שתף קטע נבחר

כך תבחרו את המכונית הבטוחה ביותר

מבולבלים משלל מבחני ריסוק שמציעים תוצאות שונות ואפילו סותרות? חוששים ליפול בפח של "מבינים" בשקל? ynet מציע לכם את ההסבר המדויק והמקיף ביותר שאתם חייבים לקרוא לפני רכישת רכב חדש, וכמובן את רשימת המכוניות הבטוחות ביותר בשוק הרכב המקומי. שמרו על עצמכם

המכוניות של היום בטוחות מאי פעם, בכך אין כל ספק. יצרני הרכב הבינו כי "בטיחות מוכרת", ולכן מעמיסים יותר ויותר מערכות מתקדמות על כלי הרכב שהם מייצרים. וכדי שלא תטעו לחשוב כי הם לא עוסקים מספיק בסוגייה זו, תקבלו פירוט של כל מערכת ומערכת - על יתרונותיה וחשיבותה - במודעות התדמית שהם מפרסמים ברשת, בעיתונים ובטלויזיה. להתקדמות חשובה זו אחראים באופן ישיר ארגונים שונים ששמו לעצמם מטרה לשפר את בטיחות כלי הרכב. את זה הם עושים באמצעות מבחני ריסוק מוקפדים, הזוכים לפרסום בכלי התקשורת. בהתאם, כלי רכב שזכה לציונים טובים במיוחד, יכול לראות עצמו כבעל סיכויי מכירה טובים יותר.


מאזדה 3 במבחן ריסוק של EuroNCAP 

 

אלא שהעסק אינו ברור לגמרי. ראשית, המכוניות הנמכרות אינן מצויידות תמיד באבזור בטיחותי מקביל לזה בו נבחנו. לעיתים מכיוון שהדגם בו אתם

מעוניינים הוא מרמת אבזור נחותה (ועל כן גם זול יותר), או בגלל שהיבואן אינו מעוניין לייבא את האבזור המקיף ביותר ארצה - מטעמי מחיר, כמובן. אלא שגם לריבוי הארגונים שמבצעים מבחני ריסוק, יש אחריות בבילבול האפשרי של הציבור. גם מכיוון שהם לא מבצעים את המבחנים באותו אופן, וחשוב מכך, בוחנים לעיתים מכוניות שונות, אך בעלות שם זהה בשווקים שונים.

 

אז כדי שתדעו מול איזו מכונית אתם עומדים, ואיזו מכונית כדאי לכם לרכוש, מביא ynet את מדריך מבחני הריסוק המלא. וכן, כאן תמצאו גם את רשימת המכוניות הכי בטוחות. בחרו את המכונית הבאה שלכם מהן:

 

מבצעי מבחני הריסוק השונים

EuroNCAP - המבחנים של EuroNCAP - הארגון האירופי להערכת מכוניות חדשות - הם ללא ספק הרלוונטיים ביותר לשוק הישראלי. זאת מאחר ונבחנות בהם מכוניות בעלות תקינה אירופית המחוייבת בישראל. מכוניות זהות על כן במרבית המקרים לאלה הנמכרות בישראל.

 

הארגון, שחוגג השנה עשור לפעילותו, נחשב ברחבי העולם למוביל בין הארגונים המבצעים מבחני ריסוק. המבחנים שהוא מבצע הם המקיפים ביותר, וכוללים ריסוק חזיתי, ריסוק צד, פגיעה בעמוד ופגיעה בהולך רגל. גם יצרני הרכב מתייחסים אליו כאל אמת המידה בכל הנוגע לביצוע מבחני ריסוק.


קטן זה לא בהכרח פחות בטוח

 

מבחן הריסוק החזיתי מתבצע במהירות של 64 קמ"ש, כאשר 40% משטח הפנים של חרטום המכונית פוגעים בקיר בטון. תרחיש זה נחשב למציאותי ומדמה תאונות חזיתיות נפוצות. ריסוק הצד מתבצע כאשר "עגלה" מיוחדת פוגעת בצד המכונית במהירות של 50 קמ"ש. מבחן הפגיעה בעמוד מתבצע כאשר צד המכונית פוגע בעמוד בקוטר של כ-25 ס"מ במהירות של כמעט 30 קמ"ש. מבחן הפגיעה בהולך רגל מתבצע במהירות של 40 קמ"ש, כאשר המכונית פוגעת בבובות ריסוק המדמות הולכי רגל מבוגרים וילדים.

