שמח ורבע ב־2007
עשרה סרטים בולטים יתמודדו ב־2007 על התואר "הסרט הקופתי של השנה". שבעה מהם סרטי המשך, שניים מהם עיבוד לסדרות טלוויזיה מצוירות ואחד של פיקסאר. מי יזכה: הפיראט, העוג הירוק, גיבור העל העכבישי או המכשף המתבגר?
זה מה שהולך לקרות ב־2007. "ספיידרמן 3" נגד "שרק 3" נגד "שודדי הקריביים 3" נגד "אושן 13" נגד "הארי פוטר 5". ויש גם סרט של פיקסאר, מאת בראד בירד. וזה לא הכל. רבותיי, דם יישפך בקרב הזה השנה. קדימה, סוכנות ההימורים פתוחה: האם זו תהיה השנה הגדולה בתולדות הוליווד או שריבוי סרטי ההמשך ייצרו תחושת מיאוס והקהל יימנע מלהגיע אליהם? האם הוליווד פיצחה את נוסחת הכסף הגדול ("השקיעו מאות מיליוני דולרים במותגים מוכרים שהקהל מחכה להם") או שדווקא הסרטים הקטנים, הזולים, שאינם עיבודים של קומיקס, סדרות או סרטי המשך הם אלה שיעשו את הכסף האמיתי (ע"ע "השטן לובשת פראדה" השנה)? בשלב הזה אנחנו לא מדברים על אמנות, על איכות, אפילו לא על הנאה, מיומנות, כיף או בידור. אנחנו מדברים כרגע על כלכלה, ספקולציה, על הבורסה ההוליוודית. וגם, כי אי אפשר בלי, קצת גם על משאלות לב. הנה הימוריי באשר לאלופי הקופות של 2007.

סיטקום עם תפאורות ענק ואפקטים מרהיבים. "שודדי הקריביים"
1."ספיידרמן 3"
הסרט הראשון היה טוב, הסרט השני היה מצוין. והסרט השלישי? סם ריימי שוב מביים. אלווין סרג'נט קשישא, שזכה באוסקר על "אנשים פשוטים" והפתיע כשנרתם לכתיבת "ספיידרמן 2" ועשה שם עבודה נפלאה, חוזר לכס התסריטאי. רחובות ניו יורק - ולא אולפן לונדוני המחופש למנהטן - שוב נחסמים לטובת קטעי פעולה. ביל פופ, הצלם שעבד עם ריימי עוד מימי "צבא האפלה" (החלק השלישי בטרילוגיית "Evil Dead"), צילם את טרילוגיית "מטריקס" ואז חזר לעבוד עם ריימי על "ספיידרמן 2", חוזר גם הוא. והכי חשוב: טיזר מוקדם ומבטיח מאוד, שבו מופיע תומס היידן צ'רץ' ("דרכים צדדיות") כסאנדמן ובו נחשף הצד האפל של ספיידרמן, שנראה לרגע קצת יותר כמו באטמן. בקיצור, הסרט הזה נשמע מבטיח. מהסוג, אם לא יהיו פדיחות איומות, שיענג את בני ה־13, את בני ה־43, את הנשים ואת מבקרי הקולנוע. וגם, וזה לא פחות חשוב, הוא הסרט הראשון של הקיץ. התחזית: 420 מיליון דולר
2. "שודדי הקריביים 3: בסוף העולם"
הסרט הראשון היה סימפטי, הסרט השני היה דבילי אבל עם כמה סצינות פעולה ענקיות ועם מסקנה מעט מייאשת: כסף יכול לקנות להיט. כי "שודדי הקריביים 2: תיבה של איש מת" היה סרט שהדבר שהכי בלט בו זה עושרו. עושר שקנה סטים ענקיים, אפקטים ותסריט שכנראה עדיין נכתב ברגעים אלה. לצילומים, בכל אופן, הוא כנראה מעולם לא הגיע. אז מה צפוי בחלק 3? כנראה אותו דבר. פרקים 2 ו־3 צולמו ברצף (הם עדיין מצלמים), וגם כאן, על פי הבלוג של טרי רוסיו, אחד משני התסריטאים, העבודה מתנהלת ללא תסריט סופי. אבל הסטים כבר בנויים. בפרק הזה יוצאים גיבורינו לחפש את קפטן ג'ק ספארו, שנבלע על ידי אחד היצורים הדוחים ביותר שראיתי בקולנוע. המסע מוביל אותם, בין השאר, לסינגפור, שם הם יפגשו את צ'או-יון פאט. גם אבא של ג'ק ספארו אמור לצוץ, אם קית ריצ'רד יופיע ליום הצילומים שלו. בקיצור, זה הפך לסיטקום עם תפאורות ענק ואפקטים מרהיבים. לבדיחות טובות או לעלילה סוחפת אני כבר לא מצפה. התחזית: 380 מיליון דולר
3."שרק השלישי"
הסרט הראשון היה משעשע, בעיקר באופן שבו נטל ג'פרי קצנברג, איש דרימוורקס, את ביצי הזהב של דיסני (מעסיקתו הקודמת) וקשקש אותן לשקשוקה מצוירת. הבדיחות היו ילדותיות, אבל לפחות היו בדיחות. בסרט השני כבר לא היו בדיחות (חוץ מאחת, מצוינת, עם אנטוניו בנדרס כחתול במגפיים), מה שלא מנע ממנו להפוך לקופתי אף יותר. מה זה מלמד אותנו, אפרופו הסרט הזה ו"שודדי הקריביים 2"? אממ... לא יודע. אבל זה בעיקר מזכיר לנו שמספר האנשים שקנו כרטיסים ומספר האנשים שנהנו מהסרט שלו קנו את הכרטיס אינם בהכרח מספרים חופפים. ויש עוד דבר: רוב סרטי ההמשך בסקירה הזאת בוימו על ידי יוצרי הסרטים הקודמים. זה אומר משהו על האמון של הבמאים והתסריטאים בפרויקט שלהם. "שרק השלישי" הוא יוצא הדופן המדאיג. אנדרו אדמסון, שביים את שני הסרטים הראשונים, ערק לדיסני וביים שם את "נרניה". טד אליוט וטרי רוסיו, התסריטאים של "שרק" הראשון, ערקו גם הם לדיסני וכתבו שם את "שודדי הקריביים". חלקים 1, 2 ו־3. התחזית: 350 מיליון דולר
4."הארי פוטר ומסדר עוף החול"
כנראה שדייוויד היימן וצוות מפיקי סדרת "הארי פוטר" מרגישים די רגועים ונינוחים. אחרי ארבעה סרטים שבוימו על ידי במאים עם ניסיון מוכח בסרטי התבגרות ושוברי קופות, הם נתנו לדייוויד ייטס, במאי אלמוני למדי, עם ניסיון טלוויזיוני בלבד, לביים את הספר החמישי. גם סטיב קלובס, תסריטאי מצוין (וגם במאי מוכשר, כשהוא פועל מחוץ למיינסטרים ההוליוודי של סרטי הקיץ לילדים), מי שעיבד את ארבעת הספרים הראשונים לתסריטים הרגיש שהוא יכול להעביר את המקלדת לידיים של אחר. התסריטאי הנבחר הוא מייקל גולדנברג, שכתב את "קונטקט" של רוברט זמקיס, אחד הסרטים האהובים עליי, ואת סרטו הבא של ספייק ג'ונז (על סרטו הבא של ג'ונז, המצטלם בימים אלה באוסטרליה, נכתוב בעוד שנה, בפריוויו סרטי 2008). איך יהיה? אותו דבר, אני מניח. התחזית: 280 מיליון דולר
5."ראטאטוי"
הסרט היחיד ברשימה שלא מבוסס על שום דבר קודם, כולו רעיון מקורי. המותג שיוביל אותו להצלחה קופתית הוא פיקסאר. זה, והעובדה שזהו סרטו החדש של בראד בירד, אולי גדול במאי האנימציה כרגע (אחרי "ענק הברזל" המופלא ו"משפחת סופר על" המקסים). החיסרון היחיד של הסרט הוא השם שלו. האם הקהל האמריקאי יצליח להתמודד עם שם כל כך צרפתי? והאם השם הקולינרי יישמר בעברית או שכאן נאלץ להתמודד עם מרקחות מילוליות כמו "עכבר מי שאוכל אחרון", או "עכברים בצמרת". הסיפור, כפי שהוצג בטריילר המשעשע שהוקרן לפני "מכוניות", עוסק בעכבר פריזאי עם טעם משובח במזון, שמואס בפחי הזבל ומתגנב למסעדות פאר ליהנות ממיטב המטבח הצרפתי. יש להניח שכאן הוא יסתבך בצרות. התחזית: 240 מיליון דולר
6."איוון הגדול מכולם"
לפני זמן מה פיטר ג'ים קארי את כל צוות הניהול שלו בגלל שהאשים אותם בהידרדרות הקריירה שלו. רוצים לראות איפה החלה ההידרדרות הזאת? קחו לצפייה את "ברוס הגדול מכולם", שובר הקופות הגדול האחרון של קארי. שם, בתפקיד משנה לא גדול, התגלה ברנש בשם סטיב קארל, שעד אז היה מוכר בעיקר לצופי ה"דיילי שואו" של ג'ון סטיוארט. מה שקארל עשה בסצינות המעטות שהיו לא, הוא בעיניי מהרגעים המופלאים האלה בתולדות הקולנוע. שחקן משנה, המופיע לצד הכוכב הקומי הגדול של אותו עידן, וגונב לו את ההצגה מתחת לאף. מה גונב, אוכל אותו בלי מלח. צפיתי בסרט וזה כל מה שזכרתי ממנו: סטיב קארל הופך לכוכב מול עיניי. וזה אכן קרה. והכי אירוני: לקארל ולקארי יש אותם מנהלים. ועוד יותר אירוני: טום שדיאק, שביים את "ברוס הגדול מכולם", הוא זה שגילה את קארי ב"אייס ונטורה". ועכשיו המנהלים של קארי והבמאי של קארי הולכים עם קארל. פלא שקארי מעוצבן? אז כן, הפעם ג'ים קארי כבר לא הופך לאלוהים. הפעם זה עמיתו החלקלק, איוון, שמקבל מאלוהים (מורגן פרימן) את ההזדמנות להיות נוח ולבנות תיבה לקראת המבול. יש סיכוי שזה יהיה מצחיק נורא, למרות התקציב המפלצתי והטריילר הבעייתי. התחזית: 220 מיליון דולר
7. "רובוטריקים"
זה למעשה הכי ירייה באפלה מבחינתי. בפעם הקודמת שמייקל ביי עבד תחת סטיבן ספילברג על סרט עתידני זה נגמר עם "איילנד" ועם כישלון קולוסלי של 35 מיליון דולר (מול תקציב הפקה של 126 מיליון דולר). מצד שני, בעולם הגיקים, גרסה קולנועית מושקעת ל"רובוטריקים" נחשבת לחלום רטוב (אם כי תמיד היה לי נדמה שסדרת האנימציה הזאת הצליחה בישראל יותר מאשר בארצות הברית). אז אולי זה יהיה להיט גדול בהרבה, יותר מ־300 מיליון דולר. כאמור, כאן זה הימור מוחלט. והאמת, אני גם קצת קר לאקסטזה של חנוני האינטרנט מהסרט הזה. אחרי שכל סדרת טלוויזיה שאהבתי חורבה בקולנוע, כש"כנפי הרעם" היא הדוגמה הכואבת ביותר מהשנים האחרונות, אני לא טורח לטפח ציפיות כלפי סדרות שמעולם לא ממש ריגשו אותי. איפשהו בין אשפה מוחלטת וכישלון מביך, ובין הברקת השנה והפתעה מסחררת, נמצא הסרט הזה.
התחזית: 190 מיליון דולר
8. "אושן 13"
ג'ורג' קלוני היה זה שלחץ. הוא חשב בדיעבד, ש"אושן 12" לא היה מספיק טוב. אר יו קידינג, ג'ורג'? "אושן 12" היה סרט מופלא. אני קורא לו סרט האוונגרד הקופתי ביותר בכל הזמנים. הוא סרט כל כך מופרע, מופשט, מודע לעצמו, מבולגן, מאולתר ובסופו של דבר (זהירות פסאודו-ספוילר) הוא עוסק כולו בשוד שמעולם לא התרחש, בעוקץ של עוקץ של עוקץ. מה הפלא שהקהל גירד את הראש בתימהון, בשעה שסטיבן סודרברג - עילוי, אני אומר לכם - צחק כל הדרך לבנק עם 125 מיליון דולר בהכנסות.
סכום מאכזב על פי ציפיות האולפן, אבל סכום גאוני בהתחשב בתסריט הסוריאליסטי לחלוטין שצולם שם. עכשיו קלוני רוצה סרט נורמלי יותר, סטרייטי יותר, עם סיפור ברור. וכשלצוות מצטרף כעת גם אל פצ'ינו, הסכים סודרברג לכנס את חבורת השודדים פעם אחת אחרונה (הוא נשבע שזו הפעם האחרונה). התחזית: 180 מיליון דולר
9. "מת לחיות 4"
עוד סוס שחור במרוץ. בעיניי, סרטי "מת לחיות" מהווים אחת הסדרות הקולנועיות המלהיבות ביותר, פחות מ"הנוסע השמיני" אבל יותר מ"נשק קטלני". אבל סרט המשך רביעי? מישהו מחכה לזה? מישהו עוד זוכר את ברוס וויליס כגיבור פעולה? "מת לחיות" המקורי מ־1988 היה סרט פעולה מושלם, עם תסריט חכם להפליא ובימוי עוצר נשימה של ג'ון מקטירנן. הוא גם החיה את הז'אנר הזה, של סרטי פעולה ענקיים, מהסוג שמייקל ביי אחר כך התמחה בו. ואני התמוגגתי אפילו מ"מת לחיות 3", או לפחות משני שליש הראשונים מתוכו. הבעיה ההיא שחוץ מתזמון משונה, שנראה שבעיקר מנסה להחיות את הקריירה של וויליס, את הסרט מביים ממש בימים אלה לן ווייסמן, שביים לפני כן את שני סרטי "עולם האופל" שהיו די רעים לדעתי. הציפייה שלי היא כזאת: אם "מת לחיות 4" יצליח להיות מותח, וירטואוזי ועצום מימדים כמו קודמיו, הוא יהפוך ללהיט. מצד שני, יש סיכוי שזה גם ייראה כמו הסרט החדש של סטיבן סיגל. וזה יהיה מכאיב. התחזית: 160 מיליון דולר
10. "משפחת סימפסון: הסרט"
דייוויד סילברמן התחיל את דרכו כאנימטור ב"משפחת סימפסון", עבר לביים את "מפלצות בע"מ" וחזר לסדרה כבמאי ראשי. עכשיו, כשמשפחת סימפסון מגיעה סוף סוף לקולנוע - בסרט שעלילתו נשמרת בסוד - הוא חתום על הבימוי. אבל מעניין לא פחות: כמעט כל הצוות הקריאטיבי המקורי של הסדרה גויס למלאכת כתיבת התסריט. כמובן מאט גריינינג, יוצר הסדרה. וגם ג'יימס ל' ברוקס, המפיק, ומי שאחראי בקולנוע על "תנאים של חיבה" ו"הכי טוב שיש". וגם דייוויד מירקין, שהתחיל כתסריטאי בסדרה ואז הפך לבמאי בזכות עצמו (סרטו "רומי ומישל, פגישת מחזור" שווה צפייה). קונאן אובראיין, שהיה תסריטאי בסדרה לפני שהפך למנחה לייט נייט, לא השתתף בכתיבת הסרט. בקיצור, כל מי שהתחיל ב"משפחת סימפסון" הסתדר בחיים. עכשיו רק צריך לראות אם כל הניסיון המצטבר הזה יצליח להוציא את המשפחה מספרינגפילד אל בתי הקולנוע. התחזית: 130 מיליון דולר
ומהם חמשת הסרטים הנוספים שצריך לשים עליהם עין? תמצאו אותם בגיליון "פנאי פלוס" החדש.
