שתף קטע נבחר

סקירה: מצלמת וידאו HDTV של סוני

רכשתם מסך HDTV חדש (LCD, פלזמה או מקרן)? ועכשיו אתם מביטים בסרטים הביתיים שלכם ומתים להראות לכולם את מלוא הפוטנציאל? בדקנו את מצלמת הווידאו סוני HDR-HC3E

ה-HDR-HC3E היא מצלמת ה-HDV (פורמט וידאו להקלטת וידאו HDTV דחוס על מדיה DV) הצרכנית השניה של סוני (HC1 הייתה הראשונה) והקטנה ביותר ממצלמות ה-HDV הניתנות לרכישה כיום.

 

המצלמה תפתיע במיוחד צרכנים שמכירים מצלמות HDTV. היא פשוט זעירה ואלמלא היה מסומן על הצד שלה HDV, לא היה ניתן לחשוד שהיא אינה מצלמה רגילה לחלוטין. כאמור, מדובר בשדרוג של HC1, כאשר מרבית השינויים מתבטאים באריזה קומפקטית יותר, במעט יותר פונקציות, שיפורים טכנים וכמובן חיבור HDMI.

 

בארץ נמכרת הגירסה האירופית של המכשיר. ההבדלים העיקריים קשורים לפורמטים שהמצלמה מקליטה בהם, אשר כולם אירופים (כלומר, הקלטות בפורמט DV ב-576i/50 ובפורמט HDV ב-1080i/50). גם יציאות הווידאו של המצלמה בכל החיבורים (ויש רבים כאלה) יוצאים בפורמטי וידאו אירופים.

 

האם 50HZ זה יתרון?

קשה מאוד לומר, הגירסה האמריקנית משתמשת באותו קצב נתונים (עוד על כך בהמשך) אך בקצב פריימים גבוה יותר (60HZ), ולכן התנועה צפוייה להיות "חלקה" יותר.

 

עם זאת, דווקא בגלל שקצב הנתונים זהה, הגירסה האירופית זוכה ליתרון יחסי, ומספקת יחס כיווץ טוב יותר - משמע רזולוציה טובה יותר. ההבדל צפוי להיות די קטן מכיוון שגם ככה מדובר על קצב נתונים גבוה במיוחד. 

 

ה-CMOS

הצילום מתבצע על ידי חיישן CMOS מהיר במיוחד ברזולוציה של 2MP וביחס של 4:3. היחס הזה, אשר אינו תואם את יחס המסך התקני ב-HDTV (כלומר 16:9) מתוקן בעצם על ידי העדשות לכדי יחס לא ליניארי. התמונה שהחיישן מפיק היא ברזולוציה 1440x1080 כאשר הפיקסלים פשוט מלבניים, בדומה למה שנראה כיום בפלזמות 42" ברזולוצית XGA.

 

השיפור המשמעותי בסנסורי CMOS בשנים האחרונות, אשר בעבר סבלו מבעיות מהירות, מריחות ו-UNIFORMITY. כל בעיות אלה אינן קיימות כלל במצלמה. התמונה היא לא פחות ממרהיבה.

 

אלמנט נוסף שמוסיף לאיכות התמונה הוא עדשת CARL ZEISS VARIO SONNAR T אשר נחשבת לטובה מסוגה כיום. מצלמות סוני מאובזרות כיום תמיד עם עדשות של CARL ZEISS וההרגשה שלי היא שלא מדובר סתם בשימוש בשם בתור טכניקת שיווק/מיתוג אלא בהחלט בצעד חכם אשר מקדם את המצלמות כראוי. העדשות מאפשרות

באדיבות hometheater.co.il

עד 10X אופטי (80X למי שעדיין משתמש משום מה בזום דיגיטלי).

 

העינית נסגרת כאשר המצלמה אינה בשימוש, דבר אשר שומר היטב על העדשות היקרות. בראש הצינור האופטי (חבל שהוא לא מודגש יותר, מכיוון שהוא מעוצב באופן אטרקטיבי למדי!) ניצב לו פלאש די חזק (אני עדיין ממצמץ מהתמונה שבטעות צילמתי בה את עצמי).

 

הצילומים במצב STILLS הם ברזולוציה 4MP. ניתן גם לצלם תמונות במקביל לצילום הוידאו. בתום צילום הווידאו מועברים גם צילומי ה-STILLS לכרטיס הזיכרון, ברזולוציה של 2MP בלבד. איכות תמונות ה-STILLS מצויינת.

 

עינית קטנה באחורי המכשיר אינה מהנוחות שמתוצרת של סוני, ושימושית בעיקר במצבים של אור חיצוני חזק במיוחד אשר עלול לגרום למסך ה-LCD הרחב בגודל 2.7" בצד המצלמה להפוך לקשה לקריאה. מצד שני מרבית הפונקציות לתפעול המכשיר נמצאות באותו LCD, כך שפרט לצילום במצב זה, אין הרבה מה לעשות.

 

המסך הצידי גדול למדי, נוח ובהיר מאוד. התפריטים תלת מימדיים ומסוגלים לעבוד בשני מצבים - מצב "חכם" (עבור משתמשים שמשחקים בפונקציות מתקדמות) ומצב "EASY" עבור משתמשים שבעיקר מעוניינים לכוון וללחוץ על RECORD. מצאתי שהתפריטים במצב המתקדם מתחכמים יתר על המידה, אבל בסה"כ פונקציונליים וקלים ללמידה.

 

חיבורים ואבזור

המצלמה משתמשת בקלטות MiniDV רגילות לחלוטין, בונוס רציני אשר מאפשר שימוש חוזר בקלטות שכיום ניתן לרכוש בזול מאוד. למרות שהקלטות זהות, אין לטעות - הפורמט שונה לחלוטין, הוא HDV. קלטות שהוקלטו ב-HDV לא ניתנות לצפיה על ידי מצלמה או מכשיר וידאו שמסוגל לקרוא Mini DV.

 

קצב הנתונים, לעומת זאת, זהה, ולכן קלטת של 60 דקות תתמוך במעט יותר משעת הקלטה. קלטות דחוסות יותר, מאפשרות שימוש ב-LP (הקלטות של 90 דקות על גבי קלטת שכזו). הקלטת נשלפת מהמצלמה

בדומה למצלמות אחרות, על ידי מנגנון EJECT עדין ואוטומטי.

 

מה שמעניין הוא שבהחלט ניתן להקליט עדיין בפורמט DV על גבי הקלטות על ידי בחירה בתפריט. דבר זה מאפשר למצלמה לשמור על תאימות, לנגן קלטות מכמעט כל מצלמה אחרת (ניסיתי עם מצלמת MiniDV אחרת של סוני) ולאפשר תאימות מלאה גם בחיבורים החוצה (עוד על נושא זה בהמשך).

 

נוסף על כך, המצלמה מאובזרת בכרטיס זיכרון Memory Stick Duo Pro המאפשר שמירת תמונות STILLS ברזולוציה 4M על גבי כרטיסים אלה. בתוספת קטנה של ממיר לחיבור MEMORYSTICK ניתן לקרוא כרטיסים אלה דרך כל קורא כרטיסים רגיל, או לחבר את המצלמה ישירות לחיבור USB ולקרוא את התמונות הישר מהמכשיר.

 

למצלמה יש סוללה רגילה בסגנון של מצלמות הוידאו הרגילות של סוני: Info Lithium. בצד הסוללה מספר חיבורים: מחבר קומפוננט מיוחד, A/V וחיבור החשמל. המטען של המצלמה זעיר במיוחד והצליח להטעין את המצלמה בתוך כשעה.

 

מצידה השני של המצלמה ישנם חיבורי I-LINK (או כפי שאנחנו מכנים חיבור זה - FIREWIRE או IEEE 1394) להורדת תכנים מהמצלמה הישר למחשב או למקליט DVD, או HDTV/DVHS. חיבור נוסף הוא חיבור HDMI עליו נדון בהמשך. בראש המצלמה ישנו חיבור גנרי למיקרופון, פלאש או אביזרים דומים.

 

חיבורי הווידאו

מכיוון שמדובר במצלמת HDTV, לא נתעכב על חיבורי וידאו רגילים. מה שמעניין את כולם זה כמובן קומפוננט ו-HDMI. נתחיל מקומפוננט, האיכות פשוט מדהימה. 1080i בקומפוננט נותן תוצאות שמפילות בקלות כל הקלטת HDTV רגילה שראיתם, ומתחרה בעיקר בהקלטות ה-DEMO המפורסמות שמוצגות בחדרי התצוגה של רשתות החשמל והקולנוע הביתי.

 

קצב הסיביות הגבוהה (26Mbps!!) מגיע עד פי שלושה מהקלטות HDTV גרועות, ועובר בקלות את ההקלטות האיכותיות ביותר שניתן להשיג כיום (LOTR מגיע לכ-18Mbps). למען האמת, מדובר כאן פשוט בגבול העליון שהתקן מותיר. חיבורי הקומפוננט מעבירים את מלוא הרזולוציה ושומרים על CADENCE סביר אשר מאפשר למחשב או מסך בעל מעבד טוב להציג את מלוא הרזולוציה.

 

איכות התמונה יוצאת מהכלל, אבל קחו בחשבון שמרבית המחשבים פשוט לא יעמדו בקצב הנתונים המהיר ועלולים להיתקע.

 

נוחות המכשיר

המצלמה נוחה להפליא. ציפיתי למשקל משמעותי ביחס למצלמה שלי (המצלמה שוקלת כחצי קילו ללא הבטריה), אך המבנה של המצלמה מתלבש היטב סביב היד וקל מאוד להסתובב איתה. מיקום הכפתורים היה יכול להיות טוב יותר.

 

השליטה על מצב המצלמה ומעבר בין מצב וידאו, צילום וסטילס הוא פשוט תכנון גרוע... כנראה שהיה אילוץ נוסף כאן, מכיוון שבמצלמות סוני אחרות ניתן לעבור הישר למצב שאתה רוצה. כאן ניתן פשוט לעבור

למצב הבא או לכבות את המכשיר. גם כפתור ההקלטה ממוקם מעט עקום ונראה כמו סתם כפתור (ולא כמו הכפתור הכי חשוב במכשיר...)

 

ההקלטה מתבצעת מהר מאוד וסיום קטע הקלטה נגמר תוך כשניה וחצי. המיקרופון נמצא בחזית המכשיר ומקליט היטב את האובייקטים המצולמים. זאת בניגוד למצלמות ישנות יותר של סוני אשר הדגישו יתר על המידה את החסינות לרעש הרוח ומיקמו את המיקרופון באחורי המצלמה, מה שגורם לכך שהצלם נשמע חזק מדי וקשה מדי לשמוע את דברי האנשים המצולמים גם במרחק יחסית קצר. כאמור, התכנון במקרה הזה מוצלח מאוד.

 

חיבור למחשב או למערכות עריכה מתבצע דרך חיבור FIREWIRE. כאשר המכשיר הקליט במקור בפורמט DV, המכשיר מוציא זאת באופן טבעי ומאפשר חיבור ישיר בכבל FIREWIRE למקליט DVD (ניסיתי עם מקליט של חברת פיליפס אשר עבד עם המצלמה ללא כל בעיה) או ישירות למחשב (עריכה דרך תוכנת PREMIERE או MICROSOFT MOVIE MAKER).

 

כאשר ההקלטה בוצעה ב-HDTV, המצלמה מאפשרת המרה אוטומטית לפורמט DV, אשר מאפשר הקלטה לDVD. כאשר מדובר במקליטים של סוני, אז פשוט ניתן לעשות הכל דרך המצלמה דרך תפריט שנקרא "record to dvd" אשר פשוט מאפשר לך הקלטה ישירה ל-DVD ללא כל בעיה. במקרה שלי הדבר לא נתמך, והייתי צריך להעביר למצב האמולציה ל-DV וללחוץ PLAY תוך כדי הקלטה בצד של ה-DVD. נשמע פשוט? זה אכן פשוט להדהים.

 

במצב HDV, המצלמה פשוט מוציאה פורמט TRANSPORT STREAM. התקן מותיר גם 1080I וגם 720P (השני בקצב נתונים נמוך יותר של כ-19M) אך המצלמה, ובצדק, אינה טורחת בתמיכה ב-720P. אין בכך כל טעם, שכן ההפרש בין זה לבין הקלטה איכותית של PAL PROGRESSIVE (כפי שניתן להוציא, כאמור, מ-HC3) אינה משמעותית כמו המעבר ל-1080I.

 

כאשר מקליטי BLURAY ו-HD DVD יהפכו פופולריים, הם כמובן יקבלו פורמט HDV בכניסת ה-FIREWIRE שלהם. כיום, הדרך היחידה להקליט בקלות את הפורמט ללא צורך במחשב הוא תוך רכישת מקליט DVHS כגון המכשירים של JVC. מכיוון שהמכשירים הללו הופכים במהירות לחיות בסיכון להכחדה, אין המון טעם בכך.

 

האופטיקה

למצלמה לוקח לא מעט זמן להתמקד. יש לה גם אופציה למיקוד ידני (דרך JOGDIAL בקצה הקדמי שלה) הדבר כנראה קשור לעובדה שמדובר כאן במערכת אופטית לא פשוטה שכוללת כמה וכמה עדשות. לא הרגשתי שזה מפריע במיוחד, ואפילו הצלחתי לרתום את זה לקטע אומנותי כשעשיתי פוקוס ידני על מספר גולות בכדי להדגיש את הפרטים בתמונה.

 

גם ההסתגלות של הצמצם אורכת מעט זמן, בדומה למצלמות ביתיות אחרות, צילום על רקע מואר מדי מניב תמונה כהה, וצילום בבית על רקע חלון בוהק מניב חלון לבן. כמובן שאין לצפות שהסנסור יעבוד באותה רמה של דינמיות כמו האישון האנושי, אבל חשוב לקחת זאת בחשבון. בסה"כ ההתמודדות של המצלמה עם מצבי אור חושך טובה לפחות כמו מצלמות ביתיות רגילות, ולא מרגישים שמדובר במצלמה בעלת יכולות מיוחדות.

 

כבר כיום משתמשים במצלמה זו ובאחותה הגדולה (HC1) לצילום תכנים מקצועיים. מי שחובב את MARIPOSA HD יופתע אולי לגלות שהם בסך הכל מצלמים עם מצלמות SONY HDV את האירועים שהם חווים כצלמי אופנת ביקיני במקומות אקזוטיים.

 

לגבי עריכה, המצלמה מספקת תכונות עריכה בסיסיות אשר יכולות לשמש אתכם די יפה. מדובר באפשרויות להוסיף DUBBING של אודיו, FADES בין קטעים וכמובן לעשות אפקטים שנונים שכבר מוכרים לכם

ממצלמות אחרות נוספות. ניתן להתייחס למצלמה כאל מערכת עריכה בסיסית שבעצם תיתן לכם את המינימום הדרוש בשביל לעשות את העבודה, אך כמובן שבשביל עריכה רצינית יותר דרושה תוכנה כבדה יותר.

 

את כל הדברים הללו ניתן לבצע דרך השלט החביב.

 

מכיוון שקל להפוך את התוצר של המכשיר לקבצי MPEG, ניתן גם לעשות עריכה ובסופה גם להמיר את הקבצים לפורמט WMV (ניסיתי עם WINDOWS MEDIA ENCODER ולא היתה לו שום בעיה לעבד את הוידאו וכמובן גם את האודיו).

 

המסקנות

למי שיכול כלכלית היום לרכוש מצלמה כזו, או שלחוץ לרכוש את הטוב ביותר, אין ספק שכרגע המצלמה הנ"ל היא מלכת הביצה.

 

אני לא מזהה בעיות עקרוניות במצלמה, כך שמרבית התחרות מולה תאלץ להתמקד בתחום המזעור (גם כאן זה יהיה לא פשוט, כי היא מראש די קטנטנה), מעבר לשימוש בדיסקים קשיחים במקום קלטות (לסוני יש תוכניות בנידון) ובנושא המחיר (כאן כבר יש הרבה מקום לתחרות).

 

מחיר מחירון: כ- 10,000 שקלים (חשוב לציין שהמחיר האמיתי זול מכך. להשוואת מחירים בערוץ הקניות לחצו כאן).

 

עוד ב-hometheater: דעה אישית: האם זה מגיע לנו? 'הילדים של מחר' - הסרט

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות hometheater.co.il
HDR-HC3E Sony
באדיבות hometheater.co.il
hometheater.co.il
מומלצים