שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    פורמולה 1: הקרקס יוצא לדרך

    ביום א' הקרוב תצא לדרכה עונת הפורמולה 1, במירוץ הראשון שיערך באוסטרליה. ynet מביא לכם את כל המידע, וגם מנסה להתנבא קצת, מה יש?!

    אולי לא ידעתם, אבל מירוצי פורמולה 1 הם קצת כמו חיי נישואים. יש בהם הרבה קטעים משעממים בדרך. מה הרבה, המון. קטעים שבא לך לקום וללכת למקום אחר וזהו, כי שם בטח מעניין יותר. ואז, באמצע ההקפה ה-25, פרננדו אלונסו בולם מ-290 קמ"ש קצת יותר מאוחר משתי המכוניות שלפניו, נדחק תוך כמה עשרות מטרים לפניהן ועובר להוביל. פתאום, ברגע אחד, מכת אדרנלין מפיגה את השעמום ומזכירה לך מה אתה עושה כבר שעה מול הטלוויזיה: צופה בסדרת המרוצים היוקרתית והבכירה בעולם המוטורי.


    "נשים קצת דבק, לעצור את אלונסו" הכנות לקראת הגרנד פרי האוסטרלי (צילום: איי פי)

     

    ועונת 2007 בפורמולה 1 תהיה עונה מלהיבה במיוחד, ככה מספרים נתוני הפתיחה. ולא, לא כמו כל שנה, אלא הרבה יותר. ביום א' ב-05:00 שעון ישראל, יוזנק לדרכו באוסטרליה עידן פוסט-שומאכר. לפחות ארבע קבוצות הפגינו במבחני טרום העונה מהירות וביצועים שמציבים אותן בעמדת זינוק לאליפות: פרארי, רנו, מקלארן-מרצדס וב.מ.וו-סאובר.

     

    מול פרננדו אלונסו, אלוף העולם בשנתיים האחרונות - שעבר מקבוצת רנו למקלארן-מרצדס, יתייצב דור של נהגים צעירים, מהירים ורעבים. לואיס המילטון, בן קבוצתו של אלונסו והנהג השחור הראשון בסבב, ינסה להוכיח שהבחירה בו לא הייתה גימיק תקשורתי. רוברט קוביצה, הפולני הצעיר של קבוצת ב.מ.וו-סאובר, ירצה להראות שהנהיגה המבריקה שהפגין בששה מרוצים בעונת 2006 לא הייתה מזל של מתחילים. הייקי קובליינן, מחליפו של אלונסו בקבוצת רנו, לא יוריד את הרגל מהגז עד שיעלים את זכרו של האלוף הספרדי.


    "אולה! זהירות מהכריש" המילטון (מימין), אלונסו ומעריצה אוסטרלית (צילום: איי פי)

     

    וזו רק ההתחלה. בעונת 2007 יפרצו כמה מהנהגים הטובים בעולם, שנאלצו לחסות בצלו של שומאכר עד עתה, ויתבעו לעצמם נתח של תהילה. קרבות רחוב מרים ומרהיבים יתחוללו בין אלונסו לקימי רייקונן, ובין רייקונן לפליפה מאסה בן קבוצתו, ובין מאסה לג'יאנקרלו פיסיקלה, ובין פיסיקלה לאלונסו (בן קבוצתו הבכיר לשעבר). כל-כך הרבה אדרנלין וטסטוסטרון, כל-כך מעט אספלט.

     

    סגרו את הדלת, כבו את הסלולארי ותתחילו לחמם מנועים – פורמולה 1 יוצאת לדרך.

     

    מי נגד מי נגד מי

     

    1. רנו

     

    נהגים:

    ג'אנקרלו פיסיקלה (34)

    מרוצים: 177

    ניצחונות: 3

    פול פוזישן: 3

     

    הייקי קובליינן (25)

    מרוצים: -

    ניצחונות: -

    פול פוזישן: -

     

    אחרי שתי אליפויות רצופות, רנו לבטח מעט נחלשה - המהירות של המכונית החדשה, R27, במבחני טרום העונה לא הייתה משכנעת כמו זו של פרארי או מקלארן-מרצדס. אבל מאחר שהפער אינו גדול, בונים ברנו על אמינות מצוינת, שהוכחה בעונות 2005 ו-2006. כזו שתאפשר להם להשיג ניצחונות ואולי אפילו אליפות שלישית ברציפות.


    "אלונסו? אני אוכל אותו לארוחת בוקר" קובליינן מתכונן לעונת 2007 (צילום: איי פי)

     

    העונה הקרובה היא ההזדמנות הגדולה של פיסיקלה, שסוף סוף מקבל הזדמנות להוביל קבוצה. אם ידע להתגבר על הלחץ, אולי יצליח לממש את הפוטנציאל שלו. קובליינן הצעיר, שמגיע מתוכנית פיתוח הנהגים הייחודית של רנו וזכה ב-2005 בתחרות "מרוץ האלופים", נכנס לנעליים המאוד, מאוד גדולות של אלונסו. אולם למרות שזו העונה הראשונה שלו בפורמולה 1, קובליינן צבר ניסיון רב בעונה שעברה, בה שימש נהג המבחן הרשמי של רנו. את הידע ואת ההיכרות עם הקבוצה ינסה הפיני לתרגם לנקודות – ועם קצת (הרבה) מזל, אפילו לכמה פודיומים.

     

    2. פרארי

     

    נהגים:

    פליפה מאסה (25)

    מרוצים: 70

    ניצחונות: 2

    פול פוזישן: 3

     

    קימי ראייקונן (27)

    מרוצים: 103

    ניצחונות: 9

    פול פוזישן: 11

     

    שומאכר עזב, רוס בראון (המנהל הטכני) עזב, ז'אן טוד (המנכ"ל) עזב. ובכל זאת, במבחני טרום העונה המכונית החדשה של פרארי הפגינה את המהירות והאמינות שאפיינו את הקבוצה במחצית השנייה של עונת 2006. למעשה, כמו שהדברים נראים כרגע, פרארי חייבת להיות פייבוריטית לזכייה. ואם אכן יזכו, זו תהיה אליפות מתוקה במיוחד מאחר שהיא תגיע דווקא אחרי עזיבתם של שומאכר ושות'.


    ראייקונן (מימין) ומאסה משלימים הכנסה, לפני הגרנד פרי האוסטרלי (צילום: איי אף פי)

     

    גם שני הנהגים של פרארי נראים מצוין. מאסה בלט כבר בעונה שעברה, למרות צלו הענק של שומאכר, ובמבחני טרום העונה היה מהיר מבן קבוצתו, רייקונן. עם זאת, אל תטעו: רייקונן הוא-הוא היורש של שומאכר בפרארי, ובעונה הקרובה, עם מכונית אמינה ומהירה, הוא אולי יצליח לזכות באליפות הראשונה שלו. שני המכשולים הגדולים שעומדים בפניו הם חיבתו הגדולה לחיים טובים (מסיבות, אלכוהול, בחורות) וספרדי אחד בשם פרננדו אלונסו...

     

    3. מקלארן-מרצדס

     

    נהגים:

    פרננדו אלונסו (25)

    מרוצים: 86

    ניצחונות: 15

    פול פוזישן: 15

    אלוף עולם" פעמיים (2005, 2006)

     

    לואיס המילטון (22)

    מרוצים: 0

    ניצחונות: 0

    פול פוזישן: 0

     

    אחרי רצף של עונות מאכזבות, שהגיע לשיאו ב-2006 - העונה הראשונה של הקבוצה ללא ניצחון מזה כעשור - נראה שמקלארן-מרצדס חוזרת לשורה הראשונה על קו הזינוק. המהירות של ה-MP4-22 החדשה נראית מבטיחה, וגם האמינות - נקודת תורפה בעבר - השתפרה. לכאורה, מצב הנהגים של מקלארן אינו מבריק: שני נהגי המירוץ חדשים בקבוצה, וחסר להם ניסיון עם המכונית. אבל, לאחד קוראים פרננדו אלונסו. פעמיים אלוף עולם, אולי הנהג המושלם ביותר כיום בפורמולה 1.

     

    אם יזכה באליפות בעונה הקרובה, אלונסו יהיה לנהג השלישי בלבד בהיסטוריה שזוכה בשלוש אליפויות רצופות, אחרי שומאכר וחואן מנואל פנג'יו, ולנהג השני בלבד שזוכה באליפויות רצופות עם שתי קבוצות שונות, אחרי פנג'יו. ומה עם המילטון, הנהג השחור הראשון בפורמולה 1? למרות חוסר ניסיונו, הבריטי הצעיר הוא נהג מחונן ומהיר מאד, שמגיע לסבב אחרי שזכה באליפות ב-GP2 ב-2006 ובפורמולה 3 ב-2005. התחרות בין המילטון לאלונסו יכולה להיות מרתקת כמעט כמו היריבות בין האלוף הספרדי לקימי ראייקונן.

