רנו תמכור לכם סמסונג
מהפך גלובלי. יצרנית הרכב רנו מרחיבה את עסקיה, ומשפיעה כך גם על השוק הישראלי. היכונו למכוניות רנו שמיוצרות בקוריאה, רומניה, הודו, וטורקיה
אתם יכולים לשכוח מהחלוקה הברורה, לפיה מכוניות של רנו שנמכרו אצלנו, יוצרו באירופה. הזמנים שונים, וגם היבואן המקומי חייב להתיישר עם התוכנית הגרנדיוזית של קרלוס גוהן, נשיא רנו-ניסאן. לפיכך, תוך שלוש שנים תרכשו בארץ מכוניות של רנו אמנם, אך הן יגיעו מארצות כמו קוריאה, טורקיה, רומניה ואולי אפילו הודו. ולא מדובר רק בפסי ייצור שמוקמו במדינות בהן כוח העבודה זול יותר, אלא במפעלים שייצרו עד לא מזמן מכוניות שבקושי הגיעו למערב.
המהלך
למעשה מדובר בחלק מתקדם בתכנית המוכרת של גוהן, אשר עם כניסתו לתפקיד החליט על הפיכת המותג ליצרן גלובלי, עם תלות פחותה מאי פעם בשוק הצרפתי הקלאסי והגדלת מכירות דרסטית. כיצד? בין היתר על-ידי הצגת יותר משלושים (30!) דגמים חדשים בתקופה הקרובה. לצורך כך חילקה רנו את העולם מחדש לחמישה אזורים ראשיים: אמריקה, אפריקה-אסיה, מערב אירופה, צרפת, ומזרח אירופה עם ארצות ים-תיכון. ואם שאלתם, אז לא, אנחנו לא שייכים לארצות הים התיכון אלא לאפריקה-אסיה.

אינפיניטי מארצות הברית
המהלך הזה, ואלה חדשות מעניינות עבור השוק שלנו, יסמן ללא ספק שינוי ניכר בדגמי המכוניות. זאת מכיוון שרנו מודעת היטב לעבודה כי ניגוד לשוק האירופי המוגבל יחסית, שמעוניין בעיקר במכוניות קומפקטיות עם תיבה ידנית ומנוע דיזל, בשאר העולם זוכה דווקא השילוב סדאן-אוטומטי-בנזין להערכה גדולה.
ומה זה אומר? שאם רנו רוצה יותר מכוניות סדאן, עם מנועי בנזין ותיבות אוטומטיות, יש לה כתובת מצוינת ומתאימה בקוריאה. למותג שם, שמהווה זה מכבר חלק מהקונצרן הענק, קוראים סמסונג. ובדיוק כמו דצ'יה הרומנית, גם הוא ייצר תוך שנתיים קו מוצרים חדש לגמרי, שיבוסס על פלטפורמות רנו. הן משפחתית 1.6 אוטומטית (כנראה עם תיבת שישה הילוכים מתקדמת), הן משפחתית גדולה עם מנוע 2.0 ליטר. שתיהן, כך נראה, "תפורות" לדרישות השוק הישראלי. הראשונה שבשתיים תשתלב כגרסה במשפחת המגאן הנוכחית, השניה תימכר לצד הלגונה.
עוד לפני שתי אלה אמורים הקוריאנים להציג שני כלי פנאי אופנתיים, האחד במידות טויוטה ראב4 והשני מעט קטן מהמוראנו, שניהם בעיקר עם תיבות אוטומטיות. מועד נחיתה משוער - סוף 2008 או תחילת 2009.
טורקיה
כמו שזה מסתמן כרגע, המפעל הטורקי אמור להפוך מרכז ייצור שמתמחה בגרסאות הקליאו. הסופר-מיני החדשה שתנחת בארץ בקרוב תגיע אלינו משם. תוך קצת יותר משנה תנחת אצלנו הסדאן (טאליה) החדשה לגמרי (שתתבסס על הקליאו 3) כאשר עוד קודם תעבור המכונית הנוכחית מקצה שיפורים. הדור הבא של הטאליה, טוענים יודעי דבר, נראה הרבה יותר יפה מהקלאסיק הנוכחית. לא משימה קשה במיוחד.
המכונית החדשה גדולה והומוגנית יותר ותוצע גם עם מנוע 1.6. זה, בשילוב עם צמיחה בממדים, יהפוך אותה למתחרה לא רק ביונדאי אקסנט אלא גם בחלק התחתון של שוק המשפחתיות. וכן, היבואן ממתין לה בכיליון עיניים.
רומניה והודו
רומניה תתרום את חלקה למבחר הישראלי עם סופר-מיני נאה תחת הסמל של רנו. המותג דצ'יה יישאר כנראה רק במזרח אירופה, וברוב שווקי העולם ישאו הרומניות החדשות את סמלה של רנו. לפי היבואן המכונית החדשה שתוצג בחודשים הקרובים תהיה מעט קטנה אך גם זולה מהקליאו. מאוחר יותר עשויה להגיע מרומניה גם סטיישן מעניינת עם שבעה מושבים.
_wa.jpg)
סמסונג מקוריאה
כמו בתחומים רבים, גם כאן יכול היבואן הישראלי לבחור מההיצע והוא מעדיף שלא להביא את הלוגאן הרומנית אלא את הטאליה הטורקית. אגב, מבחינת מדיניות תעודד רנו את היבואנים לבחור מההיצע דגמים שמתאימים להם ואשר אותם ניתן למכור בכמויות, ותשתדל למנוע קניבליזציה בין הדגמים השונים.
דצ'יה עשויה לתרום את חלקה גם למפעל ההודי, שאמור לייצא לאירופה מסחרית קטנה אשר תבוסס על הלוגאן. מדובר בטנדר שמזכיר במבנה את האקספרס ואת הפיק-אפ של סקודה. הו יהיה זול משמעותית מהקנגו הנוכחי. וכמובן שגם רכב זה מעניין את קרסו. היבואן מכל מקום מדגיש שברנו עשויים לשנות את ארצות הייצור בהתאם לצרכים, כך שהטנדר ההודי יכול להגיע בסופו של דבר מרומניה.
ניסאן ואמריקה
ואולם גם אם ברנו מדברים על שלושים דגמים חדשים תוך שלוש שנים, את החידושים הראשונים של חברת קרסו בישראל נראה דווקא בחזית של ניסאן. כאן צפויות לנחות בתחילת 2007 שתי מכוניות מאד חשובות לשוק המקומי. אלה ימלאו כאן את החלל שהותירה האלמרה. מדובר בקשקאי, דמוי-שטח שיתמקם בתחום היוקרתי של הקומפקטיות, ובטידה העממית יותר. זו האחרונה תגיע בהתאם למתכון הסדאן - 1.6 ליטר אוטומטי - החביב עלינו כל-כך ותיוצר על-ידי ניסאן ארצות הברית (אך למעשה במכסיקו).
_wa.jpg)
דצ'יה (עם סמל רנו) מרומניה
זה מביא אותנו לכך שיבואני ניסאן טרם ויתרו על הכוונה להביא מכוניות של היצרנית מארצות הברית. זאת למרות שהנושא מתקדם כרגע בעצלתיים, הן בגלל בירוקרטיה ישראלית והן בגלל היצרן. היבואן המקומי עוד לא התייאש, ומראה עניין בקווסט (מיניוואן גדול), באלטימה ובמקסימה.
ואם לא די לאנשי קרסו בכך, הרי שהם גם צריכים להתחיל בהכנות לקליטת מותג נוסף. ב-2008 צפויה אינפיניטי להגיע לשוק האירופי, והיבואן בהחלט מעוניין לשווק את המותג הזה בארץ. התוכניות אמנם עדיין לא ברורות ואין עוד תאריכי נחיתה, אבל כבר כעת ברור שאינפיניטי - כמו לקסוס - תזכה למערך נפרד בתחומי השיווק, השירות וכמובן גם באולמות התצוגה.