שתף קטע נבחר
אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    ליברמן וזילות הגזענות
    אם לגיטימי לאסור על יהודים להתגורר תחת שלטון פלסטיני, מדוע זה גזעני לצמצם את מספר הערבים בישראל?
    התנועה לעצירת ליברמן רשמה לעצמה בשבוע שעבר ניצחון בסיבוב הראשון, כאשר יו"ר "ישראל ביתנו" נאלץ למשוך משולחן הכנסת את הצעתו לממשל נשיאותי. במסגרת המאבק נגדו נשלף כמובן אוטומטית שם התואר "גזען", בגין גישתו כלפי ערביי ישראל. השימוש בגידוף הזה מעיד יותר על רדידותו של השיח הציבורי בישראל מאשר על נשוא ההתקפה. אפשר לחלוק על גישתו של ליברמן - ואז גם מצווה להיאבק בה - אבל עדיף לא לתרום לזילותו של המושג "גזענות".

     

    גזענות היא השקפת עולם הטוענת כדלקמן: המין האנושי מחולק ביולוגית לגזעים, השונים זה מזה פיזיולוגית. חלוקה זו כוללת גם הבדלים מנטליים (אינטלקטואלים ו/או מוסריים). לחברי גזע 'עליון יותר' יש זכות/חובה להתייחס ל'נחותים' בצורה שלילית. התייחסות כזו יכולה לבוא לידי ביטוי בצורות שונות: התבדלות פסיבית מן הקבוצה הנחותה, שלילת זכויות ממנה, כפיית הפרדה עליה, דיכוי וניצול, גירוש, השמדה. בישראל המושג "גזענות" מתייחס להשקפה כזו לא רק כלפי קבוצות גזע אלא גם כלפי קבוצות אתניות (עולים מאתיופיה או מרוסיה) או לאומיות (ערבים).

     

    ההגדרה האקדמית הזו איננה בגדר התפלספות מיותרת. היא מבהירה שהמרכיב המרכזי בגזענות הוא שהנחותים הם כאלה מעצם קיומם, ושמתנכלים אליהם לא בגלל מה שהם עושים אלא בגלל מה שהם, נקודה. גזענות זו היא תופעה איומה, ויש לחנך נגדה וללחום בה. לדאבוננו, לא חסרות דוגמאות לכך בישראל, מ"ערבי טוב הוא ערבי מת" דרך "כל הרוסיות זונות" ועד לגירוש ילדים עולי אתיופיה מבריכת שחיה.

     

    ברם, לא כל התייחסות המבדילה קבוצה מסוימת בצורה פוגעת היא ביטוי של גזענות. בארצות-הברית מקשים כיום על כניסה למדינה בעיקר לבאים ממדינות ערב ואיסלאם. האם זו גזענות? לא. נכון להיום, אלו המדינות העיקריות המייצאות טרוריסטים-מתאבדים. האם לא סביר להקפיד לגביהן יותר? האם הקפדה זו משמעותה שהאמריקנים מתייחסים למוסלמים כנחותים, או שהם מתייחסים אליהם רק כיותר מסוכנים? הגישה האמריקנית מהווה אפליה על רקע ביטחוני; זו גזענות? גם פה בארץ רצוי שמאבטח בכניסה לקניון יבדוק צעיר ערבי בצורה יותר יסודית מאשר קשישה לבנבנה.

     

    נחזור לליברמן. ערביי ישראל נקרעים בין נאמנות לעמם לנאמנות למדינתם. ליברמן רואה בכך סיכון לביטחון המדינה ולזהותה, ומציע שני דברים אשר בגינם מכנים אותו גזען: ראשית, הוא רוצה לשלול אזרחות וזכות בחירה (אבל לא תושבות) מערביי

    ישראל אשר יסרבו להישבע אמונים למדינה ולשרת בצבא או בשירות לאומי. זו לא גזענות. מצד אחד, אין לליברמן שום דבר נגד הבדואים המשרתים בצבא ובוודאי שלא נגד הדרוזים. מצד שני, הוא רוצה להחיל את החוק הזה - אם תרצו, את האפליה הזו - גם על החרדים. לא מדובר פה, אם כן, בהתייחסות מבדילה המכוונת נגד קבוצה מסוימת בגלל מה שהיא, אלא נגד קבוצות שונות בגלל מה שהן עושות, או במקרה זה לא עושות. זו כמובן עמדה קיצונית בסוגיית חובות-מול-זכויות אזרח, אבל זו איננה עמדה גזענית.

     

    הצעתו השנייה של ליברמן, אשר בגינה מכנים אותו גזען, היא לחילופי שטחים: במסגרת הסדר הקבע עם הפלסטינים, ישונה תוואי הגבול כך שיישובים ערביים המונים כ-200 אלף תושבים יועברו לפלסטין. מטרתו של צעד זה לשמר רוב יהודי במדינת ישראל. יש הרואים במטרה עצמה גזענות; ולא היא. חזקה על המשפטן והליברל פרופסור אמנון רובינשטיין, התומך מאוד במטרה זו (אבל מתנגד לחילופי שטחים), שאיננו גזען. ובאשר להצעה, ייתכן מאוד שהיא אינה עומדת במבחן החוק הבינלאומי, אבל זה עדיין לא הופך אותה לגזענית. אם לגיטימי לאסור על יהודים להתגורר במדינת פלסטין תחת שלטון פלסטיני, מדוע זה גזעני לצמצם את מספר הערבים בישראל? מסיבות לאומיות, הפלסטינים לא רוצים יהודים אצלם וליברמן רוצה מינימום ערבים אצלו. האם זה מתכון בריא להסדר קבע? שאלה טובה. אבל בכל מקרה לא מדובר בגזענות, לא מצידם ולא מצידו. אמור מעתה: גישתו של ליברמן היא לאומית (לאומנית?), אבל לא גזענית.

     

    חשוב מאוד לנהל דיונים ציבוריים ומאבקים פוליטיים על הצטרפותו של ליברמן לקואליציה, על שיטות ממשל, על ערביי ישראל ועל הסדר הקבע. אך חשוב גם לעשות זאת תוך דיון לגופו של עניין, במקום לגופו של אדם. חשוב במידה שווה לא לתרום לזילותו של מושג ה"גזענות", משום שאז מאבדים את המיקוד בגזענות האמיתית בה חייבים להילחם עד חורמה (ואת זאת איננו עושים).

     

    הכותב הוא ד"ר ליחסים בינלאומיים ועמית מחקר במרכז יפה למחקרים אסטרטגיים 

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים