שתף קטע נבחר

פרטים על נגן המוזיקה החדש של מיקרוסופט: Zune

חודשים ספורים לפני השקתו הצפויה נחשפים פרטים חדשים על נגן המוזיקה מבית גייטס

השמועות משתוללות, הסקרנות גוברת מיום ליום, ותמונות מטושטשות ראשונות של הדבר האמיתי כבר מסתובבות ברחבי הרשת.‬

 

כעת, כל שנותר הוא רק לחכות לרגע שבו מיקרוסופט תחליט שהיא מסירה את הלוט וחושפת את התשובה שלה ל‭:iPod-‬ נגן מדיה אישי משלה, שיענה כנראה לשם ‭,Zune‬ אם כי במיקרוסופט מכנים אותו עדיין ”ארגו‭.”‬ מתי זה יקרה? לפי התחזיות, בסתיו הקרוב, עוד לפני חג המולד.

 

אפל שולטת בשוק

 

בששת החודשים הראשונים של 2006 נמכרו דרך הרשת לא פחות מ-281 מיליון שירים – מספר אסטרונומי לכל הדעות, ששווה מאות מיליוני דולרים. הנהנית העיקרית היא חברת אפל: יותר ממחצית הנגנים הדיגיטליים בשוק האמריקאי הם נגני ‭,iPod‬ וחנות ה-iTunes המקוונת של אפל מוכרת ‭70%‬ מהשירים הנמכרים בארה”ב דרך הרשת.

 

אפל אמנם שילבה בהצלחה מוצר ‭(iPod)‬ עם שירות (‭,(iTunes‬ אולם לא התביישה להגביל את המשתמשים: מנגנון זכויות היוצרים שלה לא מאפשר למשתמש להעביר את השיר שרכש באופן חוקי לנגן ‭MP3‬ אחר. הוא מחויב לנגן iPod של אפל או לנגן אחר המשתמש בפורמט המוזיקלי ובמנגנון זכויות היוצרים שלה.

 

המגבלות לא עצרו את הפופולריות. ה‭iPod-‬ מצליח כל־כך, עד שהוא תרם רבות לעדנה המחודשת של מחשבי המק של אפל.

 

אז אם עסקי המוזיקה המקוונת כל־כך רווחיים, מישהו העלה בדעתו שמיקרוסופט תמשיך להישאר מאחור ולא תסתער כדי לתפוס פלח מעוגת הדולרים הזו?

 

קרב מאסף

 

הענקית מרדמונד הגיבה, כתמיד, באיחור, אולי מפני שהניחה – כמו רבים אחרים – שהנגנים הניידים יפנו בקרוב את מקומם לטובת טלפונים־נגנים סלולריים. מיקרוסופט פעלה בתחילה באיפוק: היא שיתפה פעולה עם חנויות מוזיקה, ספקי סלולר ויצרני חומרה, שחררה תוכנות עבור טלפונים סלולריים ושיפרה את נגן המדיה שלה, כדי שיכיל תכונות חדשות התואמות לנגן של אפל.

 

אלא שדרך הפעולה הזו לא סייעה לה לכרסם בהגמוניה של אפל בשוק המוזיקה המקוונת. לכן, לא נותרה לביל גייטס ואנשיו ברירה אלא להילחם באפל חזיתית, בנשק מאותו קליבר, ולפתח נגן משלה.

 

האם לא מאוחר מדי? כן, נראה שדי מאוחר. מצד שני, כדאי לזכור שלמיקרוסופט מסורת ארוכה של יקיצה מאוחרת, שמאלצת אותה לנהל קרב מאסף מול מתחרותיה. את הקרב הזה היא מתחילה תמיד במוצר בינוני, שהולך ומשתפר עם הזמן בזכות השקעות כספיות עצומות וגיוס של מיטב המוחות בעולם. זה בדיוק מה שקרה כשמייקרוסופט השיקה באיחור את קונסולת ‭,Xbox‬ לאחר שהבינה שהצלחתה של סוני פלייסטיישן עלולה לפגוע במכירות מערכת ההפעלה שלה.

