שתף קטע נבחר

המונופול בסכנה: Office היא החוליה החלשה

Office היא המונופול המבוסס של מיקרוסופט, כמעט ללא מתחרים, וחבילת התוכנות החזקה בשטח. הגירסה החדשה היא שדרוג משמעותי ומוצלח, אך כל המהות של חבילת היישומים הולכת ומתיישנת. למה לקנות כמה תוכנות כשאפשר להשתמש בחלופות מקוונות חינם?

על אף שהושקה ביחד עם Windows Vista, חבילת התוכנות Office 2007, המוצר הפופולרי השני של מיקרוסופט אחרי מערכת ההפעלה, לא עוררה התלהבות רבה ועמדה בצלה של הראשונה.

 

דומה כי אנשי רדמונד לא טרחו יותר מדי להציב את החבילה החדשה בחזית ואפשר להבין אותם. Windows Vista, בראש ובראשונה, מיועדת למשתמשים ביתיים שישתכנעו להעשיר את "חווית הבידור הדיגיטלית" שלהם. היא סובלת מתחרות גוברת (בארה"ב ואירופה) מצד ה-Mac OS X והפצות הלינוקס.

 

 

המונופול המבוסס של מיקרוסופט

Office היא המונופול המבוסס של מיקרוסופט, כמעט ללא מתחרים. חבילת התוכנות, הכוללת את Word, Excel, PowerPoint, Outlook ו-Access, מיועדת לעבודה, לרוב בארגונים ובבתי עסק הרוכשים את החבילה באמצעות רישוי.

 

אפשר ללמוד עד כמה בטוחה מיקרוסופט במונופול של Office באמצעות התמחור. מחיר שדרוג Windows Vista Home Premium, הגירסה המתקדמת ביותר של Vista עבור משתמשים ביתיים הוא 1,049 שקלים, ואילו Microsoft Office Professional 2007, המהדורה המתקדמת של החבילה, עולה 1,949 שקלים עבור הגירסה המלאה.

 

הפרש המחירים בין הגירסאות הסטנדרטיות הוא 1,299-2,349 לטובת Office 2007 (אם כי ניתן גם לרכוש גירסה מוגבלת יותר של החבילה לתלמידים ועסקים ביתיים ללא אאוטלוק עבור 879 שקלים). אז נכון, אי אפשר להשוות בין תפוחים לתפוזים, אך השוואה כזו מלמדת מהו תפוח הזהב האמיתי של מיקרוסופט.

 

חבילת התוכנות החזקה בשטח

Office היא חבילת התוכנות החזקה ביותר בשטח, תוצר של פיתוח שנמשך כ-20 שנים. Word הושקה ב-1983, Excel הופיעה ב-1985 ואילו PowerPoint הצטרפה ב-1987. החל משנת 1989 שולבו התוכנות בחבילת יישומים ונוספה עליהן Outlook ותוכנות נוספות.

 

כתוצאה מכך, Office מציעה למשתמשים כמעט כל תכונה שהם צריכים. חבילת היישומים המתחרה, Open Office, לא מגיעה לקרסוליה, וגם שירותי רשת כמו Google Docs לא יכולים לספק לה חלופה ראויה. למעשה, הגירסאות הישנות הן המתחרה הכי מר של Office 2007. למה לשדרג בכלל אם ה-Office 2000, Office XP או Office 2003 שלכם עובד היטב?

 

שדרוג משמעותי לחבילה

אפשר להאמין לאנשי מיקרוסופט כשהם אומרים כי הגירסה החדשה היא אחד השדרוגים היותר משמעותיים לחבילה מאז היווסדה. ממשק המשתמש (UI) שלOffice, הכולל תפריטים תפריטים וסרגלי כלים, לא השתנה משמעותית מאז תוכנן בשנות ה-80' – פרה-היסטוריה במונחים של טכנולוגיה.

 

סרגלי הכלים והתפריטים היו טובים לימים בהם לכל תוכנה היו כמה עשרות אפשרויות ולא יותר. במשך השנים נוספו עוד ועוד תכונות חדשות לתוכנות והן "נקברו" עמוק בתוך שורה של תפריטים או סרגל כלים משני.

 

סקרים של מיקרוסופט גילו כי תשע מתוך 10 בקשות של משתמשים להוספת תכונות חדשות התייחסו לאפשרויות שכבר קיימות בממשק אך המשתמשים אינם מודעים לקיומן.

 

ה-ribbon - ממשק עדכני ויעיל יותר

לכן, ממשק המשתמש של Office 2007 מייצג קפיצת דרך משמעותית עבור מיקרוסופט. ממשק ה-ribbon מאמץ את גישת הלשוניות (טאבים) הדינמיות ברוח ה-Web 2.0.

 


חסל סדר תפריטים וסרגלי כלים. ממשק הבקרה של ה-ribbon מחולק ללשוניות בנושאים כמו "בית", "הוספה", "פריסת עמוד", "הפניות", "דברי דואר", "סקירה" ועוד. לחיצה על כל אחד מהנושאים האלה תציג מיד את כל האפשרויות הרלוונטיות, ללא הקלקות או פתיחת תפריטים נוספים.

 

למשל, כאשר מוסיפים טבלה, ה-ribbon יתעדכן אוטומטית בכל האפשרויות לעריכת טבלה. המשמעות היא שלא צריך לחפש יותר היכן מסתתרת תכונה מסוימת וסביר להניח שמשתמשים רבים יגלו תכונות רלוונטיות עבורם שכלל לא היו מודעים לקיומן. גם אם לא תאהבו את ה-ribbon תאלצו להתרגל – אין שום אפשרות לחזור לממשק הקלאסי ב-Office 2007.  

למרות השיפור, גם ה-ribbon אינו מובן מאליו. איך אפשר לדעת, למשל, כי הוספת הערה חדשה למסמך מסתתרת בלשונית של "סקירה" ולא ב"הוספה". ואם תגרדו את הראש ותתהו כיצד פותחים מסמך חדש או קיים, תופתעו לגלות כי אפשרויות אלה מסתתרות מאחורי הסמל של Office בראש המסך. מאוד לא אינטואיטיבי.

 

בעיה מרגיזה נוספת בחבילה החדשה היא, כמיטב המסורת של Office, התאימות לאחור. משתמשי גירסאות ישנות של החבילה לא יוכלו לפתוח מסמכים שנוצרו באמצעות Office 2007 אלא אם כן נשמרו במיוחד כ-Office 2003 או גירסה מוקדמת יותר.

 

שיפורים נוספים

ה-ribbon אינו השיפור היחידי ב-Office 2007, כמובן. בכל פעם כאשר מסמנים טקסט במסמך, מופיע סרגל מוצלל מעליו המאפשר לכם לשנות את עיצוב הטקסט בקלות. אפשר להחיל על כל מסמך ב-Word עיצוב-על ולשפר את מראהו בקליק אחד. החיפוש ב-Outlook שופר ונוספה תמיכה ב-RSS, כך שתוכלו לעקוב אחר עדכונים מהרשת

מבלי להזדקק לתוסף תוכנה חיצוני לשם כך. מלבד זאת, מיקרוסופט שיפרה את השילוב בין התוכנות השונות בחבילה.

 

חידוש משמעותי נוסף הוא מצב ה-Preview. כאשר עומדים מעל אפשרות עיצוב מסוימת, העיצוב מוחל ברקע ומדגים כיצד ייראה באופן שחוסך זמן. 

 

יש עוד עשרות שיפורים נוספים ב-Office 2007 ואין ספק שהחבילה החדשה עולה על כל קודמותיה, אך השאלה היא אם זה מספיק.

 

ארגונים, יש להניח, ישדרגו לגירסה החדשה מכח הסכמי הרישוי ובגלל שחבילות כמו Open Office לא מציעות חלופה ראויה. כל זה נכון לעכשיו. אם תתווסף ל-Open Office תוכנה לניהול זמן ודוא"ל כמו Outlook, יחסי הכוחות ישתנו.

 

תחרות מהרשת

לא צריך להתייחס יותר מדי ברצינות להצהרות של בכירי מיקרוסופט ומתחרה לפיה שירותים מקוונים רק משלימים תוכנות למחשב אישי ולא מתחרים בהן. אמנם, שירותים כמו Google Docs, הכוללים מעבד תמלילים מקוון ותוכנת גיליונות אלקטרוניים ברשת, לא יכולים להתחרות ב-Office כרגע. אך שימו לב ל-Zoho Virtual Office, חבילת אופיס וירטואלית שהושקה בשנה שעברה, הכוללת מעבד תמלילים מקוון, דואר אלקטרוני, יומן, משימות, אנשי קשר, עבודה שיתופית ברשת ועוד.

 

ThinkFree הוא שירות חינם נוסף בתחום המתפתח שזכה לשם הכללי Office 2.0, הכולל מעבד תמלילים, תוכנת מצגות וגיליונות אלקטרוניים – כולן תוכנות ברשת. האם למישהו יש ספק בכך שגוגל תשיק חבילת שירותים דומה?

 

למה לקנות חבילת ישומים?

רוב המשתמשים הביתיים נעזרים בחלק קטן מהתכונות של Office ולא בהכרח בגלל חוסר ידידותיות של הממשק אלא משום שיש להם צורך רק בכמה תכונות בסיסיות.

 

זאת ועוד, התפישה של חבילת יישומים היא מיושנת ומזכירה את ההתרסקות של פורמט האלבום המוזיקלי בעידן הרשת, המפרקת הכל ליחידה הבסיסית ביותר. למה לקנות חבילת ישומים כאשר דרושה רק תוכנה אחת מתוכה, ומדוע לקנות תוכנה שלמה כאשר אתם נדרשים רק לכמה תכונות בסיסיות שלה?

 

מיקרוסופט מפגרת בתחום ה-Office 2.0

בשלב זה, השירותים המקוונים סובלים מבעיות של חוסר מודעות וממשקים לא מספיק ידידותיים ומתקדמים, אך כאשר הם ישתכללו ויותר ויותר משתמשים יבינו שעומדת לרשותם חלופה מקוונת חינם, מיקרוסופט תהיה בבעיה. האיום הזה מוחשי וקרוב יותר מאשר תום המונופול של Windows.

 

אז נכון, Office 2007 מתקדם מאוד ביחס ל-Office 2003, אך אם מיקרוסופט רוצה להמשיך להוביל את תחום ה-Office גם בעתיד, היה עליה להשיק במקביל חבילה מקבילה ברשת. מאחר ולא עשתה זאת, המונופול שלה נראה שביר.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
Office 2007. מחדשת אך לא חדשנית
מומלצים