     

    4. הונדה

     

    נהגים:

    ג'נסן באטן (27)

    מרוצים: 118

    ניצחונות: 1

    פול פוזישן: 3

     

    רובנס באריקלו (34)

    מרוצים: 232

    ניצחונות: 9

    פול פוזישן: 13

     

    מכונית המירוץ החדשה של הונדה נושאת איור של כדור הארץ – מחווה לדאגה הסביבתית שמפגינה היצרנית היפאנית. למרבה הצער, נראה שגם הביצועים של המכונית עושים מחווה לסביבה: במבחני טרום העונה, המכונית החדשה, RA107, דשדשה מאחורי המובילות. בהונדה בונים על-כך שפיתוח במהלך העונה יאפשר להם לצמצם את הפער, אבל כרגע נראה שהקבוצה היפאנית תמשוך תשומת לב בעיקר בגלל הצביעה של המכונית.


    עוד לא רואים את האור. באריקלו ובאטן מתקינים נורות "אקולוגיות" באוסטרליה (צילום: איי אף פי)

     

    שלא במפתיע, שני הנהגים של הונדה אינם מאושרים. ג'נסן באטן, מי שהוכתר כבר לפני שנים כ"אלוף עולם בריטי בעתיד הקרוב", מתקרב למעמד של "נהג מבטיח מאד, לשעבר". באריקלו הברזילאי מתקרב לסוף הקריירה. אולם, בגלל שמדובר בשני נהגים מנוסים ומוכשרים, סביר להניח שהם ינסו למצות כל כ"ס שיוכלו לסחוט מהמנועים – בדיוק כמו שבאטן עשה ב-2006.

     

    5. ב.מ.וו-סאובר

     

    נהגים:

    ניק היידפלד (29)

    מרוצים: 115

    ניצחונות: 0

    פול פוזישן: 1

     

    רוברט קוביצה (22)

    מרוצים: 6

    ניצחונות: 0

    פול פוזישן: 0

     

    על-פי תוכנית המלחמה של ב.מ.וו, שקנתה את קבוצת סאובר לפני עונת 2006, העונה הקרובה היא זו בה המכוניות שלה יתחילו להתייצב על דוכן המנצחים באופן סדיר. אם תוצאות מבחני טרום-עונה הן רמז לבאות, נראה שב.מ.וו תעמוד ביעדים בדייקנות גרמנית טיפוסית. למרות בעיות אמינות בתחילת המבחנים, ה-F1.07 החדשה תגיע למרוץ הראשון באוסטרליה מוכנה להתמודד עם פרארי, מקלארן ורנו.

     

    גם נהגי ב.מ.וו יגיעו מוכנים, אך יותר מכל, רעבים. אמנם היידפלד הוא השם המוכר יותר, אך דווקא קוביצה, ילדון פולני, מסתמן כנהג המוביל של הקבוצה. שישה מרוצים בעונת 2006 הספיקו כדי לסמן אותו כאחת ההבטחות הגדולות של הספורט. ב-2007 נראה אם חוסר הניסיון והגיל הרך לא ימנעו ממנו מלממש את הפוטנציאל.

     

    6. טויוטה

     

    נהגים:

    ראלף שומאכר (31)

    מרוצים: 163

    ניצחונות: 6

    פול פוזישן: 6

     

    יארנו טרולי (32)

    מרוצים: 164

    ניצחונות: 1

    פול פוזישן: 3

     

    כשטויוטה נכנסה לפורמולה 1, בעונת 2002, העריכו רבים כי היצרנית היפאנית תכבוש את הקטגוריה באותה יעילות שכבשה את תעשיית הרכב. אולם עד כה טרם הוכיחה טויוטה שהררי הכסף העמידו מכונית מירוץ מנצחת. כמו שהדברים נראית כעת, אחרי מבחני טרום עונה לא מבטיחים, גם 2007 לא תהיה שנת הפריצה של הקבוצה היפאנית. המכונית החדשה של טויוטה אמנם מהירה, אבל בעיות אמינות מטרידות עשויות להרחיק את הקבוצה מקדמת הגריד, ודאי במרוצים הראשונים.


    "עם נהגים כאלה, יותר טוב שאנחנו ננהג" בכירי טויוטה ומכונית לא היברידית (צילום: איי פי)

     

    בחירת הנהגים של טויוטה אינה מבטיחה במיוחד - כבר שנים. טרולי, פליט מקבוצת רנו, ושומאכר ג'וניור, פליט מקבוצת וויליאמס-ב.מ.וו ז"ל, נראים לעיתים עייפים וחסרי מוטיבציה. ובכל זאת, טרולי הוא אחד הנהגים המהירים בסבב, ודאי בהקפה בודדת, ואולי כל מה שחסר לו הוא בן-קבוצה מאתגר ומכונית מהירה.

     

    7. רד-בול

     

    נהגים:

    דייויד קולת'ארד (35)

    מרוצים: 211

    ניצחונות: 13

    פול פוזישן: 12

     

    מארק וובר (30)

    מרוצים: 86

    ניצחונות: 0

    פול פוזישן: 0

     

    על הנייר, קבוצת רד-בול אמורה לפרוץ קדימה ב-2007: כשבשורותיה משרת אחד המהנדסים המוכשרים בספורט, אדריאן ניואי (שעבר ממקלארן ב-2006), ועם מנועים שמגיעים היישר מרנו, אלופת העולם, הקבוצה האוסטרית יכולה להתחיל לחשוב עם נקודות ופודיומים. אבל על המסלול, המצב עגום: המכונית לא אמינה דיה, המהירות לא מרשימה והנהגים לא מרוצים. רק תוכנית פיתוח מואצת ואינטנסיבית יכולה להציל את העונה הקרובה.


    "תהיו יפים ותנהגו מהר" וובר (מימין) וקולת'ארד מדגמנים גבריות (צילום: איי פי)

     

    מה שוודאי אינו מסב אושר לקולת'ארד הוותיק ולוובר המבטיח. שני הנהגים המוערכים יתקשו להבריק עם מכונית לא תחרותית, אך ראוי לציין שלשניהם יצא שם של לוחמים עיקשים שמצליחים דווקא כשהכל הולך נגדם.

     

    8. וויליאמס

     

    ניקו רוזברג (21)

    מרוצים: 18

    ניצחונות: 0

    פול פוזישן: 0

     

    אלכסנדר וורץ (33)

    מרוצים: 53

    ניצחונות: 0

    פול פוזישן: 0

     

    עד עונת 2006, קבוצת וויליאמס-ב.מ.וו הייתה מהמובילות בפורמולה 1, אבל לאחר נטישת ב.מ.וו לטובת קבוצה עצמאית, הידרדרה במהירות מפתיעה לאחורי הגריד. מה שאומר שב-2007 היא יכולה בעיקר להשתפר. ונראה שזה בדיוק מה שהיא עושה: המכונית החדשה מהירה למדי, ועם מנוע של טויוטה היא גם אמורה להיות אמינה. האופטימיות הזהירה שמפגינים אנשי וויליאמס צריכה להתבטא בכמה וכמה פודיומים ובשלל נקודות.

     

    האם וורץ ורוזברג הם הנהגים הנכונים לוויליאמס, בדיוק כשהיא מנסה לשחזר את תהילתה? על הנייר, חוסר הניסיון של רוזברג מחד, והאפרוריות של וורץ מאידך, אינם מבטיחים. אבל אפשר להסתכל על המצב מזווית אחרת: הכישרון של רוזברג והניסיון של וורץ הם מתכון מצוין לשיפור ולתקווה.

     

    9. טורו רוסו

     

    ויאנטוניו ליוצי (26)

    מרוצים: 22

    ניצחונות: 0

    פול פוזישן: 0

     

    סקוט ספיד (24)

    מרוצים: 18

    ניצחונות: 0

    פול פוזישן: 0

     

    האחות הקטנה של קבוצת רד-בול תנסה ב-2007 להוכיח שיש לה זכות קיום עצמאית, ולא רק כקבוצת-תמיכה לאחות הגדולה. התכנון הבסיסי של המכונית החדשה דומה לזה מכונית הרד-בול (שתיהן תוכננו על-ידי אדריאן ניואי), אך טורו רוסו משתמשת במנוע של פרארי (לעומת רנו ברד-בול), מה שהצריך שינויים לא מעטים. במפתיע, המכונית של טורו רוסו הייתה מהירה מזו של רד-בול בלא מעט מבחנים, ועם קצת מזל הקבוצה האוסטרית-איטלקית תתחרה בקבוצות אמצע הטבלה בעונה הקרובה, ולא תזדנב מאחור כמו שעשתה ב-2006.

