שתף קטע נבחר

גיבור טראגי- Heroes Of Might And Magic V

ארבע שנים אחרי, יוצא המשחק החמישי של Heroes, כותר האסטרטגיה-בתורות המצליח. עם בעלים חדשים, גיבורינו יוצאים למסע כיבושים. המטרה – לב המעריצים, שמעולם לא שכחו אותם

ארבע שנים אחרי, יוצא המשחק החמישי של Heroes, כותר האסטרטגיה-בתורות המצליח. עם בעלים חדשים, גיבורינו יוצאים למסע כיבושים. המטרה – לב המעריצים, שמעולם לא שכחו אותם

 

פעם בכמה שנים מגיע משחק שמשנה את כללי המשחק. מקורי, חדשני, מהנה וממכר בצורות שטרם נודעו. מיליוני שחקנים ברחבי העולם נשבים בקסמיו, ודורשים כותר המשך. במקרים נדירים במיוחד, משחק ההמשך מצליח לעמוד במשימה ואף להתעלות על קודמו. מקרה נדיר שכזה הוא סדרת Heroes of Might and Magic, שכבשה אינספור לבבות בשנות התשעים.

 

הרומן שלי עם סדרת HoMM (או כמו שקוראים לה החבר`ה – Heroes), הוא עתיק יומין. עוד לפני שסיימתי את כיתה ג` כבר הייתי מכור. הייתי יושב שעות מול Heroes 3. לא הייתי אוכל ולא שותה. חייתי מקרב לקרב, מתור לתור. אהבתי לקחת גיבור מהאשפתות (רמה 1), להקצות לו כישורים, לתור את העולם מלא הסכנות וההרפתקאות ולהגיע איתו לגדולות.

 

הייתי נקשר אל הדמות הבדיונית מעל ומעבר. כשהגיבור היה מפסיד, בכיתי. כשניצח, צהלתי. לא ידעתי גבולות וגם לא רציתי לדעת. זו הייתה התקופה היפה ביותר בחיי.

 

גיבור על

 

המשחק החדש והחמישי בסדרה, Heroes of Might and Magic V, מתבסס על אותם עקרונות כמו קודמיו. השחקן שולט בתחילת כל שלב על גיבור ועיר, ומטרתו היא להכניע את היריב בכוח הזרוע. את הגיבור ניתן לפתח כמו במשחק תפקידים רגיל: הוא צובר נקודות נסיון, עולה ברמות ורוכש כישורים שונים. כמקובל בז`אנר, ניתן גם לתת לו ציוד ואביזרים קסומים שיגבירו את יכולותיו.

 

במהלך מסעותיו, הגיבור מגייס לצדו שלל יצורים, וכך יוצר לעצמו צבא. לא לטעות - הגיבור הוא עדיין גולת הכותרת בקרב. במקרים רבים, גיבור מוצלח וחזק עם צבא קטן, ינצח גיבור חלש עם צבא גדול. במהלך המשחק, השחקן רוכש עוד גיבורים ויצורים, כובש ערים ומבנים, אוסף משאבים לרוב ומבסס את שליטתו במפה - עד לניצחון המתוק על היריב שנותר חסר אמצעים.

 

קיימים מספר סוגי ערים, קסמים ויצורים, והם נחלקים לגזעים אופייניים. ב-Necropolis נוכל למצוא בעיקר זומבים, שלדים וקסמי העלאת אוב. אצל ה-Inferno, לעומת זאת, נמצא שדונים, שטנים וקסמי נזק ישירים. כל גזע מתמחה במוטיב אחר מתוך עולם המשחק, וגילוי כל היצורים, הכישורים, המבנים והיכלות עלול לקחת שבועות. זה אחד הדברים היפים ביותר בסדרת Heroes – העולם שלה עשיר בצורה מדהימה. גם בכותר החמישי בסדרה זה כך.

 

סביבת המשחק נראית נהדר. התלת-ממד עושה חסד לא קטן ל-Heroes V ומפיח בו חיים חדשים. חובבי הסדרה יהנו במיוחד לגלות את היצורים המוכרים בגרסה מפורטת וריאליסטית. הקרבות נראים פשוט מגניבים, ונוספו להם כמה אפשרויות חדשות, כמו האופציה להשאיר יצורים מסויימים בצבאנו מחוץ לקרב.

 

גם מנגנון התורות הומצא מחדש, וכעת ניתן לראות אילו יצורים הולכים להכות ובאיזה סדר. הדבר מאפשר לשחקן לתכנן את צעדיו טוב יותר, ומהווה שיפור ניכר שבהחלט מכניס אלמנט טקטי חזק לקרבות.

 

הפסקול נחמד כתמיד. הוא לא קליט או מוצלח במיוחד, אך מנעים את זמנו של השחקן. קולות הקרב והיצורים נשמעים לא רע בכלל. העניין הוא, שבמשחק עם כל כך הרבה אספקטים, למי יש סבלנות לשמוע את רעש כנפי המלאך?

 

אנטי גיבור

 

משחקי Heroes לדורותיהם, ואי אפשר להסתיר את זה, הם מסובכים. מה הפלא? קרבות, ניהול טירה, איסוף ושימוש במשאבים, וגם משחק תפקידים לכל דבר. עד היום התאפיין כל משחק בסדרה ב-Tutorial מוצלח. משימות הלימוד איפשרו לשחקנים חדשים להכנס לעולם המורכב ולהתחיל להנות. למרבה הצער, אלמנט זה נעדר מ-Heroes 5.

 

ה-Tutorial פשוט למדי, ולא מאפשר ללמוד שום דבר מעבר לבסיס. הוא רק מסביר איך ללכת עם הגיבור, איך להעביר תור ואיך לנהל קרב. ותיקי הסדרה, אמנם, יידעו להסתדר מהר מאוד, אבל כל השאר – יוק.

 

טרוניה דומה ניתן לשלוח לעבר הכישורים והיכולות של היצורים. בתור שחקן ותיק, לא היה לי קשה לנחש מהי יכולת ה-Shooter. אבל מה זה לעזאזל Vorpal Sword, או Deadly Strike? אין הסבר, אין כלום. רק צמד מילים שמהן השחקן אמור להבין לבד. כך, גם השחקן המנוסה נאלץ לכתת את עכברו לעבר האינטרנט. באמת ש-Nival, החברה המפתחת, הייתה יכולה להשקיע קצת עם הסברים פה ושם.

 

עוד בצד הטכני – המצלמה. ראינו כבר גרועים ממנה, אך גם טובים יותר. העולם העשיר והצבעוני של Heroes 5 פשוט דורש מצלמה חופשית, ואכן ניתן להתקרב, להתרחק, לשנות את הפרספקטיבה, ועוד - אפילו במהלך קרב. זהו שיפור משמעותי לעומת נקודת המבט האלכסונית (האיזומטרית) של המשחקים הקודמים בסדרה.

 

הבעיה היא, שהמצלמה מסורבלת מאוד. קשה לתאר לפרטי פרטים את החוויה המרגיזה. רק אקצר ואומר שלאחר סיום מספר משימות, התגעגעתי מאוד לראיה האלכסונית הישנה והטובה.

 

הזהו גיבור?

 

אחד הדברים שהפכו את המשחק הקודם בסדרה, Heroes 4, למוצלח, היו החידושים. אני מודע לעובדה שרוב מעריצי הסדרה לא מסכימים איתי. אהבתי את היכולת לשכן מספר גיבורים בצבא אחד, או את העובדה שגיבור יכל להילחם ולמות כמו יחידה רגילה. למרבה צערי, כל אלו נעלמו ב-Heroes 5.

 

אולי יש שחקנים שיברכו על החזרה למקורות. לא אני. אחרי שהתרגלתי

 לאפשרות להניע יצורים ברחבי המפה גם בלי גיבור שיחזיק להם בקולר, עכשיו אני צריך לגרור את הגיבור שלי עד לטירה הרחוקה על מנת לחדש את צבאו ביצורים טריים ו/או משודרגים. מבאס טילים.

 

במשחק הקודם, כאמור, הגיבור היה יחידה לכל דבר. הוא היה יכול להילחם ולמות בקרב, והיה מקבל את תורו בדיוק כמו יחידה רגילה. ב- Heroes 5, לעומת זאת, חזרו המפתחים לנוסחה של המשחק השלישי, שבה אין גיבור ללא צבא ואין צבא ללא גיבור. ברגע שכל היצורים מתים בקרב, גם הגיבור מת.

