"להאשים את מנכ"ל הרכבת בגרימת מוות"
כך ממליצה המשטרה לפרקליטות עם תום חקירת תאונת הרכבת הקשה שהיתה בקיץ שעבר בבית יהושע, שבה נהרגו חמישה בני אדם ונפצעו 80. הבוקר נפגשו מפקד מחוז מרכז, ניצב דודי כהן, וצוות החקירה עם משפחות ההרוגים ועדכנו אותם בהחלטה. ברכבת מגדירים את ההחלטה "תמוהה"
המשטרה ממליצה הבוקר (יום ה') להעמיד לדין עשרה בכירים ברכבת ישראל, ובראשם מנכ"ל הרכבת, עופר לינצ'בסקי, באשמת גרימת מוות ברשלנות בעקבות התאונה הקשה בבית יהושע ביוני 2006, שבה נהרגו חמישה בני אדם ועשרות נפצעו. בבכירי הרכבת גם סמנכ"ל הפעלה ותחזוקת תשתיות, הראל אבן. את נהג הטנדר שנתקע על המסילה ממליצה המשטרה להעמיד לדין באשמת הריגה ובעבירות נוספות, ובנהיגה בהשפעת סמים.
מלבד מנכ"ל הרכבת, ממליצה המשטרה להעמיד לדין את אחד הסמנכ"לים וכן מנהלי אגפים ומחלקות. הפרקליטות קיבלה את חומר החקירה לידיה והיא שתקבע לבסוף את מי להעמיד לדין באילו סעיפי אישום. הבוקר נפגשו מפקד מחוז מרכז, ניצב דודי כהן, וצוות החקירה עם משפחות ההרוגים בתאונה וסיפרו להם על סיכום החקירה וממצאיה ועל העברת תיק החקירה לפרקליטות. במשטרה אומרים כי בעקבות החקירה יש בידיהם ראיות מפורטות וממצאים המעידים על כשלים חמורים. כמו כן במהלך החקירה התגבשו ראיות להגשת כתבי אישום.
במהלך החקירה התברר כי הנהלת הרכבת התעלמה מהוראות ברורות של משרד התחבורה בכל הנושא לשדות ראייה במפגש כביש ופסי רכבת. שדה הראייה של הנהג בבית יהושע היה קטן ולא מספיק ולא היה במקום תצפיתן. נהג הקטר לא יואשם בגרימת מוות ברשלנות או הריגה, לאחר שהתברר בחקירה כי לא יכול היה להספיק לבלום מרגע שהבחין בטנדר, בשל שדה ראייה קטן. הוא יואשם רק בנהיגה רשלנית.
גורמים במשטרה אומרים כי אם הרכבת היתה פועלת על-פי הנחיות משרד התחבורה בכל הנוגע לשדה ראייה בצמתים, התאונה היתה נמנעת. אך הם לא פעלו כך, לא התייחסו להנחיות משרד התחבורה, "זו שערורייה". גורמים במשטרה אומרים כי מדובר בהמלצות קשות ומפורטות שהוגשו כנגד המעורבים לפרקליטות, וזו תחליט לבסוף באילו עבירות להעמיד לדין את המעורבים.
ברכבת ישראל הגדירו את החלטת המשטרה תמוהה. "רכבת ישראל פעלה בעבר ותמשיך לפעול באופן מקצועי ותוך יישום כל ההמלצות שניתנו בתחום הבטיחות. המלצות המשטרה הדהימה אותנו, בפרט נוכח הנתונים וההבהרות שהועברו לצוות החקירה בנושא זה. ההחלטה תמוהה עוד יותר נוכח העובדה שמשטרת ישראל היא גורם המעורב בכל סוגיית הבטיחות של הרכבת והיא שותפה מלאה במידע ובאחריות עוד טרם התאונה בבית יהושוע".
רענן בן צור
בני המשפחות: לא נעשה צדק
ישראל שורק, בן דודו של אלון שורק שנהרג בתאונה, אמר ל-ynet: "לא נעשה פה צדק. זה נראה כמו אינטרסים של שר התחבורה להראות שהוא תופס בכירים. איפה נהג הרכב שהשאיר את רכבו על המסילה וברח? הוא צריך להיחשב כרוצח". ישראל סיפר על האובדן שחשים הוא ובני משפחתו מאז שבן-דודו נהרג. "אלון היה בחור מוכשר, אחד מתוך שישה אחים מאוחדים שעשו את החיים טובים ויפים. מאז למשפחה קשה מאוד, בעיקר לאמא אלישבע".
