועטת שיעשו את השינוי המרענן ויהוו את האלטרנטיבה המוחלטת לסלבז הצהבהבים. הרעיון של חברי להקת רוק בתור מנחים הוא דוגמא נוספת לכך שסצנת מועדוני הריקודים התאיידה לה מהמיינסטרים. להזכירכם, בעונות הקודמות של התוכנית היו אלה די ג'ייז מתחלפים שניגנו מוזיקה לצד המנחים.

     

    "זה ממש לא מקרי שבחרנו דווקא בפאנק-רוק", אומר הרוש, "בני נוער הולכים ומתקרבים לתופעה הזו. זה השתלט בארה"ב לפני כמה שנים ועכשיו זה מגיע אלינו ולאירופה. בני הנוער רוצים למרוד במשהו, אם זה בתא המשפחתי שלהם או בסביבה, והמוזיקה הזו נותנת להם את הלגיטימציה. אתה לא באמת חייב להיות פנקיסט עם תספורת מוהק ואינסוף קעקועים בשביל להיות חלק מזה. חוץ מזה, מדובר פה באנטי 'כוכב נולד', שזה משהו שלכולנו בא להקיא ממנו".

     

    "אני מאמין שהמשיכה לסצנה הזו מגיעה קודם כל מהמוזיקה", אומר רענן פוגל, שהוא רק בן 13, וכבר מנהיג להקת פאנק-רוק מצליחה בשם Beat 69, "זו מוזיקה מאוד פשוטה והיא נורא מהנה. הנוער רואה את האופנה ואת הבגדים המגניבים ורוצה להיות חלק מזה, אבל המוזיקה היא הסיבה העיקרית. היא פשוט טובה".

     

    "הילדים תמיד קולטים הכל קודם וזה ידוע", אומר יונתן גת, סולן להקת "פאנקייק". הלהקה, בה גם מנגן יונתן חרפק מ"Useless ID", מצליחה גם היא בסצנה המתרחבת, ולפני שנים אחדות היא אף החדירה להיט לפלייליסט של גלגלצ בשם "קיבלתי ת'פדל". "קשה להגדיר סצנה ותופעה בזמן שהיא קיימת, זה הרבה יותר פשוט להסתכל על דברים כאלה ממבט לאחור. אין ספק שהסצנה היא חזקה ורק גדלה במשך הזמן. מבחינת מכירות אלבומים, להקות כמו 'Blink 182' או 'Green Day' זכו להצלחה גדולה הרבה יותר מאלה שהשפיעו עליהם כמו 'הרמונס' או 'הקלאש'. בארה"ב זה קיים כבר שנים, וכמעט כמו בכל תחום, ישראל נמצאת באיחור. רק עכשיו מתחילים באמת להרגיש את זה, והמוזיקה מצליחה להגיע לקהל חדש".

     

    לבבות שבורים וכוכבים צבעוניים

     

    ברחוב בוגרשוב בתל-אביב שוכנת חנות בגדים צבעונית בשם "Revolver". על המדפים והמתלים מונחים מיטב הבגדים של אופנת הפאנק-רוק, על הדלפק שלל הזמנות למופעי הסצנה וכל כמה דקות תוכלו לראות צעירים נכנסים, מדברים בינם לבין עצמם ומחליפים חוויות, גם אם הם לא באמת רוצים לקנות משהו. חלקם רק קופצים לומר שלום לבעלי החנות, קימל וג'סי. השניים גם מונו לאחראי המלתחה בתוכנית של "יוסלס", ומן הסתם, גם הם פעילים ותיקים בסצנה. קימל הוא הבסיסט של להקת "זבל", ויחד עם ג'סי, גם חבר בלהקת הפאנק-רוק "Got No Shame".


    הקעקועים הצבעוניים על גבו של קימל (צילום: אור ברנע)

     

    הנוסחה האופנתית פשוטה: בגדי הפאנק-רוק החדשים מושפעים מאוד מאותם בדים מרופטים שהקפידו ללבוש ה"סקס פיסטלס", אך הם עברו תהליך מסחרי וצבעוני. הסימנים המוכרים ביותר הם חולצות הפסים המעוצבות, כובעי הבייסבול הרחבים, אבזמי החגורות הרחבים, בדים שונים עם משבצות בשחור לבן וצבעי השיער הבוהקים. הנעליים האולטימטיביות לנשות הפאנק-רוק הן ה"Slip Ons”, מין שילוב בין כפכפים מרופדים לנעליים נמוכות, וכמו בכל סצנה רוקיסטית, אי אפשר להתעלם מהקעקועים. רוב הקעקועים מתאפיינים בסגנון שנקרא "New School". האיורים מלאים תמיד בשלל צבעים, וכוללים פרחים גדולים, קוביות בשחור-לבן, להבות מפותלים, לבבות שבורים וכוכבים צבעוניים.


    אופנת הפאנק-רוק (צילום אילוסטרציה: אור ברנע)

     

    "כל אופנה שהיא בשוליים בסופו של דבר מכתיבה את המיינסטרים", מסביר קימל, "כל סגנון מוזיקה שעלה לגדולה הביא איתו תרבות שלמה שחייתה בשוליים במשך הרבה זמן. וכך גם קורה בכל הקשור לבגדים".

     

    "יש משהו מיוחד באופנה הזו שמושך את הנוער אליה", מוסיף ג'סי, "יש צורך להיראות חריג וקצת מאיים עם כל הקעקועים, האביזרים והצבע בשיער. אבל גם אם הנוער בסצנה הזו נראה לפעמים כועס וחריג, בסופו של דבר מדובר בכמה נערים תמימים ששרים על זה שחברה שלהם עזבה אותם".

     

    • רוצים עוד פאנק-רוק? ביום שבת (31.7) תערוך להקת "Useless ID" מופע אקוסטי מיוחד במועדון הזאפה בתל אביב. בנוסף, באתר "MySpace" תוכלו להאזין לשלל להקות הסצנה הישראלית וגם לדפדף בעמודים האישיים של חבריה. להלן קישורים לכמה להקות מובחרות: Man Alive, Got No Shame, Punkache, Useless ID, This Means You,   Outwit, שייגעצ, Beat 69, זבל, BO LA BAR.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    חברי הלהקה. בהשעייה
    צילום: קובי בכר
    אופנת הפאנק-רוק. קעקועים, צבעים בשיער וכובעים
    צילום: אור ברנע
    קעקוע מסוג "New School" על זרועו של קימל
    צילום: אור ברנע
    הקעקועים ונעלי ה"Slip Ons"
    צילום: אור ברנע
    סגול בשיער
    צילום: אור ברנע
    צילום: שמואל יערי
    בן הרוש. "מדובר פה באנטי כוכב נולד, שזה משהו שלכולנו בא להקיא ממנו"
    צילום: שמואל יערי
    צילום: דלית שחם
    רענן פוגל מ"ביט 69". "המשיכה מגיעה קודם כל מהמוזיקה"
    צילום: דלית שחם
    לאתר ההטבות
    מומלצים