שתף קטע נבחר

רנו קליאו - כמעט-משפחתית?

מכונית השנה 2006 נוחתת בארץ, באיחור ניכר ומפתיע ועם תג-מחיר עסיסי. האם מידות גדולות, נפח מנוע נדיב ותדמית של בטיחות-שיא, יאפשרו לה להצליח כאן? אלי שאולי מיהר לבדוק, והמסקנות לפניכם

כאשר הושקה הקליאו הראשונה ב-1990, סימנה המכונית הקטנה את היחלצותה של החברה הצרפתית מהבוץ, וגם את נטישת הקו הארכאי-משעמם ממנו סבלה שנים ארוכות. עם הרבה פלפל ותחכום יחסי, הצליחה הקליאו להשתחל ללא בעיה לנעליים הנוחות שהותירה אחריה ה-5 המוחלפת, לקרוא תיגר על ה-205 הסופר-מצליחה של פיז'ו ולהציג אפילו גרסה ספורטיבית שהפכה לאגדה - קליאו וויליאמס. תג-מחיר מוצלח שהביא עמו תמורה גבוהה, בשילוב יכולת מרשימה, אפשרו לקליאו המקורית, כמו-גם למחליפתה, הצלחה ניכרת בכל שוק.


רנו קליאו החדשה (צילומים: אלי שאולי)

 

מה שהופך את העיכוב שבהשקת הדור השלישי למוזר עוד יותר. לא פחות משנה וחצי המתינו בקרסו לפני השקת הדגם אצלנו. מוזר עוד יותר, כבר באפריל הופיעה כאן הקליאו בתערוכת הרכב אוטומוטור. לפני שמונה חודשים, להזכירכם, כארבעה חודשים אחרי שזכתה בתואר מכונית השנה היוקרתי. הסיבה? היבואן ביקש תג-מחיר אטרקטיבי, היצרנית העמידה קו נוקשה וסירבה להתפשר. אנחנו נשארנו בלי קליאו. כי בשקט, מבלי לעורר מהומות, הפסיקו בקרסו את יבוא הדור השני שהיה פופולרי בעבר.

 

לא פלא?

מחד קשה להאשים את היצרנית. עם ממד אורך של 399 ס"מ, הקליאו דור-שלישי ארוכה ב-11 ס"מ מקודמתה, רחבה ב-7 ס"מ (171 ס"מ), גבוהה ב-7 ס"מ (150 ס"מ, יותר מהמגאן) ומצוידת בבסיס גלגלים של 257.5 ס"מ - קרוב, ולעיתים אף ארוך ממשפחתיות-קופקטיות, הממוקמות קטגוריה מעל. האם צריך היה היבואן להתפשר על רצונו לשווק אותה כאן עם מנוע 1.6 בלבד, כפועל יוצא של ניסיון הימנעות מתיבה רובוטית בנפח מנוע קטן יותר, ובכך להציע מחיר תחרותי יותר? ימים יגידו.

 

בכל מקרה, עכשיו אנחנו סוף סוף גם נוהגים בה, ומביטים בה תחת שמש מקומית. והמפגש הראשון מלווה באכזבה. הקליאו החדשה נראית הרמונית אמנם, הפרופורציות אכן טובות, האחוריים מקוריים ונאים והיא ללא ספק מרשימה בגודלה. אבל השלם כאן אינו מציג את סכום חלקיו. הקליאו נראית אנונימית-משהו, בוודאי לא פורצת גבולות. רנו, שהרגילה אותנו בעיצוב נועז בעבר, בחרה הפעם בדרך הבטוחה מדי.


 

גם סביבת הנהג אינה מקורית במיוחד, בוודאי שאינה נועזת. מחד, אזור העבודה החשוב נעים, ברור וקל להתמצאות. מאידך, איפה החידוש של המגאן הנוכחית, ואיפה הקליאו. על אחת כמה וכמה כאשר זה מגיע בשילוב גוונים כהה מדי של שחור ואפור, דיפון דלתות פלסטי ברובו ופשטות תכנונית, כולל בחירה תמוהה לוותר על ידיות אחיזה לנוסעים מאחור.

 

בניגוד לעבר, הקליאו החדשה גם אינה עמוסת-אבזור, למעט בחירה תמוהה-משהו להציב בה בקרת שיוט עם מגביל מהירות. כי מצד שני, היא מוותרת על מערכת שמע מקורית, בקרת אקלים ותפעול חלונות חשמלי מאחור. חשוב מכך, היא מצוידת רק בארבע כריות אוויר, או שש ו-ESP בגרסה היקרה ב-14,000 שקל. וזה ממש חבל, כי את התוצאה המרשימה (מאד) במבחני הריסוק של ה-NCAP, היא השיגה בסיוע מספר כפול של כריות. 

 

המחסור באבזור משפיע לעיתים גם על תנוחת הנהיגה, שעשויה במקרים מסוימים להפוך בעייתית עקב מחסור בכיווני גובה למושב מרחק להגה, תמיכה סבירה בלבד לגב התחתון וכיוון זווית לא ממש נוח. מאחור יש לנוסעים מרחב מחייה ניכר, אך לא ברמה משפחתית-קומפקטית. לתא המטען נפח סביר (290 ליטר), אך שפה גבוהה מדי ומבנה צר, המקשה על העמסת עגלת תינוק למשל.

 

התפכחות ממונעת

כאשר הושקה הקליאו המחודשת ב-2001, הציג אותה היבואן עם ארבעה מנועים (שלושה בנזין, אחד דיזל) ושלוש תיבות הילוכים (ידנית, אוטומטית, ורובוטית). בסך הכל לא פחות משבע חטיבות-כוח. הקליאו החדשה מסמנת התכווצות לשיטת ה"זה מה שיש", שעובדת כך נראה יפה על הקהל המקומי. הקליאו החדשה מציעה רק גרסה אחת: 1.6 אוטומטית.


