שתף קטע נבחר

רשות השידור מתנהלת בצורה בזבזנית

שעות עבודה פיקטיביות, אבטלה סמויה, תקציב שנתי לא מאושר, בזבוז בהפעלת ציוד וכוח אדם. אלה רק חלק מהממצאים החמורים עליהם מצביע דוח מבקר המדינה בהתנהלותה של רשות השידור, המנסה לטענתו להימנע מסכסוכים עם העובדים

דו"ח מבקר המדינה מפרסם היום (ד') את ממצאיו, ביניהם הממצאים הנוגעים לרשות השידור. במסגרת הדוח נבדקו ההסדרים שנקבעו בהסכמי השכר ובנוהלי הרשות לגבי תשלום עבור שעות נוספות, כוננויות וימי חופשה, יישומם והבקרה על נוכחות העובדים ברשות.

 

מהממצאים עולה החשש, שלמרות קיומן של בעיות תקציביות שגרמו לצמצום מספר ההפקות של הרשות, עובדים מדווחים על מספר מופרז של שעות נוספות וזוכים לתוספת קבועה לשכרם. הנזק הכספי המצטבר לרשות עקב דיווח כוזב: עשרות מיליוני שקלים. נזק נוסף נגרם לציבור הצופים בשל הפסקת שידורי הבוקר וקטיעת שידורי הלילה בשעה מוקדמת כדי להימנע מתשלום אותן שעות נוספות יקרות לעובדים.

 

עוד עולה מהדוח כי הרשות לא מתאימה את מערך כוח האדם שלה לצרכי העבודה ויוצרת בזבוז בהפעלת ציוד וכוח אדם. נראה שבשורה התחתונה הרשות מנסה להימנע מסכסוכים עם העובדים ולכן מנהלת את עובדיה על פי הסדרים המאפשרים העלמת עין מאבטלה סמויה ובזבוז כספים. הדבר פוגע בצורכי הרשות ובקופה הציבורית.

 

תקציב 2006

מעל לכל הממצאים מרחפת העובדה כי בנובמבר 2006 עדיין לא היה בידי רשות השידור תקציב מאושר לאותה השנה, והיא פעלה על בסיס הצעת תקציב ראשונית, למרות שרוב כספי התקציב כבר הוצאו. והסיבה - עדיין לא מונה ועד מנהל לרשות השידור שתפקידו לאשר את התקציב.

 

לפי התקציב הלא מאושר עלות שכר עובדי הרשות ללא שעות נוספות הוא 224 מיליון שקל, ואילו ההוצאה עבור שעות נוספות היתה כ-81 מיליון שקל. לפיכך, תשלומי הרשות עבור שעות נוספות הן תוספת של 36% על ההוצאות עבור השכר הרגיל. שיעור התשלום עבור השעות הנוספות בימים רגילים ובימי מנוחה ומועד, משתנה בין קבוצות העובדים, ויכול להגיע אף ל-325% (עובדי הנדסה).

 

אם כך, לפי הדו"ח, חלקים נכבדים מהתקציב הלא מאושר הלכו לשעות עבודה שהדיווח עליהן נעשה ללא קשר לביצוען בפועל. הנוהג הזה פשה בכל הדרגים החל ממנהלים וכלה בכתבים, הנדסאים, מזכירות וצלמים. עובדי הרשות רושמים נוכחות באופן ידני ולא באמצעות שעון נוכחות, מה שמקשה על הפיקוח ורבים מאוד הם הרישומים הכוזבים. בבדיקה שנערכה למשל בחודשים ינואר-יולי 2006 נמצא ששום מנהל, כולל מנהלי הטלוויזיה, לא חתם בגיליון הנוכחות.

 

עבור אותן שעות עבודה, עובדים בדירוגים שונים מדווחים על מספר שעות שונה, בהתאם למה שנקבע לגבי שעות נוספות בהסכם השכר של הדירוג אליו הם משתייכים. מכיוון שהתשלום אינו מחושב לפי שעות העבודה בפועל, נוצר מצב אבסורדי שבו עובדים ששהו בעבודה אותו מספר שעות, מדווחים על מספר שעות עבודה שונה.

 

לפי הדוח עובדים מדווחים על מכסה של 70-100 שעות נוספות כאשר בפועל סיימו עבודתם בשעות הרגילות. צלמי וידיאו מדווחים שהם מסיימים לעבוד ב-24:00, גם בימים בהם עבודתם נסתיימה ב-20:00. למרות צמצום בהפקות בתקופה של נובמבר 2005 עד מארס 2006 מנהלים דיווחו על 90-115 שעות נוספות מדי חודש. כמו כן, בעיקר בחודשי הקיץ, בהם תוכניות רבות יוצאות לפגרה רמת הפעילות במחלקת צלמי הוידיאו נמוכה ויש בה אבטלה סמויה.

 

יתר על כן, ברשות מונהג הסדר "שעת הסכם" שלא קיבל אישור ממשרד האוצר כנדרש, לפיו עובדים מדווחים בכל יום על סיום עבודה בשעה אחת מאוחרת יותר מהשעה שבה סיימו את עבודתם בפועל. הרשות הודיעה למבקר כי עובדים שידווחו דיווחי כזב יטופלו. המבקר דורש לפעולה נמרצת יותר בנושא.

 

שידורי הבוקר

הרשות ביטלה את שידורי הבוקר הסדירים שהנהיגה בראשית שנות ה-90 , שידורים המתקיימים באופן קבוע בערוצים המסחריים, בגלל עלויות גבוהות הנובעות בין השאר מהסכמים ומדפוסי פעולה שהשתרשו עם השנים. ועם זאת נראה כי חלק מאותן העלויות היה יכול להתקזז, שכן לפי ממצאי הדו"ח, בעת ששודרו שידורי בוקר בטלוויזיה, עובדים ששהו בעבודה שש שעות בלבד, דיווחו על 12 שעות עבודה, הכוללות חמש שעות נוספות.

 

שידורי הערב

עובדים שמסיימים לעבוד אחרי "מבט" ב-22:00 - מקבלים שכר עבור חמש שעות נוספות לפי תעריף של 275%, אם המשמרת הכללית של אותו לילה מסתיימת ב-3:00. עקב כך אין לעובדים תמריץ לעבוד מאוחר יותר שהרי ממילא יקבלו תמורה בגין שעות אלה, גם אם לא יעבדו בפועל. בשל העלויות הגבוהות של משמרות הערב הרשות הורתה שלא להאריך את השידורים עד אחרי 24:30 . כך נוצר מצב אבסורדי שבעת ביקור רה"מ בארה"ב ב-24.5.06 נקטעה מסיבת העיתונאים שניהל עם נשיא ארצות הברית כדי להימנע מתשלום לעובדי המשמרת עד שעה 3:00.

 

שידורי הגרלת הלוטו של מפעל הפיס

הדוח קובע כי הפקת השידורים מסורבלת ולא יעילה. כבר ב-2001 רואה חשבון חיצוני המליץ להעביר סיב אופטי מבניין מפעל הפיס, ממנו מועבר שידור ההגרלה, לאולפני הרשות בתל אביב (מרחק של כמה מאות מטרים) ולהתקין מצלמות קבועות ובכך לצמצם את מספר העובדים הטכניים והמשאבים הדרושים לשם השידור.

 

תוכנה

באפריל 2002 הרשות החלה לפתח תוכנה לסידור עבודה ולדיוח על שעות נוכחות במטרה לשפר את הבקרה עליהן. פיתוח התוכנה הסתיים ב-2003 אולם הרשות לא הטמיעה את התוכנה ובאוקטובר 2006 הגישו רק כ-200 מבין 1,350 העובדים הזכאים לשעות נוספות טופס שעות נוספות ממוחשב. חטיבת ההנדסה שיזמה את הטמעת המערכת, חזרה לדווח ידנית בשל הוראת ועד העובדים.

 

פעולות שנקטה הרשות בעניין דיווחי השעות הנוספות

מנכ"ל הרשות מסר למבקר שהנהלת הרשות החלה לדון עם הממונה על השכר בעניין הכנסת שעון נוכחות. המבקר מסכם שהדרך בה פעלה הרשות עד כה בנושא אינה יעילה דיה.

 

מעקב אחר ממצאי הדו"ח בשנה שעברה

בחודשים מרץ-ספטמבר 2005 בדק משרד מבקר המדינה את סדרי ההתקשרויות של הרשות עם מספר גופים חיצוניים לשם הפקת תוכניות טלוויזיה. נמצא כי הרשות מקפידה כעת שלא להתקשר עם מפיקים חיצוניים בעלי עניין. ומיושם נוהל איסור קרבת משפחה בין עובדים. בשל היעדר ועד מנהל לרשות טרם נקבעו קריטריונים להעסקה בחוזים אישיים ברשות, כמו זה שחתום עליו חיים יבין. כמו כן לא הוסדרו כל הנהלים לגבי עובדים המועסקים בשובר תשלום.

 

תגובת רשות השידור

בתגובה לדוח נמסר מרשות השידור: "הדו"ח מתייחס לתקופה שלפני כהונתם של הוועד המנהל וההנהלה הנוכחיים. הגופים המוסמכים ברשות השידור לומדים את מסקנות הדו"ח וההמלצות שבו, ויפעלו ליישומם".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דוח מבקר המדינה. נזק כספי מצטבר
רשות השידר. דיווח כוזב
לאתר ההטבות
מומלצים