שתף קטע נבחר

נגישות אתרים לבעלי מוגבלות: משתלם כלכלית

יטיבו מנהלי אתרי אינטרנט לעשות, אם הם ינתחו את פרויקט הנגשת האתר לנכים בעיניים עסקיות פקוחות לרווחה. אף מנהל שיווק לא רוצה לוותר מראש על קהל כה גדול של צרכנים פוטנציאליים

סוגיית נגישותם של אתרי אינטרנט לגולשים נכים זכתה לתשומת לב מיוחדת בחודש דצמבר, על רקע ציון יום הנכה הבינלאומי, שהוכרז על ידי האו"ם. מה שבאמת יכול להפוך את הנגישות לאינטרנט - מסיסמה משכנעת לעובדה בשטח - הוא הפוטנציאל הכלכלי הטמון בהנגשת האתרים, ולאו דווקא האידיאל הנעלה והכוונות הטובות.

 

מהי נגישות?

אתר אינטרנט נגיש מאפשר למספר רב של אנשים להבינו, להפעילו ולגלוש בו בכוחות עצמם - או באמצעות טכנולוגיה מסייעת. סביבה אינטרנטית שונה מסביבה פיזית רגילה. בעוד שהנגשת תאטרון יכולה להסתכם בבניית מעלון לנכים, הרי שהנגשה של אתר אינטרנט עשויה להיות תהליך מתמשך ודינמי יותר. תהליך זה דורש מודעות לקושי, כמו גם ערנות להתפתחויות טכנולוגיות שיכולות לשפר את חוויית הגלישה של בעלי נכויות שונות.

 

אתר נגיש לפניך?

יוזמת תו "אתר נגיש" של איגוד האינטרנט הישראלי ועמותת נגישות ישראל סייעה בהעלאת הנושא לסדר היום הציבורי (גילוי נאות: אבי, יוני נוקד, פעיל בהתנדבות בהנהלת איגוד האינטרנט הישראלי). את תו "אתר נגיש" יכולים בעלי אתרים למקם בדף הבית, על מנת להודיע לגולשים כי האתר שלהם נגיש, בתנאי שהוא עומד בהנחיית הנגישות של ה-W3C, קונסורציום האינטרנט הבינלאומי.

 

התו הוא תמרור מוסכם שמוצב באתר באופן התנדבותי. הוא לא מהווה אסמכתה רשמית שמוענקת או נשללת על ידי שררה. למעשה, נגישות היא עניין גמיש למדי: מנהלי אתרים שמצייתים להנחיית הנגישות יכולים לבחור עד כמה הם רוצים להתאמץ להנגיש את האתר.

 

אני מקווה שמודעותם של מנהלי אתרים לצורך ולקושי לא תתבטא במאמץ מזערי, שנועד לצאת ידי חובה. אין טעם בקישוט אתרים בתו נעים למראה, מבלי להתמודד עם הנושא באופן שמסיר מכשולים מהותיים מהדרך.

 

השאלה הכלכלית

הסתמכות על התנדבות היא כורח המציאות, משום שאין שום חוק שמחייב אתר אינטרנט מסחרי להיות נגיש. גם כך, נראה שהתמריץ האמיתי להנגשת עסק אינטרנטי הוא דו"ח הרווח וההפסד ולא התדמית הנאורה של מנהליו.

 

כ-25% מציבור הגולשים הפוטנציאליים סובלים מנכות שמונעת מהם לגלוש באתר באופן תקין. קהל זה, שחלקו כלל לא גולש באינטרנט מפאת מגבלותיו, הוא בחזקת פוטנציאל שוק לא מנוצל עבור שחקני הרשת.

 

לכן, יטיבו מנהלי אתרי אינטרנט לעשות, אם הם ינתחו את פרויקט הנגשת האתר לנכים בעיניים עסקיות פקוחות לרווחה. אף מנהל שיווק לא רוצה לוותר מראש על קהל כה גדול של צרכנים פוטנציאליים.

 

היגיון זה ברור לחלוטין כשמדובר באתרי מסחר אלקטרוני, אך הוא תקף באותה מידה גם לגבי אתרים שעוסקים באספקת מידע לציבור, אתרים ללא כוונת רווח, אתרים בעלי אופי פוליטי, ועוד. בהיעדר נגישות מאבד האתר נתח משמעותי מגולשיו הבלתי נראים. גם בהסברה ובפוליטיקה אף אחד לא יכול להרשות לעצמו לפספס את קהל היעד.

 

חלק מההשלכות הטכנולוגיות של הנגשת האתרים - פשוטות וזולות לביצוע. חלקן עולות בקנה אחד עם קווים מנחים, על פיהם מומלץ לנהוג במסגרת טיוב האתר להשגת תוצאות חיפוש טובות יותר במנועי חיפוש. גם במקרים בהם יש צורך בהשקעה משמעותית של משאבים, יש לקחת בחשבון גם הגידול הצפוי בתעבורה באתר, ברווחיותו, בהשפעתו ובדימויו הציבורי בעיני הגולשים.

 

שאלת הכדאיות הכלכלית רלוונטית לאתרים מסחריים. אתרים ממלכתיים שמספקים מידע ציבורי או שירותים צריכים להוות דוגמה ומופת של נגישות. נראה שגם בחזית זו יש עדיין עבודה רבה.  

 

הכתבה פורסמה במקור בגליון ינואר של PC Magazine. לחצו כאן לרכישת מנוי במחיר הכרות. לחצו כאן לאתר הבית של PC Magazine

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים