שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הטעויות הנפוצות שהורסות לכם את הדיאטה
    דיאטה לפני החתונה, שתיית משקאות דיאט, לחם כהה ומזון ללא סוכר לא יעזרו לכם לרדת במשקל. רוצים לדעת למה? תקראו

    אנשים רבים שהחליטו לפצוח בדיאטה מתלוננים כי למרות שהם אוכלים כל היום רק סלט ופירות, הם עדיין לא יורדים במשקל. יש גם כאלה אחרים שמדווחים על ירידה במשקל אבל משמינים בחזרה, ויש את אלה שבמילא לא מצליחים להתמיד. למרות המודעות המתפתחת לנושא והעשרת הידע על תזונה נכונה, עדיין קיימת תשתית בעייתית המובילה ליישום לקוי של הנושא בכלל, ובפרט בכל הקשור לדיאטות. אז כיצד תמנעו מהטעויות הנפוצות ביותר?

     

    מה הטריק? השיטה הנפוצה לירידה במשקל היא לאמץ דיאטה ייחודית ובעלת תוצאות מיידיות. השאלה הראשונה שנשאל אדם שירד במשקל היא: "איזה דיאטה אתה עושה?" במילים אחרות, גלה לנו את הטריק שגרם לך לרדת במשקל. אבל אל תחפשו טריקים. אם הייתה נוסחת פלא לדיאטה כבר הייתם שומעים עליה וכל האנשים בעולם היו שבעי רצון ממשקלם.

     

    קביעת משקל יעד לא ראלי. "20 קילו פחות ואני חוזר לג'ינס מתקופת הנעורים". בנעורים המטבוליזם היה שונה, הגוף היה שונה ולכן אין זה יכול להיות מקור להשוואה לדיאטה נוכחית. הירידה במשקל תתבצע עד שתהיו מרוצים ממה שתראו בראי, ולא במשקל.

     

    להרזות למען אירוע מסוים. "חייבת להרזות לקראת החתונה". משפט מוכר? אבל הרזייה למען אירוע, מסתיימת עם האירוע ורוב האנשים חוזרים למשקל הקודם. המטרה היא לשמור על המשקל הרצוי לאורך זמן ולא להיכנס למעגלים של הרזייה ועלייה במשקל לפי לוח זמנים ואירועים.

     


    אחרי החתונה זה יעבור (צילום: ויז'ואל/פוטוס)

     

    דילוג על ארוחות. כל דילוג על ארוחה יוצר מרווח גדול בין הארוחות ומצב של ריקון משאבי האנרגיה במחסני הגוף. כדי לשמור על הגוף מפני סכנת רעב יורד המטבוליזם (צריכת האנרגיה) וכך גם הרעב פחות מורגש, אך יחד איתו קטן גם קצב ירידת המשקל. ארוחת הבוקר היא הארוחה החשובה ביותר (אחרי לילה של "צום") ובאמצעותה הגוף מקבלת אינדיקציה לקביעת רמת המטבוליזם לאורך כל היום.

     

    דיאטת נטולה שומן. נכון שכמה שפחות שומן כך טוב יותר לדיאטה, אבל כמה פחות? דיאטה נטולת שומן, ובעיקר שומן בלתי רווי, מזיקה לגוף מבחינה בריאותית ובאופן עקיף משפיעה על המטבוליזם. מעבר לכך, לשומן הבלתי רווי חלק מעשי בתרומה לפירוק השומנים בדם, תהליך שגם כן עלול להפגע.

     

    דיאטה דלת קלוריות. דיאטה שרמת הקלוריות בה דלה מדי, מורידה את המטבוליזם מאחר ועיכול המזון בגוף הוא תהליך הדורש אנרגיה. בחירת מזון המבוססת על פי רמת הקלוריות בלבד יכולה להביא לויתור על מזון איכותי הנחוץ למטבוליזם ולבריאות הגוף. המקצינים בגישה זו יוותרו בסופו של התהליך על פירות, דגנים מלאים וכל מאכל שערכו הקלורי עולה על חסה. הפסקת הדיאטה וחזרה להרגלי האכילה הקודמים תביא למצב של עלייה במשקל מעבר לנקודת המוצא.

     

    חלוקת מאכלים לטוב או רע. אכילת כרוב תורמת לירידה במשקל ולכן הוא טוב, ואילו פיצה מכילה שומן רב וקלוריות רבות ולכן מזיקה לדיאטה. המשפט האחרון הוא אמנם נכון אבל גישה קיצוניות המכניסה מאכלים תחת קטגוריות של טוב ורע יכולה להוביל להפרעות אכילה. היכולת לשלב מדי פעם מאכלים הדרושים לנפש, הופכת את הדיאטה ליציבה ולישימה לאורך זמן.

     

    צמצום קיצוני ברמת הפחמימות. "לחם, ספגטי ואורז גורמים לי להשמין, לכן עדיף לוותר עליהם לגמרי". מיתוס שקיבל פופולאריות רבה (במיוחד בזכות דיאטת אטקינס, דיאטת חלבונים וכו') הן בגלל הפרסום והן בגלל התוצאות לטווח הקצר. זוהי כמובן גישה שגויה לחלוטין: הפחמימות הן תנאי להפיכת שומנים לאנרגיה (כלומר הגוף זקוק לפחמימות כדי להפוך מולקולת שומן לאנרגיה זמינה) ואם אוכלים אותן בצורתן המלאה, הן מזון איכותי ומשביע, ולכן גם חשובות לדיאטה.

     


    לא לוותר על הלחם. (צילום: ויז'ואל/פוטוס)

     

    שתיית משקאות דיאט. נכון, משקה הדיאט עדיף על פני משקאות מסוכרים עתירי הקלוריות, מאחר והוא מכיל כמות אפסית של קלוריות, והכפלתו בכל כמות נצרכת תיתן תוצאה קרובה לאפס, מה שמאפשר כביכול לשתות ממנו ללא הגבלה. זוהי עוד טעות נפוצה שכן יש לקחת בחשבון שהממתיקים המלאכותיים שבו הם פסולת לגוף ומצריכים פעילות יתר של הכבד בניקוי הפסולת, דבר שמאט את המטבוליזם ומשפיע על קצב ירידת המשקל.

     

    לחם כהה טוב לדיאטה. מדפי הלחם בסופרמרקטים, במסעדות ובחנויות הלחם מציעים לנו מבחר רחב של לחמי "בריאות" בתחפושת של צבע כהה. תופתעו לשמוע כי רוב הלחמים הכהים אינם מבוססים על דגן מלא בלבד, אלא מעורב בהם קמח לבן או שיפון מעובד והם קיבלו את צבעם הכהה בזכות תוספת של קרמל.

     

    אכילה לפי אבות המזון. הפרדה בין פחמימות לחלבונים בארוחה יוצרת מצבים שאינם זורמים עם הדרישות הטבעיות של הגוף. ארוחה חלבונית מרוכזת מספקת
    לגוף עודף חלבון ברגע נתון. לגוף אין מאגרי חלבון אין סופיים ולכן עודף חלבון הופך לשומן והגוף אינו מנצל אותו באופן יעיל. מאחר והחלבונים אינם מספקים אנרגיה באופן זמין, הארוחה אינה משביעה באופן מיידי. ארוחת שמבוססת על פחמימות בלבד יכולה להביא לעומס על מאגרי הפחמימות, דבר שגם כן יגרור להעברת עודפי פחמימות לתאי השומן. בנוסף, ארוחה מסוג זה תהיה בעלת ערך גליקמי גבוה יותר לעומת ארוחה המשולבת עם חלבון (לחלבון ערך גליקמי אפס) דבר שאינו תורם לירידה במשקל.

     

    אסור להישבר. לכל דיאטה יש את הימים הקשים בהם חורגים מעט מהכללים. השגיאה השכיחה מתחילה ברגשי האשמה והאכזבה, מה שמוביל לקביעת כללי דיאטה נוקשים יותר או הפסקת הדיאטה. כך שרגשי האשמה יוצרים מצב גרוע יותר מהחריגה עצמה.

     

    אוכל חינם מזדמן. כיבודים באירוחים או במשרד, עוגה ששלחה הדודה או אפילו ארוחות בופה של "אכול כפי יכולתך". ההתמודדות עם "אוכל חינם" נחשבת להתמודדות המורכבת ביותר בדיאטה. רוב האנשים מרגישים צורך לאכול ולמצות את המתנה עד תומה. נכון, נמנעתם מלהכניס "אויבים" הביתה אבל צריך לדעת לסרב גם לאלה שנקראים בדרככם.

     

    קפסולות להגברת שריפת השומן. התעתוע הכי גדול. מאחר ותהליך הירידה במשקל מורכב מהיבט פיסי ונפשי, קל מאוד למכור כדור פלא שיקל על יישומו, ואכן קיימת תעשייה המגלגלת מיליונים בזכות אשליה זו. אבל אם אכן היה כדור פלא שכזה, לא היה צורך לפרסמו, הוא כבר היה מתפרסם בזכות התוצאה.

     


    זה לא קורה רק מדיאטה (צילום: ויז'ואל/פוטוס)

     

    לא חייבים לשלב ספורט. דיאטה ללא ספורט היא דיאטה שבסופו של תהליך תביא למצב של ירידה במטבוליזם. כדי לרזות או לשמור על המשקל הרצוי יידרש צמצום משמעותי של התפריט, דבר המכביד על יישום הדיאטה ופוגע באיכות החיים, אך יכול להיפתר בקלות על ידי פעילות גופנית.

     

    אסור לאכול בחוץ. אם רוצים לשמור על תוצאות לאורך זמן, דיאטה לא צריכה לצמצם את איכות החיים, אלא לשרת אותם. אפשר לאכול בחוץ, צריך רק ללמוד מהם המכשולים שיכולים לקלקל את התהליך.

     

    תפריט קבוע. מטעמי נוחות ובטחון, נוטים להיצמד בתהליך הדיאטה לתפריט יומי קבוע, ובכך נמנעים מחישובים והתעסקויות רבות עם האוכל. הבעיה היא שהגוף והנפש משתעממים מתפריט קבוע, האוכל הופך לחסר טעם ופחות משביע עם הזמן, דבר המביא לכישלון הדיאטה.

     

    שתייה מרובה של מים. ארוחה המלווה בשתייה מרובה, יוצרת דילול האנזימים בקיבה ומורידה את יעילותו של עיכול המזון, דבר זה מאט את המטבוליזם ומקשה על ירידה במשקל. מעבר לכך, רצוי שלא לקשר בין תחושת מלאות ותחושת השובע אלא ללמוד לחוש את השובע גם ללא מלאות.

     

    מזון ללא סוכר (על בסיס ממתיק מלאכותי). סוכרים אלכוהוליים (הממתיקים המלאכותיים השכיחים בעוגות, עוגיות, גרנולה ושוקולד) אינם דלי קלוריות, הערך הגליקמי שלהם אינו זניח, הם משבשים את העיכול ומסכנים את המעי. בנוסף, הערך הקלורי של המוצר ללא סוכר די זהה למוצר המקורי (עם הסוכר) כי מקור רוב הקלוריות מבוסס על מרכיב הקמח והשמן.

     

    התעלמות מתחושת רעב. בדיאטה יש נטייה לדחות ולדחוק את תחושת הרעב מתוך כוונה לאכול פחות. הדחקה זו יוצרת שיבושים בתקשורת הטבעית והחשובה של הגוף: היא מביאה למצב של אכילה לפי הגדרות ולא צרכים, ובאין הגדרות - אין מגבלה לאכילה. כשלא אוכלים מתוך רעב - לא מפסיקים לאכול משובע, דבר המסכן את יכולת הכימות הטבעית של הארוחות. בנוסף, התעלמות מצרכי הגוף למזון מקטינה את המטבוליזם כי הגוף נכנס למצב של התגוננות בפני רעב.

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "הטעויות הנפוצות שהורסות לכם את הדיאטה"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מומלצים