שתף קטע נבחר

לבייב זכה במכרז הרכבת הקלה בתל אביב

קבוצת MTS הכוללת את אפריקה ישראל, אגד, CCECC, סורס דה קוסטה, סימנס ו- HTM זכתה במכרז בו התמודדה מול קבוצת Metro Rail הכוללת את שיכון ובנוי של שרי אריסון, אשטרום, Zublin , אלסטום, Conex ו-Vinci. הקבוצה הגישה הצעה המבוססת על תקציב של 7.163 מיליארד שקל מהמדינה ו-3 מיליארד שקל ממקורותיה

קבוצת MTS היא הזוכה במכרז הרכבת הקלה בתל אביב. קבוצת MTS (Metro Transportation Solution) מורכבת מאפריקה ישראל, אגד, CCECC (סין), סורס דה קוסטה (פורטוגל), סימנס (גרמניה), ו- HTM (הולנד). כך החליטה ועדת המכרזים הבין משרדית.

 

המתמודדת שהפסידה במכרז היא קבוצת Metro Rail הכוללת את שיכון ובנוי של שרי אריסון, אשטרום, Zublin (גרמניה), אלסטום (צרפת), Conex (צרפת) ו-Vinci (צרפת).

 

יו"ר ועדת המכרזים, סגן החשב הכללי, חגי מילר, אמר ש-MTS זכתה במכרז מאחר שהצעתה לגבי התקציב מהממשלה היתה הקרובה ביותר לסכום שהועמד לפרוייקט. הממשלה קבעה את הסכום על 7.75 מיליארד שקל, כשהקבוצה הזוכה הציעה לקבל 7.163 מיליארד שקל. ההשקעה המשוערת בפרוייקט היא של כ-10 מיליארד שקל, ו-MTS תידרש לגייס כ-3 מיליארד שקל ממקורותיה.

 

מדובר במכרז להקמת "הקו האדום" של הרכבת בקלה בתל-אביב לאורך 22 ק"מ. הקו מתחיל בפתח תקווה ונמשך עד בת ים לאורך 22 ק"מ, מהם 10 ק"מ תת קרקעיים מאיזור בני ברק ועד לאיזור גבול ת"א עם יפו.

 

ישי דותן, מנכ"ל נ.ת.ע הביע תקווה כי הסגירה הפיננסית של הפרוויקט תסתיים בתוך שנה וכי העבודות יחלו ב-2008.

 

פרוייקט ה-BOT הגדול ביותר בישראל  

שר האוצר, אברהם הירשזון, אמר עם פרסום תוצאות המכרז כי המדובר בפרוייקט ה-BOT הגדול ביותר בישראל. הוא ציין את שיתוף הפעולה שהיה בין כל הרשויות, כאשר שום דבר לא נעשה בכפייה.

 

שר התחבורה, שאול מופז, השותף לפרוייקט, אמר כי ישראל נמצאת היום בפיגור תשתיתי של 25 שנה ביחס למדינות המערב המפותחות וקצב ההתקדמות איננו מספיק מהיר על מנת לצמצם את הפער הזה. "החסמים הבירוקרטיים מאפילים על שגרת חיינו ומשבשים את תנופת הפיתוח. אני יכול לומר לכם לאחר שבעה חודשים בתפקיד שהבירוקטיה בישראל הורגת", אמר.

 

לבייב: שמח על האתגר  

לב לבייב, יו"ר אפריקה לישראל אמר מיד לאחר היוודע דבר הזכייה "אני שמח על האתגר שנפל בחלקנו להקים את התשתיות של הרכבת הקלה בישראל. מכרז זה הינו המכרז הציבורי הגדול ביותר שנערך בישראל ואני משוכנע כי אפריקה ישראל תעמיד לרשות תושבי מדינת ישראל את הרכבת הקלה המודרנית והמתוחכמת ביותר כפי שהוכיחה את יכולתה בהקמת כביש חוצה ישראל בפרק הזמן הקצר ביותר".

 

הקבוצות המתחרות הפעילו לחצים על ועדת המכרזים באמצעות לוביסטים. לבייב אמר בהקשר זה כי "הלוביסטים שלנו היו 'עבודה מקצועית ותוצאות טובות'. אין לי ספק ביושרה של ועדת המכרזים".

 

המכרז יבוצע בשיטת BOT כאשר MTS תתקשר עם המדינה בהסכם למשך 32 שנים, בסיומן תחזיר את השליטה ברכבת הקלה למדינה. העבודות לא צפויות להתחיל לפני 2008, והן צפויות להימשך כ-6 שנים עד סוף שנת 2013. כבר לאחר שנתיים תקבל הקבוצה תשלום ראשון לפי עמידה ביעדים. בחוזה ההתקשרות עם המדינה ייקבע מנגנון פיצוי שיינתן מענה לכל אירוע שעלול לעכב או לסכל את הקמת הרכבת ואת תפעולה.

 

ארז מלצר, מנכ"ל אפריקה ישראל, הוסיף כי: "הזכייה ברכבת הקלה היא נדבך נוסף באסטרטגיה העסקית של אפריקה ישראל להוביל יחד עם שותפיה הבינלאומיים את הפרוייקטים הלאומיים גדולי ההיקף של מדינת ישראל בתחום התשתיות. כמו כן, הידע והניסיון המקצועי הרב אותם צברה אפריקה ישראל לאורך השנים יאפשרו לה התרחבות דומה במדינות רבות ברחבי העולם".

 

המפסידים: התעלמו מההשלכות הסביבתיות

Metro Rail הקבוצה המפסידה העלתה טענות קשות כנגד ועדת המכרזים. לטענתה, הועדה התעלמה מאזהרות המומחים, ואישרה שיטת חפירה לעומק רב שאינה בטיחותית ותביא לזיהום חמור של מי תהום בגוש דן. שיטת הכרייה שנבחרה אינה ישימה לטענתם בישראל והיא תפגע פגיעה בלתי הפיכה באקויפר החוף שהוא אחד משני מאגרי מי התהום החשובים בישראל.

 

לאחר ההפסד הוסיפו נציגי הקבוצה כי במהלך החודשים האחרונים הסתבר כי נציבות המים כלל לא עורבה בהליך הבדיקה ורק לאחרונה היא עודכנה על הנושא. לדבריהם הועדה החליטה לא לקחת בחשבון את העלויות הנוספות למדינה הכרוכות בהצעה הזוכה מה שהופך אותה למעשה להצעה יקרה יותר.

 

בכיר במטרורייל מסר: "אנו מצרים על כך שהועדה בחרה להתעלם מחוות הדעת שהוצגו לה, לפיהן שיטת הכריה שנבחרה תגרום נזק בלתי הפיך למאגר מי התהום ולסכנת התמוטטות ופגיעה בנפש ובמבנים, כפי שאירע בפרוייקטים דומים בעולם,

וכן מפגמים נוספים שנפלו בהצעה הזוכה. הקבוצה תלמד את ההחלטה ותשקול את צעדיה בהתאם."

 

הבוקר עוד לפני היוודע דבר התוצאה פנתה קבוצת Metro Rail לוועדת המכרזים והביעה את מחאתה על הבהילות התמוהה בקביעת טקס הכרזה על זוכה, לפני שנבדקו ההשלכות הסביבתיות של ההצעות השונות.

 

בתגובה לתוצאות המכרז אומרים בחברה להגנת הטבע: "אנחנו מברכים על הכרזת הזוכה ב'קו האדום', הראשון של הרכבת הקלה, אשר קודם בד בבד עם הסכמות התושבים. במקביל יש לקדם ככל שניתן גם את 'הקו הירוק'. יש לזכור כי הרכבת הקלה היא חלק מפתרון הבעיה, לשם כך יש לקדם פתרון מערכתי כולל המשלב תחבורה מסילתית עירונית ומערך יעיל של קווי אוטובוסים לצד עידוד השימוש באופניים וההליכה ברגל במרכז העיר".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חן מיקא
לבייב. זכה
צילום: חן מיקא
אריסון. הפסידה
מומלצים