 

מנוע ה-1.6 ליטר שמייצר 110 כ"ס מוכר אמנם מהמגאן, וכמוהו תיבת ארבעת ההילוכים הוותיקה של רנו-פיז'ו. אבל עם 1,190 ק"ג, הקליאו כבדה מקודמתה ב-10% (130 ק"ג). מה שמביא אותה למשקל כמעט זהה למגאן הגדולה יותר. לא מפתיע אם כך לגלות כי הזינוק מ-0 ל-100 קמ"ש אורך 12.2 שניות, ואילו המהירות המרבית עומדת על 186 קמ"ש. הקליאו הקודמת, לשם השוואה, הייתה זריזה בהרבה (0 ל-100 ב-10.5 שניות).

 

נתונים אלה מתבטאים גם על הכביש. הקליאו מציגה יכולת ממוצעת, די בדומה לחברותיה המודרניות בקטגוריה, אך פחות מהדור הקודם. היכולת כאן נעימה, ממוצעת, ללא הפלפל שייחסנו בעבר לסופר-מיני. חלק מכך קשור בתיבה האוטומטית שאינה מתגלה פרטנרית אידיאלית, למרות עדכון מורגש (לטובה) שעברה, ואשר הפך אותה חלקה מבעבר. מה שלא מפריע לה להעלות תחת עומס מראשון לשני מוקדם מדי, או להתחכם לעיתים שלא לצורך. צריכת הדלק הייתה טובה, ונעה בין 12 ק"מ לליטר בשיוט רגוע, ל-9 ק"מ לליטר במסלול המאומץ.

 

התנהגות? עם בסיס גלגלים כה ארוך ורוחב סרנים גדול משמעותית לעומת הקודמת, יש לקליאו "מדרס" גדול, שמגדיל באופן ישיר את הפוטנציאל להתנהגות מאוזנת, שקולה ובוגרת. וזה אכן כך. הקליאו מציגה התנהגות צפויה, בטוחה, אפילו מרשימה. היא משנה כיוון באופן ברור ולא תזזיתי. ההגה החשמלי סובל דווקא משינויי משקל מלאכותיים מדי, ואינו מדויק. מערכת הבלימה הציגה פעולה לא הדרגתית דיה, אבל היכולת טובה בסך הכל. מוזר היה לגלות כי היציבות תחת בלימה חזקה לא הרשימה.

 

בסעיף הנוחות, נקודת הצטיינות ברורה ומוכרת של רנו (והקליאו) בעבר, רושמת החדשה נקודות זכות רבות. הנסיעה בתוך העיר ומחוצה לה, טובה מאד. למעט במקרים קיצוניים בהם מתקשים המתלים לעמוד בעומס, התוצאה פשוט טובה. הן בזכות רמת שיכוך טובה, הן בזכות נסיעה מעודנת ושקטנה מכל הכיוונים.

 

מחנכים את השוק?

אז מה היה לנו כאן? סופר-מיני שגדלה באופן ניכר, מציגה מידות נדיבות בהרבה אך מאבדת את האופי השובב-מרגש. מכונית שהיא יותר פולטיקלי-קורקט, פחות פורצת גבולות. אלטרנטיבה ראויה למשפחתית-קומפקטית, עם מעט מגרעות של ממש. ואז מגיעים לעניין המחיר. רנו, כמו אחרות בקטגוריה, נכנסים עם הקליאו החדשה למלכודת ה"סופר-מיני-גדולה-יקרה-מדי" שמפילה לצערנו יצרנית אירופית אחת אחר השנייה.


יש לה עתיד או שתישאר מאחור?

 

במחיר של 110 אלף שקל (או 112 אחרי תקופה ההיכרות), הקליאו מתייצבת ראש-מול-ראש עם משפחתיות-קומפקטיות מ"קבוצה שתיים", רובן מאובזרות ממנה. והדוגמה הטובה ביותר היא מגאן סדאן הגדולה והמוצלחת, שעולה כמעט מחיר זהה, אך כוללת גם וילונות בטיחותיים ו-ESP חשוב.

 

עם המחיר הזה, ללא קשר ליכולתה של המכונית, נראה כי למוכרי הקליאו מצפה עבודה קשה במיוחד, אם לא בלתי אפשרית - לשכנע את הקהל המקומי שקטן יותר זה לפעמים טוב יותר. בעיקר יהיה להם קשה לעשות את זה, כשהקליאו דווקא צומחת לכל כיוון... אז קרסו מאמינים שיצליחו "לחנך את הקהל", אנחנו חושבים שראוי לקהל - במקרה זה לפחות - לסרב להתחנך.


רנו קליאו

רנו קליאו
שם יצרן ודגם רנו קליאו
מנוע 4 צילינדרים, 16 שסתומים
נפח 1,598 סמ"ק
הספק מרבי 110 כ"ס ב-6,000 סל"ד
מומנט מרבי 15.4 קג"מ ב-4,250 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים קדמית / אוטומטית, ארבעה הילוכים
מרכב 5 דלתות, האצ'בק
אורך 399 ס"מ
רוחב 171 ס"מ
גובה 150 ס"מ
בסיס גלגלים 257.5 ס"מ
משקל 1,190 ק"ג
נפח תא מטען 290 ליטר
100-0 קמ"ש 12.2 שניות
מהירות מרבית 186 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 13 ק"מ לליטר
מחיר 110,000 שקל
אחריות 36 חודשים
אבזור בטיחות 4 כריות אוויר, ABS
דירוג בטיחות לא נבחן במפרט זה

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האחוריים המקוריים
הפנים החדשות
הצללית מאכזבת
החתך נפלא...
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים