שתף קטע נבחר
צילום: אביגיל עוזי

התלמידים הכתומים שנעלמו

"היתה לי ילדות מהממת. זה היה מקום מושלם, אנשים שהכרת מתו למען המקום הזה. ופתאום לוקחים אותי משם בלי שאני רוצה. זו טראומה לא נורמלית לבת 16". תלמידים לשעבר מגוש קטיף וצפון השומרון מתקשים להתמודד עם החיים שאחרי ההתנתקות. מספר לא מבוטל מתוכם נושר מהלימודים באופן גלוי או סמוי. לדעת אנשי מקצוע, הם חשים שההתמודדות עם השבר האידיאולוגי מונחת על כתפיהם - וחלקם עדיין מקווים לחזור. שנה להתנתקות, כתבה שניה

הם היו 3,500 במספר. תלמידי בתי הספר בגוש קטיף ובצפון השומרון, שנאלצו לעזוב יחד עם משפחותיהם במסגרת ביצוע תוכנית ההתנתקות, השבוע לפני שנה. רק עכשיו מתחילים להתברר הנזקים ארוכי הטווח שנגרמו להם - ולחברה הישראלית. והראשון שבהם - רבים מהם נוטשים בפועל את ספסל הלימודים.

 

על פי הנתונים שהגיעו ל-ynet, כ-300 תלמידים מבין המפונים בשכבת ז'-י"ב (25%) לא לומדים בצורה סדירה, נעדרים בתכיפות רבה ממערכת החינוך או לא מופיעים כלל, במסגרת "נשירה סמויה". בנוסף, מתוך כלל 1,200 התלמידים בכיתות ז'-י"ב, כ-20 עזבו באופן רשמי את לימודיהם ונשרו באופן גלוי. כך עולה מנתונים רשמיים של מינהלת סלע המובאים כאן לראשונה. עד היום הנתונים היחידים שהוצגו בנושא היו של ראשי המתיישבים על סמך הערכות שלהם למספר הנעדרים והנושרים מספסל הלימודים. התמונה הזו מצביעה שהטראומה, מבחינתם של ילדים רבים, כמו גם חוסר האמון במדינה - לא נשכחה גם שנה אחרי.

 

לדברי רובי רוגל, יועץ בתחום הפסיכולוגי החברתי במינהלת סלע שאסף את הנתונים יחד עם אנשי משרד החינוך, "בכל מקום שיש בו מעברים בתוך מערכת החינוך - יש בעיות של נשירה. ההערכה שבידינו היא מחמירה ולא מקלה. כשילד בבית ספר רגיל מבריז משיעור - תופסים אותו. כשילד מפונה מבריז משיעור, מסתכלים בזה כעל גורם סכנה. התהליך עצמו שעברו הילדים מאד קשה ובעייתי בלי קשר לאמירה פוליטית. ברור כאנשי מקצוע שהפינוי לא יכול לעבור בשלום בלי בעיות בבתי הספר".

 

"בא לי להקיא כשאני רואה חיילים"

בני הנוער שפונו מגוש קטיף וצפון השומרון עדיין חיים את הפינוי. בצפון השומרון היו 102 תלמידים ובגוש קטיף 3,333 תלמידים, מהם 713 שלמדו מחוץ לגוש. הם מספרים בגילוי לב על טראומה, חלומות וקשיים שמלווים אותם, מי יותר ומי פחות.

 

"עד היום כשאני רואה חיילים, בעיקר מג"בניקים, אני לא מסוגלת להסתכל עליהם. יש לי רתיעה מהם" אומרת חמדה בר מנווה דקלים, שעולה לכיתה י"א באולפנת

 נווה דקלים. לדבריה, "אני מסוגלת להקיא כשאני מביטה בהם כי יש לי טראומה כל כך מטורפת. תחשבי את בבית שלך רואה שורות, שורות של מדים שחורים ומבטים כאלה. זה מחזיר אותי בפלאשבקים אחורה. מי שהיה שם הרס לי את החיים. כעס, כעס, כעס מטורף. כל ריח מזכיר הכל, כל דבר קטן מעלה בך זיכרונות".

 

חמדה מוסיפה: "היתה לי ילדות מהממת, חיים מאושרים. זה היה מקום מושלם, נוף, איכות, אנשים. זה זיכרון צרוב בראש, כולם בטראומה. את גרה במקום כל החיים שלך, אנשים שהכרת מתו למען המקום הזה, אני הקאתי דם כל יום. פצמ"רים, קסאמים... עשיתי הכל למען המקום, אני קשורה אליו. כל זכרונות הילדות שלי שם ונלחמתי למענו. ופתאום לוקחים אותי משם בלי שאני רוצה. זו טרגדיה, טראומה לא נורמלית בשביל ילדה בת 16. זה משבש את כל העולם היציב שלך".

 

"בתקופה של הגירוש חייתי במין עולם אחר. לא עיכלתי מה שקורה סביבי", מספר גרשון אחיה גן, עולה לי"ב, במקור ממושב קטיף בגוש קטיף. כיום לומד גרשון בישיבה לחינוך סביבתי בהר חברון ומתגורר באמציה בקרווילה. "בימים אלה, התחושה היא של נע ונד. אתה חי על תיק, מגבת, דברי רחצה, לילה ישן פה לילה שם, חי בנדודים". לדבריו הזכרונות הקשים מלווים גם אותו. "כן, כעסנו. זה מלווה את רוב בני הנוער כטראומה. כשנכנסנו לאוטובוסים שפינו אותנו זה היה ממש מוזר, כמו טיול של כל היישוב. בכינו הרבה, לא בכי של תבוסה אלא של צער וכאב. גם כאב אישי וגם לאומי.

יש לי חברים שנמצאים בטראומות קשות".

 

לדבריו, היתה לאירוע כולו השפעה קשה על לימודיו. "בהתחלה, בקטע הלימודי בישיבה לא ממש הייתי בשיעורים וכשהייתי לא התרכזתי. ההתנתקות השפיעה על הלימודים כי לא יותר מדי למדתי, כי יצאנו למאבק. אני לא יכולתי לשבת וללמוד כשאני יודע שהולכים לגרש אותי מהבית. מי שרצה להילחם היה משתחרר מעצמו, לא מטעם בית ספר".


נוער בהתנתקות. זכרונות שלא נמחקים (צילום: צפריר אביוב)

 

"התהליכים שעוברים התלמידים מקבילים לתהליכי אבל", מסבירה יוכי סימנטוב מהשירות הפסיכולוגי-ייעוצי במשרד החינוך. "יש כאן היפוך תפקידים בין הילדים להוריהם - הילדים מתאבלים על מה שהיה ואיננו עוד ועוזרים להוריהם שמרביתם מובטלים. פינוי כפוי הוא חוויה קשה לילדים ולמבוגרים. עקירה מהבית, קהילה, סביבה מוכרת. יש הלם וכעס והתארגנות מחדש ומרבית התלמידים בתהליך של עיבוד - אבל רק מעטים התאוששו. יש גם מי שתגובותיהם חריפות, כמו בפוסט טראומה. אנחנו לא מתכחשים לכך שהתהליך שעברו קשה ועדיין משפיע".

 

מה עשתה המדינה?

ביוני 2004, עם ההחלטה על ההתנתקות, הוקמה ועדה מיוחדת לנושא במשרד החינוך. בספטמבר החלה תוכנית תמיכה של השירות הפסיכולוגי לתלמידים ולהורים. במקביל הוחל במחוז דרום במשרד החינוך בחיפוש אחר מוסדות חינוך חלופיים לתלמידים ונמצאו 9,000 חלופות. החלופות לא הספיקו - והמשרד פתח בית ספר יסודי נוסף בשפיר. מתוך רצון לפקח על התלמידים ולשמור עליהם במסגרת במהלך הפינוי הוארכה בשנה שעברה שנת הלימודים בחודש בגוש קטיף וצפון השומרון.

 

47 מיליון שקלים – זהו סכום הכסף שהקדיש משרד החינוך בסך הכל לתוכנית ההתנתקות. הסכום הזה כולל ספרי לימוד, מכולות, הסעות ותגבור שירותי בריאות הנפש לתלמידים ולמורים. משרד החינוך תגבר 27 יועצים חינוכיים בכל המוסדות שבהם לומדים המפונים וגם הוסיף 12 משרות של פסיכולוגים, 20 משרות של תרפיסטים וכן תוספת תקציב של 2.3 מיליון שקלים עבור שירותים פרטניים. למעלה מ-14 מיליון שקל הועברו לשירות פסיכולוגי ייעוצי.

 

לדברי סימנטוב, כ-40 אחוז מהתלמידים המפונים לא חזרו לתפקוד רגיל. "אחרי ההתנתקות הבנו שהקושי לא פשוט. הילדים עברו לפעמים חמש פעמים בין בתים שזהו קושי גדול. לא היו מקומות מוכנים". לגבי הנשירה הסמויה היא אומרת: "יש בעיה עם הנשירה הסמויה וצריך לטפל בה. אנחנו מקיימים עבודה בסדנא כדי להחזיר תלמידים למעגל הלימודים. ישנם ילדים שאצלם המשבר התפרץ רק עכשיו. יש אחוז לא קטן שלא חזר לתפקוד ודורש עוד עבודה מקצועית חינוכית וטיפולית. מי שאומר הסיפור נגמר, עברה שנה ועכשיו הכל בסדר - טועה ומטעה".

 

היכן נמצאים כיום 3,500 תלמידי גוש קטיף וצפון השומרון? הם פרוסים ברחבי הארץ, ובעיקר במקומות הבאים: מחוז דרום – מורשה, מועצה אזורית שפיר, אשקלון, מועצה איזורית אשכול ושער הנגב; מחוז מרכז - יד בנימין, קיבוץ קבוצת יבנה, באריאל, בצפון בחיספין; כמה מאות תלמידים שובצו במחוז ירושלים. רבים מהתלמידים נאלצו לגור בבתי מלון עד שיתפנו מגורי קבע. בירושלים למשל, למדו תלמידים בכיתות שנפתחו ב-7 בתי מלון בעיר. הספרים והמחברות נותרו לעיתים קרובות במכולה, כך שלא ניתן היה ללמוד בצורה סדירה.

 

"הנוער חש שנכשל במאבק האידיאולוגי"

אז מה גרם לתלמידים רבים שפונו לוותר על הביקור הסדיר בבית הספר? רוגל ממנהלת סלע מרחיב על הסיבות לנשירה הגלויה והסמויה של התלמידים: "בואו נודה על האמת - היו בעיות גם לפני ההתנתקות. חלק מאותו נוער השתמש בסמים, צרך אלכוהול וגם שוטטות היתה בגוש לפני כן. אבל אף אחד לא רצה להתמודד עם זה. ברור שהתהליך שקורה עכשיו מעצים מה שהיה קודם. זה נוער כמו כל נוער אחר. גם בקרב הנוער הדתי היו תופעות כאלה".

 

גורם בעייתי אחר, לדבריו, הוא האחריות שהוטלה על כתפי הנוער. "עוד לפני ההתנתקות הטילו על הנוער תפקיד מאוד קריטי במאבק האידיאולוגי, לא רוצה לומר פוליטי. זה בסדר שבני נוער יהיו שותפים, אבל הזהרנו שילוו אותם

 מבוגרים אחראים. זה לא קרה. במידה מסוימת, ההורים ומערכות החינוך איבדו שליטה - וכך מצאנו נוער בכל מיני מקומות שלא חלמנו, כמו כבישים ובתי מעצר. לכן לנוער יש תחושת כישלון מאד קשה, כי הוא חש שהיה צריך לנהל מאבק אידיאולוגי ונכשל. בנוסף, חל אובדן של הסמכות ההורית. שום סמכות היום לא מקובלת על בני הנוער - לא הורית, לא דתית, לא חינוכית ובטח שלא סמכות של המדינה. הכל מכוון למחשבה אחת - אנחנו עוד נחזור לשם. זה מונע שיקום של ההווה. ועדיין רוב הנוער עובד כמו שצריך ומתנהל כמו שצריך".

 

אחיה מסכם: "יש רגעי משבר מאד גדולים. עדיין זוכרים וכואבים. היום זה לא זה. אני לא מרגיש כאן שזה החדר שלי או הבית שלי. בישיבה שלנו ארגנו לנו כמה מפגשים בקבוצת תמיכה. אין יום שלא חושב על הגוש, מדבר עם מישהו".

 

לדברי חמדה, "מאוד מעצבנת אותי ההערה שהשתמשו בנו הילדים להפגנות. רצינו להיאבק. זה מבחינתנו היה המינימום שעשינו כדי להגן על עצמנו. זה שעשינו ונלחמנו יותר בריא מסתם לשבת ולספור את הימים. אני אישית מצטערת רק על דבר אחד – שבאותם רגעים לא קלטתי שזה קורה. הייתי אפאטית מרוב שהייתי בשוק ולא עיכלתי. היום אני מבינה את גודל מה שהיה. הרסו לי את החיים בכמה ימים. בנינו את הגוש ב-30 שנה ותוך חמישה ימים נשאר רק אבק".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חיים צח
בני נוער בכנס לציון ההתנתקות
צילום: חיים צח
חשים שותפים לשבר (ארכיון)
צילום: חגי אהרון
צילום: חיים צח
הפגנת נוער מגוש קטיף בירושלים
צילום: חיים צח
צילום: אמיר כהן
בני הנוער בשטח, בזמן ההתנתקות
צילום: אמיר כהן
מומלצים