שתף קטע נבחר

ויחי: החיוב שבמחלה

יעקב הוא הראשון שידע להפוך את מחלתו הסופנית למקור בנייה ויצירה. על פי חז"ל, יעקב אבינו לא מת. זאת כיוון שרגעיו האחרונים היו כל כולם מכווני עתיד

מחלה היא דבר רע. כל מילה נוספת מיותרת בהחלט. אך פרשת השבוע "ויחי" מבליטה את הצדדים החיוביים שבמחלה ואפילו זו הסופנית.

 

מדהים שספר בראשית, הראשון בחמשת חומשי התורה אותו אנו מסיימים השבת, לא מתאר ואף לא מזכיר את מחלתו של אף אחד. ספר בראשית כולל תיאורים המתייחסים למאות בני אדם. רובם מוזכרים בקיצור ועשרות מהם מוזכרים בפרוט יחסי. הם נולדים, חיים, פועלים וגם מתים. חלקם נרצחים בידי בני אדם, מיליונים טובעים במבול, חלקם נפטרים כזקנים מופלגים, ואחרים נהרגים בתאונות. אך אף אחד לא חולה.

 

אין מחלה בספר בראשית חוץ ממחלתו של יעקב. הוא הראשון שחולה בספר בראשית וגם "גווע" כתוצאה ממחלתו. האם אף אחד לפניו לא חלה? חכמים טוענים שאכן יעקב הינו האדם הראשון בתבל שחלה. זה נשמע אולי לא סביר, ולכן מתברר שהכוונה שונה. יעקב הוא הראשון שידע להפוך את מחלתו הסופנית למקור בנייה ויצירה. יעקב החולה מכנס את 12 בניו ומברך כל אחד מהם.

 

אך זאת לא בדיוק ברכה. עם חלקם הוא מיישב את אירועי העבר הכואבים, לעיתים בצורה נוקבת וחריפה שלא מתאימה לאדם נוטה למות שמחפש להתפייס עם כל העולם. לחלקם הוא משרטט את העתיד הצפון להם, הגנוז בעומק האישיות שלהם. יש כאלה שהוא מתייחס הן לעברם והן לעתידם.

 

יעקב הופך את המחלה לתהליך של פרידה מודעת ומכוונת. הוא יודע שלדברים אותם הוא יאמר במחלתו יהיה משקל מכריע עבור שומעיו. חכמים גם שמו לב שיעקב לא הרבה להטיף מוסר ולהוכיח את בניו לאורך שנותיו הארוכות. יעקב שומר את כל זה לרגעיו האחרונים. הוא יודע שאנשים לא אוהבים לשמוע דברי תוכחה, וכי הם מגלים התנגדויות נפשיות רבות בדרך לאמץ אותה.

 

יעקב שומר את תובנותיו העמוקות והיסודיות ביותר לחורף חייו. עכשיו, הוא יודע, הלבבות פתוחים והאוזניים כרויות לשמוע. בניו יצטופפו סביב מיטת חוליו, יקרבו את ידיהם לאוזניהם כדי לקלוט כל צליל שיבקע מגרונו. הם יחשבו במשך כל שנותיהם הבאות על דבריו. לדברים תהיה משמעות מכוננת.

 

יעקב התכונן למחלתו כל חייו, והוא ידע כיצד להפוך את המחלה לחיים. להפוך את התהליך הסופני הנטוע בהווה המתקצר, לתהליך צופה פני עתיד.

 

מעניין שיעקב הוא "החולה" הראשון. אך הוא גם היחיד שסופו לא מתואר כמוות. "יעקב אבינו לא מת", אומרים חז"ל. הוא לא מת גם כיוון שרגעיו האחרונים היו כל כולם מכווני עתיד. יעקב ימשיך לחיות לנצח, כיוון שהוא יחיה בקרב בניו, נכדיו והעם - יוצאי חלציהם. כיוון שיעקב אביהם היה העתיד בהתגלמותו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים