שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    להיות בפרונט
    רוצים לזרוק מושגי באזז בשיחות סלון וגם לדעת על מה אתם מדברים? תתחילו בלגלגל על הלשון את הלהיט החדש: פרזנטורית. ובזכר: פרזנטור. חגית גינזבורג תעשה לכם בית ספר בתעשייה

    חבל מאוד שאין לנו זכות בחירה בכל מה שנוגע להעתקת מושגים מקצועיים מהוליווד. כי אז, במקום לגנוב להם פורמטים של תוכניות ריאליטי ולבזות את המונח "אוסקר" בג'ינס וטי שירט, היינו יכולים לנכס לעצמנו כמה אלמנטים מועילים יותר. כמו מה? כמות הספרות שמתגלגלות בצ'קים שלהם למשל, או את

     השערוריות העסיסיות באמת. אבל זה כאמור, לא ממש תלוי בנו, ככה שעד שישרור כאן שלום עולמי ונהפוך למדינה העשירה בעולם, נסתפק בהלאמת מושגים.

     

    והפעם על הפרק מושג, שממש מתחת לאף שלנו השתחל ללקסיקון הביצה הישראלי. ועוד לפני שהספקנו לפתוח ויקיפדיה ולתהות בקול, הפך למונח מקובל בעולם הפרסום ולתואר שכל ידוע בציבור רוצה להצמיד לשם שלו, רצוי באופן שמערב שלט גדול בדרך איילון.

     

    זה קפץ לעין לפני כשבועיים, כשמדורי הברנז'ה הכריזו שמיכל ינאי היא ה"פרזנטורית" החדשה של חברת הקוסמטיקה "סבוקלם", שהיא גם נותנת החסות הראשית של תחרות מלכת היופי השנה. אם ציפיתם לאינפורמציה שתפרט את מסע הפרסום העתידי, וקטלוג המוצרים המושקע בסגנון עדות הפוטושופ, אז כדאי להפסיק לחכות. זה לא קורה. וזה לא קורה לא כי ינאי לקחה רוורס, אלא כי משמעות התואר "פרזנטורית" אינו זהה ל"דוגמנית הבית" או "מובילת קמפיין" ובמקרה הזה, החוקים עובדים קצת אחרת.

     

    המונח 'פרזנטור' הגיע, כמו רוב הדברים הנוצצים שעשויים מפלסטיק, מחו"ל. "המונח הזה אומץ בשמחה על ידי חברות האופנה והקוסמטיקה בישראל", מסבירה רותם אגוזי, בעלת משרד יחסי הציבור "רותם תקשורת". "חברות ומותגים שרצו להתבלט התחילו לגייס ידוענים שייצגו אותם, אבל אז נוצרה בעיה אחרת: ידוענים הם לא תמיד דוגמנים, וזה לא כל כך פשוט להפוך אותם לכאלה. משם ייבאו את המושג 'פרזנטור', שהוא בפועל לא רחוק מ'דוגמן' או 'מוביל קמפיין', אבל הוא מצלצל הרבה יותר זוהר ונוצץ".

     

    זה אומר שכשמותג אופנה כלשהו רוצה להשיק את עצמו מחדש או לנער את האבק מהתדמית הישנה, הוא מרביץ סקירת שוק מדוקדקת ובוחן מי מבין הידועים בציבור העבריים מייצג את התדמית שהוא שואף למכור. כשהוא מוצא אחד, הוא מעביר אליו הצעה שהוא לא יוכל לסרב לה. בדרך כלל כזו שמערבת סכומים בני חמש ספרות. בדולרים. על פי רוב הוא לא מסרב.

     

    בהוליווד זאת קיילי מינו שהפכה לפרזנטורית של חברת "גרלן", דמי מור  עשתה את זה לטובת "הלנה רובינשטיין", ניקול קידמן ל"שעוני אומגה", ועוד. בארץ אפשר למנות את מלאני פרס ל"הוניגמן" , מלי לוי ל"בוניטה", יעל גולדמן ל"ה.שטרן", אסתי גינצבורג ומייקל לואיס ל"פוקס", וחביב האומה, יאיר לפיד, ל"בנק הפועלים".

     

    איך דודי הפך כוכב

    "מפורסם או מפורסמת שנבחרים לשמש כפרזנטורים של מותג או חברה, מביאים בעצם את התדמית הציבורית שלהם אל החברה, משום שרק בזכותה הם נבחרים לתפקיד. בהתאם לזה, רק סלבז יכולים לשמש כפריזנטורים", מבהירה אגוזי. "להבדיל מדוגמנים, שנשכרים כפנים יפות ולא על סמך האישיות שלהם. אבל גם דוגמנים בהחלט יכולים לטפס במעלה השרשרת, ולהפוך מדוגמנים לפרזנטורים".

     

    דוגמה מצויינת למקרה כזה הוא דודי בלסר, שהגיע ל'קסטרו' כדוגמן לא מוכר, הפך שם לכוכב בפני עצמו, והיום הוא משמש כפרזנטור של "מגה ספורט". "לחוזה של פרזנטור יש כמה סעיפים שלא נכללים בחוזה דוגמנות. קודם כל, למותג ששכר את הסלב כפרזנטור יש בלעדיות עליו. זה אומר שהם לא יכולים להיות פרזנטורים של מותג מתחרה.

     

    יש כמובן יוצאים מן הכלל, כמו גלית גוטמן, שמלווה את מעצב השמלות דני מזרחי כבר לאורך שנים, והורשתה גם לייצג את אופנת H&O, או שחקנים שנבחרים להיות פרזנטורים של מותג אופנה כלשהו, אבל מצטלמים גם לסדרות טלוויזיה בהן הם לא מחליטים איזה מותגים הם ילבשו. אבל האחרונים, אם הם מתראיינים לכתבה בעיתון, נניח, אסור להם להופיע בבגדים של מותג אחר. החברות והמותגים משלמים סכומי כסף היסטריים לפרזנטורים שלהם, תמורת הזכות לקבל עליהם בלעדיות. סכומים שדוגמנים בדרך כלל לא מכירים".

     

    דוגמאות? ידענו שתרצו. אגם רודברג קיבלה 100 אלף דולר תמורת הבלעדיות שהעניקה ל"אינטימה". בחשבון הבנק של אסנת חכים נחתו 15 אלף דולר, אחרי שסגרה עסקה עם אופנת 'הגרה' ולמיכל ינאי יש עכשיון 75 אלף דולר, שתוכל להשקיע בחיפושים אם חלילה וחס פשושית תלך שוב לאיבוד. כל זה, כמובן, לא כולל את ההטבות שמגיעות עם התואר: אם מדובר במותג אופנה, אז כמובן שמעמיסים לו קולקצייה שלמה. אם זו חברת תכשיטים, לא נדיר שהפרזנטורית תקבל במתנה קולקצייה עדכנית (למשל מקרה אורלי ויינרמן,
    כששימשה כפרזנטורית של "ה.שטרן"). אם זאת חברת קוסמטיקה - הבנתם את הפרינציפ.

     

    למה בעטו את קייט

    אבל כמו בכל דבר שקשור למפורסמים ולכסף, גם לעסקי הפרזטציה יש כמה צדדים פחות נעימים. "בהרבה מקרים הידוענים מתוייגים לפי המותג שהם מייצגים", מצננת אגוזי את החגיגה, "ולכן מוצאים את עצמם תקועים באותה נישה. הרבה מהם עוזבים את התפקיד אחרי שנה, מה שיוצר זילות של המושג הזה, כי כל הרעיון הוא שהפרזנטור ייצג את החברה לאורך מספר שנים לפחות. אבל זה עובד גם להיפך: לפעמים המותג רוצה לרענן את התדמית שלו ולקחת פרזנטור אחר, אבל הוא מחוייב לפרזנטור הנוכחי בחוזה שלא פשוט להשתחרר ממנו".

     

    ומה קורה כשהפרזנטורים, שהם בסך הכל בני אדם כמונו וכמוכם, מחבלים בתדמית שלהם? הסיפור של קולבית העל קייט מוס, שתועדה בשעתה מריחה את הפרחים מהצד של הקוק, ממחיש את העניין טוב טוב: חברת האופנה H&M מיהרה להיפטר ממנה, ולקחת במקומה את מדונה, בחורה בריאה ושרירית שעושה הרבה יוגה. גם בארץ היו כמה סיפורים כאלה, הידוע בהם הוא של חנן גולדבלט, שנבעט מהקמפיין לבנק דיסקונט ב-2005, ממש כמה ימים לאחר שהאשמות התקיפה המינית נגדו דלפו לתקשורת.

     

    עם זאת המדור מבקש להבהיר, שהוא מודע לסיכונים ובכל זאת מוכן לקחת על עצמו כל משבצת פרזנטורית שיתבקש. אם אסי דיין עושה את זה ל'כאוס', אין סיבה שנסתפק בפחות.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    בלסר. התקדם לפרונט
    צילום: קרן נתנזון
    גינזבורג. כל כך צעירה וכבר פרזנטורית
    צילום: קרן נתנזון
    7 לילות
    מומלצים