אשם עד שתוכח חפותך?
הצעת חוק שאושרה בקריאה טרומית, מציעה לשלול רשיונו של נהג שהיה מעורב בתאונה קטלנית מיד כאשר המשטרה מחליטה כי יוגש כתב אישום, אך לפני המשפט. מגיש ההצעה, ח"כ גלעד ארדן: "למנוע מייד מצב שהנהג ימשיך לנהוג לאחר שהרג אדם"
הצעת חוק שאושרה היום (ד') בקריאה טרומית בכנסת, עשויה להפוך נהגים שהיו מעורבים בתאונה קטלנית, לאשמים מיידית. במסגרת הצעת החוק, נהג שהיה מעורב בתאונה שכזו יאבד את רשיון הנהיגה באופן אוטומטי וללא משפט, מייד ברגע שיוגש נגדו כתב אישום, ובכל מקרה עוד לפני שיתבררו תוצאות המשפט. פירוש הדבר: גם נהג שגרם למוות בכביש שלא באשמתו, יאבד את רשיון הנהיגה עד שמשפטו יסתיים ויזוכה מאשמה. ומה במקרה שבית המשפט יזכה אותו מכל אשמה בתאונה? מבחינת ח"כ גלעד ארדן, יוזם ההצעה, חשיבות הורדה מיידית מהכביש של נהג קטלני, גבוהה יותר מהפגיעה האפשרית באחוז הקטן יחסית של אלה אשר למרות הגשת כתב אישום כנגדם, יוכרו לבסוף כזכאים.

תאונת דרכים (צילום ארכיון: חגי אהרון)
מטרת ההצעה, שאושרה ברוב מוחץ של 51 תומכים מול מתנגד אחד, היא "למנוע מצב בו נהג עבר עבירה שגרמה למותו של אדם, וממשיך לנהוג לאורך כל תקופת משפטו", כך ארדן. לטענת הח"כ, החוק החדש אמור להוות פתרון למצב הבעייתי, במסגרתו נהגים עבריינים ממשיכים לנהוג למרות משפט המתנהל נגדם.
אלא שיש לזכור כי החוק המוצע אינו מתייחס לעובדה כי לפי חוק המשפט הפלילי, אדם זכאי כל עוד לא הוכחה אשמתו. וכמובן שלא להפך. חוק דומה שכבר נמצא בתוקף ומיושם, נוגע לבדיקות אלכוהול (ראו קישורים למעלה). החוק, שהתקבל בשנה שעברה, קובע כי מי שיסרב לבדיקת אלכוהול דינו יהיה כנהג שיכור, זאת למרות שהדבר לא הוכח משפטית מעבר לכל ספק סביר. ההבדל הגדול הוא שנהג יכול לבחור אם להבדק מיידית על אחוז האלכוהול בדמו, אך משפט תאונה קטלנית עשוי להמשך חודשים ואף שנים. בסיומו עשוי לגלות הנהג המואשם כי הוא זכאי אמנם, אך מצא עצמו ללא רשיון נהיגה במהלך פרק זמן ארוך, ללא סיבה.
הצעת החוק כלשונה, והסברו של ארדן
"הוגש כתב אישום נגד בעל רשיון נהיגה בעבירה שגרמה לתאונת דרכים ובגינה נגרם מותו של אדם, יורה בית המשפט על פסילתו מהחזיק רשיון נהיגה עד לגמר בירור דינו. אולם בית המשפט רשאי לדחות את הפסילה למועד שיקבע. בית המשפט רשאי שלא להורות על פסילת רשיון הנהיגה, אם שוכנע, מנימוקים שיירשמו, כי אין בהמשך הנהיגה על ידי הנאשם משום סכנה לציבור."
ואיך מסביר חבר הכנסת את ההצעה? "בשנת 2005 אירעו בישראל 381 תאונות דרכים קטלניות, אשר גבו את חייהם של 448 בני אדם. אחוז גבוה מתאונות הדרכים הקטלניות נגרם בשל עבירות תנועה. המצב הקיים מאפשר עקרונית לנהג שהוגש נגדו כתב אישום בגין עבירה, שגרמה לתאונת דרכים קטלנית, לחזור ולנהוג עד שיסתיים משפטו. הצעת החוק תשלול באופן אוטומטי את רשיון הנהיגה של נהג שהוחלט להעמידו לדין, והשלילה תהיה עד תום ההליכים המשפטיים אלא אם יחליט בית המשפט אחרת. הצעת החוק מבקשת להביא למצב, לפיו אדם שהרג אדם אחר בתאונת דרכים והוגש נגדו כתב אישום, לא ימשיך לנהוג ולסכן בנהיגתו את הציבור, אלא אם כן בית המשפט סבור שהמשך נהיגתו אינו מסוכן לכלל.