שתף קטע נבחר

טלפון בפס רחב: בדרך לתחרות אמיתית בשוק?

החלטת שר התקשורת לפתוח את שוק הטלפוניה הנייחת לתחרות באמצעות תשתית הפס הרחב של בזק והוט לא צפויה להביא לשינוי דרמטי במפת התקשורת בטווח הקצר אך היא מקדמת את התחרות האמיתית בשוק

שר התקשורת, אריאל אטיאס החליט אתמול (ד') על פתיחת שוק הטלפוניה הנייחת בישראל לתחרות באמצעות תשתית הפס הרחב של בזק והוט.

 

האם מדובר בהחלטה חשובה? בטווח הקצר התשובה לשאלה במילה אחת היא "כן" ובשתי מילים: "זה תלוי". ההחלטה מאפשרת לחברות שאינן בעלות תשתית משלהן להתחרות בשירותי הטלפון של בזק (גם בהוט, אך נתח השוק של זו עדיין מזערי), החולשת על כ-96 אחוז משוק הטלפון, באמצעות התשתית של בזק או הוט.

 

באופן רשמי התחרות בתחום הטלפוניה הפנים ארצית כבר קיימת, אך בשלב זה הוט היא המתחרה היחידה של בזק ושיעור המצטרפים לשירות עדיין אינו משמעותי. במשרד התקשורת מקווים כי ההחלטה האחרונה תעודד

 כניסה של מתחרים נוספים ותביא לירידת מחירים בשוק הטלפוניה.

 

אין הפרדה בין ADSL לטלפון

באופן תיאורטי מחר יכולה לקום חברה שתציע לכם להתחבר לשירות טלפון באמצעות תשתית ה-ADSL של בזק במחיר זול יותר ממחירי בזק ללא דמי שימוש קבועים.

 

באופן תיאורטי בלבד, בשלב זה, כי משרד התקשורת לא החליט לכפות על בזק להפריד בין שירות האינטרנט לטלפון שיאפשר לצרכנים לרכוש קו ADSL עירום (Naked ADSL) ולחסוך את דמי השימוש בסך 50 שקלים בחודש הנגבים מהם בכל מקרה, גם אם הם לא משוחחים בטלפון כלל.

 

אמנם, אפשר לעבור למסלול של קו קל, המוזיל את המחיר ל-25 שקלים בחודש, אך ספק אם גם במחיר הזה משתלם להצטרף לשירותי טלפון אינטרנטיים של חברה אחרת. תעריפים של ספקי ה-VoB (012 קווי זהב, למשל) אינם מספיק אטרקטיביים כדי להצדיק תשלום לבזק וגם להם אך אולי כעת, בעקבות החלטת משרד התקשורת, ישתנו המחירים.

 

המתחרים החדשים ינגסו בשוליים

מאחר וחלק לא קטן מהצרכנים נזקק לשירותי אינטרנט, טלפון וטלוויזיה, התחרות תושג בשלב זה בעיקר מצד לקוחות שיתנתקו מבזק ויעברו לתשתית של הוט. צרכנים אלה יוכלו לקבל מהוט שירותי אינטרנט בלבד ולרכוש שירותי טלפון מספק אחר, אך מבצעי הטריפל פליי (טלפון+אינטרנט+טלוויזיה) של הוט יכפו על המתחרים להציע מחירים אטרקטיביים במיוחד. משרד התקשורת לא מאפשר לבזק לספק טריפל פליי אך חברת הבת, יס תוכל להציע טריפל פליי עם שירות טלפון של ספקים חיצוניים.

 

המפתח לתחרות בשוק התקשורת היא התשתית. על אף שקיבלו רישיון למפעיל תקשורת ארצי,

קשה לראות את פרטנר וסלקום נכנסות בטווח הנראה לעין לתחרות בבזק והוט בחיבור משתמשים ביתיים. לכן, גם בשנים הקרובות התחרות העיקרית תהיה בין שני תאגידי התקשורת האלה כאשר ההחלטה החדשה תאפשר למתחרים החדשים לנגוס בשוליים.

 

החלטה צרכנית חשובה

בטווח היותר ארוך, דומה כי ההחלטה הצרכנית החשובה ביותר שקיבל שר התקשורת, אריאל אטיאס, היא זו המונעת מקבוצת בזק, כולל בזק, פלאפון, בזק בינלאומי ויס, מלהציע שירות דומה עד שנתח השוק של הקבוצה, במונחי הכנסה, ירד מתחת ל-85%. החלטה זו פותחת פתח לתחרות אמיתית בשוק התקשורת, בתנאי שהשוק ייצר תמריצים מספיק טובים לעזוב את בזק.

 

זעקות השבר של מנהלי קבוצת בזק לא צריכות להטריד את הצרכנים. להפך. כאשר חברות כמו נטוויז'ן-ברק מספקות אינטרנט ושיחות בינלאומיות, פרטנר רוצה להפוך למפעיל פנים ארצי ולהתחרות בבזק, הוט מבקשת להיות מפעיל סלולר וירטואלי (MVNO) ובזק בינלאומי מעוניינת לספק שירות VoB (אך לא יתאפשר לה בשלב הזה), ההפרדה בין בזק לחברות הבנות שלה נראית מלאכותית יותר ויותר.

 

בדרך לשירות תקשורת מרובע

החלטה חשובה נוספת של משרד התקשורת היא בנושא תעריפי קישוריות – אלה, כך נקבע, יהיו זהים בין ספקי ה-VOB ובין התשתיות של "בזק" והוט. כך נמנע מהחברה הגדולה בשוק לחסום את התחרות באמצעות תעריף קישוריות גבוה.

 

כאשר שוק התקשורת ישתכלל, יגיע הזמן להתיר שירות תקשורת מרובע - Quadruple-Play אמיתי – טלוויזיה (ה-IPTV, שירותי טלוויזיה אינטרנטיים יוכלו לחברות נוספות להתחרות בתחום זה), טלפון (קווי+סלולרי - Fixed Mobile Convergence), אינטרנט (גישה לאינטרנט ותשתית).

 

כל הנושאים האלה נידונים בוועדה הציבורית לבחינת התחרות בשוק התקשורת בראשות הפרופ' ראובן גרונאו, לגיבוש המדיניות והכללים לרגולציה בשוק התקשורת החדש ולהמשך פתיחת שוק התקשורת לתחרות.


פורסם לראשונה 01/02/2007 02:50

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לקראת תחרות הכל בכל
צילום:גיל הדני
השר אטיאס. החלטה צרכנית חשובה
צילום:גיל הדני
מומלצים