     

    עבור שני הנהגים הצעירים של טורו רוסו, עונת 2007 היא עונה מכריעה: ליוצי עשה יותר מדי טעויות ב-2006 ואם ימשיך לאכזב יימצא את עצמו מחוץ לפורמולה 1; ספיד, האמריקאי היחיד בסבב, הרשים עוד פחות מבן קבוצתו וכ"פרס" הוחתם רק בדקה ה-90. ולכן, אם השניים רוצים להמשיך את הקריירה שלהם בפורמולה 1, עליהם להבריק בעונה הקרובה ולמצוא דרכים להרשים את הבעלים של הקבוצה ואת הצופים.

     

    10. ספייקר

     

    נהגים:

    כריסטיאן אלברס (27)

    מרוצים: 37

    ניצחונות: 0

    פול פוזישן: 0

     

    אדריאן סוטיל (24)

    מרוצים: 0

    ניצחונות: 0

    פול פוזישן: 0

     

    בסוף עונת 2006 קנתה יצרנית מכוניות הספורט ההולנדית את קבוצת הפורמולה 1 "MF1" (לשעבר – מידלנד) וזכתה בכרטיס כניסה לקרקס הכי מהיר בעיר. לאף אחד, גם לא למנהלי ספייקר, אין אשליות לגבי העונה הקרובה – ההולנדים לא מדברים על נקודות או על ניצחונות, ויסתפקו בלסיים מרוצים. מייק גסקוין, שפוטר בעונת 2006 מטויוטה, הצטרף לספייקר לקראת 2007. מאוחר מדי מכדי להשפיע על מכונית המרוץ החדשה של הקבוצה. ניסיונו יורגש לקראת אמצע עונה, אי-שם באוגוסט.

     

    עד שקבוצת ספייקר תלמד את רזי הפורמולה 1, יאלצו שני נהגיה להסתפק בקרבות מאסף. לאלברס ההולנדי כבר יש לא מעט ניסיון בכך, וסוטיל הגרמני ייאלץ להנמיך ציפיות ולהתרגל למצב. אגב, סוטיל היה בן-קבוצתו של לואיס המילטון כשזה זכה באליפות הפורמולה 3 ב-2005 – לעומת 15 הניצחונות של הבריטי המרשים, סוטיל הסתפק בשניים.

     

    11. סופר אגורי

     

    נהגים:

    טקומה סאטו (30)

    מרוצים: 69

    ניצחונות: 0

    פול פוזישן: 0

     

    אנתוני דייוידסון (27)

    מרוצים: 3

    ניצחונות: 0

    פול פוזישן: 0

     

    קשה לצפות לגדולות ונצורות מקבוצה ענייה בעונתה השנייה בפורמולה 1. אולם לאור השיפור המתמיד של סופר אגורי היפאנית בעונת 2006, יתכן שבעונה הקרובה נחזה ב"אנדרדוג" שמצליח כנגד הסיכויים להרשים. אמנם אין מה לדבר על ניצחונות או מקומות בצמרת, אבל כמה נקודות בודדות לא יפתיעו. המכונית של סופר אגורי מבוססת על המכונית של קבוצת הונדה מעונת 2006 – שיפור ניכר לעומת עונה הקודמת, אז הסתפקו היפאנים במכונית בת ארבע של קבוצת ארוס (Arrows) ז"ל.

     

    לאחר שלא הרשים בקבוצת הונדה, מצא טקומה סאטו בעונה שעברה בית בקבוצת סופר אגורי. הוא השתפר, התבגר והוכיח שהוא יודע לעבוד קשה ולתרום לקבוצה. דייוידסון, נהג מבחן מנוסה מאוד שמגיע גם הוא מקבוצת הונדה, נחשב לנהג מהיר ועקבי. לרעתו יעמוד חוסר ניסיון במרוצים, אבל מאידך הוא ייהנה מכך שמעט מאוד לחץ יופעל עליו. ביחד, צמד בוגרי הונדה עשוי לדחוף את סופר אגורי למאבקי אמצע-סוף טבלה מעניינים מול ספייקר, טורו רוסו ואולי אפילו רד-בול.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ככה זה נראה לפני שנה. מאסה, קליין ורוזברג מסתבכים
    צילום: איי פי
    ככה זה נגמר לפני שנה. אלונסו חוגג
    צילום: איי פי
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים