שתף קטע נבחר

החגיגה העצובה של לנצ'יה

לנצ'יה הודיעה כי היא עומדת לחגוג 100 שנים להיווסדה בחודש הבא. סיבה טובה עבור רועי צוקרמן, חובב איטלקיות מכל הסוגים, לחזור אחורה לראשית המאה הקודמת. סיפור בלי סוף טוב?

לנצ'יה. מאז 1906, במחסן קטן בטורינו שהפך לימים מפעל רכב משגשג, מיוצרות מכוניות תחת שמו של נהג מירוצים מחונן, מהנדס במקצועו, וטייס לעת מצוא. באותם ימים בהם חי וינצ'נזו לנצ'יה (1881-1937), להיות הכל מהכל היה קל בהרבה. בלי יותר מדי מגבלות מהירות, ללא חוקים ברורים ובלי תהליכי לימוד ארוכים. רצית לנהוג? קנית מכונית, ונסעת.

 

 

לנצ'יה, ספטמבר 2006. יצרנית הרכב האיטלקית מודיעה על כוונתה לחגוג 100 שנים להיווסדה, באמצעות שני אירועים - פסטיבל סרטים איטלקיים, בהם כיכבו ברבות השנים מכוניות המותג, ומפגש מועדון לנצ'יה השנתי.

 

מי את, לנצ'יה?

 


המכונית הראשונה. לנצ'יה אלפא

 

וינצ'נזו לנצ'יה החל את דרכו המוטורית המשמעותית בגיל 19, בתור עובד של פיאט, מי שכבר אז היתה יצרנית רכב גדולה ומשמעותית באיטליה. בתחילה עסק בתפקידי תכנון שונים, לאחר מכן כנהג ניסוי במכוניות טרום-ייצור והשתתף במירוצים במכוניות היצרנית

 

ואז, בשנת 1906, והוא בן 25 בלבד, הקים וינצ'נזו את לנצ'יה יחד עם מהנדס נוסף של פיאט, קלאודיו פויולין. השניים זכו לחיזוק מהרוזן קרלו ביסקארטי די רופיה, חובב רכב שהחזיק באותן שנים במכונית בנץ מפוארת. אגב, ביסקארטי די רופיה הוא העומד גם מאחורי הסמל של לנצ'יה, כפי שאנו מכירים אותו כיום.


אורליה. מנוע V6 ראשון בייצור סדרתי

 

למרות התחלה ברגל שמאל - מכונית אב הטיפוס הראשונה עלתה בלהבות בשריפה שפרצה במפעל - וינצ'נזו וקלאודיו לא אמרו נואש. ב-1908 הציגו השניים את המכונית הראשונה שלהם - ה"אלפא" (Alpha), שכמו דגמים אחרים בהיסטוריה של לנצ'יה כונתה על שם אות יוונית. לאלפא היה מנוע ארבעה צילינדרים מתקדם לתקופתו, עם 58 כ"ס.

 

במרוצת השנים הציג לנצ'יה תחת שמו שלל חידושים טכנולוגיים. המהנדס המוכשר היה אחראי בין היתר להתפתחות מנוע ה-V6 והניח את הבסיס למנועי V8 עם מנוע V4 שהציג עוד ב-1922, בדגם הלמבדה. את מנוע ה-V6 הסדרתי הראשון בעולם הציגה לנצ'יה באורליה המשפחתית, בשנת 1950, בהשראת המנוע שפיתח וינצ'נזו לפני מותו.

 

זמנים מודרניים

 

אבל השנים שבאו לאחר תור הזהב של העשורים הראשונים לא הטיבו עם לנצ'יה. הכל התחיל עם מותו הפתאומי של וינצ'נזו מהתקף לב, ב-15 בפברואר 1937. המוניטין הטוב של לנצ'יה המשיך גם בלעדיו, אבל עם הזמן החלה לנצ'יה לאבד את הכיוון.


לנצ'יה 037 מקבוצה B של אליפות הראלי. ללנצ'יה מספר הנצחונות הגבוה ביותר בתולדות הראלי, 10 במספר, למרות שאינה משתתפת מזה זמן רב

 

היצרנית, בית לכמה מיצירות היוקרה האיטלקיות המוערכות והקלאסיות בעולם, התקשתה לשמור על ריווחיות בתעשיית רכב מתקדמת ותחרותית. ואז, ב-1969, רגע לפני פשיטת רגל והיעלמות סופית, הגיע שינוי. לנצ'יה נרכשה על-ידי פיאט, מי שהכשירה למעשה את מייסדיה, והיצרנית ניצלה.

 

מספר דגמים מרשימים ובלתי נשכחים נולדו אחרי השתלטות פיאט. כמו הפולביה קופה והדלתא אינטגרלה, וגם הצלחה מסוימת של התמה (בת לפרויקט משותף לאלפא 164, סאאב 9000 ופיאט כרומה). לנצ'יה הפגינה יכולת מרשימה מאד באליפות הראלי העולמית, עם מספר האליפויות הגבוה ביותר בתולדות המירוצים (10 פעמים), שיא שלא נשבר עד היום, למרות שלנצ'יה אינה משתתפת במירוצים רשמיים כבר זמן רב.


רפליקת הראלי הראשונה. לנצ'יה דלתא אינטגרלה

 

אלא שבשנים האחרונות נמצאת לנצ'יה שוב בקיפאון, עם היצע דגמים מצומצם ולא משכנע שמסתמך בעיקר על האפסילון הקטנטנה, אנטיתזה למכוניות שהציעה לנצ'יה בראשית ימיה. לנצ'יה נאלצה גם לוותר על שניים מהשווקים החשובים בעולם - ארצות הברית ב-1984 ובריטניה ב-1994, עקב מכירות מדשדשות. לשניהם לא חזרה מאז ועד היום.

 

חגיגה עצובה

 

בלנצ'יה אמנם מעוניינים לחגוג בספטמבר 100 שנה להיווסדם, אבל ספק אם וינצ'נזו וקלאודיו היו מאושרים לגלות לאן התגלגלה היצרנית שהקימו. התקווה האחרונה של לנצ'יה, רגע לפני שפיאט מחליטה לסגור אותה סופית כמו יצרניות אחרות שבלעה בעבר, היא שורה של דגמים המתוכננים לעתיד הקרוב. בהם דלתא כל-חדשה על בסיס פיאט בראבו-אלפא 149.


אורליה B24 ספיידר. פתוחת גג מהיפות בעולם

 

הצלחה שלהם, היא הערובה האחרונה שלנצ'יה תצליח לשרוד, ולא תיקבר לצד מייסדה, שנח את שנתו האחרונה בפובלו, איטליה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סמלי לנצ'יה במרוצת השנים
מכוניות הראלי המצליחות
10 פעמים אלופת ראלי
התמא. היוקרתית האחרונה להצליח
חגיגות 90 שנה לפני עשר שנים
האם חגיגות המאה יהיו שמחות?
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים