שתף קטע נבחר

"לא ביום אחד בונים להקת בית"

האופרה הישראלית משיקה פרויקט מחול חדש, בניהולה של הרקדנית טליה פז, בשאיפה להקים להקת מחול חדשה שתפעל לצד האופרה כמקובל בעולם. פז: "אנחנו מתחילים בצעדים קטנים"

בחודש ספטמבר הקרוב ישיק בית האופרה הישראלי את פרויקט "X-RAY" שיפתח את עונת המחול במשכן. הפרויקט, בניהולה האמנותי של הרקדנית טליה פז, מפגיש בין רקדנים ישראליים בולטים לבין כוריאוגרפים בינלאומיים ובכך מאפשר דיאלוג בין שפות תנועה ואסכולות שונות.

 

בהנהלת האופרה הישראלית מעדיפים שלא לצאת בהצהרות גדולות אך מקווים שההפקה הנוכחית תהווה צעד ראשון לקראת הקמת להקת מחול רפרטוארית שתפעל לצד האופרה כמקובל בבתי האופרה הגדולים בעולם.

 

היוצרים שנבחרו להשתתף בהפקה הראשונה של הפרויקט הם הכוריאוגרפים שורט פרוכדנהיל מהולנד, שינטארו או ווה מיפן ומרטינו מולר משווייץ. הרקדנים המשתתפים בפרויקט הם כולם רקדנים עצמאיים יוצאי להקות מחול מוכרות. רשימת הרקדנים, שנבחרו מבין עשרות רקדנים, כוללת את עודד ביין, אלה נגלי ושרון וזנה לשעבר מלהקת המחול הקיבוצית; אלדד בן ששון, איתמר סהר-סרוסי וקרן מלכית-ניר לשעבר מלהקת בת שבע; מיכאל גטמן מלהקת המחול של בילי פורסיית, שי הרמתי לשעבר מלהקת המחול של עידו תדמור ולאה ינאי מלהקת הבלט הישראלי.

 

גם לכתיבת הפסקול של היצירות שותפים יוצרים ישראליים. את המוזיקה ליצירה "CAPS LOCK" של או ווה כתב שלומי פריג' ואת המוזיקה ליצירה "Real" של מולר כתב אוהד פישוף. שתי יצירות אלו יעלו בבכורה עולמית על במת האופרה הישראלית לצד העלאה מחודשת של "Fat Peggy's – Sober Property", עבודה לרקדנית ושחקנית שיצר הכוריאוגרף ההולנדי שיורד פרוכדנהיל.

 

במסיבת העיתונאים לרגל השקת הפרויקט אמרה מנכ"לית האופרה הישראלית, חנה מוניץ: "אני מאד מתרגשת, קצת כמו בימי הקמת האופרה. אחרי חודשים של פיתוח הרעיון יש סיפוק אדיר מהגשמת המשימה. בחרנו לעבוד עם טליה פז, אחת היוצרות המצוינות והבולטות ביותר בתחום המחול היום בארץ ובעולם. כאשר חיפשנו מנהל אמנותי ללהקת המחול החדשה של האופרה הישראלית, טליה היתה הבחירה הטבעית".

 

פז, בוגרת להקות המחול בת שבע, בלט סקפינו, DV8 ובלט קולברג בו שימשה כיד ימינו של המנהל האמנותי והכוריאוגרף מץ אק, חזרה לישראל לפני כשנתיים ומאז יזמה וניהלה אמנותית את ערב "גאלה של כוכבים", מנקודות השיא של פסטיבל ישראל 2005, עבדה כמנהלת חזרות בלהקות בת שבע ועמנואל גת והשתתפה בפרויקטים שונים בהם ערבי סולו לעבודות של רמי לוי ואיציק גלילי שנוצרו במיוחד עבורה.

 

פז עבדה עם כוריאוגרפים מובילים בהם ירי קיליאן, אוהד נהרין, מץ אק, קרולין קרלסון, אד וובה, מרק מוריס, דניאל עזרולוב, איציק גלילי ולויד ניוסון. לצד שורה לא מבוטלת של פרסים ומלגות בהם זכתה לאורך השנים ניתן לציין את פרס רקדנית השנה מטעם התיאטרון הלאומי של שבדיה, פרס לנדאו לאמן מבצע ומועמדת למדליית הכסף מטעם משרד החינוך בהולנד.

 

במסיבת העיתונאים אמרה פז כי 16 שנים של עבודה מחוץ לתחומי ישראל השפיעו עליה רבות. "עבדתי עם הרבה כוריאוגרפים ורקדנים נפלאים והפעם הרצון היה לשלב כוחות של יוצרים מרתקים ורקדנים מצוינים. כרקדנית אני יודעת עד כמה גדול הרעב לעבודה עם כוריאוגרפים שונים ועד כמה חשובה ההתנסות בסגנונות שונים. זו בעיני הדרך היחידה ללמוד ולצמוח ואני שמחה על כך שהאופרה הישראלית מאפשרת הזדמנות לעשות את זה. אין לי ספק שכולם – רקדנים, כוריאוגרפים וקהל – ימצאו בפרויקט הזה ערך מוסף".

 

באופרה מדגישים כי קבוצת הרקדנים, אם אכן תהפוך ללהקת מחול, תתמקד ברפרטואר עם דגש על יצירה עכשווית. "גם ההפקות האופראיות שלנו", אומרת מנכ"לית האופרה, "נטועות חזק במסורת הקלאסית אבל מביאות פרשנות עכשווית". מוניץ הוסיפה ואמרה: "אין לנו כל כוונה להתחרות בלהקות מחול אחרות או בפלטפורמות קיימות. האופרה מציעה כאן משהו שחסר והוא שילוב של רקדנים ישראלים ויוצרים מהעולם". טליה פז נזהרת גם היא בדבריה ואומרת: "השאיפה בסופו של דבר היא להפוך ללהקה. אנחנו מתחילים בצעדים קטנים ומבינים שלא ביום אחד בונים להקת בית. כרגע כולנו לומדים אחד את השני וזו חוויה לא מבוטלת".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גדי דגון
פז. השאיפה להפוך ללהקה
צילום: גדי דגון
לאתר ההטבות
מומלצים