יוסף פז, חברו של מוני פז ז"ל בן 55 מקריית-ביאליק, סבור שהתאונה היתה יכולה להימנע. "מישהו נהג בלי אחריות מספקת. זה הרס משפחות שלמות. למשפחתו של מוני קשה מאוד להתמודד. הם ספגו מכה קשה. מוני היה הציר המרכזי של המשפחה. זוהי טרגדיה איומה. מוני היה איש משפחתי וחם שדאג מאוד לילדים שלו ולכולם. זו אבידה גדולה מאוד".
מנכ"ל הרכבת חשוד
מנכ"ל רכבת ישראל, עופר לינצ'בסקי, נחקר במשטרה באוקטובר האחרון בחשד לאי יישום הוראות בטיחות ברכבת ישראל, בעקבות תאונת הרכבת בחודש יוני השנה, בה נהרגו חמישה בני אדם בבית יהושע.
ב-12 ביוני 2006 התנגשה רכבת שהייתה בדרכה מתל אביב לחיפה במכונית במחסום בית יהושע. כתוצאה מהתאונה התהפכו שלושה קרונות. חמישה בני אדם שנלכדו בקרונות המחוצים נהרגו וכ-80 נפצעו, רובם באורח קל. מחקירת התאונה עולה כי סמוך לצומת מחסום הרכבת נסעו שתי מכוניות, טנדר איסוזו וטנדר מסוג פולקסוואגן, זה מול זה. המכוניות התנגשו דופן אל דופן, וכתוצאה מכך נזרק רכב האיסוזו והסתובב עד שנעצר על הפסים. נהגים אחרים שהבחינו בתאונה וברכב מיהרו וחילצו את הנהג מתוך הטנדר וכך הצילו את חייו.
הרכבת הגיעה שניות לאחר מכן ופגעה בעוצמה בטנדר. שני הנהגים בשני הרכבים לא נפגעו. בעקבות התאונה הקטלנית הוקם צוות חקירה מיוחד במשטרה. מאז פתיחת החקירה נחקרו עשרות אנשים בפרשה, ביניהם גם נהג הרכב אשר נעצר בזמנו בחשד להריגה. בין הנחקרים היו גם בכירים ברכבת ישראל. החוקרים ערכו שיחזור של התאונה בנסיעה על פסי הרכבת בבית יהושע. בנוסף בוצעו בדיקות מדעית רבות בשיתוף אנשי הטכניון.
נושא הבטיחות הוזנח
ב-ynet פורסם בשעתו לראשונה כי בחדר המבצעים של רכבת ישראל ניסו לשווא להשיג את נהג הקטר ברכבת 58. גורמים ברכבת סיפרו ל-ynet שכשתי דקות לפני התאונה הקשה, התקבלה בחדר המבצעים התרעה על טנדר שנתקע על הפסים. לפני ההתנגשות גם התקבלה שיחת טלפון אנונימית, ובה דיווח אזרח על מכונית התקועה במסילה.
עובד חדר המבצעים משה מזרחי פתח נוהל אירוע (חירום), במהלכו הזהיר במכשיר המירס את כל הרכבות המתקרבות לבית יהושע להאט את מהירות נסיעתן עקב רכב שתקוע על המסילה. "58 תעצור, 58 תעצור, כל הרכבות בבית יהושע לעצור!". נהג 58 לא ענה וכעבור כחצי דקה דיווח פקח הרכבת על התאונה.
ועדת החקירה לבירור נסיבות התאונה בבית יהושע, שמינה שר התחבורה שאול מופז, קבעה כי "הרכבת מזניחה פתרונות ביניים לשיפור רמת הבטיחות". ממסקנות הוועדה, שהונחו בפני השר, עולה כי נושאי הבטיחות ברכבת ישראל לא זכו ליחס הראוי במשך השנים ובמקביל הזניחו גורמי השלטון את הטיפול המקצועי והפיקוח על הרכבת. הוועדה העלתה ממצאים לא מחמיאים כלפי רכבת ישראל אולם לא המליצה לנקוט בצעדים כלפי בעלי תפקידים.