 

חשוב לציין כי מבחני הריסוק של EuroNCAP מבדילים בין פגיעה במבוגרים לזו בילדים, ומתייחסים בכך להבדלים פיזיולוגיים. בנוסף, בשקלול תוצאות מבחני הריסוק ניתנות נקודות לאביזרי בטיחות משלימים, כמו תזכורת לחגירת חגורות בטיחות ומושבי ילדים. תוצאות המבחנים כוללות שלושה ציונים עיקריים: הגנה על נוסעים (עד חמישה כוכבים), הגנה על ילדים (עד חמישה כוכבים), והגנה על הולכי רגל (עד ארבעה כוכבים).

 

ANCAP - תקינת הרכב באוסטרליה אינה זהה לזו הנהוגה באירופה, ולכן יש להתייחס בזהירות-מה לתוצאות מבחני ריסוק אותם מפרסם הארגון האוסטרלי להערכת מכוניות חדשות. ואכן, הדימיון בשם ל-EuroNCAP אינו מקרי. ה-ANCAP אימץ את מבחני הריסוק של הגוף הבכיר במלואם, ולכן תוצאות מבחנים אלה שוות ערך לאלו של הארגון האירופי. עם זאת, כדאי לזכור כי המכוניות הנמכרות באוסטרליה שונות לעיתים קרובות מאלה הנמכרות כאן, גם אם מדובר בשמות זהים. 

 

תוצאות מבחני הריסוק של ANCAP זהות לאלה של הגוף האירופי: הגנה על נוסעים (עד חמישה כוכבים), הגנה על ילדים (עד חמישה כוכבים), הגנה על הולכי רגל (עד ארבעה כוכבים).

 

IIHS - למרות שמבחני הריסוק שעורך ה-IIHS, מכון המחקר של איגוד חברות הביטוח האמריקניות, הם כנראה המקיפים והמודרניים בארה"ב, תוצאותיהם בעייתיות מאד מנקודת מבט ישראלית. ראשית, מרבית הדגמים הנמכרים בארה"ב אינם תואמים לדגמים הנמכרים בישראל. גם אם הם נושאים שמות זהים. יש הבדלים מהותיים במפרטים טכניים, באבזור, ולעתים אף במראה החיצוני. כך למשל עשויה פורד פוקוס, זו הנמכרת אצלנו ושהוכתרה על-ידי ה-EuroNCAP בתור מכונית בטוחה במיוחד ובעלת הגנת הנוסעים הטובה בעולם, לזכות בציונים גרועים בארה"ב. הסיבה: מדובר בשתי מכוניות שונות לחלוטין.


הפוקוס האמריקנית. דגם שונה לחלוטין מזה המשווק בישראל

 

ה-IIHS עורך מבחנים הדומים לאלה הנערכים על-ידי EuroNCAP, וכוללים ריסוק חזיתי וריסוק צד. מבחני הריסוק החזיתי והצדי מתבצעים באופן זהה למבחנים המקבילים באירופה. במקום שיטת הכוכבים, נעשה שימוש בארבעה ציונים: "טוב", "מתקבל על הדעת", "גבולי" ו"עלוב". אגב, מלבד מבחני ריסוק חזיתי וריסוק צד, עורך המכון באופן תקופתי מבחני ריסוק אחוריים, הבוחנים את הגנת הנוסעים מפני "צליפת שוט", פציעה שכיחה בסוג זה של תאונות.

 

NHTSA - כמו תוצאות מבחני ה-IIHS, גם מבחני רשות הבטיחות האמריקנית בעייתיים מבחינת השוק הישראלי: יש בעיה של חוסר התאמה בין הדגמים הנמכרים בארה"ב לדגמים הנמכרים בישראל. בנוסף, מבחני הריסוק של ה-NHTSA נחשבים למיושנים, ולמעשה כמעט לא השתנו מאז החלו ב-1978.

 

ה-NHTSA עורך שני מבחני ריסוק לכל מכונית: חזיתי וצדי. אולם הבעיה טמונה בצורת המבחן. למשל, המבחן החזיתי הוא פרונטאלי לחלוטין (100%), מול קיר בטון, במהירות של 56 קמ"ש. המבחן מדמה תאונה שנחשבת נדירה ופחות מציאותית מהתרחיש שנבחן על ידי ארגונים כמו EuroNCAP ו-IIHS.

