שתף קטע נבחר

חלומות שווא ידברו

כל מיני גורואים שיווקיים, שיטות פסיכואנלטיות שונות ועוד דרכים שהומצאו לפיצוח מוחו של הצרכן, לא יחליפו קופירייטר טוב

חלמתם פעם שאתם נופלים? נפילה לא נגמרת שכזו? חלמתם שקוף חוטף אתכם? מכירים מישהו שחלם איתכם את אותו חלום? האם ייתכן שיש לנו זיכרון קולקטיבי המשותף לכלל האנושות, האם אנחנו דולים חלומות מאותו זיכרון?

 

קרל גוסטב יונג, בכיר תלמידיו של פרויד ומי שנחשב שנים רבות כיורשו, גידל דורות של פסיכולוגים על בסיס ההנחה הזו. וגם אצלו זה החל בחלום.

 

יום אחד, או לילה אחד, הוא חלם. ובחלומו בית רב קומות שבו יש מרתף, ובמרתף יש פתח למערה שמתחתיו. זהו, נשמע סתם חלום שנשכח עם בוקר, אבל בעקבות אותו חלום החל יונג לפתח את מושג הלא מודע הקולקטיבי. מאמיניו (ומדובר במיליונים) גורסים שהוא גילה מאגר זיכרון עצום הכולל בתוכו את החוויות המשתמרות מדוד לדור בנפש האדם. בקיצור, קולומבוס של הנפש. סביר להניח שלפחות כמה מקוראי הטור הזה טופלו על פי שיטתו.

 

יונג מצא קשר בין תכני החלומות שלנו ובין המיתוסים של תרבויות קודמות. אותם דימויים שחזרו והופיעו בתרבויות שונות היו, על פי יונג, ההוכחה לכך שהלא מודע הקולקטיבי אכן קיים. לדימויים הללו הוא קרא ארכיטיפים. ארכיטיפ הוא למעשה תמונה כלל אנושית קמאית שמגיעה מתת המודע הקולקטיבי המכיל זיכרונות ותכנים כלל אנושיים.

 

סביר להניח שזו הנקודה בה חלק מקוראי הטור לא יבינו מה הקשר בין התגליות ושיטות הטיפול הפסיכולוגיות של יונג לבין מדור שיווק ופרסום. אז ככה: כבר עכשיו אסבר את העין ואספר לכם שכאשר נסללת דרך אל התת מודע הקולקטיבי, הפרסומאים יהיו הראשונים לעלות עליה. כי מה יותר נוח מלהיכנס אל תוך מוחו של הצרכן הפוטנציאלי דרך הדלת האחורית, ומשם להשפיע על הבחירות שלו?

 

אספר לכם למשל על פסיכיאטר אחד, ד"ר קלוטר רפאייה. האיש טיפל כפסיכיאטר על פי שיטת יונג, עד שיום אחד הוא החליט לעשות הסבה מקצועית, לקחת איתו את סודות המקצוע ולפצח מוחות של צרכנים עבור משווקים גדולים. האיש הזה הפך כמעט בין לילה למולטי מיליונר.

 

על חשבון החלומות של כולנו הוא הגשים לעצמו את חלום ההתעשרות. רפאייה קנה לעצמו טירה בצרפת והקיף את עצמו באוסף מכוניות פאר, החברה שלו "גילויים ארכיטיפיים בע"מ" עובדת מסביב לשעון עבור קרייזלר, סיטרואן, קלוגס, בואינג, ibm, לוריאל, פפסי קולה, דיינרס קלאב, פרוקטר נוגמבל, יוניליבר והרשימה עוד ארוכה...

 

לדעתי, קרל גוסטב יונג היה מתהפך בקברו אם היה יודע ששיטות הריפוי שלו משמשות כקוד כניסה אל מוחו של הצרכן בג'ונגל השיווק.

 

אבל לא זו הנקודה שאני רוצה להדגיש היום. אני מוכן לשים את כל הכסף שאין לי, על זה שכמו כל השיטות והדרכים שהומצאו בפרסום, גם שיטה זו תקרוס. כי נכון – כל התורות השיווקיות אמנם מעשירות את קופתו של גורו כזה או אחר המפציע מדי פעם לגוון את הנוף, אבל אין כמו מוחו הפשוט של קופירייטר טוב אשר מנותק מכל אלה אבל מחובר לעם. כי כמו שאהבה עושים באהבה, ככה אל הלא נודע נכנסים רק דרך הלא נודע...

 

יוסי בן טוב הוא פרסומאי חברתי

http://blog.tapuz.co.il/bentov

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יוסי בן טוב
יוסי בן טוב
מומלצים