 

חבלי לידה קשים

 

הנגן האישי של מיקרוסופט אולי לא יהיה מוצלח בתחילה, והוא עלול להסב לחברה הפסדים (שיקוזזו עם הרווחים מחנות המוזיקה המקוונת שתשיק) - אבל כשחבלי הלידה יסתיימו, נקבל מוצר בשל, שיתן פייט ואולי אף ישתווה ל־‭.iPod‬

 

שוק התוכן העתידי יאפשר לנגנים להציג, פרט למוזיקה, גם שפע תוכניות טלוויזיה וסרטים, שישנו את הרגלי הצפייה לחלוטין. לוח המשדרים יהיה אישי. הבחירה מה לראות ומתי תהיה של הצופה. בזכות הניידות נראה לא רק מה ומתי שנרצה, אלא גם איפה שנרצה. תהליך הצפייה ינדוד מהסלון הביתי לנגן המדיה הנייד ולסלולרי.

 

חיבור אלחוטי 

 

‭,Zune‬ על־פי השמועות ברשת, מפותח כחלק מקו מוצרים דיגיטליים חדש, עליו עובדת קבוצת הפיתוח של ה-‭.Xbox‬ ככל הנראה, הוא ייהנה מקישוריות אלחוטית ‭.WiFi‬ למה לא קישוריות סלולרית? ייתכן שהטכנולוגיה לא מספיק בשלה לדחוס הכל במכשיר סלולרי שיהיה נייד, גם ידידותי, גם בעל אורך חיי סוללה סביר וגם לא יקר.

 

 יתכן שיש לכך סיבה אחרת, מעשית יותר, שגורסת כי לכל מוצר יש את תחום ההתמחות שלו: נגן מדיה צריך בהכרח מסך גדול אם הוא מתכוון להציג סרטים וסדרות באיכות טובה. כמה גדול? מייקרוסופט מתכוונת לצייד את הנגן שלה במסך שיהיה גדול יותר מזה של iPod וידאו.

 

כדי לייצר טלפון־נגן טוב צריך ניסיון, אורך־רוח וזמן הבשלה, שמייקרוסופט פשוט לא יכולה להרשות לעצמה כרגע. לכן היא בוחרת להתמקד בחזית אחת, ולפעול בה הכי טוב שהיא יכולה. הנגן האלחוטי שלה יוכל להוריד מוזיקה ישירות מהרשת אך גם יהיה חלק מרשת חברתית, שתקשר בין אנשים עם טעם מוזיקלי דומה. בעתיד צפויה מייקרוסופט להשיק שירות סלולרי חדש, שייועד למכשירי טלפון מבוססי Windows Mobile‬ ויאפשר להם לקחת חלק באותה רשת חברתית.

 

עימות חזיתי מול iPod

 

השקעה כספית אדירה לא תספיק למייקרוסופט כדי לחולל מהפך ולהדיח את אפל מהצמרת. היא זקוקה למוצר טוב, המתומחר נכון ונהנה מחבילה משלימה. לפי ההערכות, היא מתכוונת להיכנס לעימות חזיתי ולהציע למי שהם כיום משתמשי iPod להוריד בחינם לנגן שלה את כל התכנים שכבר רכשו מהחנות המקוונת של אפל.

 

אז נכון, כדי לחלק לגולשים שירים בחינם תיאלץ מיקרוסופט לשלם בעצמה תמלוגים לבעלי זכויות היוצרים - אבל ההוצאה הזו עשויה להשתלם לה אם תצליח לפתות בסופו של דבר משתמשי iPod לעבור לנגן החדש שלה.

 

מיקרוסופט תגלה שהפעם היא לא תוכל לנצח רק באמצעות מבול של דולרים. גם לאפל יש כיום כיסים מלאים, וכך גם לענקיות סלולריות כמו נוקיה, מוטורולה וסמסונג. במלחמת ההתשה הזו הן לא מתכוונות לפנות את הבמה ליריבים הוותיקים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נגן של מיקרוסופט עד חג המולד
מומלצים