 

שימו לב לאותיות הקטנות

מודעות הפרסום שמחות לבשר שהמכונית בה אתם חוזים בתמונה, זכתה בחמישה כוכבים מרשימים במבחני הריסוק של EuroNCAP. לכאורה, סיבה טובה לרכוש את המכונית הזו. אבל רגע לפני שתפקידו את הצ'ק בידי סוכן המכירות, כדאי שתבדקו באיזה מפרט נבחנה אותה מכונית על-ידי הארגון, ובאיזה מפרט אתם עומדים לרכוש אותה.


טויוטה קורולה. חמישה כוכבים עם שבע כריות אוויר. אבל בישראל רק ארבע

 

קחו למשל את טויוטה קורולה החדשה, ששיווקה החל החודש בישראל. המכונית המודרנית הזו זכתה בחמישה כוכבים במבחני הריסוק של EuroNCAP - ציון טוב מאד כמובן. אלא שהגרסה הנבחנת שם צוידה בשבע כריות אוויר, בעוד זו המשווקת בישראל מצוידת בארבע בלבד. רוצים עוד כריות כדי שתהיו באמת בטוחים? אי אפשר. אולי בעתיד "אם תהיה דרישה". לכן, חמשת הכוכבים של EuroNCAP פשוט לא רלוונטיים לקורולה ה"ישראלית".

 

דוגמה נוספת? רנו קליאו החדשה, שמשווקת בארץ זה מספר חודשים. במבחני הריסוק קיבלה הסופר-מיני המודרנית ציון מעולה של חמישה כוכבי בטיחות. אלא ששם היא צויידה בלא פחות משמונה כריות אוויר. בגרסאות הנמכרות בארץ יש ארבע כריות אוויר, או שש במקרה הטוב יותר.

 

כדי לדעת בדיוק מול מה אתם עומדים, כל שנדרש מכם בדרך לבדיקת בטיחותה של המכונית אותה אתם מעוניינים לרכוש, הוא להצטייד במפרט המתאים ולגלוש לאתר EuroNCAP, שם תוכלו למצוא את המפרט המדויק בו צוידה המכונית, כאשר נבחנה במבחני הריסוק. ו... שלא יעבדו עליכם. גם אם נציג המכירות מנסה להסביר לכם שלא הבנתם מה כתוב, גם אם הוא טוען שבמבחן אחר הציון היה מירבי. אתם במקרה זה, לאחר הכתבה הזו, יודעים טוב ממנו.

 

זהירות קלישאה: הגודל קובע?

מכונית גדולה מתנגשת במכונית קטנה. חוקי הפיזיקה חד-משמעיים וקובעים כי הנזק שתספוג מכונית קטנה יהיה קשה מזה שתספוג הגדולה. אלא שלהקיש מכך כי מכוניות גדולה וכבדה יותר תהיה בטוחה יותר, יהיה במקרה הטוב אי הבנה של הדברים, ובמקרה הרע דמגוגיה והטעיה לשמה. גודל בפירוש אינו ערובה לבטיחות, ואת זה הוכיחו כבר אין ספור מחקרים. בעיקר כי בכל תאונה יש אינספור משתנים, היכולים לגרום לכך שהתוצאה תסתור לחלוטין את ההנחה המוטעית ש"גדול זה בטוח". למעשה, במקרים רבים ממדים גדולים הם דווקא סיבה ברורה לדאגה.


גדול זה לא בהכרח בטוח, כפי שמדגים רכב השטח שבתמונה

 

אבל לפני שנסביר למה גדול יכול להיות לא-כל-כך-בטוח, כדאי להבדיל בין שני סוגי בטיחות: פסיבית, ואקטיבית. בטיחות פסיבית מתייחסת להגנה של כלי רכב על הנוסעים לאחר תאונה. כלומר, איך כלי הרכב ממזער את נזקי התאונה באמצעות מבנה ייעודי הכולל חיזוקים, כריות אוויר, חגורות בטיחות, הגה ודוושות קורסים, תמיכות לראש ועוד. בטיחות אקטיבית לעומת זאת, מתייחסת ליכולת כלי רכב להימנע מתאונה. ואנחנו בטוחים שתסכימו כי המכונית הבטוחה ביותר בכביש היא זו שכלל אינה מעורבת בתאונת דרכים.

 

על הבטיחות האקטיבית של מכונית משפיעים כמה גורמים, ביניהם ממדיה. מכונית כבדה ובעלת מרכז כובד גבוה, כמו למשל רכב כביש-שטח ממוצע, תהיה בעלת נטייה גבוהה יותר להתהפכות ממכונית משפחתית קטנה. בנוסף, מכונית גדולה וכבדה תזדקק למרחק עצירה ארוך יותר, ובדרך כלל תהיה קשה יותר לתמרון במצבי חירום.

 

בדיוק בנקודה זו נכנסים לתמונה עזרי נהיגה מתקדמים, שנועדו לסייע לנהג להיחלץ ממצבים מסוכנים ולמנוע תאונה. בקרת יציבות אלקטרונית (ESP או ESC) היא כנראה המערכת היעילה ביותר כיום לשיפור הבטיחות האקטיבית. באמצעות שימוש במערכת ABS מתקדמות ושליטה על העברת כוח לגלגלים, המערכת מזהה ומונעת מצבים של החלקה. להערכת רשות הבטיחות האמריקנית (NHTSA), בקרת יציבות יכולה להציל את חייהם של כשליש מההרוגים בתאונות דרכים מדי שנה.

 

לכן, כאשר אתם שוקלים לרכוש מכונית חדשה, כדאי שתזכרו שגדול אינו מבטיח בטיחות, וכי בטיחות אקטיבית חשובה לא פחות מבטיחות פסיבית. תמיד העדיפו מכונית שמציעה גם אביזרי בטיחות פסיבית, כמו כריות אוויר, וגם עזרי נהיגה, כמו בקרת יציבות אלקטרונית.

 

המכוניות הכי בטוחות

מאז החל ארגון EuroNCAP לערוך מבחני ריסוק ב-1997, עברה תעשיית הרכב האירופית מהפכה של ממש. גם יצרניות הרכב וגם הלקוחות מעמידים כיום את נושא הבטיחות בראש סדר העדיפויות: מחד, יצרניות הרכב מתכננות את המכוניות החדשות כך שיהיו בטוחות יותר ויזכו בציון המרבי במבחנים - חמישה כוכבים. מאידך, הלקוחות מגלים בקיאות רבה יותר ובוחנים את אבזור הבטיחות בו מצוידות המכוניות ואת הציונים שקיבלו במבחני הריסוק.

 

ברשימה שלפניכם תמצאו מכוניות חדשות בארבע קטגוריות פופולאריות: סופר-מיני, קומפקטיות, משפחתיות גדולות ומיניוואנים. ברשימה מופיעות כל המכוניות המשווקות בישראל בקבוצות אלה, שנבחנו במבחני הריסוק של EuroNCAP וזכו בציון של חמישה כוכבים בהגנה על נוסעים. וכפי שכבר הזהרנו, כדאי לזכור להשוות בין המפרט הבטיחותי שזו מצוידת המכונית כפי שהיא נמכרת בישראל, לבין המפרט של המכונית כפי שנבחנה על ידי EuroNCAP. אחרי שבחרתם מכונית בטוחה, אתם מוזמנים לעמוד מבחני הדרכים , שם תוכלו לקרוא את דעתנו על יתר המאפיינים של המכונית.

 

זכו לחמישה כוכבים:

סופר-מיני (לחצו כאן לעמוד הרלוונטי ב-EuroNCAP)

 

קומפקטיות (לחצו כאן לעמוד הרלוונטי ב-EuroNCAP)

 

משפחתיות גדולות (לחצו כאן לעמוד הרלוונטי ב-EuroNCAP)

 

מיניוואנים קומפקטיים (לחצו כאן לעמוד הרלוונטי ב-EuroNCAP)

 

מיניוואנים גדולים (לחצו כאן לעמוד הרלוונטי ב-EuroNCAP)

  • פורד גלקסי*
  • פורד S-Max*

     

    * שיווקם של כלי רכב אלה צפוי להתחיל בשנת הדגם 2008

    **נבחן כפיז'ו 807


  •  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מכונית מראשית ימי המבחנים (למעלה) מול מחליפתה המודרנית
    מבחן ריסוק צד ב-EuroNCAP
    מבחן ריסוק צד ב-IIHS
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים