חוקרים: בעוד כ-50 שנה לא ישארו דגים בים

האם האמרה הידועה "יש הרבה דגים בים" עתידה להיות לא נכונה בעוד כמה עשורים? נתונים שנאספו מאוקיינוסים ברחבי העולם מצביעים על מגמה חמורה של פגיעה בכמות הדגים, במאזן האקולוגי ובמגוון המינים

אם מגמת הדיג והרס בתי הגידול יימשכו, בתוך חמישים שנה לא ישארו דגים בים. כך עולה ממחקר שנערך לאחרונה, ותוצאותיו מטרידות חוקרים מרחבי העולם. במאמר, שפורסם בכתב העת Science, נכתב כי כמות הדגים הנידוגה בים הפתוח צנחה בכמעט שליש, וקצב הירידה במספר הדגים מואץ. צוות החוקרים הבינלאומי גילה עוד כי הירידה בדגה קשורה גם בפגיעה במגוון הביולוגי בים, והראה כי הגנה על איזורים מסוימים תוכל לשמר את כמות הדגה הקיימת.  במחקר המינים השתתפו מדענים ממוסדות רבים מאירופה ומיבשות אמריקה, שאספו ארבע סדרות שונות של נתונים.

"הדייגים מעריכים שתמיד יהיה מין אחר שניתן יהיה לנצל לאחר שנכחיד את המין הנוכחי", אמר החוקר הראשי במחקר, בוריס וורם מאוניברסיטת דלהוסי מקנדה, ל-BBC. "יש באוקיינוסים מספר מוגבל של דגים, חיסלנו כשליש ממנו - ואנו עומדים לצרוך גם את השאר".

סטיב פלומבי מאוניברסיטת סטנפורד שבקליפורניה, אמר כי "אם לא נשנה את הדרך בה אנו מנהלים את כל המינים של האוקיינוס יחד, כמערכת אקולוגית פעילה, זו תהיה המאה האחרונה שבה נוכל להנות ממאכלי ים מן הטבע ולא כאלה שגודלו בבריכות מלאכותיות".

החוקרים בדקו את רשומות הדיג, שסיפקו נתונים על הירידה בדגה. בשנת 2003, 29% מהדיג בים הפתוח הגיע למצב של קריסה, כאשר כלל השלל היה נמוך בעשרה אחוז מהשלל שהוגדר כ"נורמלי". ספינות גדולות יותר, רשתות טובות יותר, וטכנולוגיה חדשה למעקב אחר תנועת הדגים לא הביאו לדייגים את התמורה הנוספת בכמות הדגים: למעשה, למרות השיפורים הטכנולוגיים, נרשמה ירידה של 13% בכמות הדגים שנידוגה בין 1994 ל-2003.

נתונים היסטוריים שנאספו מאיזורי החוף של צפון אמריקה, אירופה ואוסטרליה, מראים אף הם מגמת ירידה בשלל הדיג, ביחד עם ירידה במגוון הביולוגי של המינים. הדלדול במספר המינים נרשם לא רק בקרב דגים, אלא גם במינים נוספים של יצורים ימיים העולים על צלחתו של האדם. איזורים שבהם פוחת המגוון הביולוגי, גם מועדים לסגירת חופים לדיג ולרחצה, פריחת אצות, ושטפונות חופים.

ניסויים שבוצעו במערכות אקולוגיות סגורות וקטנות יחסית, הראו כי ההפחתה במגוון הביולוגי נוטה גם להביא עימה ירידה בגודל וביציבות של מלאי הדגים המקומי. משמעות הדבר - פגיעה במגוון הביולוגי מביאה לירידה מיידית בדגה.

החלק האחרון של הניסוי התבסס על נתונים מאיזורים שבהם נאסר הדיג או הוגבל מאוד. נתונים אלה הוכיחו כי ההגנה מחזירה את המגוון הביולוגי לאיזור, ומשקמת את אוכלוסית הדגים שמגיעים אליו מבחוץ.

"התמונה שאני משתמש בה כדי להסביר מדוע המגוון הביולוגי כל כך חיוני לחיים בים, היא של מגדל קלפים", אמר ד"ר וורם. "כל החלקים משלימים לכדי מבנה אחד. אם מזיזים חלק אחד, במיוחד בתחתית, הדבר משפיע על כל מה שנמצא מלמעלה ומאיים על כל המבנה. אנחנו למדים כי באוקיינוסים, המינים קשורים זה לזה בקשר חזק והדוק, הרבה יותר מאשר על היבשה".

הגנת הדגים דורשת את הפוליטיקאים שיפעלו על סמך נתוני מחקרים מדעיים. ללא איסור או לכל הפחות הגבלות על הדיג, חוששים המדענים כי הפגיעה בדגה תהיה קשה מאוד בכל הימים. "זוהי מדיניות שאינה הגיונית. המדענים מביעים דאגה - אבל שום דבר לא זז", אמר אחד החוקרים.

הכותב הוא עורך אתר "הידען "