שתף קטע נבחר
צילום: רועי צוקרמן

מרצדס ספרינטר - כוכב מסחרי

המסחרית הגדולה של מרצדס, שיכולה בקלות לקרוא לעצמה "משאית", מתגלה כבת לוויה מצוינת לנהג. אבל למרות השיפור, לא הכל מושלם

הספרינטר החדשה של מרצדס, מסחרית גדולה לרישיון נהיגה 3 (בקרוב C1), הושקה בישראל לפני כחודשיים. סיבה מצוינת לקחת אותה להתרשמות מקומית. לא מבחן רגיל כמובן, אלא ניסיון לדמות ככל הניתן את השימוש הרגיל שיעשו בה. זאת אומרת, עבודה, הרבה קילומטרים (למעלה מ-1,000 במקרה שלנו), ושוב עבודה.

 

כמו, אבל לא בדיוק

הספרינטר החדשה, שמיוצרת בגרמניה יחד עם אחותה הכמעט-זהה פולקסווגן קראפטר (מדובר בכלי רכב זהים, למעט חרטום ומנועים), מציעה עיצוב רענן לעומת גרסתה הקודמת. הדימיון עם זאת, נותר גדול. וזה בסדר כמובן. גם כי עיצוב ממילא פחות חשוב כאן, גם כי הקודמת נראתה טוב למדי. תא הנוסעים, לעומת זאת, מציג קפיצת מדרגה משמעותית, עם איכות חומרים והרכבה שהשתפרו באופן ניכר. וזה הרבה יותר חשוב, כי כאן עובד הנהג.


מרצדס ספרינטר 515CDI (צילומים: רועי צוקרמן)

 

יש כעת שפע תאי אחסון, התקן לניירות, מחוונים פשוטים וברורים ושפע מקום לרגלי נוסעים. עם זאת, שישה מבוגרים יתקשו למצוא לעצמם מרחב מספק על ספסלי הישיבה. מפרט האבזור אופייני למסחרית, וכולל מערכת שמע (לא מקורית), מזגן, כרית אוויר (לנהג בלבד), חלונות חשמל ומושב הידראולי - שוב, לנהג בלבד. מאוחר יותר נגלה שמדובר בתוספת חשובה שמשדרגת את חווית הנסיעה, בניגוד למצב ביתר המושבים...

 

הגרסה בה בחרנו היתה עם ארגז פתוח באורך בינוני, תא נוסעים כפול (נהג ושישה נוסעים), ועם מנוע טורבו דיזל חזק יחסית - 2.2 ליטר עם 150 כ"ס ו-33.6 קג"מ - ותיבת שישה הילוכים ידנית. כן, ניתן כמובן לבחור גם בתיבה אוטומטית, בתוספת של 10,000 שקל.

 

יוצאים לדרך

מהרגע הראשון ברור כי מדובר בכלי רכב גדול. עם אורך של 614 ס"מ ורוחב של 199 ס"מ, תמרונים עירוניים מחייבים משנה זהירות. רחובות צרים ועמוסים, עלולים להיות מחוץ לתחום. טוב אם ככה שההיגוי קל ונעים, ושקוטר הסיבוב (13.6 מטר) אינו מוגזם. בסך הכל מתקבל רכב שקל לתמרן - כל עוד זוכרים להיכנס מאוחר לסיבוב, כיאה לאורך. גם כושר הראות לאחור - כשאין מטען בארגז - בהחלט מספק.


 

המנוע, שמציג יתרון נתונים משמעותי על מתחריו הישירים, מתגלה גם הוא כבן לוויה מכובד. כשהוא קר שאון הדיזל צורם, אך לאחר מספר דקות העניינים משתפרים. עדיין, בידוד הרעשים רחוק ממושלם, והמנוע הופך מחוספס ככל שעולה הסל"ד. שיוט במהירות בכביש מהיר באופן חוקי עשוי להיות מעט מעייף לאוזניים, למרות שבהילוך שישי מסתובב המנוע על פחות מ-2,500 סל"ד. כושר הסחיבה יותר ממספק, בין היתר תודות ליחסי העברה קצרים. לתנועה זריזה מסייע גם בורר הילוכים עם מהלך קצר ותחושה מעט נוקשה, ודוושת מצמד קלה לתפעול.

 

בנוחות הנהיגה פוגמת במקצת החלטת מרצדס לדבוק בידית אחת לאורות-דרך ולמגבים. זה אמנם חוסך מקום על ההגה, אבל בתמורה מקבלים תפעול לא ברור. למרות שאחיזת הכביש אינה גבוהה, מערכת בקרת יציבות מתקדמת מחסלת במהירה כל סימן להחלקה על כביש רטוב. מדובר במערכת המתחשבת גם במשקל המטען ובגובהו (וכתוצאה מכך במרכז הכובד), ממנה התרשמנו לפני מספר חודשים על מגרש החלקה. בתנאי אמת על כביש רטוב וחלק מאד, ואף קפוא לעיתים (היה חורף בזמן המבחן...), תפקדה המערכת באופן לא פחות ממעורר השתאות.

 

נקודת אור נוספת בספרינטר החדשה היא רגישות נמוכה מאד לרוחות צד. למרות מרכב גבוה - 240 ס"מ - לא הורגשה השפעה של ממש מרוחות חזקות מאד שנשבו במהלך ימי המבחן. גם רעשי רוח אינם נוכחים, מה שמשפר את איכות הנסיעה. בנוסף, בזמן שלנהג נוחות הנסיעה יותר מסבירה - זוכרים, מושב הידראולי תקני? - יתר הנוסעים יסבלו ממושבים לא נוחים ומאיכות נסיעה בינונית בלבד.


 

עוד בצד הדינמי, ניתן לציין לטובה בלמים שאמנם לא מציעים תחושה יוצאת דופן וכושר ההאטה הראשוני שלהם לא מרשים, אבל מנגד שומרים על כוחם לאורך זמן - גם תחת עומס ממושך בירידות ונהיגה מאומצת. תצרוכת הדלק במהלך המבחן, שנערך במסלול שונה מזה הנמצא בשימוש על-ידי בוחני ערוץ הרכב בדרך כלל, עמדה על כ-10 ק"מ לליטר.

 

ידידת הנהג

הספרינטר החדשה של מרצדס היא בת לוויה מוצלחת לנהג העובד. הסביבה המיידית לו יזכה נעימה, איכותית ונוחה. הנדסת האנוש טובה ברוב המקרים, וניתן לצלוח עם המסחרית הזו קילומטרים רבים בלי להתעייף. הנוסעים שאיתו צפויים ליהנות פחות, בעיקר בשל מרווח לא מרשים ונוחות נסיעה נמוכה. אלא שספק רב אם דעתם של הפועלים היא שתכריע את הכף בעד או נגד הספרינטר, שנהנית ממעמד יוצא דופן בקבוצתה, ונחשבת בדרך כלל ליוקרתית ואיכותית ממתחרותיה - ובעיקר לחזקה יותר.

 

לדברי היבואן, החזיקה הספרינטר הקודמת בכ-50% מפלח השוק המסחרי, כשהיא מותירה את כל מתחריה הרחק מאחור. עם שיפור ניכר במרבית התחומים, אין סיבה שהדגם החדש יצליח פחות מכך.
מרצדס ספרינטר 515CDI

מרצדס ספרינטר 515CDI
שם יצרן ודגם מרצדס ספרינטר 515CDI
מרכב אורך בינוני, תא נוסעים כפול, ארגז פתוח
מנוע טורבו-דיזל, 4 צילינדרים, 16 שס'
נפח 2,148 סמ"ק
הספק מרבי

150 כ"ס ב-3,800 סל"ד

מומנט מרבי

33.6 קג"מ ב-1,200 סל"ד

הנעה / תיבת הילוכים אחורית / ידנית, 6 הילוכים
אורך 614 ס"מ (ארגז: 260 ס"מ)
רוחב 199 ס"מ (ארגז: 213 ס"מ)
גובה 240 ס"מ
בסיס גלגלים 366.5 ס"מ
משקל עצמי 2,380 ק"ג
משקל כולל 5,000 ק"ג
מחיר 219,500 שקל, לפני מע"מ
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן)

10.8-9.6 ק"מ לליטר

אחריות 24 חודשים
אבזור בטיחות כרית אוויר, ABS, בקרת יציבות (ESP)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מרצדס ספרינטר
צילום: רועי צוקרמן
גרסת תא נוסעים כפול וארגז פתוח, אורך בינוני
צילום: רועי צוקרמן
איכותית ממתחרותיה
צילום: רועי צוקרמן
המרווח לרגליים טוב, לרוחב פחות
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים