שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    היורש

    "יוקרה", המגולל את סיפורם של שני קוסמים שהתחילו את דרכם כידידים ולבסוף הפכו אויבים מושבעים, הוא הישג קולנועי מרשים של כריסטופר נולן. אהרון קשלס יצא מוקסם, ויש גם טריילר

     

    הטריילר של "יוקרה". הברקות ליהוק

     

    הקולנוע ועולם הקסמים צועדים יד ביד עוד מימיה הפרהיסטוריים של האמנות השביעית. ככלות הכל פנס הקסם הוא שהיווה את אחד מאבות הטיפוס הראשונים לחוויית הצפייה המודרנית. גם בהמשך דרכו הנפתולית, לאחר שבילה את שנותיו הראשונות בחיפוש אחר אמת, ביקש הקולנוע לקחת פסק זמן מן המציאות הבנאלית כדי לבלות מעט בחברתו של קוסם ואשף תעלולים אחד - ז'ורז' מלייס.

     

    אגב, הייתה זו יכולת ההמצאה של האחרון שתצמיד באופן סופי את המונח "אחיזת עיניים" למעשה הקולנועי. והנה יותר ממאה שנים חלפו להן ובמאי אחר שנוהג להחזיק בכובעו שפן או שניים, כריסטופר נולן ("ממנטו", "באטמן מתחיל"), שב ומפגיש את הקולנוע עם אבותיו הקדומים, הקוסמים. והתוצאה? "יוקרה", רגע מכשף שהוא גם, ואולי בראש ובראשונה, הרהור נוגה ומבריק על עולמם של יוצרים, הוגים וממציאים באשר הם.

     

    הסרט מתבסס באופן חופשי למדי על הרומן הנערץ של כריסטופר פריסט משנת 1995 והוא מגולל את סיפורם של שני קוסמים שהתחילו את דרכם כידידים, אחר-כך הפכו יריבים ולבסוף לאויבים מושבעים. אולם, זה המקום לציין כי נולן, ממש כמו פריסט, משתמש במלחמות הניטשות בין צמד המלהטטים כבסיס לדיון בחלוקה עתיקת היומין בין האמן המבדר לבין היוצר המיוסר שנושא חיוך של גאווה רק במחיר בריאתה של יצירת מופת מקורית. וכך תמצאו בסרט מצד אחד את דמותו של אלפרד בורדן (כריסטיאן בייל), קוסם בריטי בעל ברק שניחן ביכולת המצאה מופלאה אך נעדר כשרון בכל הקשור לשילהוב הקהל, ומאידך את דמותו של רוברט אנג'ייר (יו ג'קמן), רב מג שהופעתו הכריזמטית והמחשמלת מחפה על חוסר מקוריות ומשכילה להפוך את כיפופה של כל כפית קטנה לפלא השמיני של העולם.

     


    ג'והנסן. מפתיעה לטובה

     

    כאן יש לשבח כמובן את עבודת הליהוק המדויקת של נולאן. פניו המפוסלות והמסותתות של בייל לעולם מייצרות דמויות שהן פחות נגישות מן המקובל בקולנוע ההוליוודי וב"יוקרה" יכולתו לגלם גיבורים שהם נעדרי זהות אחידה ויציבה ("אמריקן פסיכו", "המכונאי", "באטמן מתחיל") מגיעה לשיאה. בורדן של בייל הוא חידה, סימן שאלה מהלך. אדם שמוכן להקדיש ולהקריב את חייו למען מעשה האמנות אך נכשל בכל הקשור למגע אנושי ואינטימי עם הקהל.

     

    עזר כנגדו תמצאו את יו ג'קמן, שגם במקרה שלו נעשה שימוש מתוחכם בעברו הקולנועי. ג'קמן - ולאחר שתצפו ב"המעיין" תשתכנעו סופית - הוא מופע רגש מהלך. הוא "צ'ארמר" במובן הקלאסי של המילה. מסוג הכוכבים שהאמהות שלנו היו מתאהבות בהם בימי קדם קולנועיים. וזה בדיוק סוג הקוסם שהוא נדרש לגלם. קודם מאהב של הקהל ורק אחר-כך מאחז עיניים.

     

    וכשאנו מבינים שהעניין המרכזי של "יוקרה" נח במפגש בין האמן הגאון לבדרן המשעתק אנו יכולים לפענח גם את חשיבותה של התקופה בה מתרחשת עלילת הסרט עבור היוצרים - שלהי המאה ה-19 וראשית המאה העשרים. אלו הן השנים בהן הקולנוע פוסע את צעדיו הראשונים, הימים בהם החלו להתעצב פניה של האמנות שביקשה לשלב בין הנמוך לבין הגבוה, בין הנשגב לארצי, בין הרגשי לשכלתני. תקופה שבה התנהל מאבק איתנים נוסף - הפעם אמיתי - בין אחד מאבותיו המייסדים של הקולנוע, הממציא הפרקטי בעל החושים הפיננסיים המפותחים, תומאס אלווה אדיסון, לבין הממציא הדגול והאידיאליסט, ניקולה טסלה.

     

    כל עולם מכיל דלת קסמים

    חוכמתו האמיתית של כריסטופר נולן - ששיתף גם את אחיו הצעיר ג'ונתן בכתיבה - נעוצה בסירובו להיכנע לתכתיבים רומנטיים נושנים שמפארים רק את היוצר הסגפן ושמים ללעג ולקלס את אלה שמבקשים לגעת בהמונים ולעשות בדרך קופה נאה. לפיכך שתי הדמויות ניחנות בסדרה של מעלות וחסרונות שאינן מאפשרות הזדהות רק עם דמות אחת. הסיבה, אגב, ברורה מאליה. בעבודתם הקולנועית האחים לבית נולן מתעקשים לשלב בין שתי האפשרויות, בין החזון הקולנועי הייחודי שאפיין את "ממנטו" לבין העבודה המיינסטרימית בלב ליבו של מפעל החלומות ההוליוודי ("באטמן מתחיל").

     

    זאת ועוד, אם מתבוננים היטב מבעד לערימת הטריקים הסיפוריים של "יוקרה", ויש לא מעט (משחקי זמן, פלאשבק בתוך פלאשבק, מבנים של הסתרה ורמייה), הרי שעד מהרה מגלים כי הסרט הוא למעשה מסע התבוננות של צמד האחים בפועלם.

     

    כך למשל אחד הדברים שהתסריט חוזר ומדגיש לכל אורכו הוא שכל עולם מכיל דלת קסמים שדרכה ניתן ליפול ולהיעלם. ובמילים אחרות, מאחורי כל פיסת מציאות תמצאו פרגוד שבו מתנהלים חיים אחרים, מקבילים. האם אין בכך כדי לסכם את שלושת סרטיו הגדולים ביותר של נולן, "The Following", "ממנטו" ו"באטמן מתחיל"? שלוש יצירות שעוסקות בחוסר יכולתו של אדם להסתפק בתנאיה המגבילים של המציאות הנתונה, שלוש יצירות שמפגישות אותנו עם אדם המחליט לייצר לעצמו יקום אלטרנטיבי באמצעות סדרת מעקבים, חידת רצח קרה ומחושבת או לחלופין נטילת זהותו של גיבור-על.

     


    בואי. הפתעה גדולה והברקת ליהוק

     

    אך בכך לא תמו ההסברים למשיכתו של צמד האחים לנובלה האהודה של פריסט. מאחורי כל קוסם, מלמדנו הסרט, עומדת דמות צללים שעוזרת לה ברקיחת להטוטיה. האין זו מטאפורה מדויקת למערכת היחסים המיוחדת של כריסטופר וג'ונתן נולן? האחד במאי הנוהג לעמוד באור הזרקורים והאחר - סופר ותסריטאי המצולם לרוב מאחורי גבו של האח הבכור. והאין זה מקסים לגלות שהיה זה כריסטופר שהמרה את פיה של האם הגדולה וקנה לג'ונתן הקטן את העט הראשון שבו החל לכתוב את סיפוריו הקצרים?

     

    ואכן, כמו כל מעשה קטן ב"יוקרה" שהופך בצפייה שנייה לאירוע עתידי רב חשיבות, גם המחווה האוהבת והזעירה הזו של של כריסטופר חתמה וקשרה לנצח את גורלם של האחים המוכשרים שרשאים גם רשאים, נוכח ההישג המרשים של מותחנם החדש והמתעתע, להשתמש עם בוא כתוביות הסיום במילים האחרונות שמשמיע הקוסם הבריטי: אברקדברה!

     

    שני דברים לפני סיום:

     

    1. אל תוותרו על צפייה שנייה בסרט. זהו אחד המקרים הבודדים שתסריט המבוסס על טוויסטים הופך מורכב, חכם, שנון וכואב יותר בצפייה נוספת, כשכל חור עלילתי תמוה הופך לשכבה דרמטית הרמטית. שימו לב גם מה קורה לניואנסים במשחק של ג'קמן ובייל לאחר שכבר פיצחתם את החידה בפעם הראשונה.

     

    2. סקרלט ג'והנסן מפתיעה לטובה. אנדי "גולום" סרקיס נהדר. מייקל קיין אדיר כהרגלו. אבל ההפתעה הגדולה תירשם הפעם על שמו של דיוויד בואי שמגלם את דמותו של טסלה. ומי שמכיר קצת את מפעל חייו המוזיקלי של בואי ואת זה של הממציא הנודע חייב להוריד את כובעו שוב בפני הברקת הליהוק של נולאן.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    כריסטיאל בייל. סימן שאלה מהלך
    יו ג'קמן. מופע רגש מהלך
    לאתר ההטבות
    מומלצים