שתף קטע נבחר

לפתור את "בעיית לבנון"

ההזדמנות לפתור את בעיית לבנון עכשיו תתממש אם נדע לא להגזים בתובענות כלפי ממשלת לבנון. אם גישתנו ללבנון תנוסח כאולטימטום בלבד, היא עלולה לסבך את המצב במקום לפתור אותו. האלוף גיורא איילנד מפרשן ל-ynet

המבצע המתקיים זה היום השביעי בלבנון נותן הזדמנות להצליח היום במה שניסינו להשיג ונכשלנו - גם ב- 1982 וגם בשנת 2000 - קיומה של מדינה עצמאית ובלתי מאיימת מצפון. ההזדמנות להשיג זאת היא גם תוצאה של המהלך הצבאי הישראלי, אך בעיקר בשל צירוף נסיבות מדיני, נסיבות שנוצרו כבר לפני למעלה משנה.

 

מדובר בחמש נסיבות: הראשונה, היווצרות רוב פוליטי בלבנון המורכב מסונים, דרוזים ונוצרים, שאחרי רצח חרירי הוכיח כי יש גם רצון לבנוני לאומי אחיד ולא רק אינטרסים נוגדים של העדות השונות; השניה, יציאת הסורים מלבנון;  השלישית, מדינות ערב המתונות, ובראשן סעודיה, מוכנות לפעול בכדי לפגוע בהשפעה האיראנית ההולכת וגדלה; הרביעית, לבנון עצמאית ודמוקרטית חשובה הן לארה"ב והן לצרפת, כל אחת מסיבותיה; והחמישית, העולם החופשי, המתקשה להתעמת עם איראן בנושא הגרעין, שמח לפגוע בשלוחה איראנית בלבנון.

 

עוד לפני שנה ניתן היה לנסות ולהגיע להסדר ביטחוני חדש עם לבנון. הסדר שבמרכזו יישום החלטת האו"ם 1559 (הכוללת בין היתר את פירוק חיזבאללה) שיהיו בו גם חלקים אחרים, לרבות נתינה ישראלית. יוזמה זו לא יצאה לפועל בעיקר של הסיבה הישראלית "הרגילה" – אנחנו פותרים בעיות רק אחרי שנוצר "משבר". ההזדמנות לפתור את בעיית לבנון עכשיו תתממש אם נדע לא להגזים בתובענות כלפי ממשלת לבנון. אם גישתנו ללבנון תנוסח כאולטימטום בלבד, היא עלולה לסבך את המצב במקום לפתור אותו.

 

הגישה צריכה להיות מאוזנת. ישראל צריכה להמשיך בלחץ צבאי, אך להסכים להפסקת אש אם וכאשר יתקיימו שני תנאים: האחד, ממשלת לבנון תאלץ את חיזבאללה להעביר לידיה את שני החיילים החטופים. זאת תהיה הוכחה במעשים ולא בדיבורים, כי משהו משמעותי משתנה. השני, קיומה של יוזמה בינלאומית שבמרכזה עסקת חבילה, שתכליתה להסדיר את נושאי הביטחון בין שתי המדינות.

 

עסקת חבילה זו צריכה לכלול שישה חלקים:

 

1. יישום מלא של החלטת או"ם 1559, שמשמעותה פירוק חיזבאללה כארגון צבאי (הרחקת חיזבאללה מהגבול בשלב ראשון, אך אין להסתפק בכך)

2. הכרה לבנונית בגבול בין שתי המדינות לרבות פתרון סוגיות רגישות הנמצאות במחלוקת (רג'ר, חוות שבעא)

3. פריסת צבא לבנון בדרום ויצירת מכניזם של תיאום ביטחוני ישיר בין המדינות

4. כיבוד ריבונות הדדי, לרבות הפסקת טיסות ישראליות בשמי לבנון

5. פתרון מחלוקות בנושא מים

6. פתרון בעיות שבויים ואסירים וכן החזרה מכובדת ללבנון של אנשי צד"ל

 

דרך זו של היענות להצעה בינלאומית מאוזנת גם תספק את האינטרסים האמיתיים של שתי המדינות וגם תתן לממשלת לבנון את הלגיטימציה החיונית להתמודד עם חיזבאללה. קבלת העיסקה על ידי שני הצדדים אינה אומרת שמימושה צריך להיעשות כולו מייד, בהחלט ניתן לצרף לוח זמנים מוסכם.

 

כל נסיון להגיע לפתרון הבעיה על ידי מתן אולטימטום ישראלי ללבנון לא יאפשר לממשלת לבנון לקבלו או לממשו. הדבר עלול להוביל לאחת משלוש תוצאות שהן רעות לישראל: 1. המערכה בצפון תימשך זמן רב, דבר שעלול להביא לתנודה שלילית בעמדת הקהילה הבינלאומית; 2. ממשלת לבנון תיאלץ להתפטר, המצב המדיני יחזור לכאוס ולא יהיה כל פרטנר להסדר; 3. ראש ממשלת לבנון, שיאלץ לקבל אולטימטום ישראלי, ייחשב כמשתף פעולה. כולנו זוכרים מה קרה לבאשיר ג'ומייל המנהיג הלבנוני האחרון שנתפס כמשת"פ שלנו.

 

משפט אחרון ביחס לכוח רב-לאומי: כוח רב-לאומי בלבנון איננו אינטרס ישראלי, אך ניתן להסכים לקיומו בשני תנאים: האחד, הכוח הבינלאומי הוא נדבך נוסף בהסדר ולא בא במקומו. השני, מנדט הכוח הוא לסייע ללבנון לממש את ריבונותה ולא היותו כוח צבאי מפריד בין ישראל ללבנון.

 

האלוף במיל' גיורא איילנד הוא ראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלי אלגרט
איילנד. גישה מאוזנת
צילום: אלי אלגרט
צילום: איי פי
הפעילות בלבנון. להמשיך אך להסכים להפסקת אש בתנאים
צילום: איי פי
מומלצים