 

אפילו אם יש לכם Necromancer ברמה 40, הוא לא יכול להישלח לקרב או לשוטט סתם כך, ללא יצורים שילוו אותו. מה שמצחיק בכל העניין הוא שלגיבור דווקא יש תור בקרב, בו הוא מטיל קסמים ותוקף - אבל הוא כאילו עומד "מחוץ לקווים" ואי אפשר להחזיר לו. אני יכול לחשוב על שחקנים שהדבר דווקא ימצא חן בעיניהם. לי, אישית, זה נראה משעמם מאוד.

 

המפתחים של Heroes 5 ידעו שהם צריכים לעמוד בציפיות הסופר-גבוהות של חובבי הסדרה, שהולכים אחריה מאז שנות התשעים. אחד ממקורות הגאווה שלהם היא הגיוון העצום שיש במשחק - יותר טירות, יותר גזעים וכ- 200 יצורים שונים לגייס לצבאנו. מהר מאוד מתגלה הבלוף: ה- 200 הללו כוללים גם יצורים "משודרגים", כלומר גרסאות חזקות יותר של יצורים התחלתיים, שברגע שהן הופכות לזמינות אין יותר סיבה לבחור ביצור ה"רגיל".

 

גם הגזעים הרבים נראים קצת מיותרים - לכל גזע יש טירה משלו, והמפתחים סתם מילאו אותן בעוד ועוד יצורים, חלקם משעממים וחלקם חסרי חן באופן מוחלט - הכל כדי להגיד שיש הרבה גיוון במשחק.

 

המפלה האחרונה היא שגזע הברברים נעלם לגמרי. לא עוד מחלקה בה הגיבורים אינם מומחים בקסם אלא בלחימה. לא עוד ערים ששמות דגש על הגנה והתקפה. ה-Harpies, הקיקלופים וה-ThunderBirds המגניבים נעלמו לחלוטין. פספוס עצום ולא מוצדק בעליל. בכיף היה אפשר למחוק את גזע ה- Dungeon המשעמם ולשים אותם במקומו.

 

עוד אלמנט שהקאמבק שלו לא מצא חן בעיני הן מכונות המלחמה, הכוללות אוהל ריפוי, ארטילריה וארגז תחמושת, שפשוט נותנות יתרון גדול מדי לשחקן, והופכות את הקרבות לפשוטים וקלים מדי.

 

כובש את יצרו

 

המשחק טומן בחובו חידוש אחד משמעותי, שמופיע רק בגרסת ה-Multiplayer שלו. בזמן שהיריב מנהל את התור שלו, ניתן להיכנס ל-Ghost Mode. במצב משחק זה, אנו שולטים על דמות של רוח שמסתובבת ברחבי המפה כרצונה. היא יכולה להקטין תפוקה של מכרות, לעשות צרות ליצורים ניטרליים (כאלו שאינם בשליטת גיבור) ולהגן עלינו מפני רוחות אויב.

 

לכל רוח יש יכולות מיוחדות, שניתנות לשדרוג. ה-Ghost Mode הוא האלמנט

 החדש החיובי ביותר ב- Heroes 5. הוא טרם נראה במשחקים קודמים בסדרה, והוא ללא ספק מהנה מאוד, ועוזר להפיג את השעמום שבלחכות לתור של היריב. עם זאת, אינני חסיד של מצב ה-Multiplayer. תמיד אעדיף להתחרות נגד חברים בתורות על אותו מחשב, בשיטת ה"כיסא החם". זה פספוס עצום שלא מצאו דרך להכניס את ה-Ghost Mode גם למערכה לשחקן יחיד.

 

לסיכום, Heroes V הוא לא משחק רע. הוא פשוט מאכזב קצת. לשחקנים חדשים הוא מסובך מדי, ולשחקנים ותיקים הוא קצת משעמם, ומזכיר מאוד, אולי קצת יותר מדי, את המשחקים השני והשלישי בסדרה. עם זאת, עדיין ניתן להתמכר אליו כמו אל קודמיו. מי שאהב את Heroes 3 ושנא את החידושים שהציג Heroes 4 יחבב אותו מאוד.

 

במובנים רבים, Heroes 5 הוא Heroes 3 בתלת מימד - הוא מלא חן, נראה טוב, עמוס בדמויות ואף מרתק למדי. עם זאת, בכמה תחומים ניכר כי המשחק לא גמור, ומלבד ה-Ghost Mode, שזמין רק ברב-משתתפים, הוא אינו מחדש כלום, ובעצם בעיקר חוזר אחורה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים